handdator

Visa fullständig version : Varför BULKAR man?

Sachin
2010-09-22, 19:15
Som rubriken lyder, varför bulkar man?

Av det jag vet är det för att bli större så gör man det för volymen eller gör man det för styrka?

Då lyder min följdfråga alltså hur bör man träna under "bulk" få reps 3-6? eller 6-8 reps?

Tack för svar :)

ceejay
2010-09-22, 19:15
Ju mer överskott i kcal man ligger på desto mer muskler bygger man.

Det beror på vad du vill bli bra på.

Eddie Vedder
2010-09-22, 19:17

Av det jag vet är det för att bli större så gör man det för volymen eller gör man det för styrka?

Vill man bli större är det ju per definition volymen man vill åt. Men det är ovanligt att man bara vill det ena. Och till en viss nivå går de hand i hand även om "optimal" träning för maxstyrka skiljer sig från densamma för muskelhypertrofi.

bulkarn
2010-09-22, 19:24
Ju mer överskott i kcal man ligger på desto mer muskler bygger man.

Det beror på vad du vill bli bra på.

Är det verkligen så? Trodde att om man låg på ett överdrivet kcal överskott så blev det bara mer fett.. Men det du säger kanske stämmer. Låter ju grymt isf ;)

Sachin
2010-09-22, 19:24
Vill man bli större är det ju per definition volymen man vill åt. Men det är ovanligt att man bara vill det ena. Och till en viss nivå går de hand i hand även om "optimal" träning för maxstyrka skiljer sig från densamma för muskelhypertrofi.

Där förlorade du mig lite, förstår inte direkt begreppet muskelhypertrofi :)

Just nu bulkar jag för att jag väger 65 kg på 180 cm. Jag ligger på 3000-3500 kcal per dag. Är 16 år. Jag vill inte lägga på mig för mycket fett och jag bulkar för volym samt styrka. Bör mina reps ligga på runt 6-8?

Dreas
2010-09-22, 19:26
Är det verkligen så? Trodde att om man låg på ett överdrivet kcal överskott så blev det bara mer fett.. Men det du säger kanske stämmer. Låter ju grymt isf ;)Ja, det stämmer. Men ju mer överskott ju mer fett också. Inte så att det är linjärt.

ceejay
2010-09-22, 19:28
Är det verkligen så? Trodde att om man låg på ett överdrivet kcal överskott så blev det bara mer fett.. Men det du säger kanske stämmer. Låter ju grymt isf ;)

Ja, det stämmer. Men ju mer överskott ju mer fett också. Inte så att det är linjärt.
precis
Där förlorade du mig lite, förstår inte direkt begreppet muskelhypertrofi :)

Just nu bulkar jag för att jag väger 65 kg på 180 cm. Jag ligger på 3000-3500 kcal per dag. Är 16 år. Jag vill inte lägga på mig för mycket fett och jag bulkar för volym samt styrka. Bör mina reps ligga på runt 6-8?
3000-3500 är mycket kalorier för dig. Jag går upp i vikt av 3500kcal vilket jag ligger på nu och jag väger då nära 100kg

Ljung
2010-09-22, 19:29
Sachin hur mkt bänkar du ? reps ?

Ljung
2010-09-22, 19:29
du ska ligga på runt 2844 + 500

Sachin
2010-09-22, 19:35
Ceejay, jag vill ju bli stor och jag har inte så bra tålamod :( men som Eddie sa så var det ju ju mer överskott jag ligger på desto mer muskler (dock förstår jag också att det blir mer fett) fast om det är mer muskler som han sa så kan jag acceptera fettet och sen försöka deffa bort det när jag känner mig nöjd med bulken :).

Ljung, angående dina frågor, jag är EXTREMT svag i bänkpress jag kör runt 45-50 kg på max 5 reps. :( Är ganska svag allmänt tar runt 80 kg Marklyft, 55-60 kg Knäböj, 25 kg Militärpress men alla dessa vilja öka rejält samtidigt som kroppen växer :)

Eddie Vedder
2010-09-22, 19:36
förstår inte direkt begreppet muskelhypertrofi :)

Muskelcellernas tillväxt.

