Visa fullständig version : Tips & råd
Jag har tränat nu i ca 4 månader, och jag funderar nu på att börja äta någonting i form av kosttillskott. Har kollat in priserna på olika vassle proteiner, och sett att priserna skiljer rätt mycket beronde på vilket märke det är. Vad är det som skiljer de olika proteinerna, är det bara märket? Som det är med kläder ;). Vad är bäst att äta vassle protein eller gainer? Ni som kan det här om kosttillskott, vad tycker ni att jag ska börja äta?
Det beror ju på vad dina mål är, men vill du ha optimal muskelökning tycker jag du ska använda någon form av gainer, men det finns risk för att du lägger på dig lite fett. Gainers innehåller ju kolhydrater, och syftet är väl att du ska återhämta dig snabbt och fylla på förråden av muskeglykogen.
Protein tillskott är helt enkelt till för dig som tränar hårt och behöver extra protein.
Jag tycker du ska innhandla en gainer.
Jag kör med "Super mass fuel" från Twinlab, dyr, men god smak och den fungerar väldigt bra, rekommenderas :thumbup:
shirunai
2003-10-28, 10:41
Köper du en gainer som ovanstående talare tycker, så använd den endast efter träning, man blir inte fet av en gainer, alla kolhydrater åker in i musklerna och blir muskelenergi(glykogen)
Visst klart du kan bli fetare av en gainer då du får i dig mer kalorier totalt. Vill du ha gainer ta den efter träning, det ger bättre återhämtning annars tycker jag att du ska satsa på vassle(whey) protein i billigast form, köp gärna exell här på forumet har själv över 20kg och det är bra.
Du kan blanda i kolhydrater själv som de flesta gör här på forumet, då blir det en gainer och det blir billigare, köp druvsocker eller ät godis, riskakor är bra kolhydratskällor för återhämtning. Försök få i dig 1g kolhydrat per 1kg kroppsvikt så 80g kolhydrater för 80kg vilket är
1dl druvsocker eller
100g gelegodis
lite över 120g riskakor.
Whey(vassle) kan du även ta på morgonen utan att blanda i kolhydraterna, för många har problem att få i sig protein till frukosten, men det är mer överkurs. Ät bra och ta återhämtningsdryck efter träningen i form av Protein och kolhydrater tipsar jag för!
Jag vill inte lägga på mig mer kroppsfett, har redan ett "lager" av underhudsfett. Så då är det väl vassle protein, som jag ska äta?
Mina mål, är att inte vara för muskulös, men ändå rätt vältränad :). Men, som jag frågade förut, vad är det som skiljer de dyra märken mot de billiga?
sipowitz
2003-10-28, 11:28
Originally posted by LarsP
Jag vill inte lägga på mig mer kroppsfett, har redan ett "lager" av underhudsfett. Så då är det väl vassle protein, som jag ska äta?
Mina mål, är att inte vara för muskulös, men ändå rätt vältränad :). Men, som jag frågade förut, vad är det som skiljer de dyra märken mot de billiga?
Ja... men glöm inte kolhydraterna som de andra pratat om i tråden... D.v.s. du tappar inte kroppsfettet genom att bara äta proteindrinken...
Skillnaden på märken... well, om du precis börjat träna så skiljer sig nog inte märkena speciellt mycket ifråga om resultat. Allt du stoppar i dig kommer ge bra skjuts för resultatet...
Men min filosofi är så här... antingen köper du t.e.x. exell's vassle för ett väldigt bra pris (säljs här på kolozzeum och budo/fitness... ) och får proteinpulver.
Eller så köper du produkter från twinlab för rejält mycket mer pengar. Då får du inte bara protein utan du du har också betalt ett par hundra människor inom reklam/marknadsföring som tar del av den enorma reklamkostnad som twinlab har...
Jag kör på exell.. men om man känner någon inom reklam kanske man ska köra twinlab?
:-)
Men, som jag frågade förut, vad är det som skiljer de dyra märken mot de billiga?
I vissa fall innehållet, i de flesta andra fall reklam och förtjänst.
Eller så importerar man ett protein från länder utanför EU och får strafftullar och därför måste man ta mycket betalt för att gå runt.
Det finns vassle, kassein, ägg och soja som proteinkällor för pulver (Finns andra men det här är de vanligaste.).
Vassle finns som koncentrat, isolat och hydrolysat.
Koncentrat är billigast och är ett basprotein, jag anser inte att man behöver något annat om man inte tränar på absoluta toppen av sin förmåga samt redan sköter kosten perfekt då det kanske kan göra en skillnad.
Isolat är bara bättre än koncentrat på sätt att det inte är lika mycket laktos och fett i det, fettet är ingen fara men är man känslig för laktos så är det bra. Man tappar däremot en del nyttigheter som finns kvar i ett koncentrat men som försvinner när man renar proteinet till isolat, antagligen ingen större fara då man ju inte lever på proteinpulver utan har det som ett komplement men något att ha i bakhuvudet.
Hydrolysat är finfördelat protein som tas upp väldigt snabbt, men för att få nytta av det så krävs det bra tidskontroll, pratar man några minuter med någon efter träningen kunde man lika gärna druckit ett koncentrat direkt efter träningen om det nu gör så stor skillnad överhuvudtaget. (Som del av sportdryck kan det kanske göra större skillnad men det gäller långlopp och på hög nivå.)
