handdator

Visa fullständig version : "svullen mage"?

blondyz
2010-09-21, 19:40
Tjena kollo!

Nu när vinterbulken har hållt igång för min del ett tag är det ett par saker som gör mig fundersam.

Jag gör hyffsade ökningar på gymmet, tränar regelbundet 5-6 dagar/vecka och mår över lag bra.

Däremot går jag inte upp i vikt som jag planerat, det är ingen grisbulk jag är ute efter utan en stabil men måttlig viktökning. Jämfört med i sommar äter jag mycket mer, och framförallt mycket mer kalorität mat och senaste veckorna ligger jag på ca 300-500 kcal överskott~ (jämfört med i sommar då jag stod still i vikt)

Nu till problemet, att jag inte går upp i vikt går givetvis att lösa med mer kalorier, men även om vikten stagnerat så känns min mage otroligt svullen!
Om jag anstränger mig och "flexar" lite så kryper rutorna fram, men i övrigt känns magen som en rejäl kagge, och jag undrar om detta kan ha att göra med att jag äter mitt största mål mat rätt sent (ca 21:00)?

Några andra tips på hur man kan undkomma problemet med svullen buk? Jobbar som sagt på att gå upp i vikt stabilt, men vågen står still och magen sväller vilket får mig att fundera lite.

Grotesk
2010-09-21, 19:56
..jag undrar om detta kan ha att göra med att jag äter mitt största mål mat rätt sent (ca 21:00)?

Nej, det har inget med saken att göra om du frågar mig. Kroppen har ingen "inbyggd klocka som gör så att du lägger på dig mer fett efter 21.00 eller dyl."

floydm
2010-09-21, 19:58
Tjena kollo!

Nu när vinterbulken har hållt igång för min del ett tag är det ett par saker som gör mig fundersam.

Jag gör hyffsade ökningar på gymmet, tränar regelbundet 5-6 dagar/vecka och mår över lag bra.

Däremot går jag inte upp i vikt som jag planerat, det är ingen grisbulk jag är ute efter utan en stabil men måttlig viktökning. Jämfört med i sommar äter jag mycket mer, och framförallt mycket mer kalorität mat och senaste veckorna ligger jag på ca 300-500 kcal överskott~ (jämfört med i sommar då jag stod still i vikt)

Nu till problemet, att jag inte går upp i vikt går givetvis att lösa med mer kalorier, men även om vikten stagnerat så känns min mage otroligt svullen!
Om jag anstränger mig och "flexar" lite så kryper rutorna fram, men i övrigt känns magen som en rejäl kagge, och jag undrar om detta kan ha att göra med att jag äter mitt största mål mat rätt sent (ca 21:00)?

Några andra tips på hur man kan undkomma problemet med svullen buk? Jobbar som sagt på att gå upp i vikt stabilt, men vågen står still och magen sväller vilket får mig att fundera lite.

Har precis samma problem, skulle verkligen också vilja ha svar på detta!

wird
2010-09-21, 20:07
Laktosintolerans? Annars kan det ju bero på att du äter mycket.

blondyz
2010-09-21, 20:52
Nej, det har inget med saken att göra om du frågar mig. Kroppen har ingen "inbyggd klocka som gör så att du lägger på dig mer fett efter 21.00 eller dyl."

Det handlar inte om att jag lägger på mig fett, som sagt så står vågen stilla. Utan magen blir uppblåst, svullen på något sätt..

Ang. Laktosintollerans så har jag aldrig haft problemet innan, men nu när du säger det så brukar min mor, som är laktosintollerant klaga över att hennes mage känns uppblåst..

Tom Warrior
2010-09-21, 20:53
Vad äter du/ni? Jag kan äta 6000 kcal från några olika källor och inte vara det minsta svullen om magen, men äta 3000 kcal från några andra källor och bli väldigt svullen om magen.

EDIT: Livsmedel baserade på mjölk/mejeri samt vete/gluten/mjöl/havre får min mage att bli svullen och verkar vara bovarna i de flesta fallen. Även linser och bönor och så'nt gör min mage svullen. Märker att dessa livsmedel påverkar mig kasst i övrigt oxo. Blir dimmig i skallen samt täppt i näsan nästan jämt i samband med att jag äter dessa.

blondyz
2010-09-21, 21:06
Vad äter du/ni? Jag kan äta 6000 kcal från några olika källor och inte vara det minsta svullen om magen, men äta 3000 kcal från några andra källor och bli väldigt svullen om magen.

