handdator

Visa fullständig version : Mångalen?

mangs
2010-09-22, 08:56
Är det fler än jag som lider av samma fenomen att man någon kväll i månaden är överpigg och inte vill gå och lägga sig och definitvit inte kan somna. Jag har märkt hos mig själv att det oroväckande ofta sammanfaller med när det är fullmåne.

Till att börja med trodde jag att håret i handflatorna var helt normalt men nu börjar jag undra om det istället kommer utveckla sig till att jag kommer yla åt månen framöver? ;)

Jag tror inte det extra ljuset påverkar då jag ju befinner mig inne där det är upplyst och dessutom så fungerar det lika bra när det är rejält molnigt.

Existerar detta fenomenet eller är det bara en slump att det blivit så för mig? Igå borde jag varit dödstrött på kvällen men likförbannat satt jag upp flera timmar efter läggdags för att göra ungefär ingenting. När jag sedan lade mig så märkte jag att det var fullmåne och det var inte första gången.

fiskebulle
2010-09-22, 09:04
Hört att det är vanligt att folks sömn blir påverkad av fullmånen. Ingen aning varför - det ända jag vet är att det aldrig drabbar mig, jag hade kunnat sova igenom invasion utav Normandie.

Börje H
2010-09-22, 09:05
Vetenskapens värld (tror jag det var) sände ett program om detta för nån månad sedan på SVT. Väldans intressant. Där framkom att det "bevis" som fanns för månens påverkan på människan var ytterst tvivelaktigt. De forskare som laggt fram dessa rön erkände också att de slutsatser som dragits troligen var gjorda på felaktiga grunder.

Kanske nån som sitter på en länk till detta? Gick bet på att hitta den själv.

Rahf
2010-09-22, 09:05
Är det fler än jag som lider av samma fenomen att man någon kväll i månaden är överpigg och inte vill gå och lägga sig och definitvit inte kan somna. Jag har märkt hos mig själv att det oroväckande ofta sammanfaller med när det är fullmåne.

Till att börja med trodde jag att håret i handflatorna var helt normalt men nu börjar jag undra om det istället kommer utveckla sig till att jag kommer yla åt månen framöver? ;)

Jag tror inte det extra ljuset påverkar då jag ju befinner mig inne där det är upplyst och dessutom så fungerar det lika bra när det är rejält molnigt.

Existerar detta fenomenet eller är det bara en slump att det blivit så för mig? Igå borde jag varit dödstrött på kvällen men likförbannat satt jag upp flera timmar efter läggdags för att göra ungefär ingenting. När jag sedan lade mig så märkte jag att det var fullmåne och det var inte första gången.

Haha, surrade med mor min häromdagen och hon sa följande:

"Ikväll är det fullmåne! Det blir inte mycket sömn för många den natten."

prOtotype
2010-09-22, 09:11
Kommer säkert från någon gammal grej när en del människor passade på att vara uppe när det var en klar fullmåne pga extra ljus.

Börje H
2010-09-22, 09:16
Hört att det är vanligt att folks sömn blir påverkad av fullmånen. Ingen aning varför - det ända jag vet är att det aldrig drabbar mig, jag hade kunnat sova igenom invasion utav Normandie.

Nu blir ju resonemanget väldans okorrekt då jag inte kommer ihåg detaljerna i programmet, men... Att männsikor skulle ha svårt att sova pga månen menade man var mer en följd av anekdoter. Gammalt tillbaka så var det naturligtvis svårare att sova med månljuset då det annars var helt bäcksvart ute. Speciellt uppe i norden där dygnets ljus är bristfälligt under en lång del av året. Begreppet mångalen härleddes också till historien då sömnbrist och överdriven vakenhet kunde utlösa psykoser hos psykiskt sjuka individer. Då något sådant hände spred det sig fort över stora ytor genom folkmun. Idagens samhälle då snart sagt hela städerna redan är upplysta oavsett månens påverkan finns inget som tyder på en överdriven påverkan. Alla kanske redan är galna :D

De studier man kikade på handlade tex om ökad brottsfrekvens vid fullmåne men vid närmare granskning så fanns där inget samband.

Just månens påverkan på människan är nog, likt ex alternativ läkekonst/spöken mm, mer en romatisk tilltro/önskan än ett faktum.

Onigiri
2010-09-22, 09:22
Har det inte något med tidvatten att göra?

Mats J
2010-09-22, 09:23
Jag sover riktigt uselt runt fullmåne.

fiskebulle
2010-09-22, 09:28
Just månens påverkan på människan är nog, likt ex alternativ läkekonst/spöken mm, mer en romatisk tilltro/önskan än ett faktum.

Jag håller med dig i det du skriver, men det är väldigt många, helt vanliga människor, som hävdar att de till exempel känner av spöken eller liknande saker, precis som det finns massvis med folk som hävdar att de inte kan sova när det är fullmåne.

Jag ser ingen anledning till varför man skulle ljuga om något sådant, så uppenbarligen sover de dåligt den natten. Frågan är ju varför?

O_Wao
2010-09-22, 09:28
Jag sover asdåligt kring fullmåne, har varit ett vrak i flera dagar.

Börje H
2010-09-22, 09:32
Jag håller med dig i det du skriver, men det är väldigt många, helt vanliga människor, som hävdar att de till exempel känner av spöken eller liknande saker, precis som det finns massvis med folk som hävdar att de inte kan sova när det är fullmåne.