Matsa
2010-09-22, 19:36
Sachin hur mkt bänkar du ? reps ?

du ska ligga på runt 2844 + 500

2844 + 500 i bänk?

Sachin
2010-09-22, 19:39
Någon som har ett svar på frågan hur jag bör träna om jag prioriterar volymbygg under min bulkperiod?

Ljung
2010-09-22, 19:39
2844 + 500 i bänk?

haha nej nej kcal.. eller ja jag är 181 , 67 kg o det är typ vad jag ska ligga på så lite mindre för dig då kanske

Onigiri
2010-09-22, 19:40
Pyramid-set/reps under bulk är högsta vinsten!

Ljung
2010-09-22, 19:41
sachin kämpa på .. för några månader sen klara jag inte ens 1 rep 50 kg , nu kan jag köra 10 reps eller 60 kg 8 reps ! KÖTTA

Sachin
2010-09-22, 19:50
sachin kämpa på .. för några månader sen klara jag inte ens 1 rep 50 kg , nu kan jag köra 10 reps eller 60 kg 8 reps ! KÖTTA

Försöker, ger inte upp förrän jag når 80 kg! :)

mikaelj
2010-09-22, 19:51
2844 + 500 i bänk?

En stor bänk.

Tänk inte på reps utan fokusera istället på att öka vikterna eller minska setvilan.

Sachin
2010-09-22, 19:57
Vilar typ 30 sekunder max mellan varje set, och jag försöker öka med 2,5 kg så ofta jag kan mest på basövningar. Är 30 sekunder vila för mycket?

Bwall
2010-09-22, 20:00
Vilar typ 30 sekunder max mellan varje set, och jag försöker öka med 2,5 kg så ofta jag kan mest på basövningar. Är 30 sekunder vila för mycket?

Definitivt inte.

vicarious
2010-09-22, 20:00

Nej. Snarare för lite.

Men det beror på vilken övning det handlar om.

30s vila i basövningar känns inte så toppenbra. Marklyft, knäböj, bänkpress med mera.

30s vila i t ex sidolyft däremot känns befogat om man är ute efter att bygga massa.

Vilan beror även mycket på hur många repetitioner man gör och hur mycket vikt man hanterar.

Lägre reps - > längre vila och tvärtom.

mikaelj
2010-09-22, 20:11
Ju större muskelgrupper och vikter närmare ditt max, desto längre vila behöver du.

Vanish
2010-09-22, 20:23
En kompis som började gymma hade svårt att förstå progressionen och hur viktig den är. Han förstod inte heller hur man skulle kunna öka i ALLT (för det va så han uppfattade det). Tänk på att ökning inte måste innebära 2.5kg mer i allt varje gång! Några har redan påpekat att det tex kan vara setvilan osv. Kan även vara att köra någon mer rep, eller köra mer strikt än förra gången. Finns många sätt att öka progression utan att just öka vikten i sig.

Sen är 30s väldigt lite, längtar du hem? ;)

saab900
2010-09-22, 20:27
precis

3000-3500 är mycket kalorier för dig. Jag går upp i vikt av 3500kcal vilket jag ligger på nu och jag väger då nära 100kg

Och jag som väger 75 kg ligger helt stilla i vikt på 4000 kcal. Det beror helt på hur stort energibehov man har. En 16-åring bränner 3500 kcal/dygn genom att onanera och spela xbox.

ceejay
2010-09-22, 20:32
sysslar du med något utom gymträning då?

Nja, det gör dom inte. De överdriver oftast sitt kcalintag. Jag räknade mina senaste dagar och 3500kcal var faktiskt rätt mycket mat att trycka i sig.

stridis
2010-09-22, 20:33
Och jag som väger 75 kg ligger helt stilla i vikt på 4000 kcal. Det beror helt på hur stort energibehov man har. En 16-åring bränner 3500 kcal/dygn genom att onanera och spela xbox.

Tänkte dra mig som exempel när jag thaiboxades. Då blev det viktnedgång inför match på 3500kcal och vikt som skulle ner till 75. Men du hann före.

saab900
2010-09-22, 20:43
sysslar du med något utom gymträning då?