EDIT: Livsmedel baserade på mjölk/mejeri samt vete/gluten/mjöl/havre får min mage att bli svullen och verkar vara bovarna i de flesta fallen. Även linser och bönor och så'nt gör min mage svullen. Märker att dessa livsmedel påverkar mig kasst i övrigt oxo. Blir dimmig i skallen samt täppt i näsan nästan jämt i samband med att jag äter dessa.

Det är mest påtagligt på kvällen. Då äter jag för det mesta pasta med köttfärs (200-250g torrvikt på pastan, fullkorn) så kanske kan vara pasta-mängden som är boven alltså? När du säger det så känner jag mig ofta täppt i näsan om kvällningen på sistonde också!

Apos78
2010-09-22, 10:24
Svullen mage orsakad av ökad gasbildning kan komma av många olika livsmedel. De vanligaste kan nog sägas vara:

• All sorts lök.
• Baljväxter ex. bönor och linser.
• Paprika
• Kål
• Äpple
• Kolsyrade drycker och öl.
• Tuggummi
• Sötningsmedlet sorbitol.

glennv
2011-06-25, 12:22
Det har visserligen redan tagits upp en hel del av tipsen på denna sida .. men sammanställningen på denna sida... svullen mage (http://botasvullenmage.n.nu) hjälpte mig riktigt mkt. Tar upp flera olika orsaker och vad som kan vara lösningen för respektive orsak.

Alkro
2011-06-25, 12:26

Kroppen har en inbyggd klocka. Det finns studier som visar att denna klocka sannolikt har effekter på kroppens metabolism.

http://www.uphs.upenn.edu/news/News_Releases/feb06/rev-erb.htm

Crocker
2011-06-25, 12:31
Jag fattar inte vad de försök få fram, kanske du kan förklara? Vad fan är rev-erb.
Sedan är det ingen studie utan en artikel som diskuterar studier de inte har referenser till.

Tolkia
2011-06-25, 12:39
Hur äter du? Om du koncentrerar hela dagens intag inom en kort tidsrymd kommer buken med nödvändighet att vara ganska stor därefter.

Alkro
2011-06-25, 12:39
Här är abstractet:
http://www.sciencemag.org/content/311/5763/1002.abstract?sid=312b6f1b-6831-4099-9ccf-43e64ddb0401

Crocker
2011-06-25, 13:36
Jag frågade inte efter abstraktet.

Perramja
2011-06-25, 13:45
Kan nog vara mjölkprodukter som är boven i dramat, uteslut mjölkprodukter helt under några veckor och se hur det utvecklar sig.

1684_
2011-06-25, 13:49
Jag bulkar med, nu har jag iofs förstört min mage med ätstörningar i några år samt ätit alldeles för mycket syradeprodukter och alldeles för mycket fullkorns produkter och samtidigt druckit för lite vätska.
Men min mag e iofs en PMS flickmage också, hmmm....

Jag blir iaf uppsvälld på SYRADE produkter, för mycket bönor/linser, lök & paprika blir jag rapig av, kålrätter blir jag helt kass av, sen vet jag inte om detta e sant:

Har hört att folk som bulkar, lgiger på kalori plus, blir gasiga magen för tarmen får så mycket näring att jobba med????????????????????!!!!!!!

Vinter
2011-06-25, 14:48
Blev av med liknande problem när jag började variera min kost mer, min mage mådde inte bra av liknande mat varje dag. Det gällde speciellt mejeriprodukter.

1684_
2011-06-25, 17:50
Blev av med liknande problem när jag började variera min kost mer, min mage mådde inte bra av liknande mat varje dag. Det gällde speciellt mejeriprodukter.

Samma här.

Dicken
2011-06-26, 13:47
Finns det något samband mellan kosten och nästäppa som någon skrev tidigare? Blir periodvis väldigt täppt i näsan timmarna innan jag lägger mig? Jag har aldrig haft en tanke på att det kan ha med kosten att göra!

Perramja
2011-06-26, 14:05
Finns det något samband mellan kosten och nästäppa som någon skrev tidigare? Blir periodvis väldigt täppt i näsan timmarna innan jag lägger mig? Jag har aldrig haft en tanke på att det kan ha med kosten att göra!

Om du är allergisk eller intollerant/överkänslig mot något kan det säkerligen slemhinnor osv påverkas vid en allergisk reaktion. Får själv en lätt nästäppa och snuvighet några timmar efter att jag fått i mig gluten som jag inte tål så bra...