Jag ser ingen anledning till varför man skulle ljuga om något sådant, så uppenbarligen sover de dåligt den natten. Frågan är ju varför?

Tror inte att de ljuger. Men jag tror inte heller att orsaken till att de sovit dåligt är månen :)

Hittade programbeskrivningen:

Fullmåne
I alla tider har människan fruktat fullmånen. Under dess sken blir människan galen, många ligger sömnlösa och fler barn föds. I kvällens film ger sig Rasmus Åkerblom ut på nattvandring bland poliser, ordningsvakter och barnmorskor som alla vittnar om att de har extra mycket att göra dessa nätter. Men finns det verkligen vetenskapligt belägg för att vår närmaste himlakropp har den makten över oss?

Samt en icke fungerande länk...
http://svtplay.se/v/1841061/dokumentarfilm/fullmane

spange
2010-09-22, 09:39
Har det inte något med tidvatten att göra?

om man sover på stranden kan jag tänka mig att det skulle kunna påverka ens sömn. hehe ee heh

forslund
2010-09-22, 09:47
Polisen här i stan har ofta extra bemanning vid fullmåne.
Farsan (som är polis) suckar ofta vid fullmåne och säger "ikväll blir det inte lugnt... :("

Tydligen mycket mer stök dessa nätter. Inte fyllebråk nu bara, utan generellt.

HulkH
2010-09-22, 10:26
Vet flera som blir de^^
Inte jag själv dock :)

Börje H
2010-09-22, 10:43
Fullmåne
I alla tider har människan fruktat fullmånen. Under dess sken blir människan galen, många ligger sömnlösa och fler barn föds. I kvällens film ger sig Rasmus Åkerblom ut på nattvandring bland poliser, ordningsvakter och barnmorskor som alla vittnar om att de har extra mycket att göra dessa nätter. Men finns det verkligen vetenskapligt belägg för att vår närmaste himlakropp har den makten över oss?

Hittade!

R_XyU-p-Kyc

6FuccGwJyI8&feature=related

Börje H
2010-09-22, 10:45
9LFRXQxygWI&feature=related

-kdtwBmPwbA&feature=related

SWKuC5KfTWk&feature=related

LrYUpHVKhKI&feature=related

Folkbildande :)

Ganymedes
2010-09-22, 11:03
Confirmation bias. Google it. Du vet bättre mangs. ;)

Degpekka
2010-09-22, 11:12
Polisens arrest fylls nog lättare när det är fullmåne, av någon konstig anledning.

stevebc
2010-09-22, 11:16
Var det fullmåne igår? Hade inte en aning om det. Visste inte ens att folk säger sig bli påverkade av det här fenomenet. Lustigt nog var jag under perioden 21.00-03.40 igår ruskigt pigg, trots sömnskuld. Förstod det inte alls, men kunde till slut somna. Jag låg bara och tänkte på entusiastiska ting som träning och pengar.

Lustigt sammanträffande, för det är väldigt sällan jag har sömnproblem. Jag skulle säga någon gång i.... månaden (:)). Men igår hade jag rejäla sådana.

mangs
2010-09-22, 11:47
Jag är själv ytterst tveksam till alla tokigheter som folk påstår att de känner av men då jag själv flera gånger känt av just fullmånen så blir jag tveksam. Månens position i frhållande till jorden påverkar ju gravitationen och tidvattnet och det krävs inte mycket för att vi som människor skall bli påverkade på något sätt.

Jag personligen vill ofta ha rutiner och blir störd när det sker för mycket förändringar vilket kan leda till sämre sömn (även om jag alltid sover bra). Förändrad gravitation kan säkert påverka mig på något sätt.

långtradaren
2010-09-22, 12:12
Jag känner faktiskt ett antal som har svårt att sova när det är fullmåne. tror det har att göra magnetismen, vissa människor är känsligare för förändringarna

Cilia
2010-09-22, 12:25
Vetenskapens värld (tror jag det var) sände ett program om detta för nån månad sedan på SVT. Väldans intressant. Där framkom att det "bevis" som fanns för månens påverkan på människan var ytterst tvivelaktigt. De forskare som laggt fram dessa rön erkände också att de slutsatser som dragits troligen var gjorda på felaktiga grunder.

Kanske nån som sitter på en länk till detta? Gick bet på att hitta den själv.

Nu blir ju resonemanget väldans okorrekt då jag inte kommer ihåg detaljerna i programmet, men... Att männsikor skulle ha svårt att sova pga månen menade man var mer en följd av anekdoter. Gammalt tillbaka så var det naturligtvis svårare att sova med månljuset då det annars var helt bäcksvart ute. Speciellt uppe i norden där dygnets ljus är bristfälligt under en lång del av året. Begreppet mångalen härleddes också till historien då sömnbrist och överdriven vakenhet kunde utlösa psykoser hos psykiskt sjuka individer. Då något sådant hände spred det sig fort över stora ytor genom folkmun. Idagens samhälle då snart sagt hela städerna redan är upplysta oavsett månens påverkan finns inget som tyder på en överdriven påverkan. Alla kanske redan är galna :D

De studier man kikade på handlade tex om ökad brottsfrekvens vid fullmåne men vid närmare granskning så fanns där inget samband.

