Visa fullständig version : Klockrent mellanmål?
sipowitz
2003-10-28, 13:50
Var ute och shoppade idag.. och hittade mig veterligen ett klockrent mellanmål
Axa Fibersund (fruktkrisp och äppelkrisp)
Energi: 1460kJ
Protein: 10g
Kolhydrater: 52g
Varav sockerarter: 27g
Kostfiber: 19g
Fett: 10,5g
Varav mättat: 3g
Innehållsförteckning:
Havrekli, havregryn, grahamsmjölk, kruskakli, socker, äppelfiber, russin6%, vegetabilisk olja, råsocker, vetemjölk, torkad ananas 3%, torkad papya 3%, invertsocker (frukt och druvsocker), rågkli, stärkelsesirap, maltsirap, krossad råg, salt.
19kr för en 750grams förpackning
I med det i en tallrik med protec+ drink med mjölk...
Duktigt gott, och borde ju bli rätt långsamt med tanke på all fiber det är i produkten..
Vad tror ni, sockerarterna borde komma från fruktosen i frukten?
Har jag rätt i mina antaganden?
King Grub
2003-10-28, 14:16
Vad tror ni, sockerarterna borde komma från fruktosen i frukten?
Strösocker står ju före alla frukter som största ingredienser, sedan är det bara russinen innan ännu mera rent socker, i form av råsocker. Nej, det är nog största andelen sackaros i den där. Förutom sockret är det nyttiga ingredienser, men en ren sockerbomb är det i alla fall, med vanligt socker, råsocker, invertsocker, maltsirap och stärkelsesirap. Huga!
sipowitz
2003-10-28, 14:40
Originally posted by King Grub
Strösocker står ju före alla frukter som största ingredienser, sedan är det bara russinen innan ännu mera rent socker, i form av råsocker. Nej, det är nog största andelen sackaros i den där. Förutom sockret är det nyttiga ingredienser, men en ren sockerbomb är det i alla fall, med vanligt socker, råsocker, invertsocker, maltsirap och stärkelsesirap. Huga!
Klockrent! tänkte det var bäst att skriva en post innan jag stack ner och köpte upp hela lagret :-)
Så fortfarande är det branflakes som gäller för ett riktigt bra mellanmål? Tycker bara priset är lite dumt, billigaste jag hittat är 40kr/kg vilket jag tycker är lite mycket för "cornflakes"...
King Grub
2003-10-28, 15:06
Originally posted by sipowitz
Klockrent! tänkte det var bäst att skriva en post innan jag stack ner och köpte upp hela lagret :-)
Så fortfarande är det branflakes som gäller för ett riktigt bra mellanmål? Tycker bara priset är lite dumt, billigaste jag hittat är 40kr/kg vilket jag tycker är lite mycket för "cornflakes"...
Branflakes är en bra kolhydratkälla, men minst lika bra, och mycket billigare kolhydrater hittar du i havregryn, mjukt flerkornsbröd, pasta och korngryn, för att ta några exempel. Det behöver inte vara någon flingsort för att passa som mellanmål; bra mat är bra mat, oavsett vad klockan visar. Rester från middagen dagen innan blir ett ypperligt mellanmål.
Vad du än väljer, så glöm inte proteinet till. :)
sipowitz
2003-10-28, 15:24
Originally posted by King Grub
Branflakes är en bra kolhydratkälla, men minst lika bra, och mycket billigare kolhydrater hittar du i havregryn, mjukt flerkornsbröd, pasta och korngryn, för att ta några exempel. Det behöver inte vara någon flingsort för att passa som mellanmål; bra mat är bra mat, oavsett vad klockan visar. Rester från middagen dagen innan blir ett ypperligt mellanmål.
Vad du än väljer, så glöm inte proteinet till. :)
Jo helt rätt, större delen av mitt intag av kolhydrater kommer från det underbara kornriset... ska till möllan nästa vecka och köpa 40kg till :-)
Har märkt att det blir redigt mumsigt med lite sånt flakes av diverse slag att ha i ovanpå proteindrinken.. blir ju som yoghurt med flakes.. får dra in på willys nästa vecka och kolla priset. Netto/Lidl/annan lågprisbutik är för jäkla dåliga, allt de har är sötsliskiga tyska flingor
Klockrent?
Bra (ur)val eller?
:booty:
MunsöHustla
2003-10-29, 13:26
Just nu är min favorit riven västan 5% (ett tjockt lager) på macka och sedan in och värma i mikron med lite vitlökspeppar på och sedan en sallads skiva. Gourmet mellanmål! :thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.