Logga in

Visa fullständig version : Äta nära före styrketräning (morgonträning)

Twitcher
2010-09-23, 06:09
Jag vill träna tidigt på morgonen och det gör att jag bara har en halvtimme-timme på mig mellan uppstigning och styrketräning.

Får det någon verkan att äta (protein) så kort före träning?
Ska jag skippa att äta direkt efter träning, när jag ätit så kort före?
Hur viktigt är det att tajma maten före träning optimalt?

Fredrik_S
2010-09-23, 07:39
JA det får verkan pga att det är dåligt att träna styrka på helt fastande mage.
Nej, du ska alltid äta något efter träning oavsett.
Tajma optimalt är knappast viktigt men att följa grundreglerna om att inte styrketräna i helt fastande tillstånd är nog ganska viktigt.
20-25g Vassleprotein är nog tillräckligt för att slippa det negativa av att träna helt fastande. Annars skulle du kunna steka på två ägg tex.

Jag gör så här just nu.
Uppvaknande 10g eaa, sekunderna innan gymandet börjar 10g eaa sekunderna efter gymet 10g eaa..

Ola Wallengren
2010-09-23, 07:46
ca10g EAA före träningen och mat efter är enligt mig den enklast lösningen.

Vänjer du dig inte att träna i stort sett fastande så får du kanske omvärdera efter ett tag.

Twitcher
2010-09-23, 16:40
Min tid mellan uppvaknande och första lyftet på gymmet är 30-60 minuter.

Är det vettigt att ta EAA vid uppvaknande så nära inpå träning och därmed nästa EAA-intag?

"Riktig" frukost borde jag ju inte inta vid uppvaknande, om jag sen ska ta EAA direkt före träning och direkt efter träning (båda i omklädningsrummet), och det har bäst effekt på fastande mage. Men det passar ju morgonträning som hand-i-handske att ta en "riktig" frukost efter gymmet!

Ola Wallengren
2010-09-23, 17:34
Nej, två EAA-intag före träningen är bortkastat (och möjligtvis negativt).
Om du nödvändigtvis skall ha 2 EAA-intag så kan de ligga före och efter träningen.

Twitcher
2010-09-23, 17:48
Tackar för era svar!
Gu' vet om råden hjälper, och det finns säkert andra synpunkter, men tack vare detta forum har jag snabbt fått riktlinjer att utgå ifrån när det gäller näringstajming för morgonträning:

- Fastande uppstigning.
- EAA direkt före och efter träning.
- Sen en riktig frukost.

Turbonisse
2010-09-23, 18:15
Jag brukar träna cirkus 60min efter uppstigning. Tränar då på vanlig frukost exempelvis havregrynsgröt, sylt och mjölk. Naturligtvis även ett par baljor kaffe.

Precis innan jag äter frukost river jag i mig lite EAA sedan EAA direkt efter träning för att sedan gå hem och äta igen.

Ola Wallengren
2010-09-23, 18:24
Det är inte säkert att EAA gör så mycket nytta mer än att tillföra essentiella aminosyror om du tar dem tillsammans med frukosten. Inget fel i det men då kan man lika gärna ta 30g vassle tex.

Twitcher
2010-09-25, 13:21
Dum fråga, men jag är ny på att gå under ytan på sånt här:

Är EAA detsamma som spjälkade proteiner?
Proteiner är ju uppbygda av aminosyror, så mycket vet jag.
Är de vanliga vita Whey Protein-burkarna detsamma som EAA? Det står ju "spjälkat" på dem. Och i de butiker jag frågat runt idag, har man sagt att "EAA är Whey Protein".

Jag har faktiskt trott att proteinpulver bestod av proteiner, och att det skilde sig från spjälkade aminosyror (som kallades EAA). Så i proteinpuvler förekommer det alltså inga proteiner, utan bara aminosyror? Det borde då istället heta aminosyrepulver.

Så 10 gram vanligt vassle"protein"pulver direkt före träning, det verkar vara bra för den som styrketränar tidigt på morgnen och inte har tid att äta "riktig" mat två timmar före träning? Det handlar inte om att man borde byta ut proteinpulvret mot EAA, för de är samma sak?

Eddie Vedder
2010-09-25, 13:25
Och i de butiker jag frågat runt idag, har man sagt att "EAA är Whey Protein".

Att man jobbar i en affär innebär inte att man vet vad man säljer. ;) Kolla EAA-tråden så får du svar på frågorna. :)