Tror inte att de ljuger. Men jag tror inte heller att orsaken till att de sovit dåligt är månen :)

Hittade programbeskrivningen:

Fullmåne

Samt en icke fungerande länk...
http://svtplay.se/v/1841061/dokumentarfilm/fullmane
Här har vetenskapen ett problem. Bara för att de inte kan bevisa det är det inte samma sak som att det inte finns.

Jag har hela livet haft svårt att sova när det är fullmåne. Det är olika beroende på var den står och därmed hur stark den är. Vissa nätter kan det kännas som om jag dras ur sängen. Jag håller aldrig koll på när det är fullmåne. Så jag kan på förhand inte veta när det ska inträffa. Men det är först när jag ligger där och märker att det är svårt att somna som jag noterar det. Jag blir också väldigt kissnödig och behöver springa på toa massor av gånger och det är inte bara falskt alarm som det ibland kan vara.

Slartibartfast
2010-09-22, 12:28
Månen kanske påverkar vätskorna i kroppen. Eller allt påverkas ju, men vätskorna är det enda som är "löst" i kroppen. *popcorn*

jetesmart.

Nitrometan
2010-09-22, 12:32
Jag känner faktiskt ett antal som har svårt att sova när det är fullmåne. tror det har att göra magnetismen, vissa människor är känsligare för förändringarna

Är månen magnetisk?

KalleBalik
2010-09-22, 13:03
Polisens arrest fylls nog lättare när det är fullmåne, av någon konstig anledning.

Jupp, känner en konstapel och han påstår att det alltid är mer att göra när det är fullmåne, folk blir som tokiga säger han.

Börje H
2010-09-22, 13:03
Här har vetenskapen ett problem. Bara för att de inte kan bevisa det är det inte samma sak som att det inte finns.

Tycker nog att det är ett lika stort problem med folk som anser sig känna till, eller av, saker som saknar vetenskapliga belägg. Bara för att det inte går att bevisa motsatsen betyder det inte att det är ett faktum. Och om det ändå går att bevisa motsatsen kommer ändå folk hävda att de är påverkade.

Vetenskapes förbannelse och gäller många fenomen.

När det gäller just månen så tycker jag programmet var intressant och rekommenderra folk som är intresserade att se det. Oavsett åsikt :)

Grahn
2010-09-22, 13:06
Frugan har påpekat att det är fullmåne många av de kvällar jag har haft svårt att sova, kan ligga något i påverkan av sömnen iaf.

DanielF
2010-09-22, 13:18
Jag är själv ytterst tveksam till alla tokigheter som folk påstår att de känner av men då jag själv flera gånger känt av just fullmånen så blir jag tveksam. Månens position i frhållande till jorden påverkar ju gravitationen och tidvattnet och det krävs inte mycket för att vi som människor skall bli påverkade på något sätt.

Jag personligen vill ofta ha rutiner och blir störd när det sker för mycket förändringar vilket kan leda till sämre sömn (även om jag alltid sover bra). Förändrad gravitation kan säkert påverka mig på något sätt.

Snabbt uträknat.
Månens gravitationella kraft som påverkar en person på 75kg = 2.547 mN (millinewtons)
vilket kan tolkas som 260 milligram.

Så när månen är ovanför en sådan person väger han ungefär 260mg mindre än "normalt". Att en sådan liten kraft skulle påverkar människors beteende verkar inte så troligt.

Detta har ju dock ingenting med fullmåne att göra då månens massa inte påverkas av vilken vinkel den blir belyst av solen. Och du blir ju utsatt för exakt samma gravitationella kraft oberoende om månen är hel, halv eller vad den nu är.

Valvanto
2010-09-22, 13:19
Har aldrig tänkt på något dylikt. Men nästa gång jag har svårt att sova, ska jag allt titta till den där månen.

Grahn
2010-09-22, 13:21
Fullmåne borde väl snarare ha med ljus( spelar föga roll inomhus ) alt någon annan form av reflekterad solstrålning att göra än gravitation.

Madame
2010-09-22, 14:02
Det är nu man har tillfälle att uppbåda ett helt makalöst måntrökk! :D Dags att trycka dit några PBn!!11!1

Grahn
2010-09-22, 14:03
Det är nu man har tillfälle att uppbåda ett helt makalöst måntrökk! :D Dags att trycka dit några PBn!!11!1

Jaha var det ett sådant moonface vi talade om? :D

Ganymedes
2010-09-22, 15:03
Månens position i frhållande till jorden påverkar ju gravitationen och tidvattnet och det krävs inte mycket för att vi som människor skall bli påverkade på något sätt.

Du skojar förstås, men för de som inte förstår det: en stol på 1m avstånd utövar mer gravitationspåverkan på ens kropp än vad månen gör. Ingen överdrift.

mangs
2010-09-22, 15:38
Du skojar förstås, men för de som inte förstår det: en stol på 1m avstånd utövar mer gravitationspåverkan på ens kropp än vad månen gör. Ingen överdrift.

Det värsta är ju att jag inte gör det, eller? :)

SOM det redan konstaterats ovan så har gravitation inget med fullmåne/halvmåne att göra. Det är ju inte den synliga delen av månen som utgör den massa som påverkar oss.

Dock är ju gravitationsändringen tillräckligt stor för att påverka världshaven så att den även skulle kunna påverka oss levande ser jag inte som så långsökt. Fåglar och andra djur verkar ha någon form av kompasser och sjätte sinne för kommande naturkatastrofer och det är inte helt orimligt att våra mer utvecklade hjärnor kan ha något liknande.

jag håller dock med att detta inte kan jämföras med fullmåne eller halvmåne. Dock är det fakta att de gånger jag egentligen borde sovit sedan länge men håller mig uppe utan att veta varför så har ajg märkt att det alltid är fullmåne.

