Visa fullständig version : hjälp sökes angående problematisk handled!
En söndag för snart 7 veckor sedan vaknade jag upp med en extrem smärta i höger underarm. Gjorde väldigt ont att röra handen åt sidorna.
Jag tränade ett ryggpass dagen innan och de blev ett par okloka ryckiga set.
Smärtan minskade med tiden. Men försvann aldrig.
Efter 6 veckor hittade jag en person här på forumet som beskrev samma problem och då blev han rekommenderad att "dra isär handen från armen" minns inte vad de kallades.
Efter de hörde personen ett plopp. Hittar tyvärr inte tråden nu.
Jag provade detta och de sa plopp för mig också och något hammnade rätt.
Nu får jag 2st olika lägen i underarmen där ett känns rätt och ett fel. För att komma till rätt läge drar jag handen åt vänster så hör jag ett knaster till höger i armen. Om jag belastar armen med vikt åvanifrån som tex bänkpress så hoppar den tillbaka i fel läge igen. Efter de kan jag bara knäcka till igen så känns de bättre.
Det gör fortfarande ont att röra handen åt sidorna. Och lite tyngre belastning uppifrån är väldigt smärtsamt.
Har pratat lite med en napprapat som också knakade till min underarm och sa att de bara är att köra. Vilket inte lät helt övertygande eftersom jag inte ser något slut på de här tråkiga.
Körde senast idag marklyft på 120kg utan remmar, utan att känna någonting. Så man kan ute sluta att något är fel när belastningen är rak eller vad man ska kalla det.
Vanliga bicepcurls är omöjliga att göra pga smärta.
Hammercurls är smärtfritt.
Smärtan uppkommer även i vardagen vid toalettbesök och likande *gah!*
Har något ett tips om vad jag skulle kunna göra?
Mvh Aljo
Sammanträffande. Jag har liknande problem sedan ett par veckor. Marklyft går bra, latsdrag är gränsfall och det mesta andra där man använder händerna skiter sig hårt pga intensiv smärta.
Är det lillfingersidan eller tumsidan?
Jag hittade iaf en tråd (kan vara den du hade läst) som beskriver mitt problem bra:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=43461
Där står bl a om kontraktioner som man kan göra vid sådana här problem.
Japp, de va den tråden jag menade. De är lillfingersidan är de som spökar. Tänkte ta mig till vårdscentralen på måndag och se om jag kan få någon hjälp där. jag rapporterar här när jag varit där.
Jag har provat lite att dra isär handen från armen med remmar men upplever de på samma sätt som att bara knäcka till armen själv som man gör 40gånger om dagen. Också laggt märkte till nu att de svider när armen är i "fel läge". Kanske är för jag dragit så mycket i den.
http://img535.imageshack.us/img535/4092/dadadz.jpg
Ingen superbild, men de röda sträcket är där jag upplever smärtan
Okej, det låter som min skada också. Delge mig gärna vad dom säger på vårdcentralen :)
Har bokat tid med läkare imorrn, sjuksköterskan va inte så kunnig på området :)
Jag rapporterar!
Kalas.
Själv kan jag rapportera vissa förbättringar nu, kan faktiskt träna alla muskelgrupper nu (dock bara i maskiner, men inte ens det har gått tidigare). Det enda jag gjort är aktiv vila (kört det som inte gjort ont och kört extremt lätt på det som gjort ont) samt att jag stretchat underarmarna (som jag upptäckt är extremt stela) och masserat knölen i hanleden.
Det är just i denna knöl som det känns som en sena eller något ligger i kläm för det är därifrån värken kommer, detta känns tydligt då man masserar denna.
Snackat med doktorn nu, han sa att de kan vara en muskel som hoppar fel för mig, och att den är svullen gör att de gör ont. Han tyckte dock att de va konstigt att jag upplever smärta vid hantelcurls eftersom den muskellaturen sitter högt i underarmen, men han va inte så duktig på hur armen är uppbyggd sa han. Men han tyckte jag skulle sluta knäcka till armen som jag gör hela tiden och vila armen från sånt som gör ont.
