Visa fullständig version : Ute för mycket.
Tjena allihopa, hoppas det är bra med er denna lördagskväll.
Jag har skrivit om det lite tidigare, om mitt galna beroende av att gå ut varje helg fre-lör, bränna en massa pengar för att sedan alltid komma hem vid 06 tiden. Eftersom att jag bor hemma och äter föräldrarnas pengar - har dom börjat lacka. Förstår dem, och andra föräldrar skulle lackat för länge sedan. Mitt liv är inte hållbart - jag har släppt träningen och mitt mål ; ta körkortet. Såfort det blir Fredag pirrar det i magen, jag dör för att gå ut. Alla mina vänner är sånna som går ut också - jag gillar dem, men kanske borde dra ner på umgänget med dem. Hoppas ni förstår vad jag menar, och hoppas ni har ett par bra råd.
MVH
Vad får du ut av att gå ut så sent?
Vad gör ni?
Ute på ställen, dansar, dricker sprit och sen?
Vad får du ut av att gå ut så sent?
Vad gör ni?
Ute på ställen, dansar, dricker sprit och sen?Sen drar vi och käkar, kanske träffar upp ett par andra. Onödigt skit, dvs. Det jag gör är inte så värst fel, kanske. Men jag behöver komplettera det med träning 4 dagar i veckan, ta mitt körkort och börja jobba. Om man bara sitter hemma och jobbar med tvång, för att sedan vänta på helg för att gå ut - så är ju något fel.
Är du med en ny umgängeskrets nu xarizma?
Gött, för de gamla du umgicks med snodde ju sprit från baren etc
Det är bra att det är nytt folk, om det är bra folk.
svennebanan
2010-09-25, 18:32
Jag har skrivit om det lite tidigare, om mitt galna beroende av att gå ut varje helg fre-lör, bränna en massa pengar för att sedan alltid komma hem vid 06 tiden. Eftersom att jag bor hemma och äter föräldrarnas pengar - har dom börjat lacka. Förstår dem, och andra föräldrar skulle lackat för länge sedan. Mitt liv är inte hållbart - jag har släppt träningen och mitt mål ; ta körkortet. Såfort det blir Fredag pirrar det i magen, jag dör för att gå ut. Alla mina vänner är sånna som går ut också - jag gillar dem, men kanske borde dra ner på umgänget med dem. Hoppas ni förstår vad jag menar, och hoppas ni har ett par bra råd.
MVH
Prova bredda din umgängeskrets kanske. Sök hjälp kanske( vet inte vilken typ av hjälp man kan få men det borde finnas)?
Stefan J
2010-09-25, 18:32
MVH
Du mognar och växer ifrån det där tramset i sinom tid :)
filmjölk
2010-09-25, 18:33
steg1: skaffa ett jobb som ger dåligt betalt steg2: flytta hemifrån steg3: du har inte råd att festa när du måste försörja dig själv med dåligt betalt steg4: profit
svennebanan
2010-09-25, 18:35
Du mognar och växer ifrån det där tramset i sinom tid :)
Alla gör ju inte det. Eller jag kanske när pensionen är nära men då är det för sent tycker jag.
Vad ska du växa ifrån? du är ung och lever livet här och nu, gillar du utelivet så kör, har du tröttnat på utelivet så försök hitta något annat att göra. Är det för föräldrarnas skull eller din egen skull du vill sluta gå ut?
Upptaget
2010-09-25, 18:39
Varför har du släppt ditt mål med körkortet? för att du festar fre-lörd?
Är du bakfull måndag - fredag?
svennebanan
2010-09-25, 18:42
Vad ska du växa ifrån? du är ung och lever livet här och nu, gillar du utelivet så kör, har du tröttnat på utelivet så försök hitta något annat att göra. Är det för föräldrarnas skull eller din egen skull du vill sluta gå ut?
Så du tycker det är okey att snylta på sina föräldrar för att kunna leva här och nu? Hade människan betalt för sig hade det ju situationen vart annorlunda.
Chrillee
2010-09-25, 18:43
Starkt att orka både fredag och lördag till 06 på morgonen får jag lov att säga.
De få gånger jag är uppe i Sthlm och härjar så är jag rätt så paj dagen efter, mestadels för man kommer i säng vid 06-07.
Börjar du knega så lär det mattas av då man behöver helgen för att vila.