Detta handlar inte om Confirmation bias utan det är ett fåtal gånger jag stannar upp mycket längre och det är alltid vid fullmåne.

Jag tror inte att det extra ljuset gör något då jag är väldigt okänslig för tex sommarnätter Vs vinternätter och jag befinner mig ju inne i belysta lokaler.

Jag vet ju att tjejer kan påverka varandra med deras menscykel så kanske är det något sådant jag upplever och att det bara råkar sammanfalla med att jag blir extra pigg just när det är fullmåne.

Jag har alltså ingen fakta att gå på men eftersom jag och flera verkar uppleva samma sak så finns det ju säkert ett samband. Det måste det ju bara göra med tanke på alla svar i denna tråden. ;)

Här är ju ytterligare ett bevis på Confirmation bias eftersom folk som går in och skriver om liknande upplevelser här knappast utgör ett snitt av befolkningen men jag blir påverkad att tro att 50% eller så upplever det.

Eddie Vedder
2010-09-22, 15:47
Jag tror mangs försöker sig på en lightversion av Stolpskotts ateisttråd. ;)

mangs
2010-09-22, 15:50
Jag tror mangs försöker sig på en lightversion av Stolpskotts ateisttråd. ;)

Men vad är detta? Är detta vad ni tror om mig? :)

Oavsett vad ni tror så har jag faktiskt noterat detta fenomen hos mig själv och det är för uppenbart för att bara vara en slump. Däremot är jag precis som er ytterst skeptiskt till allt som jag inte kan förklara på vetenskapliga grunder, därav jag startade denna tråd för att diskutera "problematiken".

von huff
2010-09-22, 15:58
Om det finns tusntals som påstår att de sover dåligt när det är fullmåne så måste det ju stämma?

Cilia
2010-09-22, 16:49
Tycker nog att det är ett lika stort problem med folk som anser sig känna till, eller av, saker som saknar vetenskapliga belägg. Bara för att det inte går att bevisa motsatsen betyder det inte att det är ett faktum. Och om det ändå går att bevisa motsatsen kommer ändå folk hävda att de är påverkade.

Vetenskapes förbannelse och gäller många fenomen.

När det gäller just månen så tycker jag programmet var intressant och rekommenderra folk som är intresserade att se det. Oavsett åsikt :)
Jag behöver inte vetenskapliga belägg. Jag behöver inte övertyga någon annan. Det jag vet är att jag påverkas och har alltid gjort det. Det jag känner i min kropp kan ingen ta ifrån mig. Ingen vetenskapsman kan säga att det inte är sant.

Vad jag säger är att det går inte att säga att det inte finns bara för att det inte går att brevisa.

shadowfire
2010-09-22, 16:57
hörde jag måååååååååååneeeee?

http://bordercollie.blogg.se/images/2009/wilson-bcup_49124107.jpg

Annars så visst, månen påverkar dragningskraft, vatten bla bla, finns väl inget som säger att det inte skulle påverka människan. Men visst inbillar sig många det också. Tittar ut och ser en fulmåne precis innan man drar ner rullgardinen "OH NOOOOO!". Resten av natten tar hjärnan med sig budskapet "inatt ska jag inte sova bra för det är en hemsk måne ute o jag är rädd för den".

Eddie Vedder
2010-09-22, 17:04
Abstract

Belief that the full moon is associated with psychiatric disturbance persists despite 50 years research showing no association. This article traces the historical roots of belief in the power of the moon to cause disorders the mind, especially insanity and epilepsy. Putative mechanisms of lunar action are critiqued. It is proposed that modern findings showing lack of lunar effect can be reconciled with pre-modern beliefs in the moon's power through a mechanism of sleep deprivation. Prior to the advent of modern lighting the moon was a significant source of nocturnal illumination that affected sleep-wake cycle, tending to cause sleep deprivation around the time of full moon. This partial sleep deprivation would have been sufficient to induce mania/hypomania in susceptible bipolar patients and seizures in patients with seizure disorders. The advent of modern lighting attenuated this lunar effect, especially in modern urban areas, where most 20th century studies of lunar effects on the mind have been conducted. The hypothesis presented in this article is open to empirical validation or falsification. Potential tests for the sleep-deprivation hypothesis of lunar action are discussed.

[...]

6. Possible methods for validating a sleep-deprivation theory of the moon’s effect on mental functioning

In contrast to mythological or symbolic explanations for why the moon came to be associated with madness and epilepsy, the proposal offered in the paper is potentially falsefiable and may thus be available to empirical validation. A first step would be to demonstrate that artificial lighting dampens any effects the moon may have once exerted. Indirect evidence for this comes from work by [Wehr et al., 1995], showing that artificial lighting in urban environments suppresses changes in circadian mechanisms such as release of melatonin that are otherwise highly responsive to seasonal differences in hours of daylight. This suggests that even as significant a natural light source as the sun, let alone the moon, is overridden by the effects of artificial lighting in the modern world. Direct evidence that the moon does not influence the incidence of mania in modern urban areas comes from work done at UCLA showing no connection between lunar phase and hospital admissions for a diagnosis of manic episode [Raison et al., 1996].

