Visa fullständig version : Mikael J - wtf? :D
5. Mikael Jansson, 45, Göteborg
Ingenjör
– Jag har personligen lättare att samarbeta med alliansen än med de rödgröna. Men i praktiken handlar om det de som släpper in vår politik mest.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/valet2010/article7816166.ab
FAN VAD COOLT :D Autograf pls =)
Det är ju den Mikael Jansson som Micke här på forumet har som avatar.
Scratch89
2010-09-20, 15:40
Hej! Du är typ ett år efter, men det är rätt kul, ja. :)
Förutom sin antisemitism är han också extremt kolhydratfientlig. :(
young_george
2010-09-20, 15:45
Förutom sin antisemitism är han också extremt kolhydratfientlig. :(
Frågan är vad som är värst
18. Tony Wiklander, 71, Åstorp
Pensionär
– Jag är inte beredd att svara på frågor ännu.
Grattis Mikael, var kul att se när jag läste tidningen .
Undrar om han agerar personlig tränare till Jimmie :D
Eddie Vedder
2010-09-20, 16:23
Undrar om han agerar personlig tränare till Jimmie :D
"Samedieten" - det är den kost vi är skapade för att äta i Norden. Innan djur och livsmedel började importeras, typ potatis och köttbullar och sån kulturkrockande mat.
Frågan är vad som är värst
Frågan är om han dissar lasange. Det vore på gränsen till oförlåtligt.
Yllegarn
2010-09-20, 16:50
Nu tycker jag inte särskilt mycket om den politik eller de idéer som SD står för, men alla politiskt aktiva inom Kristdemokraterna är inte radikala abortmotståndare och alla politiskt aktiva inom Vänsterpartiet delar inte deras partiledares åsikt att Stalin var en hyvens gubbe.
Såvitt jag läst så har MickaelJ inte framfört några främlingsfientliga eller rasistiska/antisemitiska åsikter här på kollo eller någon annan stans, och om nu någon potät känt sig krengt så har i alla fall jag missat det.
Nu tycker jag inte särskilt mycket om den politik eller de idéer som SD står för, men alla politiskt aktiva inom Kristdemokraterna är inte radikala abortmotståndare och alla politiskt aktiva inom Vänsterpartiet delar inte deras partiledares åsikt att Stalin var en hyvens gubbe.
Såvitt jag läst så har MickaelJ inte framfört några främlingsfientliga eller rasistiska/antisemitiska åsikter här på kollo eller någon annan stans, och om nu någon potät känt sig krengt så har i alla fall jag missat det.
Swooosh!
Jag har för mig mikaelj kallat invandringsfrågan för en het potatis, vilket kan ge vissa negativa - rentav rasistiska - implikationer när man beaktar hans ställning i kolhydratsdebatten. :(
Scratch89
2010-09-20, 17:28
Den här tråden har potential. :D
Crippa90
2010-09-20, 17:43
Mikael J gör skillnad på energi och energi, och anser att vissa är mer värda än andra.
En tvättäkta rasist.
Frumpish
2010-09-20, 17:43
In b4 close!! :D
snatch914
2010-09-20, 17:51
Verkligen :D
Grattis Mikael, var kul att se när jag läste tidningen .
Tack, Crocker. Champagnen smakade gott inatt, och det kändes verkligen som att det var dags för oss. Valarbetet i år har varit betydande, där vi hade en man utplacerad vid valdistrikt Härlanda på valdagen som såg till att väljarna var välförsedda med valblanketter för (sd).
Nu med mandat i Göteborg känner jag att vi kan börja hantera tidigare problemområden som Bergsjön, Angered och Biskopsgården, där segretationen de facto leder till problem. Vi behöver ett krafttag mot buset som gör att den svenske medborgaren inte vågar sig ut på gatan om kvällarna. Vår förhoppning är att vi inom kort kommer att i egenskap av vågmästarparti kunna genomföra en rad förbättringar, specifikt inom invandrarpolitiken, för att råda bot på ovan nämnda problematik.
5. Mikael Jansson, 45, Göteborg
Ingenjör
– Jag har personligen lättare att samarbeta med alliansen än med de rödgröna. Men i praktiken handlar om det de som släpper in vår politik mest.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/valet2010/article7816166.ab
FAN VAD COOLT :D Autograf pls =)
Stämmer. Jag bor som sagt i Göteborg och tar gärna en pratstund med intresserade medborgare för att presentera vår partipolitik och se om det budskap vi har kan locka även Dig. Hör av dig så skall vi nog kunna ordna en tid.
