Visa fullständig version : Hjälp, projektarbete!!
Typsnubbe
2010-09-20, 20:09
Hallå kolo,
Jag och en annan hade tänkt starta upp ett projektarbete inriktat på styrke- och konditionsträning. Vi skulle utförligt beskriva vecka för vecka hur vi utvecklades fysiskt med hjälp av t.ex kaliper för att mäta LBM och vilopulsen för konditionsframsteg.
Vad kost, genetik och träningsbakgrund har för roller i det hela var också tänkt att undersökas.
Det hela visade sig på något sätt vara för Naturvetenskapligt inriktat, detta gick inget vidare därför att vi båda går ju en Samhällsvetenskaplig linje :smash:
Så hur i hela friden ska vi få in Samhällsvetenskap i detta "ämne" vi hade tänkt oss? Detta har vi grubblat över en del, men utan större resultat.
Någon grej vi kom fram med som vi ej gått till handledaren med ännu var att ta in ytterligare person i det hela, en helt vanlig medelsvensson, helst i usel dagsform för att sedan se hur vilken människa som helst kan ändra sin fysik.
Detta för att passa in i det hela med Samhällsvet. inriktningen, alltså att "upplysa allmänheten" om att vem som helst egentligen kan göra det här.
Äsch! :Virro Hjälp oss brainstorma tack!
Projektarbetet (antar att du är på gymnasienivå, annars är hela mitt inlägg menlöst) är väl en kurs som inte har någonting alls med inriktningen du går att göra, utan finns mest för att man ska lära sig att jobba på ett visst sett och skriva rapport?
Tycker du att läraren du har i kursen har fel kan du ju prata med rektorn eller visa betygskriterierna för läraren, där det inte kommer att stå att kursen måste blandas med de övriga kurserna alls om de inte har ändrat den senaste året.
Jag själv gick E-handel/datasäkerhet och gjorde ett projektarbete om muskeluppbyggnad.
Projektarbetet har inte med inriktningen att göra. Du bör få välja ett projekt inom vilket område som helst, som du studerat på skolan. Du har väl läst Biologi eller Naturvetenskap?
Projektarbetet har inte med inriktningen att göra. Du bör få välja ett projekt inom vilket område som helst, som du studerat på skolan. Du har väl läst Biologi eller Naturvetenskap?
Säker på att man måste ha läst ämnet i skolan innan?
hahavaffan
2010-09-21, 17:07
Våra projektarbeten hade med våra program att göra. Jag gick Teknik och skulle således göra ett projekt inom det. Vi gjorde den fiktiva datordels-e-butiken HAJ Data :D
Jag går Teknik och ska också göra ett projektarbete om kost och styrketräning. Inga som helst problem att baka in de ämnen vi har arbetat med tidigare i detta. Nu går jag i o f s miljöinriktning där jag har läst biologi A och B där det finns rätt mycket om muskler, näringsämnen, genetik etc. som går att förknippa med projektarbetet. Sen är det ju bara att slänga in några randomuträkningar på arbetet som utförs under olika lyft t.ex. för att få med lite matematik.
Tror jag har räknat med att få in något som är relaterat till dessa ämnen på ett eller annat vis:
Matte
Fysik
Bilogi
Engelska
Svenska
Historia (?)
Miljö
Idrott och Hälsa
Engelska
Listan kan ju göras hur lång som helst. Bara man har lite fantasi så går det nog att få med de flesta ämnen.
Säker på att man måste ha läst ämnet i skolan innan?
När jag gick i gymnasiet så fick vi välja i stort sett vad vi ville bara vi på något sätt kunde knyta det till något skolämne. Är inte helt 100 på om det skulle vara ett ämne vi tvungen måste ha läst eller om det bara skulle funnits att läsa på skolan. Det var en mycket liten skola och därför hade man läst nästan alla ämnen som fanns på skolan, så tänkte inte så mycket på det.
Scratch89
2010-09-21, 19:31
Ett tips är att det kommer bli rätt så svårt att dokumentera större skillnader, och det kan bli svårt att få igenom någon slags röd tråd eller syfte med projektet. Nu är det bara på gymnasienivå och det mesta skiten går väl igenom, men se till att ni har någon form av syfte med det. Att träna på skoltid är inte direkt uppskattat av lärare.
Jag gjorde något liknande, och jag blev räddad för att jag hade en otroligt bra rapport och hade något slags mål med projektet.
Det behöver inte ha så mycket med linjen att göra, bara det har en viss koppling, t ex skriv en mening om hur ni kan förbättra folkhälsan genom att t ex ge ut gratis gymkort eller nåt sånt skit. Jag gick natur och jag byggde ett gym. Lyckades få in lite trigonometri men det var allt, resten va bara hantverk.
Hade alla ni lektioner i projektarbetet förresten..? Låter nästan så. Vi fick göra det på "fritiden"... fast det kanske inte är helt konstigt när alla gör helt olika saker i alla fall och det inte skulle ha varit någon i klassrummet.
Hade alla ni lektioner i projektarbetet förresten..? Låter nästan så. Vi fick göra det på "fritiden"... fast det kanske inte är helt konstigt när alla gör helt olika saker i alla fall och det inte skulle ha varit någon i klassrummet.
Vi hade möte med våran handledare typ 3 gånger och sen skulle vi presentera vårat verk när vi va klara på ungefär 3 lektioner. Men ja vi fick göra allt på egen hand.
Andy.da.wohoo
2010-09-21, 20:54
I min skola är det påtvingat att det har med programmet man läser att göra.
Gymnasieskola.
I min skola är det påtvingat att det har med programmet man läser att göra.
Gymnasieskola.
Hrm. Verkar vara så med de flesta i tråden vilket jag tycker är rätt konstigt när det inte står någonting om det i betygskriterierna och det är ju dom man går efter i gymnasiet. Okej om lärarna tycker att man "bör" göra så för att någon ska läsa/förstå/betygsätta rapporten i slutet, men poängen med kurser är väl egentligen att man lär sig skriva planera, sätta upp mål och skriva rapport och inte att man lär sig bygga en båt/dansa balett/bygga höger biceps?
Andy.da.wohoo
2010-09-21, 21:32
Hrm. Verkar vara så med de flesta i tråden vilket jag tycker är rätt konstigt när det inte står någonting om det i betygskriterierna och det är ju dom man går efter i gymnasiet. Okej om lärarna tycker att man "bör" göra så för att någon ska läsa/förstå/betygsätta rapporten i slutet, men poängen med kurser är väl egentligen att man lär sig skriva planera, sätta upp mål och skriva rapport och inte att man lär sig bygga en båt/dansa balett/bygga höger biceps?
Jo, så kan man tycka. Därför ska vi börja diskutera detta med ansvariga rektorn.
Hejja Andy! Se upprörd ut och hytt med näven! :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.