Visa fullständig version : Konstigt fenomen efter orolig sömn
Ja, vad skall jag döpa detta till?
För att klargöra så är detta inget trollande och inte heller något försöka att vara lustig eller plagiera någon anna tråd. Det har heller ingenting med månen att göra (tror jag i alla fall).
Jag har noterat ett fenomen hos mig själv som är någorlunda frekvent återkommande. Jag kan inte se någon regelbunden frekvens men jag tycker mig ändå se en korelation till dålig nattsömn då det ibland inträffar efter en fylla eller det att min son legat och sparkat på mig halva natten.
Problemet då. Jag antar att ni alla känt av en Dèja vû någon gång och detta känns som en närbesläktad kusin. Vissa dagar har jag återkommande under dagen små små förnimmelser att det jag upplever påminner mig om något jag drömt den senaste natten men jag kommer inte på vad det är utan bara en förnimmelse av det, ofta är det någon helt annan händelse i drömmen som inte alls har något att göra med vad jag upplever i nuet. Det är alltså inte det att jag känner att det jag upplever har hänt tidigare utan bara att det får min hjärna att spåra in på tankeverksamhet från den gångna nattens drömmar.
I stundens hetta är jag helt på det klara med att jag försöker scanna min hårdisk efter fragment från drömmar men jag hittar inte något hållbart att ta fast vid utan "känslan" försvinner efter någon sekund.
De dagar jag upplever detta kan det röra sig om att jag upplever det mellan 10-50 gånger och i olika situationer under dagen. Det är alltid enstaka dagar så efter lite sömn är jag tillbaka normal igen. Är det fler som upplevt/upplever likande saker och kanske till och med vet vad det är och vad det beror på. Det är ingenting som stör mig egentligen mer än att det efter en stund blir frusterande för jag inte kommer in på rätt spår gällande drömmen.
Nitrometan
2010-09-23, 13:11
Det känns som om jag har sett den här tråden innan.
Men tyvärr kan jag inte hjälpa dig med nåt svar.
Kan det vara din pakettråd jag tänker på?
Du kanske går och microsomnar lite :)
Semiramis
2010-09-23, 13:55
Japp, känner igen det.
Just idag har jag en en sådan dag och det var det som fick mig att tänka på det. Eftersom jag sammankopplar det med dålig sömn och drömmar är det säkert något med att hjärnan hakat upp sig i någon loop eller är något slö i sina reflexer etc. jag tror som sagt att det är någorlunda besläktat med Dèja vû då känslan är snarlik.
I övrigt känner jag mig frisk,stark och hyffsat pigg så den enda kännbara defekten är just dessa små korta fragmenten som jag inte riktigt kan förklara.
Får mig att tänka på begreppen déjà vu, presque vu och jamais vu ("redan sett", "nästan sett" och "aldrig sett") från Moment 22 :D
Fanns visst en wikilänk (http://en.wikipedia.org/wiki/D%C3%A9j%C3%A0_vu#Related_phenomena) också.
Detta låter som hyffsat nära det jag upplever, skillnaden är dock inte att jag står med plötslig minnesförlust utan det är bara att jag i korta fragment känner att jag är nära att komma på vad jag påminns om, orden nedan om breakthrough och epiphany känns väldigt talande för mina känslor:
Presque vu (Tip of Tongue)
Main article: Tip of the tongue
Déjà vu is similar to, but distinct from, the phenomenon called tip of the tongue which is when one cannot recall a familiar word or name or situation, but with effort one eventually recalls the elusive memory. In contrast, déjà vu is a feeling that the present situation has occurred before, but the details are elusive because the situation never happened before.
Presque vu (from French, meaning "almost seen") is the sensation of being on the brink of an epiphany. Often very disorienting and distracting, presque vu rarely leads to an actual breakthrough. Frequently, one experiencing presque vu will say that they have something "on the tip of my tongue".
Presque vu is often cited by people who suffer from epilepsy or other seizure-related brain conditions, such as temporal lobe lability.
Hmm, kanske handlar om Deja Vu ändå:
"Memory-based explanations
The similarity between a déjà-vu-eliciting stimulus and an existing, but different, memory trace may lead to the sensation.[3][9] Thus, encountering something which evokes the implicit associations of an experience or sensation that cannot be remembered may lead to déjà vu.