MrBoris - För både min och föräldrarnas skull. För jag tjänar ingenting på att gå ut så mycket som jag gör - och jag slösar rätt så stora mängder pengar.
Upptaget - Nej, men när man festar och enbart koncentrerar sig på det - så tappar man rätt så mycket andra saker i livet.
Så du tycker det är okey att snylta på sina föräldrar för att kunna leva här och nu? Hade människan betalt för sig hade det ju situationen vart annorlunda.
Nej det har du absolut rätt i lade inte märke till den detaljen :)
MrBoris - För både min och föräldrarnas skull. För jag tjänar ingenting på att gå ut så mycket som jag gör - och jag slösar rätt så stora mängder pengar.
Men dåså, bara att lägga ner ju :) om du inte får ut nåt av det dvs. Satsa på träningen och karriären, försök hitta någon brutta du kan hänga med på helgerna, allt sånt underlättar. Eller kanske fråga polarna om de också vill ta det lugnt någon helg. Jag vet hur det är, första helgerna är fruktansvärda (man är sjukligt beroende o allt annat känns tråkigt), men efter några helger är det bara skönt
Främsta anledningarna till att jag vill sluta festa är för att det skapar ett väldigt dåligt mönster som blir extremt svårt att ta sig ur ifrån, man tänker på krogen, klubbar dygnet runt och bönar för att det ska bli helg. Slösar pengar, slösar tid och kraft. Kan ju liksom göra vettigare saker istället egentligen.
Då har du kommit halvvägs på vägen Xarisma.
Du får inget ut av det. Gör något du får någonting ut av istället.
Börja träna på en klubb, kan vara ganska roligt folk där.
Gå till en riktig lyftarklubb och skaffa umgänge där och satsa på träningen. Det är inte så dyrt egentligen. Gymkort runt 2000 per år och kosttillskott för 1000 per år ungefär. Hur många fredagskvällar är det? Kanske 5-6 stycken. Sedan har man ju massa tid mellan passen också att söka jobb, ta körkort etc.
svennebanan
2010-09-25, 18:50
Främsta anledningarna till att jag vill sluta festa är för att det skapar ett väldigt dåligt mönster som blir extremt svårt att ta sig ur ifrån, man tänker på krogen, klubbar dygnet runt och bönar för att det ska bli helg. Slösar pengar, slösar tid och kraft. Kan ju liksom göra vettigare saker istället egentligen.
Bra, bara bestämma sig.
Mestalla
2010-09-25, 18:54
Jag går alltid ut på Fredagen (om jag inte jobbar på Lördagen då går jag ut då) så tar man Lördagen hemma och tar det chill med ett par schyssta polare, chekkar myyyyyyycket fotboll, käkar lite chibbar o snackar skit. Funkar perfekt faktiskt. Gå ut både Fredag och Lördag är jobbigt och onödigt. En dag räcker.
Sen skaffa dig ett jobb, enklare att inte dricka både Fredag o Lördag då för då orkar man helt ärligt inte mer än en dag ute...
Jag vet i alla fall nära inpå hur du har det xzarisma, de där kvällarna då det är fredag och helg, man hittar några polare som vill dricka bärs, får värsta adrenalinkicken av att kunna gå ut och festa, men dagen efter har man sjuklig bakfylleångest istället. Och så fortsätter det, on and on i åratal, ända tills det inte ens är kul att gå ut längre, då har man både ångest när man festar och efteråt. Man har hållt på i så många år så det inte ens är kul utan man gör det för att inte ha ångest över att sitta ensam hemma o inte göra någonting.
shut teh face
2010-09-25, 18:55
Det går att kombinera jobb, festande och ta körkort, speciellt om man är ung och pigg. Men du kanske är en sån person som bara kan fokusera på en sak i taget, och sedan släpper allt. Jag har ett par såna vänner.
Problemet är att vill satsa på körkort och "vettiga" saker, och då kommer du köra 100% på det tills du lessnar (som du gjort med festandet nu) och då är du tillbaka på ruta 1.
Du behöver lära sig balans i livet, hur vet jag dock inte.
MrBoris ; Exakt! Men, styrkan ligger i att släppa och kunna säga NEJ till vännerna som vill ha med dig ut. För visst fan är dem bra vänner, vi tränar ihop ibland också. Dem skulle t.ex ställa upp om jag hamnade i bråk. Och vi har kul när vi festar också, dock krockar det lite när det gäller nattlivet.