Det är så att min historik ligger i Centern och därefter Sverigedemokraterna. Det är felaktigt att säga att våra värderingar är främlingsfientliga eller rasistiska, eftersom vi snarare är nationalistiska. De värderingar som Sverige och det svenska folket står för vill vi bevara i den mån det är möjligt, mot omvärlden. Traditioner sedan hundratals år tillbaka är värda att bevaras och utöver det anser vi att staten bör återta den suveränitet som tidigare funnits. Med andra ord, den europeiska gemenskapen är en kostsam byråkratimaskin svenskarna desvärre inte sett nyttan av. I egenskap av exportör av råvara och kunskap finner vi oss handlingskraftiga nog att stå på våra egna ben.
Därför är din iakttagelse helt korrekt.
Jag har för mig mikaelj kallat invandringsfrågan för en het potatis, vilket kan ge vissa negativa - rentav rasistiska - implikationer när man beaktar hans ställning i kolhydratsdebatten. :(
Personligen anser jag inte det vara särskilt viktigt vad som sägs i gällande debatter, utan för att citera ungdomarna idag tycker jag enkelt att det är "fett" att det politiska engagemanget idag flödar, inte minst på de sociala nätverken som är så populära i den här tidsåldern.
Text.
Passar på att låna tråden lite grann.
Skriver en väldigt avancerad uppsats rörande de olika ideologiernas påverkan på de demokratiska beslutsnivåerna på nationella kontra överstatliga plan. Har läst igenom ert partiprogram för att se vad som får denna sida att ställa sig kritisk till den europeiska verksamheten. En sak jag märkte var att man, under alla omständigheter, ville motverka ett europeiskt samarbete och därmed ska Sverige träda ut ur EU omgående. (Rätta mig om jag har fel.) Man vill alltså utesluta sig från allt europeiskt samarbete; än dock har ni en åsikt rörande Turkiets eventuella medlemskap och att det inte vore lämpligt med ett sådant inträde. Får man fråga hur detta kommer sig, ni vill ju ändå utesluta Sverige från verksamheten? :)
Jockefoten
2010-09-20, 18:52
Jädra nasist svin!1! jag skojar om det undgår någon.
Come on:laugh:
Skriver en väldigt avancerad uppsats rörande de olika ideologiernas påverkan på de demokratiska beslutsnivåerna på nationella kontra överstatliga plan. Har läst igenom ert partiprogram för att se vad som får denna sida att ställa sig kritisk till den europeiska verksamheten. En sak jag märkte var att man, under alla omständigheter, ville motverka ett europeiskt samarbete och därmed ska Sverige träda ut ur EU omgående. (Rätta mig om jag har fel.) Man vill alltså utesluta sig från allt europeiskt samarbete; än dock har ni en åsikt rörande Turkiets eventuella medlemskap och att det inte vore lämpligt med ett sådant inträde. Får man fråga hur detta kommer sig, ni vill ju ändå utesluta Sverige från verksamheten? :)
:laugh:
Eddie Vedder
2010-09-20, 19:05
Jag dör av den här tråden!:laugh:
Vi har vår linje, samtidigt som vi är realister. Att gå ut ur EU är en komplicerad process särskilt eftersom inget land - hittils - gjort det. Det har dock aktualiserats på sistone med krisen i Grekland, där om inte för Tysklands förtjänst hade inneburit en ekonomisk kollaps för den gemensamma europeiska valutan. Där ser vi även att vi haft nytta nu i den ekonomiska krisen att kunna låta den svenska kronan flyta för att på så sätt minska de negativa effekterna under de senaste årens lågkonjunktur.
Turkiet är ett land vi anser fortfarande saknar många av de värderingar som ett modernt västerländskt land bör ha. Eftersom vi ändå är med i EU, för tillfället, föredrar vi alltså att minimera skadan.
Mikael, hur ser ni(och du personligen) på det utländska inflytandet i snabbmatskulturen? Anser du att det finns en negativ utveckling som hotar folkhälsan?
mikaelj, vad har du för åsikt om SD:s vilja att ta bort hemspråksundervisningen?