Kassein finns i liknande uppdelningar som vassle men skillnaden är att kassein tas upp mycket långsamt av kroppen utom hydrolysatvarianten som tydligen är snabbare än motsvarande variant av vassle.
Ägg är en bra proteinkälla men det finns inte många rena äggpulver på marknaden idag och de som finns motsvarar på inget sätt varken vassle eller kassein om man räknar gram protein/krona.
Soja är ingen höjdare men är man vegan har man inget val.
Sen finns det blandingar av ovanstående protein som ska ha lite olika egenskaper.
Om jag skulle välja bara ett protein skulle det vare en blanding av vassle och kassein då det kombinerat det bästa av båda proteintyperna men ett vasslekoncentrat fungera nog lika bra beroende på när man ska använda det.
Okej, någon som vet, om man kan köpa exell, i Umeå? :)
shirunai
2003-10-28, 11:42
Men ge kolhydraterna en chans de ger dig bättre resultat på träningarna, det låter som gainer kommer att göra dig riktigt fet.
Bara att sänka nåt annat i maten, för kolhydraterna är viktiga, och gör dig inte till nått fetto.
jag är tanig som fan, å jag började med att ta gainer. Men märkte inte nån skillnad så jag inhandlade mig en hink proteinpulver, och ska jag va ärlig har träning och min vikt ökat bättre nu på senaste tiden jämfört med när jag tog gainer.
Har använt twinlabs gainer, helt klart god men ack för dyr. Weider megamass 2000 & 4000. Goda.. billiga. Nu kör jag på Star top of the line Whey-80 protte, helt underbar smak å billig.
************* brukar ha bra kampanjer i stil med fraktfritt osv.. å de är ju alltid välkommet. Annars skulle jag köpt excell här ifrån Kolozzeum.
Annars räcker bra mat långt ;)
Originally posted by shirunai
Men ge kolhydraterna en chans de ger dig bättre resultat på träningarna, det låter som gainer kommer att göra dig riktigt fet.
Bara att sänka nåt annat i maten, för kolhydraterna är viktiga, och gör dig inte till nått fetto.
Jo, jag kommer ge dem en chans. Jag kommer göra en hemma gjord "gainer".
Kollade nu i shopen här på kolozzeum, såg att excell fanns i 1 kg förpackningar, finns det inte mer, ungefär 2-3kgs förpackingar?
King Grub
2003-10-28, 11:52
Jo, jag kommer ge dem en chans. Jag kommer göra en hemma gjord "gainer".
Kollade nu i shopen här på kolozzeum, såg att excell fanns i 1 kg förpackningar, finns det inte mer, ungefär 2-3kgs förpackingar?
Det går att beställa flera förpackningar. ;)
Originally posted by King Grub
Det går att beställa flera förpackningar. ;)
Jo, men jobbigt att hålla reda på alla :P
Hur länge räcker 2 kg excell protein?
Jo, men jobbigt att hålla reda på alla :P
Hur länge räcker 2 kg excell protein?
Det beror väl på hur mycket du använder per dag?
om du tar 40gram om dan så räcker de till 50portioner.
Sen så kanske man tar fler ggr än 1 om dan.. ja då räcker de inte alltför länge.. :cryout:
King Grub
2003-10-28, 12:27
Originally posted by Spec^
om du tar 40gram om dan så räcker de till 50portioner.
Sen så kanske man tar fler ggr än 1 om dan.. ja då räcker de inte alltför länge.. :cryout:
Och tar man 100 gram på morgonen och 100 gram efter träningen räcker de inte länge alls. :(
Originally posted by King Grub
Och tar man 100 gram på morgonen och 100 gram efter träningen räcker de inte länge alls. :(
å de blir bannemig ingen billig vana!
Nej då flyttar man hem till grub å får käk i mängder :eating:
King Grub
2003-10-28, 12:48
Originally posted by Spec^
å de blir bannemig ingen billig vana!
Nej då flyttar man hem till grub å får käk i mängder :eating:
Får? Här får man arbeta för maten. :whipped:
King Grub: Du käkar väl inte 100 g protein från tillskott till frukost?
King Grub
2003-10-28, 13:13
Originally posted by z_bumbi
King Grub: Du käkar väl inte 100 g protein från tillskott till frukost?
Oftast inte, nej. Vem har pratat om mig? Får man inte ta ett exempel? :smash: :D Men 100 gram totalt blir det säkert till frukost.
King Grub: Då är jag med och 100 g till frukost är ju inte så mycket om man räknar totalt. :)
King Grub
2003-10-28, 14:16
Originally posted by z_bumbi
King Grub: Då är jag med och 100 g till frukost är ju inte så mycket om man räknar totalt. :)
100 gram protein till frukost tycker nog de flesta är att fläska på något oerhört. :)
King Grub: Det kanske de gör, jag ser det inte som så mycket däremot. :)
Då får man ju i sig både för natten som varit samt lägger grunden för kosten hela dagen, man kanske ska vara i närheten av eller över 100 kg i vikt också annars kanske det blir lite mycket av det goda. :D
King Grub
2003-10-28, 15:53
Vet du inte att kroppen inte kan ta upp mer än 30 gram protein åt gången? ;) :laugh:
King Grub: Jo jag har hört något om det. :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.