Visa fullständig version : Billigt & Näringsrikt
Virtual1339
2010-09-25, 00:16
Lista lite billiga och näringsrika produkter här för oss fattigare i sammhället (läs: låginkomstagare och studerande)
Gör denna tråd så jag själv och andra ska få tips på hur man kan spara ett par 100 lappar i månaden :)
Protein är högst prioriterad, men äver de bra fetterna.
Kvarg - proteinrikt och billig
Köttfärs aka slaskfärs - Proteinrikt och billigt
Billigare än havregryn kommer man inte undan, busenkelt och supergott med en stor variation av tillbehör som man kan skåda i måltidstråden om man icke finner inspiration nog!
Skulle även rekommendera lever, väldigt nyttigt i måttliga mängder och superbilligt! Man ska bara lära sig äta det :)
Insulinus
2010-09-25, 02:20
Skulle även rekommendera lever, väldigt nyttigt i måttliga mängder och superbilligt! Man ska bara lära sig äta det :)
Framförallt så ska man lära sig att tillaga levern... Blir väldigt lätt torr och jätteäcklig, grytor är ett hett tips. ;)
Albin Eriksson
2010-09-25, 03:55
Kycklinglever på lokala invandraraffären kostar 15kg/500gram och är kanongott.
Stek med vitpeppar, lök och vitlökspulver/vitlök. Blir toppen!
Popliteus
2010-09-25, 07:06
Kycklinglever på lokala invandraraffären kostar 15kg/500gram och är kanongott.
Stek med vitpeppar, lök och vitlökspulver/vitlök. Blir toppen!
Måste testas *drool*
kalaskonrad
2010-09-25, 08:45
Lever är ju en av de bästa grejer som finns!*drool* Men jag har också hört att man egentligen bör äta så enorma mängder utav det, vad beror detta på?
Eddie Vedder
2010-09-25, 08:51
Lever är ju en av de bästa grejer som finns!*drool* Men jag har också hört att man egentligen bör äta så enorma mängder utav det, vad beror detta på?
Risk för toxiska doser av A-vitamin.
Kolla SLV:s hemsida så hittar du nog lite info.
Jag kör numera på Majonnäs blandat med kvarg till mina mål under dagen, bra fett och kcalrikt. En burk kostar vad, 25spänn?
Ägg är väl också hyffsat billigt. För massa protein är det nog Lidls kvarg som gäller, deras mozzarella. Tonfisken och kycklingen de har drar iväg i kostnad.
Eddie Vedder
2010-09-25, 09:38
För massa protein är det nog Lidls kvarg som gäller, deras mozzarella.
Tur att du inte åt den som hade utgångsdatum 7e september:
http://www.slv.se/sv/grupp3/Nyheter-och-press/Nyheter1/Lidl-aterkallar-mozzarellaost-med-salmonella/
Tur att du inte åt den som hade utgångsdatum 7e september:
http://www.slv.se/sv/grupp3/Nyheter-och-press/Nyheter1/Lidl-aterkallar-mozzarellaost-med-salmonella/Tror jag åt den också faktiskt, eller kanske inte, lever gör jag iaf och utan magproblem :)
WHITEFOLKS
2010-09-25, 11:02
Linser, bönor, gryn, ost. Där kommer man upp i 8-20g protein per kr.
Det mesta annat som anses billigt (kvarg osv) brukar hamna runt 5g protein per kr.
Blodpudding finns ju billigt också, kanske ingen större mening att föräta sig på det men billigt är det :)
WHITEFOLKS
2010-09-25, 12:02
Blodpudding finns ju billigt också, kanske ingen större mening att föräta sig på det men billigt är det :)
Vad brukar det kosta och hur mycket protein får du för det?
Vad jag minns är det inte särskilt billigt.
Slår väl ett slag för den omdiskuterade Euroshopper tonfisken. Billig, och med lite magi så kan den bli riktigt smasko.
brodernyberg
2010-09-25, 12:08
Vad brukar det kosta och hur mycket protein får du för det?
Vad jag minns är det inte särskilt billigt.
Blodpudding kostar ungefär 8kr/450 gram. Dock är blodprotein odugligt om man bara äter det som det är, har jag fått för mig.
nogger schwarz
2010-09-25, 12:17
Jag kör numera på Majonnäs blandat med kvarg till mina mål under dagen, bra fett och kcalrikt. En burk kostar vad, 25spänn?
Vad är det som är så bra med fettet i majonnäs?
Eddie Vedder
2010-09-25, 12:20
Vad är det som är så bra med fettet i majonnäs?
Äggula och rapsolja. Helt okej fettsammansättning och en del vitaminer.
WHITEFOLKS
2010-09-25, 12:32
Slår väl ett slag för den omdiskuterade Euroshopper tonfisken. Billig, och med lite magi så kan den bli riktigt smasko.
