handdator

Visa fullständig version : Träna två muskler samtidigt varje set mellan varandra, bra eller dåligt?

Timmhaay
2010-09-21, 15:22
Hejsan!
som sagt så är min fråga som rubriken lyder, Kan man träna två muskler samtidigt mellan varandra?
Just nu så ser mitt schema ut så här:

Måndag:
* Bröst (MM2K program)
* Snedbänk hantlar (3 set)
* Axlar (2 övningar)
* Triceps (2 övningar)

Tisdag:
* Vila

Onsdag:
* Rygg (2 övningar)
* Biceps (2 övningar)
* Mage (2 övningar)

Torsdag:
* Vila

Fredag:
* Bröst (MM2K program)
* Snedbänk hantlar (3 set)
* Axlar (2 övningar)
* Triceps (2 övningar)

Lördag:
* Rygg (2 övningar)
* Biceps (2övningar)
* Ben (2 övningar)

Söndag:
* Vila

Men jag vill köra 3 övningar istället för 2 på Axlar, Biceps, Triceps och ben. Jag vet att man "tränar" "lite?" av triceps vid bröstövningar, och biceps vid ryggövningar, men känns ändå som jag behöver mer.
Nu ska man ju inte träna i mer än en timme helst, så därför kan jag inte köra 3 övningar på varje utan måste i så fall köra varje set mellan varandra, till exempel:

Lördag:
* Rygg (3 övningar)
* Biceps (3 övningar) ben (3 övningar) köra ben set emellan biceps set.?

Funkar det eller tar jag bara ut all min energi då? är det bättre att bara köra 2 övningar, eller kanske bättre att köra 3 övningar på varje men köra lite mer än en timme?

Tack på förhand för svar. ;)

ajsen
2010-09-21, 18:14
Varför ska passen vara under 1h långa? Har du någon tidsbegränsning på gymmet?

Timmhaay
2010-09-21, 19:46
Varför ska passen vara under 1h långa? Har du någon tidsbegränsning på gymmet?

Nej har ingen tidsbegränsning, men har läst på flera ställen att man inte ska träna i mer än en timme eftersom kortisolnivåerna stiger ganska rejält efter 60min..

jokem
2010-09-21, 20:33
Nej har ingen tidsbegränsning, men har läst på flera ställen att man inte ska träna i mer än en timme eftersom kortisolnivåerna stiger ganska rejält efter 60min..

Styrkelyftare brukar väl inte ha sämre resultat än andra? Såna pass kan ju ibland gå upp åt 3 timmar om inte mer !

Fredrik_S
2010-09-21, 20:39

Tränar man bara en timme bör man nog ha en vila melan seten på 30-60 sekunder
Vet att många vilar 2-4 minuter mellan seten och de peronerna hinner inte göra mycket på bara en timme..

Timmhaay
2010-09-22, 14:46
Vet att många vilar 2-4 minuter mellan seten och de peronerna hinner inte göra mycket på bara en timme..

Ah precis, det har jag, kör i rätt snabbt tempo.

Men antar att det inte gör så mycket som jag trodde om man tränar i 1,30h - 2h istället för en.

z_bumbi
2010-09-22, 15:12

Det beror på vilka övningar som körs och vilken målsättning någon har hur mycket som hinns med på 60 min. 20 högkvalitativa set för styrka är ju t ex inte så illa pinkat om man planerar att bli stark.

z_bumbi
2010-09-22, 15:17
På huvudfrågan om det går att varva biceps med ben så skulle jag säga att det beror på vilka övningar man kör för ben. Böj och biceps är inget jag skulle mixa men kör man benpress, benspark, bencurl eller motsvarande så funkar det ganska så bra.

Däremot skulle jag med tanke på målsättningen på programmet hellre prioritera ryggen än axlar och biceps.

cero
2010-09-22, 15:29
Varför inte biceps och böj?

z_bumbi
2010-09-22, 15:35
Varför inte biceps och böj?

Håller man något så när tätt mellan händerna i böj så kommer biceps att komma i kläm och man tappar eventuellt också lite greppstyrka och stadga genom att biceps är trött. Självklart går det att träna böj och biceps set in set eller som superset men jag skulle fundera ett varv till om jag eller någon annan måste göra det.
Det som talar emot det jag skriver ovan är iofs att man kan vila så länge att biceps är pigg igen innan man kör böj eller att man helt enkelt inte kör slut på biceps.

Timmhaay
2010-09-22, 19:50
Kör nu med 2 övningar på vissa grupper som schemat säger, men ska börja med 3 på varje muskel. Varje övning tar cirka 10 min, Så en muskelgrupp tar 30 min då jag kör 3 set, 3 övningar. Så på 1 timme och 30 min kör jag 27 set. Kan faktiskt öka takten, gymmar med en vän så blir ibland lite för mycket prat och vilar då för mycket. Men ska försöka att köra varje set på max 40 sek och vila max 1 min mellan varje.
När jag kör ben samma dag som biceps så kör jag alltid benpress och såna saker, så använder inte biceps.