Nja, det gör dom inte. De överdriver oftast sitt kcalintag. Jag räknade mina senaste dagar och 3500kcal var faktiskt rätt mycket mat att trycka i sig.

Nja, jag tränar på gym 3-4 dagar i veckan, springer 5-10 km 2 dagar i veckan och har ett halvfysiskt jobb :D

Barca
2010-09-22, 20:46

Så jävla +1 !

16 år, i puberteten och är med största sannolikhet inte ens färdigväxt

Att han behöver 3500 kcal för att öka/växa tycker jag inte är det minsta konstigt (eller speciellt mycket heller)

ViktorLarsson
2010-09-22, 20:49
Jag bulkar för att jag inte längre står ut med att vänta år efter år för att lägga på mig lite muskelmassa som sedan ryker när jag blir sjuk.

Idag ångrar jag att slarvat med bulken från första början tills nu. Testat att ligga kring energibalans och träna hårt med högt proteinintag en längre period. Formen blev bättre och ökade lite lite i muskelmassa. Dock ökade inte kroppsvikten någonting. Nu har jag dock insett att vill man bli ordentligt grov så krävs det kaloriöverskott. Massan ökar bättre än någonsin nu när jag ligger på överskott, styrkan likaså. En aning sämre form men nu vet man iallafall att det händer något.

/Peace.

Yes
2010-09-22, 21:08
Jag bulkar för att jag inte längre står ut med att vänta år efter år för att lägga på mig lite muskelmassa som sedan ryker när jag blir sjuk.

Idag ångrar jag att slarvat med bulken från första början tills nu. Testat att ligga kring energibalans och träna hårt med högt proteinintag en längre period. Formen blev bättre och ökade lite lite i muskelmassa. Dock ökade inte kroppsvikten någonting. Nu har jag dock insett att vill man bli ordentligt grov så krävs det kaloriöverskott. Massan ökar bättre än någonsin nu när jag ligger på överskott, styrkan likaså. En aning sämre form men nu vet man iallafall att det händer något.

/Peace.
Jag har anser mig ha gjort två misstag i min träning. Att inte bulka, och att bulka för fort.

Runt kaloribalans har jag upplevt det precis som du beskriver. Det händer inte mycket, och det går låååångsamt.

Sen har jag vid ett par tre tillfällen bulkat upp mig runt 15Kg på ett halvår. Då jäklar har det hänt saker. Deffandet efteråt blir dock mindre roligt, och det är inte heller kul att gå runt och vara fläskig längre perioder.

Till nästa gång har jag tänkt försöka hitta någon gyllene medelväg. Även om man bygger lite långsammare är det nog värt det i längden.

Sachin
2010-09-23, 06:40
Jag bulkar på 3000-3500 kcal, det är väl 500-1000 kcal överskott vilket jag tycker verkar rimligt. Sen säger många att jag bör ligga på 4000 kcal för att jag är ung vilket jag tycker är för extrem bulk, men jag får se hur det visar sig nu när jag ligger på 3000-3500 kcal sen får jag väl öka/minska beroende på resultat. (Väger mig varje vecka) Mitt nuvarande träningsschema blir att jag kör 5-6 reps på basövningar och på övring runt 8 reps, så volymträning och ibland går jag upp till max på basövningar :) Hmm, problemet för mig är att jag inte vet hur jag ska komma upp i högt protein intag då jag inte får äta/dricka mjölkprodukter på morgon och kväll, så jag vet inte vad för proteinrik frukost jag ska äta:(

Eddie Vedder
2010-09-23, 06:48
Sen säger många att jag bör ligga på 4000 kcal för att jag är ung vilket jag tycker är för extrem bulk

"Extremt" eller ej är inte en fråga om intaget som sådant utan viktökningstakten. En som ökar två kg i veckan på 2500 kcal om dagen bulkar mer extremt än den som ökar ½ kg på 4500.

Så stirra dig inte blind på kaloriintaget utan håll mer koll på träningens och kroppens utveckling.

jag vet inte vad för proteinrik frukost jag ska äta:(

Gör en omelett på 4ägg med nedhackadskinka till exempel.

