Visa fullständig version : Något som inte fungerar.
Behöver hjälp med något jag inte riktigt förstår. För ca 2 månader sen flytta jag till en ny stad för att plugga och passa då även på att ändra min kost och träning för att komma i bättre form trots det har jag gått upp 5 kilo sen dess så jag tänkte att om jag beskriver min kost och träning så finns det kanske någon här som vet vad som inte står rätt till.
Till frukost äter jag två bitar fullkornsbröd med ost och skinka.
Till lunch blir det 1-2 paket nudlar.
Till middag så äter jag alltid en köttbit eller en halv kyklingfilé med ris och stekta grönsaker.
Jag styrketränar på gym 4-5 gånger i veckan och tar cyklar alltid till skolan och gymmet vilket är en sträcka på totalt 37,4 km / veckan.
Alkohol dricker jag 1-2 gånger i veckan men dock endast alltid lightöl.
Detta är enligt mig en hyfsat hälsosam livstil ändå så har jag gått upp 5 kilo, någon som har en aning om vad som kan va fel ?
sandstorm
2010-09-24, 06:51
Enkelt, du stoppar i dig mer än du gör av med. Kanske är alkoholen som är boven? Eller nudlarna, en del varianter innehåller ganska mycket energi. Sen borde ju en del av viktuppgången vara muskler om du sköter träningen ordentligt och får i dig tillräckligt med protein.
Det var det jag trodde också, saken är den att när jag bodde hemma hade jag mycket mer ohälsosam livstil och då gick jag inte upp i vikt utan stod still.
När ja bodde hemma träna jag lika mycket men jag åkte alltid bil vart jag än skulle, fick aldrig den här "extra" motionen av att bara cykla till skolan eller att gå till affären. Jag drack betydligt mycket mer alkohol och bakispizzan dagen efter på både lördag och söndag var alltid ett faktum, samt att jag käka godis och chips 2-4 ggr i veckan. Nu äter jag inge godis eller chips alls.
Det är just därför jag blir så kluven över frågan.
stolpskott
2010-09-24, 07:53
Har du märkt av att det har bildats mer fett på kroppen? Fått löövhandles eller något sånt?
Nää det också det jag finner lustigt, när ja kollar mig i spegeln tycks tröjorna sitta slappare och en polare sa till mig förra helgen att det såg ut som jag hade gått ner i vikt. Men vågen visar annat, å speciellt alla mina byxor och skjortor käns tajtare....
Behöver hjälp med något jag inte riktigt förstår. För ca 2 månader sen flytta jag till en ny stad för att plugga och passa då även på att ändra min kost och träning för att komma i bättre form trots det har jag gått upp 5 kilo sen dess så jag tänkte att om jag beskriver min kost och träning så finns det kanske någon här som vet vad som inte står rätt till.
Till frukost äter jag två bitar fullkornsbröd med ost och skinka.
Till lunch blir det 1-2 paket nudlar.
Till middag så äter jag alltid en köttbit eller en halv kyklingfilé med ris och stekta grönsaker.
Jag styrketränar på gym 4-5 gånger i veckan och tar cyklar alltid till skolan och gymmet vilket är en sträcka på totalt 37,4 km / veckan.
Detta är enligt mig en hyfsat hälsosam livstil ändå så har jag gått upp 5 kilo, någon som har en aning om vad som kan va fel ?
fått lite muskler kanske??
stolpskott
2010-09-24, 08:10
Jag skulle då gissa på att du tappat fett och byggt mer muskler (proetinrikare diet som påverkat kanske?). Happy face.
En möjlig tanke tänkte jag, men går det verkligen så fort att bygga muskler som göra att byxorna och skjortorn sitter tajtare ? Det är specielt byxorn jag funderar över för om man bygger muskler och blir slakare borde ju byxorna rimligtvis sitta lösare
Eddie Vedder
2010-09-24, 08:21
Om du bara cyklar lite utöver 4-5 styrketräningspass verkar det ju som ett väldigt inaktivt liv. Och kosten verkar inte vara direkt svältintag på en så inaktiv livsstil. Säkert tillräckligt för att en kväll med fylla väger upp.
