handdator

Visa fullständig version : Låg vilopuls, men väldigt hög puls vid löpning

Rolv
2010-09-21, 13:37
Någon som kan förklara, eller om jag ska kolla upp följande:

Vilopuls:39 med pulsklocka när jag vakna. (Hade 42 när jag var på hälsokontroll för ett jobb, det var på dagen och baserat på klocka+manuell räkning, så jag tror inte det är fel på pulsklockan).

När jag kör löpträning är det inte ovanligt att jag ligger mellan 160-180 i puls, och då är det ingen raketfart jag springer. 4:30-5:00 min/km. Brukar springa mellan 5-10km.

De sa på hälsokontrollen att de skulle kolla upp det, men nu tacka jag nej till jobbet, så jag vet inte hur det blir med det. Borde jag kolla upp det själv?

Tack på förhand.

Zorgus
2010-09-21, 14:31
När jag började springa låg jag också där i början. Efter några månaders regelbunden träning var pulsen nere i 150 och nuförtiden ligger den runt 140 i snitt på rena distanspass. Hur länge har du sprungit regelbundet?

Rolv
2010-09-21, 19:18
Blir lite säsongsbetonat, svårt att uppskatta. men jag inte mer än 1/2år. Jag har reagerat på det eftersom jag anser mig ha låg vilopuls, och att de även reflektera över det på testet.

LadyG
2010-09-21, 22:58
Om du inte vet din maxpuls säger inte arbetspulsen i bpm dig speciellt mycket. Det blir stor skillnad om maxpulsen är 185 eller 210. 180 av 185 är 97% av max och det är högt, medan 180 av 210 bara är 85% och är ett fullständigt normal puls för ett löppass.

Vilopulsen är delvis genetiskt betingad även om den går att påverka en del, somliga har jättelåg vilopuls utan att ha tränat ett smack. Andra tränar mycket och får ändå aldrig så låg puls.