Att jag skulle nu efter ca 12veckor börja använda anti-inflamatorisk gel ansåg han som meningslöst i princip.
Jag känner ingenting om jag masserar min knöl, jag känner ingenting vart man än petar.
Om de inte va bra inom 6månader tyckte han att jag skulle komma in igen. Då kan de va aktuellt med nått ingrepp kanske.
Du kanske ska göra ett försök hos dokorn också? Jag kom undan utan att betala en krona.
Så jag vilar skiten från sånt som gör ont och slutar knäcka den och hoppas på de bästa :)
ber om ursäkt om de blev för rörigt :>
Okej, det verkar ju inte ha gett mycket hjälp tyvärr. Läkaren verkar ju mest ha gissat.
Nej jag avvaktar läkarbesök. Kör på med aktiv vila och blir det inte bättre om ett tag kanske det får bli ett. Är ganska skeptisk till de flesta läkares (och sjukgymnaster på vårdcentraler) kunskap och vilja att hjälpa vid sånna här problem.
Tror dom ofta bara kommer med standardkommentaren att inte göra rörelsen som gör ont och så kanske de skriver ut nåt smärtstillande.
de är nog sant de du säger, jag litar inte häller på dem. Men lite mer kunskaper BORDE dom ha i gemförelse med en själv, men verkar inte va så i alla fall =)
Skiten är kvar, provade igen med inflammationsdämpande. konstig nog gör de ont, mycket mycket oftare :S några idéer? har inte möjlighet till 100%ig vila heller eftersom jag jobbar som fastighetsskötare så jag håller på och skottar snö och sådant.
644 visningar, nån annan idé?
Donkey Kong
2011-02-27, 20:07
Det där låt inge kul. Jag har inga direkta råd heller. Jag läste detta för min handled (högra, på lillfingersidan) har också varit konstig i omgångar. Min handledshistoria är att jag kört (i fornstora dar) downhillcykling och boxning och då gjort något liknande en 2-3 gånger med felslag och stötiga gupp som tagit illa på främst högra handleden. Även där lyckades jag på nåt vis "knäcka fel" handleden, men mycket mindre allvarligt än vad du gjort tror jag. För mig var det ju "smällar" som fick handleden att komprimera, så jag måste dra ut den. JAg kan fortfarande greppa vänsterhanden runt höger handled och dra ut den, så det knäpper, den är väldigt knakig också, men i övrigt funkis, men "handledsknölen" på höger är bra mycket större än vänstern. Har aldrig varit till doktorn för detta, men minns att jag sovit illa på grund av handleden, då "back in the day". Inga problem i dragövningar, men kan kännas för mig i pressar, i handleden ibland.
Din "skada" verkar ha kommit från andra hållet, så att säga, du har dragit ut handleden, tror jag, inte "slagit ihop" den?
Tack för svaret, Jag vet inte vad som hänt med mig, men nu har jag börjat att stretcha underarmen med bra resultat på bara några dagar. Den knakar fortfarande men de gör inte ont längre. Känns som att detta kan återställa allt till rätta.
Jag läste om stretchingen i denna tråd:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=161937
Tränade armar för första gången på ca 6månader 2 dagar efter jag börjat stretcha, då kunde jag utföra övningar som förut var mycket smärtsamma utan vidare problem.
Kanske du ska prova också
Mvh
Donkey Kong
2011-03-09, 10:53
Jag provade genast detta och jag var inte stel där, men verkligen inte "bra" heller. Ska lägga in lite såna där "tors hammare" i programmet.
Tackar Aljo!
PS det finns hur många handledtrådar som helst nu verkar det som, nästan alla skulle nog bli hjälpt av dessa tips ovan DS
Gör att försök att återuppliva denna tråd, problemen kvarstår.
Några idéer?
Inte så att du kan ha en spricka/mindre fraktur i ulna? Har du röntgat?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.