A final step toward testing the hypothesis presented here might come from evaluating the effect of lunar phase on hospital admissions for mania in a culture in which the moon still appreciably influences sleep–wake cycles. Certain Native American people in the southwestern United States, where skies are typically clear and dark, might be ideal for such a study. Most Native Americans in this region live in isolated environments, some without electricity, others where the use of electricity is confined to indoor illumination. Additionally, regional hospitals serving Native Americans keep extensive psychiatric admission and diagnostic records [May and Van Winkle, 1994] making possible an examination of the relationship between lunar phase and hospitalization for mania. If the proposal offered here is correct, one would expect to find a significant effect of lunar phase on admission, with mania presenting more often in the week after full moon than in the week before.

Until such work is done, the proposal that the moon came to be associated with madness and epilepsy through gradual recognition in antiquity of a real relationship between lunar phase and mental disorder must remain speculative. However, when one considers the profound effect of sleep deprivation on mania, and considers also the havoc wrecked through history by bipolar disorder, it seems safe to acknowledge that, as has been written of the moon, mania ‘is frequently identified with the night and its problems and is taken as a symbol of energy possessing ambivalent power for good and evil.’

http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6T2X-3WBNS98-F&_user=651519&_coverDate=04%2F01%2F1999&_rdoc=1&_fmt=high&_orig=search&_origin=search&_sort=d&_docanchor=&view=c&_acct=C000035158&_version=1&_urlVersion=0&_userid=651519&md5=fd147e02c0870f92b3ec5ab8693abf34&searchtype=a

The moon and madness reconsidered. J Affect Disord. 1999 Apr;53(1):99-106.

Ganymedes
2010-09-22, 17:56
Dock är ju gravitationsändringen tillräckligt stor för att påverka världshaven så att den även skulle kunna påverka oss levande ser jag inte som så långsökt..

Ok, då får du en liten hint: världshaven är ganska stora jämfört med en människa.

-C-
2010-09-22, 18:01
Hittade!

R_XyU-p-Kyc

Haha lite snopet och sitta på Kolozzeum och hitta sina ambulanskollegor på ett youtubeklipp! Tack för underhållningen:thumbup:

Ganymedes
2010-09-22, 18:15
Jag behöver inte vetenskapliga belägg. Jag behöver inte övertyga någon annan. Det jag vet är att jag påverkas och har alltid gjort det. Det jag känner i min kropp kan ingen ta ifrån mig. Ingen vetenskapsman kan säga att det inte är sant.

Vad jag säger är att det går inte att säga att det inte finns bara för att det inte går att brevisa.

Och med samma inställning fungerar homeopati, slagrutor, drömfångare, medium och allt annat psuedovetenskapligt nonsens. Är det inte intressantare att försöka ta reda på vad det verkligen beror på, att du tycker att det stämmer så bra på dig? Man kan antingen avsluta undersökningen där du är, eller så kan man börja den där. Jag föredrar det sistnämnda.

Det troligaste är att det är bekräftelsejäv. De gånger det råkat uppstå ett samband har du tänkt på det och det har stärkt din teori. De gånger sambandet inte uppstått har du troligen inte lagt det på minnet. Det är därför man räknar BÅDE träffar och missar inom vetenskap, just för att det är så förbannat lätt att annars låta sig påverkas.

Med andra ord tvivlar jag inte på det du känner eller det du säger. Men jag tvivlar på att din slutsats och förklaring stämmer. :)

Börje H
2010-09-22, 18:22
Och med samma inställning fungerar homeopati, slagrutor, drömfångare, medium och allt annat psuedovetenskapligt nonsens. Är det inte intressantare att försöka ta reda på vad det verkligen beror på, att du tycker att det stämmer så bra på dig? Man kan antingen avsluta undersökningen där du är, eller så kan man börja den där. Jag föredrar det sistnämnda.

Det troligaste är att det är bekräftelsejäv. De gånger det råkat uppstå ett samband har du tänkt på det och det har stärkt din teori. De gånger sambandet inte uppstått har du troligen inte lagt det på minnet. Det är därför man räknar BÅDE träffar och missar inom vetenskap, just för att det är så förbannat lätt att annars låta sig påverkas.

Med andra ord tvivlar jag inte på det du känner eller det du säger. Men jag tvivlar på att din slutsats och förklaring stämmer. :)

Precis mina tankar :thumbup:

Det handlar inte om att idiotförklara folk som känner saker, eller säger sig känna. Det handlar om att konstruktivt, och objektivt, förhålla sig till de fakta som finns att tillgå. Att folk känner sig påverkade av saker hela tiden betyder ju inte att det är lätt att peka ut en enskild faktorn som verkligen gör det.

Cilia
2010-09-22, 18:56

Jag förstod precis vad han menade. Jag är inte emot forskning men den kanske inte kan svara på allt alltid? Jag är en nyfiken person och ser gärna att man forskar om det mesta.

Men för mig är det inte så att jag behöver ha forskningsresultat för att veta vad jag upplever. Hade det varit så att jag hade varit fashinerad av fullmåne och hållit koll på den så hade jag förstått att det hade kunnat vara inbillning. Nu fattar jag det först i efterhand efter att ha sovit dåligt ett par nätter. Oftast är det någon annan som kommenterar det.

DanielF
2010-09-22, 18:56

Hej, Randi nämnde i en av videon som länkades att en bok på 100g hade tusentals gånger mer gravitationell påverkan på en mänsklig hjärna än vad månen hade. Jag blev nyfiken och ville kolla men jag får inte alls samma resultat när jag räknar.