LPA
2010-09-23, 07:47
Jag gör så att jag käkar när jag är hungrig och trycker då i mig så mycket som möjligt och käkar även ett mellanmål iform av hemgjorde gainer även om jag inte är riktigt hungrig.

Om jag käkar så att jag blir mätt och sedan lite till varje gång jag äter är det ett tecken på att jag har ett tillräckligt överskott? eller måste man räkna kcal?

Jag har inte gått upp speciellt mycket i fett, kanske 1kg på några månader men inte mer än så. Men jag har också ganska så svårt att lägga på mig fett..

Så vad tror ni? :)

Vezzlan
2010-09-23, 08:23
Om jag käkar så att jag blir mätt och sedan lite till varje gång jag äter är det ett tecken på att jag har ett tillräckligt överskott? eller måste man räkna kcal?

Jag har inte gått upp speciellt mycket i fett, kanske 1kg på några månader men inte mer än så. Men jag har också ganska så svårt att lägga på mig fett..

Så vad tror ni? :)

Nej, det är ett tecken på att du äter dig mätt. Viktuppgång är ett tecken på tillräckligt överskott.
Du behöver inte räkna kcal, men det kan underlätta att kika på hur mycket energi maten innehåller.

Du äter för lite om ditt mål är att gå upp i vikt, 1 kg på några månader är ingenting och jag tror du äter för energisnålt.

Sachin
2010-09-23, 09:59
BLÄ! Vad dum jag är, jag som trodde ägg var en mjölkprodukt :P Omelett blir PERFEKT! :)

Eddie Vedder
2010-09-23, 10:02
BLÄ! Vad dum jag är, jag som trodde ägg var en mjölkprodukt :P Omelett blir PERFEKT! :)

Hehe, varken samma djur eller i närheten av samma sak. Det ena är till barnet och ägget är ju där barnet utvecklas.

Sachin
2010-09-23, 11:01
Hehe bra att det redogjordes :) Tror jag har allt nu för att påbörja min seriösa första bulk. Ska prova på i några månader för att se hur det känns, sen blir det väl att deffa för att tona kroppen efter. :) Tack så mycket alla!

stevebc
2010-09-23, 11:05

Av det jag vet är det för att bli större så gör man det för volymen eller gör man det för styrka?Både och.

Då lyder min följdfråga alltså hur bör man träna under "bulk" få reps 3-6? eller 6-8 reps?

Tack för svar :)Jag tränar hellre med högvolym och flera reps under viktuppgång och mer teknikspecifikt och tungt med färre reps under viktnedgång. All mat under viktuppgångsfasen ger energi som gör att man orkar med den högre volymen och dessutom gör att man lägger på sig muskler. Samtidigt känner jag inte lika starkt behov att få i mig massa energi när jag tränar mer gren- och styrkespecifikt.

Sachin
2010-09-23, 12:01
Ojda när jag sa mjölkprodukter så var det på grund av kalicumet. Finns det kalicum i ägg?

King Grub
2010-09-23, 12:10
Ja.

Sachin
2010-09-23, 12:11
Är det en stor mängd? För jag tar en medicin som heter tetralysal(antibiotika mot finnar) får inte äta för mycket kalcium 3 timmar innan och efter jag tar medicinen vilket jag gör varje morgon och kväll:) Därav inga mjölkprodukter då

stevebc
2010-09-23, 12:17
Ett ägg innehåller ungefär lika mycket kalcium som 25 ml mjölk, vilket motsvarar två matskedar. Inte så mycket, med andra ord.

Per 100 gram innehåller ägg 50 mg medan mjölk innehåller 113 mg.

hejhopp123
2010-09-23, 12:18
Jag, precis som Sachin, vill gå upp i vikt och undrar ifall 3000-3800kcal är lagom för mig som är 180-185 och väger ca 63-64kg.
Kommer gymma mån,ons,fre. Varje gympass tar ca 45min och jag kör mestadels basövningar. Dagarna jag inte gymmar kommer vara relativt stillasittande.

Mvh.

Nitrometan
2010-09-23, 12:21
30 mg kalcium per ägg brukar man räkna har jag för mig.

Edit: bra där steve.