Visa fullständig version : Lidl's magra lax
hejhopp79
2010-09-21, 00:20
Köpte lidl's lax häromdagen som visserligen smakade gott men jag såg att den bara innehåller 1,7 g fett/100 g. Wtf?
Jag käkade 250 g till lunch idag, hur lite Omega-3 fick man egentligen i sig där? Stod ingenting om omega-3 innehåll på förpackningen alls.
eriksvensson
2010-09-21, 01:06
Ja det låter onekligen lite, brukar ju alltid vara uppåt 12-15 gram fett i lax (iallafall findus/icas egna..) Det är ju trots allt omega-3'n man vill åt! :)
Eddie Vedder
2010-09-21, 05:30
Det är inte sällan som kommatecken råkar komma in eller missas i näringsvärden. Kan lika gärna vara en miss fast det ska stå 17. Jag kan inte tänka mig att laxen ens under sin magraste tidpunkt på året blir SÅ mager.
Hade det bara varit 1,7g fett hade du garanterat märkt det på smaken.
Eddie Vedder
2010-09-21, 06:41
Hade det bara varit 1,7g fett hade du garanterat märkt det på smaken.
Ja eller snarare den totala frånvaron av smak. :D
Ja eller snarare den totala frånvaron av smak. :D
Precis! Jag testade laxqourneller (stavning?) en gång, tror att dom ligger på ungefär 4g fett. Det var ingen rolig upplevelse. Blev väl värre av att jag faktiskt förväntade mig att det skulle smaka som "vanlig" lax.
Hur mycket protein skulle den innehålla enligt deras siffror?
kronsberg666
2010-09-21, 09:11
Vildfångad, därav den låga fetthalten.
Den är ganska torr och tråkig också (tycker jag).
http://dailyburn.com/nutrition/trawlic_wild_salmon_filet_calories
Jag kan inte tänka mig att laxen ens under sin magraste tidpunkt på året blir SÅ mager.
Förmodligen drabbats av Size-0 trenden, jävla hollywood *cry*
snatch914
2010-09-21, 11:28
Låter väldigt konstigt att laxen bara innehöll 1,7%E och samtidigt smakade gott.
Hurdant var innehållet utav övriga makronutrienter, samt priset på laxen?
Låter väldigt konstigt att laxen bara innehöll 1,7%E och samtidigt smakade gott.
Hurdant var innehållet utav övriga makronutrienter, samt priset på laxen?
E%?
1.7g skrev han ju?
Eddie Vedder
2010-09-21, 16:14
E%?
1.7g skrev han ju?
Ja men det är ju fettet. Han frågar ju om de ANDRA ser du väl?
Kommatecken tror jag på för om det är stillahavslax de säljer och du inte märker det så tycker jag synd om TS.
Ristretto
2010-09-21, 20:08
Det är ju bara att räkna om det stämmer med kalorimängden...?
hejhopp79
2010-09-21, 21:19
Det är 20 g protein, 0 g kolisar och 1,7 g fett. 95 kcal/100 g
Chumlax fiskad i Stilla havet
snatch914
2010-09-21, 21:59
Låter väl ändå helt ok? Visst fettet hade ju kunnat vara något högre, men som mager proteinrik vara är det väl nästan opti? Eller är det något jag missat om stillahavslax?
Fan Boy and Chum Chum :D
http://www.showbizgossips.com/wp-content/uploads/2009/11/fanboy.jpg
Isf har de antingen gjort två tryckfel, eller så innehåller laxen 1,7% fett.
(20*4)+(1,7*9)= ~95 kcal
Jag ser bara att det står 1.7g fett i produkten.
Sedan kommer någon och antyder att det är 1.7E% fett.
Och så stod det ju inte i ursprungsposten....däremot kanske det var fråga om feltryck på paketet, att det skulle va 1.7E% och inte 1.7g, men så har jag nog aldrig sett att det anges? Kanske på lidl :D
petersson
2010-09-22, 07:46
E% står för energiprocent. Det är alltså hur många procent av energin som kommer från fett. Om det skulle stå 1,7E% på laxen så skulle det vara extremt lite.
Scratch89
2010-09-22, 08:32
Chumlax är sådär mager, tyvärr. Det är ju ett bra alternativ om man vill ha mager fisk, men den kan knappt räknas till "riktig" lax.
Eddie Vedder
2010-09-22, 14:42
E% står för energiprocent. Det är alltså hur många procent av energin som kommer från fett. Om det skulle stå 1,7E% på laxen så skulle det vara extremt lite.
Oj där ser man, kan du informera mig om mer? Vad är kolhydrater till exempel, behövs proteinulver för mig som tränar?:D
Skämt åsido, jag vet givetvis det och vad jag svarade på var att Seb74 gav ett ickesvar. En person frågar om övriga makronutrienter som inte nämns i förstaposten. Seb74 svarar om fettet vilket är det som redan redovisats.
Oj där ser man, kan du informera mig om mer? Vad är kolhydrater till exempel, behövs proteinulver för mig som tränar?:D
Skämt åsido, jag vet givetvis det och vad jag svarade på var att Seb74 gav ett ickesvar. En person frågar om övriga makronutrienter som inte nämns i förstaposten. Seb74 svarar om fettet vilket är det som redan redovisats.
Killen skrev "Låter väldigt konstigt att laxen bara innehöll 1,7%E".
Jag antar att han då blandade ihop 1.7g fett med 1.7E% fett, och påpekade att det inte är samma sak.
Eller var det något annat som också var just precis 1.7, tex 1.7E% kolisar eller 1.7E% protein? Högst förvirrande i så fall :D
Eddie Vedder
2010-09-22, 16:24
Killen skrev "Låter väldigt konstigt att laxen bara innehöll 1,7%E".
Jag antar att han då blandade ihop 1.7g fett med 1.7E% fett, och påpekade att det inte är samma sak.
Eller var det något annat som också var just precis 1.7, tex 1.7E% kolisar eller 1.7E% protein? Högst förvirrande i så fall :D
Kanske var en omedveten förflyttning av procenttecknet. Oavsett vilket gällde ju frågan de andra. Huruvida han menar E% eller viktprocent är lite oklart. Men E% är ju andel av totala kcal, helt korrekt. Och det blir inte samma som viktprocenten. :)
Joe Hardgainer
2010-09-22, 16:28
En lax som helt klart lagt prio på morgoncardion .
snatch914
2010-09-22, 18:15
E%?
1.7g skrev han ju?
Menade 1,7 gram. Varför jag skrev %E (E%) vet jag inte, mindre hjärnsläpp? :smash:
petersson
2010-09-22, 18:50
Enligt mig ifrågasatte Seb74 vrför snatch sa att det var 1,7E%. Ditt svar på det var väl möjligtvis ett ickesvar :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.