Eller så är det första gången du tvättar dina kläder själv och allt har krympt. :D
Hur mycket Bira snackar vi om?
haha aa det måste väl vara tvätten !
Jo så väldigt aktiv kan jag ju inte påstå att jag är men jag jämför med hur jag levde innan flytten så bestod frukosten ofta bestod av 2-5 mackor plus flingor. Lunch va ofta snabbmat. Och middagen var vanlig husmanskost men jag tog alltid 2 riktigt stora potioner. Den enda träningen var mina 4-5 pass på gymmet varje vecka och jag körde bil överallt. Samt värt att veta att utekvällarna bestod av ca 7 öl, några glas vin samt några drinkar och shots.
Så jämför man det med hur jag lever nu så är ändringen i alla fall enligt min mening väldigt stor, och på den tiden stod jag still i vikt gick inte upp.
Biran ja dricker nu blir väl runt en 15 st 33 cl lightöl. Oftast bara en gång i veckan som sagt ibland två. Jämfört med de 2-3 dagarna jag alltid var ute förut.
Fredrik_S
2010-09-24, 08:51
Exakt hur kontrollerad vägning har du gjort?
Har du ätit exakt lika dant i 3-4 dagar innan vägningen, vägt dig på morgonen naken efter toabesök på samma våg?
Har du tex varit ute och supit, druckigt dåligt och ätit lite kan du väga 3-4 kilo mindre bara pga utorkning. Har du desutom vägt dig på en annan våg kan felet vara ett par kilo där. Har du vi andra vägningen ätit och druktigt mycket vatten ett par dagar så har vi några kilo upp där i vätska osv osv...
Det behöver alltså inte alla betyda att du gått upp 5 kilo i fett bara för att du nu ser en siffra som är 5 kilo större....
Det kan skilja så pass mycket alltså ! Trodde det skulle diffa något kilo max. Vågen är ju inte den samme däremot brukar jag alltid väga mig på samma tidpunkt varje dag.
Fredrik_S
2010-09-24, 09:02
Vätskan kan göra mycket. Jag drack inget vatten på 24 timmar inför en plåtning och vägde 76 på kvällen, ett par dagar senare vägde jag 82 kilo vid samma tidpunkt...
Är det en annan våg kan det ju skilja hur mycket som helst. Du kan inte veta om någon av vågarna är rätt kalibrerade...
Det är så pass alltså ! Det hade jag ingen anning om, att det kan skilja så mycket, väldigt bra info Stort tack !
Säg att ditt lightstarköl ligger runt 35kcal, där ligger många lightöl i alla fall.
15*3,3*35= 1732kcal per fylla, det i kombination med kanske lite snacks eller fyllekäk och ibland mer än en gång i veckan kan lätt bidra till en viktuppgång.
Snabbnudlar lika så, de landar på runt 4-500kcal per påse.
Sen undrar jag hur du ligger till med andra drycker? Du skriver inget alls om det, antagligen för att du bara dricker vatten i övrigt?
Mjölk, juice, kaffe eller te med mjölk och/eller socker, protein/kolhydratsdryck efter träning mm, inget sådant?
1L mellanmjölk landar kring 450kcal, och är jävligt lätt att få i sig :)
aa det är ju riktigt mycket per fylla, det sjuka är ju dock att jag drack mer förr. Dock så käkar jag inte snacks, fyllekäke eller onyttigt bakiskäk.
Sen i övrigt dricker jag bara vatten, enstaka gånger blire läsk men då Cola light och de nudlarna jag äter innehåller 60 kcla.
sandstorm
2010-09-24, 10:19
säg 20 öl i snitt, det är 6,6 liter bärs. Cirka 30 kcal per deciliter ger 2000 kcal extra i veckan i runda slängar. 8000 kcal per månad, och det motsvarar ungefär ett kilo fettvikt. Nu jämför du med hur det var innan, men det kan vara värt att tänka på ändå. Det är många öl.
EDIT: Missade inlägget ovan som säger samma sak, men ändå :)
Åk tillbaka hem och väg dig på din gamla våg och se vad du väger där.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.