handdator

Visa fullständig version : Fungerar morgonpromenader?

Semmla
2010-09-24, 13:02
Hej! Målet är att tajta till min lite numera "flötiga" kropp.
Jag börjar jobbet kl. 7 och funderar på att börja smått med morgonpromenader utöver min vanliga träning men ger det verkligen nåt? Eller är det marginellt? :confused:

Dreas
2010-09-24, 13:09
Att den ökade fettförbränningen ifrån morgonpromenader skulle leda till en högre fettförlust jämfört med en likvärdig promenad senare på dygnet är inte jättetroligt.

En promenad extra per dag, säg 1h ca 300kcal ger ju ett större underskott. Större underskott leder till större fettförlust, även risken för muskelförlust ökar dock.

wird
2010-09-24, 14:00
Att den ökade fettförbränningen ifrån morgonpromenader skulle leda till en högre fettförlust jämfört med en likvärdig promenad senare på dygnet är inte jättetroligt.

En promenad extra per dag, säg 1h ca 300kcal ger ju ett större underskott. Större underskott leder till större fettförlust, även risken för muskelförlust ökar dock.

+1. Jag kan inte tänka mig att det är något magiskt med morgonpromenader.

vicarious
2010-09-24, 14:01
Det går minst lika bra att promenera någon annan gång under dygnet. Gör det när det passar bäst för dig under dagen.

Albin Eriksson
2010-09-24, 14:33
Det går minst lika bra att promenera någon annan gång under dygnet. Gör det när det passar bäst för dig under dagen.

Precis, förbränningen jämnar ut sig över dygnet. Ta promenaden när det passar, precis som vicarious skriver...

King Grub
2010-09-24, 14:42
Precis, förbränningen jämnar ut sig över dygnet.

När är det visat?

Onigiri
2010-09-24, 15:42
Visst "fungerar" det som det står och skrivs men i slutet av dagen så avgör kaloriintaget det stora hela.

Eddie Vedder
2010-09-24, 16:25
Promenad före frukost vore helt enkelt alldeles för trist men vissa konditionspass genomför jag då. Och då handlar det om rent praktiska skäl. Vissa dagar är det suveränt att ha träningen avklarad tidigt och kunna lägga tid på andra saker hela dagen. Särskilt om det handlar om grupparbeten i skolan exempelvis. Jag vill aldrig att andra skall behöva anpassa sig efter mig men jag vill ju samtidigt träna.

Lellan
2010-09-24, 19:11
Personligen gillar jag morgonpromenader eftersom pga morgontrött. Dvs är inte vaken när jag går = har gjort av med energi utan att notera det. Brukar vakna när jag kommer hem typ, opti! Promenader är nice, men tidskrävande och den tiden brukar sällan finnas senare på dagen, eller så vill jag göra ngt skojjigare som vaken.

Låter kanske som en fånig anledning, men morgonpromenader blir iaf aldrig för mig av senare på dagen, enda promenaderna som vaken är för att ta sig mellan a och b av praktiska skäl.

Man hör ju ofta argumentet att man lika gärna kan ta det senare under dagen, men hur många finner den tiden el lusten att göra det då? :confused:

vicarious
2010-09-24, 19:20
Man hör ju ofta argumentet att man lika gärna kan ta det senare under dagen, men hur många finner den tiden el lusten att göra det då? :confused:

Jag! Tycker det är skönt att gå på kvällen/natten.

Albin Eriksson
2010-09-24, 19:26
När är det visat?

Har jag fel, utveckla gärna... :)

Dreas
2010-09-24, 19:29
Har jag fel, utveckla gärna... :)Det är inte visat att den ökade fettförbränningen som sker vid morgonpromenad jämnas ut. Det finns ju rapporter som visar på att kroppen jämnar ut det vid andra, inte helt olika scenarion. Är det troligt att det jämnas ut, mja. Är det bevisat att det jämnas ut, nej :)

Lellan
2010-09-24, 19:33
Jag! Tycker det är skönt att gå på kvällen/natten.

Ah! Det är det nog.

(synd bara att det är oskönt att bli våldtagen och att lämna 4åring ensam hemma, annars skulle jag testa.. ;P *jo man får skämta om det, slapp af*)

King Grub
2010-09-24, 19:36
Har jag fel, utveckla gärna... :)

Du skriver att det säkert är så. Då bör man ha underlag för det.

Jag blir inte förvånad om fastande träning ger större fettförlust än postprandial.

vicarious
2010-09-24, 19:54
Ah! Det är det nog.

(synd bara att det är oskönt att bli våldtagen och att lämna 4åring ensam hemma, annars skulle jag testa.. ;P *jo man får skämta om det, slapp af*)

Man måste klä sig som en ninja så man smälter in :cool:

Albin Eriksson
2010-09-24, 19:59

Jag blir inte förvånad om fastande träning ger större fettförlust än postprandial.

Läst några artiklar som försöker krossa teorin om ökad fettförlust av fastande träning, trodde det var allmänt konstaterat numera.
Men jag är först att erkänna att jag har fel om det är så...

Spekulerar du Grub eller finns det studier som visar att det är så?

Eddie Vedder
2010-09-24, 20:05
Men jag är först att erkänna att jag har fel om det är så...