Jag använde följande formel (matade in i wolframalpha.com)
F = (G m_1 m_2)/r^2 |
F | gravitational force
m_1 | primary mass
m_2 | secondary mass
r | distance
G | gravitational constant (~~ 6.67×10^-11 m^3/(kg s^2))

Sedan använde jag 7,3477*10^22 kg som massa på månen (från wikipedia)
och avståndet 380000 km.
Massa 2 är en person på 75 kg.

Detta ger en gravitationell kraft på 2,547 millinewton. (2,547*10^-3 N)

Om man sedan istället tar en bok på 100 gram och avståndet 50 cm så får man F = 2,002*10^-9 N, alltså ca 1250000 gånger mindre än den kraft månen ger upphov till. (En 5 kg stol på 1 meter ger en kraft på 2.503×10^-8 N, även det alltså mycket mindre än månen)

Har jag räknat rätt? Har Randi fel? (hemska tanke ;))
Någon som vill kontrollräkna?

Här är första uträkningen med månen. (http://www.wolframalpha.com/input/?i=gravitational+force&a=*C.gravitational+force-_*Formula.dflt-&a=*FS-_**NewtonsLawOfUniversalGravitation.F-.*NewtonsLawOfUniversalGravitation.m1-.*NewtonsLawOfUniversalGravitation.m2-.*NewtonsLawOfUniversalGravitation.r--&f3=7.3477x10%5E22+kg&f=NewtonsLawOfUniversalGravitation.m1_7.3477x10%5E 22+kg&f4=75+kg&f=NewtonsLawOfUniversalGravitation.m2_75+kg&f5=380000+km&x=4&y=7&f=NewtonsLawOfUniversalGravitation.r_380000+km)

Här är andra uträkningen med boken. (http://www.wolframalpha.com/input/?i=gravitational+force&a=*C.gravitational+force-_*Formula.dflt-&a=*FS-_**NewtonsLawOfUniversalGravitation.F-.*NewtonsLawOfUniversalGravitation.m1-.*NewtonsLawOfUniversalGravitation.m2-.*NewtonsLawOfUniversalGravitation.r--&f3=100+g&f=NewtonsLawOfUniversalGravitation.m1_100+g&f4=75+kg&f=NewtonsLawOfUniversalGravitation.m2_75+kg&f5=50+cm&x=2&y=6&f=NewtonsLawOfUniversalGravitation.r_50+cm)

Detta till trots så tror jag verkligen inte månens gravitation påverkar människors beteenden, skall jag understryka.

mangs
2010-09-22, 19:39
Ok, då får du en liten hint: världshaven är ganska stora jämfört med en människa.

Ja, men det faktum att det påverkar något gör ju att det även kan påverka andra saker. Jag är säker på att det finns någon sorts vetenskaplig förklaring till min återkommande pigghet.

Jag säger inte rätt ut att månens gravitation, månljus eller whatever det nu må vara till 100% påverkar mänskligheten så att vi inte kan sova utan jag har bara märkt detta samband vid det fåtalet gånger som jag haft extra vakna kvällar.

Det handlar alltså inte om att jag ligger i sängen och vrider och vänder på mig och bannar månen för att jag inte kan komma till ro utan bara att jag är extra pigg längre under kvällen när jag borde vara trött. Det fungerar dock rätt bra att sömna sedan när jag är trött för det.

Jag lyssnar gärna på era åsikter och tar emot tips och är öppen för alla förslag.

Låt säga så här:

Kära bullen!
Jag är en kille på 32 jordsnurr och har under en längre tid märkt att jag är extra pigg 1-2 kvällar utan någon någon aning om varför. Dessa dagar sker med en regelbunden frekvens och råkar infalla kring fullmåne.

Någonting i min vardag eller omgivning gör att jag håller mig extra pigg just dessa kvällar och jag undrar vad det kan vara. Snälla hjälp mig!

"Mångalen"

PS Det är inte personen som skrivet brevet som är medlemmen bakom nicket.

goodie
2010-09-22, 19:46
Skönt med någon annan som har liknande "problem". Jag ser det iofs inte som ett problem. Jag känner mig piggare och starkare än någsin just vid fullmåne. Får känslan av att jag skulle kunna springa hur länge som helst. Och livsglädjen är större än någonsin.

Ganymedes
2010-09-22, 20:29
Hej, Randi nämnde i en av videon som länkades att en bok på 100g hade tusentals gånger mer gravitationell påverkan på en mänsklig hjärna än vad månen hade. Jag blev nyfiken och ville kolla men jag får inte alls samma resultat när jag räknar.

Jag använde följande formel (matade in i wolframalpha.com)
F = (G m_1 m_2)/r^2 |
F | gravitational force
m_1 | primary mass
m_2 | secondary mass
r | distance
G | gravitational constant (~~ 6.67×10^-11 m^3/(kg s^2))

Sedan använde jag 7,3477*10^22 kg som massa på månen (från wikipedia)
och avståndet 380000 km.
Massa 2 är en person på 75 kg.

Detta ger en gravitationell kraft på 2,547 millinewton. (2,547*10^-3 N)

Om man sedan istället tar en bok på 100 gram och avståndet 50 cm så får man F = 2,002*10^-9 N, alltså ca 1250000 gånger mindre än den kraft månen ger upphov till. (En 5 kg stol på 1 meter ger en kraft på 2.503×10^-8 N, även det alltså mycket mindre än månen)

Har jag räknat rätt? Har Randi fel? (hemska tanke ;))
Någon som vill kontrollräkna?