Hur mycket kostar den?
Joe Hardgainer
2010-09-25, 12:48
Ägg i mängder
nogger schwarz
2010-09-25, 12:49
Äggula och rapsolja. Helt okej fettsammansättning och en del vitaminer.
Rapsolja har väl 20g omega-6 per 100 gör vilket ändå gör att man drar iväg rätt lätt ifall man nu har nån som helst ambition att hålla en vettig omega-6/3 ratio (vilket jag antar iallafall delvis var tanken iom formuleringen "bra fetter")?
Sen kan man väl knappast räkna med näringsvärden för äggula på hyllmajonnäs? Åtminstone inte vad gäller vitaminer etc?
Både billigare, godare, roligare och vettigare att vispa egen imho.
Rapsolja har väl 20g omega-6 per 100 gör vilket ändå gör att man drar iväg rätt lätt ifall man nu har nån som helst ambition att hålla en vettig omega-6/3 ratio (vilket jag antar iallafall delvis var tanken iom formuleringen "bra fetter")?
Sen kan man väl knappast räkna med näringsvärden för äggula på hyllmajonnäs? Åtminstone inte vad gäller vitaminer etc?
Både billigare, godare, roligare och vettigare att vispa egen imho.Fördelningen mellan omega-3 och 6 är ju långt ifrån dålig, vettigare fördelning än vad diverse mjölkprodukter ger iaf :)
Eddie Vedder
2010-09-25, 12:53
Vi diskuterar majonnäs på ett ägg, inte att dricka rapsolja.
Slartibartfast
2010-09-25, 13:03
Jag skulle lätt kunna fylla mitt energibehov med havregryn. Dom e billiga å lätta att äta. Men dom lär inte vara så bra som jag trodde, pag fytinsyran, så jag försöker att inte överdosera på dem.
Fördelningen mellan omega-3 och 6 är ju långt ifrån dålig, vettigare fördelning än vad diverse mjölkprodukter ger iaf :)Eller vänta nu, jag kan fortsätta här i tråden:
Större delen av mitt intag av fett kommer numera ifrån majonnäs och lax. Även mozzarella och fett ifrån mjölk förekommer men det är nära på försumbart. Skulle det vara dåligt? Är inte det en fördel med en omega-6 och -3ratio som innebär mindre omega-6/omega-3ratio än för medelsvenssons, alltså mindre 4:1 som jag förstått det?
Eddie Vedder
2010-09-25, 13:26
Eller vänta nu, jag kan fortsätta här i tråden:
Större delen av mitt intag av fett kommer numera ifrån majonnäs och lax. Även mozzarella och fett ifrån mjölk förekommer men det är nära på försumbart. Skulle det vara dåligt? Är inte det en fördel med en omega-6 och -3ratio som innebär mindre omega-6/omega-3ratio än för medelsvenssons, alltså mindre 4:1 som jag förstått det?
Jag vet inte laxens fettsammansättning, den kan ju variera kraftigt. Men visst borde det där vara ett hyfsat balanserad fettintag i mina ögon.
Jag vet inte laxens fettsammansättning, den kan ju variera kraftigt. Men visst borde det där vara ett hyfsat balanserad fettintag i mina ögon.Det är mest pinklax som köps ifrån Konsum, typ 4-5g fett per 100g ifall det säger något :)
Låter bra, gillar majonnäsdressingen jag gör numera, att det bidrar till mer omättat fett i min kost är också en fördel!
Eddie Vedder
2010-09-25, 13:38
Det är mest pinklax som köps ifrån Konsum, typ 4-5g fett per 100g ifall det säger något :)
Det beror på vad den äter.
Låter bra, gillar majonnäsdressingen jag gör numera, att det bidrar till mer omättat fett i min kost är också en fördel!
Oj du gör den själv alltså? Kul!:) Det är ju egentligen väldigt lätt att göra egna emulsionssåser. Ett litet hantverk för att det inte ska skära sig men det lär man sig med tiden. Lite som att med tiden lära sig vad som är lämplig vattentemperatur för att jäsa deg.
Jag kan inget av de två. :D Men någon gång ska jag lära mig emulsionssåser ordentligt i alla fall.
Det beror på vad den äter.
Oj du gör den själv alltså? Kul!:) Det är ju egentligen väldigt lätt att göra egna emulsionssåser. Ett litet hantverk för att det inte ska skära sig men det lär man sig med tiden. Lite som att med tiden lära sig vad som är lämplig vattentemperatur för att jäsa deg.Okej okej.
Majonnäsen gör jag inte själv, kanske kommer i framtiden då jag gillar att experimentera i köket. Blandar med kvarg, kryddor och lite annat för att få en trevlig blandning som funkar till kyckling, lax och annat :)
BengtBurk
2010-09-25, 13:41
Hur mycket kostar den?
ca 6kr burken.