Alltså du har inte fel Albin, men det är väldigt dåligt undersökt. Det finns inget vetenskapligt stöd för att promenader före frukost förbättrar kroppsfettbalansen över dygnet jämfört med ett isokaloriskt upplägg utan den promenaden. Dock finns ju de som påstår det. Och de uttalar sig helt utan grund.

Men att A inte är bevisat gör det heller inte MOTbevisat. Bara obevisat. :) Låt säga att 100 personer delas in i varsin grupp: 500 kcal underskott med en timmes promenad per dag, antingen före frukost eller efter middagen. Lyckas man hålla livet standardiserat för deltagarna där de går ner lika mycket i vikt men att före-frukost-promenerarna minskar mer i FM och mindre i FFM med statistiskt signifikanta resultat kan man ana att det stämmer.

Nelli
2010-09-24, 21:33
Tycker Lyle har en intressant artikel om detta http://www.bodyrecomposition.com/fat-loss/fasted-cardio-and-fat-loss-qa.html

for the lean trying to get very lean (15% body fat or less for men, 22% or less for women), various strategies, including fasted cardio are probably going to be required to offset the mobization and blood flow defects.* That’s why that specific group found decades ago that fasted morning cardio worked best.* And why I wrote The Stubborn Fat Solution since it deals with how to overcome all of the problems.
But for folks who aren’t that lean yet, the folks in the middle range of body fat levels, it really doesn’t matter.* The best time to do cardio will be whenever it will most consistently get done.* If that’s first thing in the morning, fantastic.* If not, also fantastic.* It’s more important in this situation that it gets done than when it gets done.

bb X
2010-09-24, 23:46
Haha fan vad jag älskar King Grub's inlägg!

Säger som de andra, det är inget magiskt med att göra det på morgonen. Lägg in det när det passar istället, passar det bäst på morgonen så kör hårt! =)

Fredrik_S
2010-09-25, 00:04
Hej! Målet är att tajta till min lite numera "flötiga" kropp.
Jag börjar jobbet kl. 7 och funderar på att börja smått med morgonpromenader utöver min vanliga träning men ger det verkligen nåt? Eller är det marginellt? :confused:

Alltså det viktigaste är att du gör något åt kosten. Justeras inte den så kommer ingenting hända och det lilla du bränner extra av en morgonpromenad kommer nog justeras av en något ökad aptit om man inte tänker sig för...

Skrollovicz
2010-09-25, 07:17

Men Grub, du skriver ju annorlunda i deffguiden... :confused:

"Fettförbränningen över dygnet blir likvärdig oavsett substratförbrukning (mest fett eller mest kolhydrat) under själva aktiviteten."

King Grub
2010-09-25, 08:55
Det nämner jag redan i första stycket. Guiden är skriven som allmänna rekommendationer, inte avsedd att "tvinga" någon att göra något speciellt vid en viss tidpunkt eller liknande. Det finns massor av saker som inte "stämmer" i guiden om man tolkar allt som obestribara fakta, eller som går att göra bättre om man känner för att optimera. Men nu är det meningen att den skall passa majoriteten, majoriteten som inte har deffat tidigare och som vill ha en grundläggande mall att gå efter, vara enkel att följa och inte innebära några speciella uppoffringar.

I en detaljerad enskild diskussion om specifik sak generaliserar jag inte.

Skrollovicz
2010-09-25, 17:18
Det nämner jag redan i första stycket. Guiden är skriven som allmänna rekommendationer, inte avsedd att "tvinga" någon att göra något speciellt vid en viss tidpunkt eller liknande. Det finns massor av saker som inte "stämmer" i guiden om man tolkar allt som obestribara fakta, eller som går att göra bättre om man känner för att optimera. Men nu är det meningen att den skall passa majoriteten, majoriteten som inte har deffat tidigare och som vill ha en grundläggande mall att gå efter, vara enkel att följa och inte innebära några speciella uppoffringar.

I en detaljerad enskild diskussion om specifik sak generaliserar jag inte.

:bow:

Sniggel
2010-09-25, 18:59
Jag tror att anledningen till att många (t ex bodybuilders) "upplevt" bättre resultat av morgonpromenader eller morgoncardio beror på att det innebär en ny anpassning. Man går upp tidigare för att "hinna med" morgonträningen. Det innebär att man börjar dagen tidigare och är vaken längre tid. För vissa kanske det även innebär att man tvingar igång vakenheten ännu snabbare genom att genomföra något fysiskt direkt "klockan 5" på morgonen och därmed blir pigg, för större NEAT och gör av med mer kalorier under dagen (utöver att man är vaken 1 timme mer varje dag för att man inte tog aktiviteten senare på dygnet vilket också borde innebära lite extra kcal förbrukade).

fiskarn
2010-09-26, 15:08
Särskilt om det handlar om grupparbeten i skolan exempelvis. Jag vill aldrig att andra skall behöva anpassa sig efter mig men jag vill ju samtidigt träna. :thumbup: ädelt resonerat! Om alla tänkte såhär skulle världen vara ett bättre ställe att leva på.

Eddie Vedder
2010-09-26, 15:13
:thumbup: ädelt resonerat! Om alla tänkte såhär skulle världen vara ett bättre ställe att leva på.

Haha, om fler vore som mig skulle världen vara en mycket tråkigare plats i alla fall. :D