Här är första uträkningen med månen. (http://www.wolframalpha.com/input/?i=gravitational+force&a=*C.gravitational+force-_*Formula.dflt-&a=*FS-_**NewtonsLawOfUniversalGravitation.F-.*NewtonsLawOfUniversalGravitation.m1-.*NewtonsLawOfUniversalGravitation.m2-.*NewtonsLawOfUniversalGravitation.r--&f3=7.3477x10%5E22+kg&f=NewtonsLawOfUniversalGravitation.m1_7.3477x10%5E 22+kg&f4=75+kg&f=NewtonsLawOfUniversalGravitation.m2_75+kg&f5=380000+km&x=4&y=7&f=NewtonsLawOfUniversalGravitation.r_380000+km)

Här är andra uträkningen med boken. (http://www.wolframalpha.com/input/?i=gravitational+force&a=*C.gravitational+force-_*Formula.dflt-&a=*FS-_**NewtonsLawOfUniversalGravitation.F-.*NewtonsLawOfUniversalGravitation.m1-.*NewtonsLawOfUniversalGravitation.m2-.*NewtonsLawOfUniversalGravitation.r--&f3=100+g&f=NewtonsLawOfUniversalGravitation.m1_100+g&f4=75+kg&f=NewtonsLawOfUniversalGravitation.m2_75+kg&f5=50+cm&x=2&y=6&f=NewtonsLawOfUniversalGravitation.r_50+cm)

Detta till trots så tror jag verkligen inte månens gravitation påverkar människors beteenden, skall jag understryka.

Tung hjärna du räknat på... ;)

DanielF
2010-09-22, 20:39
Tung hjärna du räknat på... ;)

Hehe ja, fast jag räknade på en hel kropp och inte bara hjärnan.

Tar man en hjärna på 1300 gram får man följande resultat
0.04415 mN resp. 3.471×10^-11 N, så det är ändå väldigt stor skillnad.

Mvh
Daniel

mangs
2010-09-23, 08:41
Å andra sidan så verkar ju G-krafter när man åker bil,tåg,flyg etc. etc inte få folk att bli överdrivet pigga, snarare tvärtom. Iofs är jag ofta betydligt piggare när jag flyger än övrigt men det beror ju troligtvis på helt andra faktorer.

Om vi tar bort gravitation, ökad ljusmängd, vad kvarstår? Rädslan för varulvar?

Helt ärligt tror jag att ens egna medvetande är det som ställer till det i någon form av Placebo-effekt. Vet jag om att det är fullmåne och att jag tror att det kan påverka min pigghet kommer jag sannolikt uppleva just detta.

problemet i mina fall är att jag upptäcker månen efter det att jag varit pigg så för mig kan inte det vara enda förklaringen.

Ganymedes
2010-09-23, 09:13
Jag vet inte varför folk ständigt ska prata om gravitationen när de snackar om fullmåneskrock. Månens massa och avstånd förändras ju inte vid fullmåne. Det är inget mer magiskt än att Jorden inte kommer i vägen för månen och skuggar den. Ljuset som reflekteras från månen är heller inte speciellt starkt, även om det upplevs så pga den svarta bakgrunden. Prova att läsa en bok i det starkaste månljus t.ex.

mangs
2010-09-23, 09:25
Jag vet inte varför folk ständigt ska prata om gravitationen när de snackar om fullmåneskrock. Månens massa och avstånd förändras ju inte vid fullmåne. Det är inget mer magiskt än att Jorden inte kommer i vägen för månen och skuggar den. Ljuset som reflekteras från månen är heller inte speciellt starkt, även om det upplevs så pga den svarta bakgrunden. Prova att läsa en bok i det starkaste månljus t.ex.

Nej, denna teori har vi väl redan skjutit i sank tidigare i denna tråden men någon faktor verkar ju påverka så att vissa har svårare att somna.

Om vi utesluter alternativet slumpen eller selektivt minne så finns det ju fortfarande ett antal olika saker som skulle kunna påverka varav månen på något sett skulle kunna vara en. Om det inte är gravitationen eller ljuset så kanske det finns något annat?

Om man tittar på cykeln av fullmåne som ligger på 29 dagar så finns det ju andra saker i vår närhet som även de har ungefär samma cykel, mens, löning etc.

Jag tycker dock det är intressant att många människor upplever samma sits som jag, oavsett om det är en slump eller ej så kan ju ingen förneka att jag känt det jag känt?

FLP
2010-09-23, 09:28
Sov 5 timmar i natt av 9. Vända och vrida upp och läsa kolo försöka sova igen, upp äta försöka sova lite då jag brukar komma i mat koma. Men icke 5 timmar sömn bara. Sitter här som en jävla bulk zombie och suckar djupt över ansträngningen till att laga mig some got damn frukost.

Kanske har att göra med fullmånen vete fan men arg är jag

Grahn
2010-09-23, 09:32
Mänskligheten är ju bra på att se samband, även om de sambanden inte finns. :)

Nitrometan
2010-09-23, 10:25
Om man tittar på cykeln av fullmåne som ligger på 29 dagar så finns det ju andra saker i vår närhet som även de har ungefär samma cykel, mens, löning etc.
Du är nåt på spåren mangs. Får du mer lön när det är fullmåne?

