Visa fullständig version : Uthållighetsövningar för rygg?
Hej,
har tränat någorlunda seriöst i ett antal år nu. Försöker byta övningar, splittar, antal reps osv med jämna mellanrum. Utöver att enbart styrketräna så brukar jag även ägna mig åt fotboll, ishockey, tennis, golf och sådant, så ofta tiden tillåter.
Nu till mitt problem; Jag har börjat märka att jag fort blir trött i ryggen vid repetetiva aktiviteter, vilket ofta resulterar i träningsvärk (vilket väl är bra). Men när tom. vardagliga aktiviteter som att t.ex. stå och diska en stund ger en smärtande trötthet i ryggen så känner jag att jag måste göra något åt saken.
Jag är alltså ute efter övningar som inte fokuserar på styrka eller muskelmassa, utan på uthållighet. Jag förmodar att det även är magen som behöver stärkas men här tror jag inte att problemet ligger eftersom det alltid är ryggen som blir mör i efterhand. Detta borde väl betyda att vissa muskler helt enkelt inte håller måttet? :confused:
//Mvh.
Donald Black
2010-09-24, 13:38
Tror nog inte att det är just ryggen som blir trött, du har nog lite fel hållning och kanske lite bål träning saknas.
Så kolla på hållningen och lägg in lite bål träning.
don ramon
2010-09-24, 15:15
Plankan
Om du blir trött i ryggen av att stå och diska så tror jag inte att det är för att ryggen saknar uthållighet utan snarare att du lider av stelhet eller dålig hållning. Utvärdera din rörlighet.
remindme
2010-09-24, 16:34
Är du stark i sidoplankan? Jag skakar av den och kan knappt lyfta det övre benet. Blir också trött i ryggen.
mpersson
2010-09-25, 15:04
Är du stark i sidoplankan? Jag skakar av den och kan knappt lyfta det övre benet. Blir också trött i ryggen.
Vad har de med de att göra?
Är du bra på matte? Jag kuggade nämligen i på körkortet. Typ samma logik.
OnT: Kolla hållningen som sagt.
Men när tom. vardagliga aktiviteter som att t.ex. stå och diska en stund ger en smärtande trötthet i ryggen så känner jag att jag måste göra något åt saken.
Precis samma för mig.
Vissa perioder kan det va skitjobbigt, blir trött så det svider/kryper av ingenting nästan, medan ibland funkar det rätt ok.
Så vet inte om det har bara med styrka att göra, för mig iallafall, utan kanske mer dagsformen på ryggen, rörlighet och så?
remindme
2010-09-25, 16:07
Vad har de med de att göra?
Är du bra på matte? Jag kuggade nämligen i på körkortet. Typ samma logik.
OnT: Kolla hållningen som sagt.
Jag blir också trött i ryggen av flera aktiviteter och jag undrade om han hade testat sidoplankan, för jag har testat den och är extremt svag i den övningen.
Har du problem eller?
mpersson
2010-09-25, 16:42
Att du blir trött i ryggen när du diskar mm kan bero på 100 andra orsaker.
Problem? Nej, road? Ja, alltid kul med internet macho boys :)
ARMSTARK
2010-09-25, 17:33
Jag törs nog påstå att dina problem skulle bli värre om du punkttränade korsryggen.
Jag kör över 200 kg i marklyft men får ont i ryggen efter ett par minuter vid diskhon.
Jag kör militärpress med nästan 100 kg men kan inte måla en vägg pga smärtan i axlarna efter bara några minuter.
Träning och vardagsliv spelar inte alltid i samma division.
mpersson
2010-09-25, 17:49
Jag törs nog påstå att dina problem skulle bli värre om du punkttränade korsryggen.
Jag kör över 200 kg i marklyft men får ont i ryggen efter ett par minuter vid diskhon.
Jag kör militärpress med nästan 100 kg men kan inte måla en vägg pga smärtan i axlarna efter bara några minuter.
+ 1.
Och lägger till att många som styrketränar upplever att de blir trötta i armen vid telefon pratande. (Iaf på flashback*screwy*)
Du har ingen aning vad detta beror på? Har också upplevt en viss smygande trötthet i ryggen lite då och då.
Vid diskning så testa att öppna skåpet under diskhon och stöd ena foten inne i skåpet, byt fot då och då.
Det går också att träna ryggen för att det ska funka bättre och då en blandning av högreps och statisk träning, kroppen blir bra på det som den tränar. Det kan också som några också har nämt bero på att musklerna redan är trötta och det i sin tur behöver inte bara betyda att man tränar dem för mycket utan att man inte riktigt kan slappna av i musklerna.
nmanradnävna
2010-09-25, 18:14
Detta beror väl mer på att du inte tränar uthålligheten i dina muskler. Det är väl knappast omöjligt att du inte ska kunna måla en vägg bara för du pressar 100kg i militärpress. Men du har tränat för att lyfta så mycket som möjligt och därav har uthållighetsträningen blivit lidande? Om du skulle ägna en tid åt att köra en jävla massa mer reps så skulle du nog märka skillnad.
Har jag rätt?
Detta beror väl mer på att du inte tränar uthålligheten i dina muskler. Det är väl knappast omöjligt att du inte ska kunna måla en vägg bara för du pressar 100kg i militärpress. Men du har tränat för att lyfta så mycket som möjligt och därav har uthållighetsträningen blivit lidande? Om du skulle ägna en tid åt att köra en jävla massa mer reps så skulle du nog märka skillnad.
Har jag rätt?
Jag tvivlar fortfarande på att det uthålligheten som är problemet, snarare att musklerna är konstant spända pga hållning eller stelhet. Min gamle mor kan för sjutton diska utan att bli trött i ryggen, då verkar det lite underligt om en ung och frisk kille ska behöva specialträna för att klara samma sak.
Massage kanske kunde vara något att prova?
Ondskapelsen
2010-09-25, 18:40
Vid diskning så testa att öppna skåpet under diskhon och stöd ena foten inne i skåpet, byt fot då och då.
Det går också att träna ryggen för att det ska funka bättre och då en blandning av högreps och statisk träning, kroppen blir bra på det som den tränar. Det kan också som några också har nämt bero på att musklerna redan är trötta och det i sin tur behöver inte bara betyda att man tränar dem för mycket utan att man inte riktigt kan slappna av i musklerna.
Eller köp diskmaskin alt. skaffa flickvän. (funktionen är likvärdig)
Precis samma för mig.
Vissa perioder kan det va skitjobbigt, blir trött så det svider/kryper av ingenting nästan, medan ibland funkar det rätt ok.
Så vet inte om det har bara med styrka att göra, för mig iallafall, utan kanske mer dagsformen på ryggen, rörlighet och så?
Precis den typen av "smärta" är det jag upplever. Jag har en i mina ögon dålig hållning på så sätt att jag svankar lite för mycket och "hänger" med axlarna, detta är något som jag försöker träna och stretcha bort. Antar att jag helt enkelt får fortsätta på det spåret och hoppas att det blir bättre =)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.