"
Ganymedes
2010-09-23, 21:47
Jag också någon slags mental grej som händer ibland. Kan inte riktigt förklara det men det känns liksom som om allt runt om mig helt plötsligt känns väldigt overkligt som om det vore en dröm. Lite skämtsamt kan man se det som om jag var på väg att vakna upp ur The Matrix men sedan somnade om igen. Kan säkert vara någon variant på deja vu. Lite som jag föreställer mig att det skulle vara att nå upplysthet (enlightenment) inom Buddhismen, fast utan att jag har nyttan eller glädjen av det (eller tankekraften för den delen) då det försvinner så fort att jag bara inser att något jäkligt skumt kändes/hände ett litet tag. Ibland kan jag nästan hänga kvar i det medvetet men alltid överrumplas jag av tanken "nu blev det så där igen!" och då försvinner det. Kan inte riktigt sätta ord på det som sagt, men skumt är det.
fanns en snubbe här förut som var med om jättekonstiga saker väldigt ofta, vad hette han nu igen.. Justincredible? nåt sånt
Under perioder i livet då man sover dåligt och är trött under dagarna, kan déjà vu uppkomma flera gånger dagligen.
Saxat från svenska versionen av Déjà vu på Wikipedia!
Jag också någon slags mental grej som händer ibland. Kan inte riktigt förklara det men det känns liksom som om allt runt om mig helt plötsligt känns väldigt overkligt som om det vore en dröm...
Något i den här stilen kanske, fast i lightversion?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Derealisation
Ganymedes
2010-09-24, 07:28
Något i den här stilen kanske, fast i lightversion?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Derealisation
Så kan det mycket väl vara. Visste inte att det var en diagnos på sånt. Men som tur är: "Detta är vanliga symtom som någon gång drabbar 74 % av befolkningen". :Virro
Nu verkar det som att till och med Ganymedes sniffat för hårt på skolklistret. Detta trodde jag inte om dig. :)
Jag har aldrig upplevt det du säger ad jag kan minnas men det verkar lite häftigt.
Mina episoder under gårdagen försvann mycket riktigt efter det att jag fått sova i natt.
Helt klart är att hjärnan kan hyffsat enkelt spela oss själa en hel del spratt. Sedan om det beror på yttre påverkan eller annat skiljer nog från fall till fall. Helt klart är att hjärnan är såpass avancerad så att vi själva inte riktigt har koll på den, vilket är både skrämmande och fascinerande.
tntballe
2010-09-24, 08:43
Undrar om det finns nån statistik för hur många småbarnsföräldrar som lider av liknande. Förr när ungarna sovit som sämst och man jobbat förmiddag så var det ofta att saker o ting känts udda. Blandade saker men vanligaste för mig är att jag upptäcker att vänner står o glor på mig, en blinkning så är dom borta.
Ganymedes
2010-09-24, 08:50
Nu verkar det som att till och med Ganymedes sniffat för hårt på skolklistret. Detta trodde jag inte om dig. :)
Jag har aldrig upplevt det du säger ad jag kan minnas men det verkar lite häftigt.
Mina episoder under gårdagen försvann mycket riktigt efter det att jag fått sova i natt.
Helt klart är att hjärnan kan hyffsat enkelt spela oss själa en hel del spratt. Sedan om det beror på yttre påverkan eller annat skiljer nog från fall till fall. Helt klart är att hjärnan är såpass avancerad så att vi själva inte riktigt har koll på den, vilket är både skrämmande och fascinerande.
Om det var skolklister har jag blivit lurad! :D Håller dock med om att det är rätt intressant. Egentligen är allt med hjärnan skrämmande och fascinerande, speciellt hur dess sjukdomar ter sig. Tänker på t.ex. dementa som inte kan se vissa färger, eller synestesipasienter som hör färger och känner smaken av ljud t.ex. Man kan inte föreställa sig hur det skulle vara, men i det senare fallet skulle det nog vara rätt coolt.
Jag tror att mycket av allt detta hänger på ens egna erfarenheter och minnen. Man kanske inte kommer ihåg allt men ibland kan vi i vardagen bli påminda om en person eller händelse och jag tror att alla dessa minnesframkallningar triggas av något av våra sinnen.
I perioder där man sover dåligt eller i övrigt inte låter hjärnan få vila ut är det troligt att en hel del intressanta fenomen uppträder.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.