Det finns annan gemenskap också än att vara fulla tillsammans och flanera ute på stan sent på natten.
Träna på klubb (om det är en bra klubb) fungerar ju utomordentligt! Också gemenskap.
Visst kan man gå ut och festa med polarna, men man MÅSTE inte göra det varje helg och vara ute så länge.
shadowfire
2010-09-25, 19:01
Mitt liv blev så sjukt mkt bättre när jag började umgås med folk som inte festar, inte hänger i baren osv.. utan satsar på träning, bergsklättring, fjällvandring o annat skoj... dessutom sparar jag i snitt 1500-2000 kr/mån på att skita i fest/krogen. Goa pengar man kan lägga på annat.
Kwon : You're so right. Hela problemet är egentligen jag, dvs personlighetsproblem. Det jag måste lära mig är mycket, väldigt mycket.. Men främst..
1 - Våga ta besluten jag känner för, oavsett hur det kommer sluta.
2 - Våga ta kontroll, våga säga ifrån.
And so on.
shadowfire ; Yeah. Förstår det.
Men som sagt, det är inte så lätt att bara lägga av tvärt om man har ett beroende (för det är bara att inse att det är det du har), det tar ett tag. Men det viktigaste är att du inser att första nyktra helgen är värst, sen 2a och 3e också, men 4e kommer du tycka det är så fruktansvärt skönt. Kunna dra till gymmet och pumpa, ut och springa en lördag eftermiddag osv.
Sen behöver inte allt vara svart eller vitt, själv festar jag kanske 1-3gånger varannan månad just nu, och då minskar suget efter ett "återfall" i de gamla vanorna. Men vem vet det är säkert att jag har tjej också som är en bidragande orsak till att jag håller mig nykter..
MrBoris : Mm. Tro mig, om jag skulle ha flickvän så skulle jag aldrig varit ute och festat. Som sagt, att man festar har att göra med hela ens liv egentligen - alla är ute efter olika saker. Jag har inget beroende i att dricka - det är inte för drickandet jag går ut. Sen är jag en kille som är ganska så osocial med en del självkänsla problem , har mycket att göra med det här också.
shadowfire
2010-09-25, 19:12
MrBoris : Mm. Tro mig, om jag skulle ha flickvän så skulle jag aldrig varit ute och festat. Som sagt, att man festar har att göra med hela ens liv egentligen - alla är ute efter olika saker. Jag har inget beroende i att dricka - det är inte för drickandet jag går ut. Sen är jag en kille som är ganska så osocial med en del självkänsla problem , har mycket att göra med det här också.
grejjen är att just självkänsla, socialt samspel osv är träning mm ett perfekt forum för.. dels har du ju kolo, som är på samma nivå som Rädda Barnen snart, dels har du olika klubbar, föreningar mm... det är inte att underskatta, tvärtom, det finns sjukt mkt att hämta genom att satsa på ett aktivt liv!
Samma som det var för mig, absolut inte alkoholen jag var ute efter, utan för att slippa vara ensam och ragga tjejer
filmjölk
2010-09-25, 21:58
Är det fyllan som lockar kan du ju supa framför tvn eller datorn, lyssna på lite go musik, läsa en bra bok och dricka sprit samtidigt. Gå ut på krogen är rena rånet, mycket billigare att supa hemma:thumbup:
Dricka sprit ensam är en underskattad form av nöje.
(inte helt seriös, men lite)
D-Crawler
2010-09-25, 22:39
Känner igen mig lite i denna situation xarizma, dock kanske inte lika starkt. Är typ sugen varje helg på att gå ut, ofta båda dagarna. Sen att det ALLTID händer något roligt och folk som är taggade hjälper ju inte direkt att dra ner på det heller. Denna lördag tror jag seriöst är den första på 10 månader åtminstone som jag är hemma och tar det lugnt (notera att jag festade igår då också). Jätte svårt att ta sig ur detta typ av begär faktiskt. Alla polare rycker ju i en hela tiden för att man ska hänga på. Just nu känns det som att det ända som skulle kunna stoppa mig tvärt är om jag skaffar flickvän. Inte för att jag har svårt att säga nej till umgängeskretsen, inte det som är problemet - snarare så att jag tycker det är så jävla roligt att festa helt enkelt. :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.