WHITEFOLKS
2010-09-25, 13:52
ca 6kr burken.
Och det är 1.4 * 19g protein i tror jag. Blir inte särskilt billigt.
Fredrik_S
2010-09-25, 14:27
Den billigaste proteinkällan du hittar i livsmedelsbutikerna är vetemjöl. Desutom är det energirikt. Om du lyckas klämma in en stor del vetemjöl i din kaloribudget så sänker du matkostnaderna rejält. Eftersom du får en helt del kolhydrater på köpet vill det till att du är aktiv om du ska komma upp i ett bra proteinintag.
Billig Pasta är också en extremt billig proteinkälla.
hejhopp79
2010-09-25, 14:44
Lista lite billiga och näringsrika produkter här för oss fattigare i sammhället (läs: låginkomstagare och studerande)
Gör denna tråd så jag själv och andra ska få tips på hur man kan spara ett par 100 lappar i månaden :)
Protein är högst prioriterad, men äver de bra fetterna.
Kvarg - proteinrikt och billig
Köttfärs aka slaskfärs - Proteinrikt och billigt
Vadå slaskfärs? Nötfärs med 10% fett är rätt bra grejer.
svennebanan
2010-09-25, 15:03
Måste testas *drool*
På willys också. Man slapp fjädrar och sånt när man köpte därifrån.
Eddie Vedder
2010-09-25, 15:18
Vadå slaskfärs? Nötfärs med 10% fett är rätt bra grejer.
Fast han syftar antagligen på köttfärs av sämre kvalité, typ Euroshoppers blandfärs och den typen. Euroshopper har dock de godaste fläskkotletterna, till och med godare än Scans ekologiska tycker jag.
Men det har iofs inget med köttet att göra, bara mer svål på Euroshoppers helt enkelt. Så hittar jag bättre kvalité men lika mycket svål blir det nog godare än Euroshoppers.
Gula ärtor är annars väldigt billigt. 12kr för ett kg, 21,5g protein/100gram. Alltså 215gram proteiner för 12kr.
Hur bra kvalitet det är på proteinet i gula ärtor får någon mer erfaren(eddie?) svara på.
Edit: här är en bra lista på billigaste protein per krona - http://www.proteinperkrona.se/
nogger schwarz
2010-09-25, 18:29
Vi diskuterar majonnäs på ett ägg, inte att dricka rapsolja.
Ok, jag förstod det som att dreas blandar kvarg med majonnäs, och jag trodde du syftade på äggulan i majonnäsen. Och majonnäs brukar väl vara typ 80% fett, så säg som att dricka en 2/1 blandning rapsolja/vatten iaf, eller ja, äta
Fördelningen mellan omega-3 och 6 är ju långt ifrån dålig, vettigare fördelning än vad diverse mjölkprodukter ger iaf :)
Vegetabilisk omega-3, ja. Människokroppen är rätt dålig på att omvandla ALA till EPA/DHA, "effektgraden" är väl runt 5% nånting?
Oj du gör den själv alltså? Kul!:) Det är ju egentligen väldigt lätt att göra egna emulsionssåser. Ett litet hantverk för att det inte ska skära sig men det lär man sig med tiden. Lite som att med tiden lära sig vad som är lämplig vattentemperatur för att jäsa deg.
Jag kan inget av de två. :D Men någon gång ska jag lära mig emulsionssåser ordentligt i alla fall.
Majonnäsen gör jag inte själv, kanske kommer i framtiden då jag gillar att experimentera i köket.
Såhär svårt är det att göra egen majonnäs:
Förvara olja och ägg i kylen (om ägg och olja skiljer för mycket i temperatur sinsemellan kommer emulsionen att utebli, detta tror jag är det absolut vanligaste misstaget folk gör, jag har iaf aldrig failat när både olja och ägg förvarats i kylen). I med 1, 2 eller 3 äggulor i en bunke, börja vispa. Häll i olja långsamt (konstant men "smalt" flöde är att föredra, är min erfarenhet) medan du vispar. Efterhand som det börjar emulgera kan du öka takten. När du uppnått önskad konsistens (ju mer olja, desto hårdare majonnäs, lagom ratio brukar vara 2-3 dl olja på 3 äggulor), smaksätt med vad du nu känner för. Senap, salt, svartpeppar och vinäger är väl standard tror jag, varianter jag själv brukar köra inkluderar olivolja istället för raps, vitlök, rödlök, persilja, spiskummin, curry, citron etc etc. Livsnjutare av stora mått rekommenderas att blanda 50/50 majonnäs/creme fraiche. Håller sej några dagar i kylen, och funkar till nästan allt; ris, potatis, nöt, fläsk, fisk, kyling, sallader, möjligen inte pasta.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.