Grahn
2010-09-23, 10:33
Du är nåt på spåren mangs. Får du mer lön när det är fullmåne?

Jobbigt om ens lön skulle variera med månens faser, men då borde man sova riktigt oroligt vid nymåne snarare än vid fullmåne :D

prOtotype
2010-09-23, 10:45

Vad sägs om tryckförändringar i luften pga världshaven? :)
Eller någon annan typ av sekundär påverkan.
Jag kan dock inte påstå att jag någonsin upplevt något av det här.

mangs
2010-09-23, 10:52
Det här med sekundär påverkan är inte så dumt. Det kanske inte jag som blir direkt påverkad av månen utan det är andra personer som blir påverkade som i sin tur påverkar mig.

Det är ni som är de konstiga, inte jag.

Anton Fräs
2010-09-23, 10:56
mänskligheten är ju bra på att se samband, även om de sambanden inte finns. :)

+1

Nitrometan
2010-09-23, 11:10
Det är ni som är de konstiga, inte jag.
Givetvis. *kissass*

Eddie Vedder
2010-09-23, 13:43
Jobbigt om ens lön skulle variera med månens faser, men då borde man sova riktigt oroligt vid nymåne snarare än vid fullmåne :D

Hur börsen påverkas av fullmånen är faktiskt studerat. :D Hittade massor av kul grejer när jag hittade reviewartikeln som jag postade (och som ingen verkar ha läst). Inget om löner dock, svårt att veta om man skall studera dagen då lönen kommer eller dagen då chefen kanske bestämt sig för att ge högre lön. Under vilket av dygnen skall det vara fullmåne?

Grahn
2010-09-23, 13:53
Hur börsen påverkas av fullmånen är faktiskt studerat. :D Hittade massor av kul grejer när jag hittade reviewartikeln som jag postade (och som ingen verkar ha läst). Inget om löner dock, svårt att veta om man skall studera dagen då lönen kommer eller dagen då chefen kanske bestämt sig för att ge högre lön. Under vilket av dygnen skall det vara fullmåne?

Jo minns att farsan visade ngt om solfläckar och påverkan på börsen, eller vad det nu var. :)

Ganymedes
2010-09-23, 14:49
Mänskligheten är ju bra på att se samband, även om de sambanden inte finns. :)

Precis. Inom vetenskapen räknar man därför både "träffar och missar" just för att det är så förbannat lätt att se samband som i verkligheten inte finns. Har ni mångubbar och gummor tänkt på att ni kanske råkat haft röda strumpor på er samma dag som det varit helmåne. Kanske är det strumpfärgen och inte månen som påverkat er sömn? Lika rimligt faktiskt. ;)

I detta fallet har ju folk bestämt sig för slutsatsen först och söker bevis för den. Man letar undantag och avvikelser och fokuserar på dem. Istället för att först titta på bevisen och sedan dra slutsatsen. Det finns ingen trolig mekanism och det finns inga belägg i de studier som gjorts. Så enkelt är det. Om ni envisas med att ni ändå märker ett samband så bör det rimligtvis vara något annat som orsakar det. Man vet att månen inte orsakar det och man vet att bekräftelsejäv är väldigt svårt att acceptera (men väldigt lätt att bevisa!). Occams rakblad ffs.

Ovanstående betyder, åter igen, inte att ni har fel eller ljuger. Jag tvivlar som sagt inte på er ärlighet utan på er förklaring. Den som orkar kan ju googla lite på "confirmation bias". Och visst KAN det finnas ett samband, men som det är nu finns det egentligen ingen anledning att ändra den vetenskapliga konsensusen. Anekdotiska bevis är ju inte bevis i sig.

Om det stormar ute när ni går och lägger er och ni dagen efter ser att ett träd har fallit omkull så kan man dra slutsatsen att det 1) är stormen som gjort det eftersom man vet att stormar kan göra så eller 2) att det är ett UFO som skjutit ned det. Det sistnämnda introducerar en massa obevisade antaganden, precis som med era fullmånar, och kan därför med hög sannolikhet uteslutas. Det finns ingen anledning att föredra den osäkra och osannolika förklaringen om den rimliga förklaringen fungerar lika väl.

shadowfire
2010-09-23, 15:47
Jag förstod precis vad han menade. Jag är inte emot forskning men den kanske inte kan svara på allt alltid? Jag är en nyfiken person och ser gärna att man forskar om det mesta.

Men för mig är det inte så att jag behöver ha forskningsresultat för att veta vad jag upplever. Hade det varit så att jag hade varit fashinerad av fullmåne och hållit koll på den så hade jag förstått att det hade kunnat vara inbillning. Nu fattar jag det först i efterhand efter att ha sovit dåligt ett par nätter. Oftast är det någon annan som kommenterar det.

Lite bökigt bara om det är stress, hormoner, PMS eller annat som är orsaken till sömnstörningarna.. och så får du aldrig bukt med grundproblemet, utan beskyller stackars månen för det istället.

Utan att rikta mig till just dig (inte direkt iaf, indirekt kanske) så tror jag det är lättsamt o skylla sömnstörningar på månen, för då behöver man bara konstatera och "kan inget göra åt det". Sömnstörningar kommer ack så lätt av annat i livet som oftast handlar om rutiner, vanor eller inverkan på fysiskt eller psykiskt tillstånd.