Kan man typ anmäla MJ för urkundsförfalskning/förtal eller nåt sånt? (pratar självklart om Micheal Jackson)
Mikael, hur ser ni(och du personligen) på det utländska inflytandet i snabbmatskulturen? Anser du att det finns en negativ utveckling som hotar folkhälsan?
Vi ser tydligt hur mat som kebab, pizza och hamburgare hotar folkhälsan. Det är allmänt känt att stora mängder snabbmat ger leverförfettning och orsakar fetma, se t ex studien på snabbmat (http://www.medpagetoday.com/Gastroenterology/GeneralHepatology/8353) av Nyström et al från 2008.
Återigen menar vi att svenska råvaror och svensk traditionell mat bör bevaras: dillfläsk, majrovor, ärtsoppa med fläsk, ren och älg. Hederlig mat som byggt fosterlandet.
mikaelj, vad har du för åsikt om SD:s vilja att ta bort hemspråksundervisningen?
Det är både min och partiets linje. Kort: för att kunna integrera sig med det svenska samhället bör man både ha kunskap om svensk kultur samt, naturligtvis, det svenska språket, för att kunna göra sig förstådd samt kommunicera med andra. De somaliska, arabiska m.fl. enklaver som bildas i förorter beror till stor del att de tillåts verka som i sina hemländer, vilket alltså leder till fortsatt segregation.
Istället menar vi att en korrekt väg att gå är undervisning i svenska - i Sverige - ihop med de värdegrunder vårt land bygger på. Du har ett hemland, inte två. Främmande språk får i så fall studeras på fritiden.
Vi har vår linje, samtidigt som vi är realister. Att gå ut ur EU är en komplicerad process särskilt eftersom inget land - hittils - gjort det. Det har dock aktualiserats på sistone med krisen i Grekland, där om inte för Tysklands förtjänst hade inneburit en ekonomisk kollaps för den gemensamma europeiska valutan. Där ser vi även att vi haft nytta nu i den ekonomiska krisen att kunna låta den svenska kronan flyta för att på så sätt minska de negativa effekterna under de senaste årens lågkonjunktur.
Turkiet är ett land vi anser fortfarande saknar många av de värderingar som ett modernt västerländskt land bör ha. Eftersom vi ändå är med i EU, för tillfället, föredrar vi alltså att minimera skadan.
Tackar för ett seriöst och snabbt svar! *kissass*
Lillgrabben
2010-09-20, 19:35
Främmande språk får i så fall studeras på fritiden.
Men skoltiden ska väl förlängas till 24/7, varje vecka hela året? Förutom några dagar kring jul & midsommar då ledig tid finns...:)
KaptenKnäsvag
2010-09-20, 19:37
Vi ser tydligt hur mat som kebab, pizza och hamburgare hotar folkhälsan. Det är allmänt känt att stora mängder snabbmat ger leverförfettning och orsakar fetma, se t ex studien på snabbmat (http://www.medpagetoday.com/Gastroenterology/GeneralHepatology/8353) av Nyström et al från 2008.
Återigen menar vi att svenska råvaror och svensk traditionell mat bör bevaras: dillfläsk, majrovor, ärtsoppa med fläsk, ren och älg. Hederlig mat som byggt fosterlandet.
Hur planerar ni att motverka denna utveckling? Det är ju knappast invandring som leder till nya matinfluenser, det är helt och hållet en ekonomifråga - supply and demand.
(med vissa undantag)
spoonchest
2010-09-20, 19:59
Jag är förvirrad.
Potatiskillen
2010-09-20, 20:05
Jag är förvirrad.
Alltså.......MikaelJ som skriver här är en av dem som kommer att sitta i Riksdagen. Underbart med andra ord.
Jag kommer att rösta på denna tråden nästa val.
Jens.Andersson
2010-09-20, 20:32
På senare tid har det importerats väldigt mycket fett och i det svenska köket ser vi en
kraftig minskning av användandet av svenskt fett så som raps. Förra året t ex importerades
över 102 000 ton kamel- oliv- och majsolja. Vad är dina tankar om det?
Crippa90
2010-09-20, 20:44
Enligt Expo fick du bara 11,47 i snitt efter gymnasiet. Varför så lågt? Gick det dåligt på svensklektionerna?
Ost, hur ser du på det? Jag menar, många är de bilder där du helt utan tvång mumsar både det ena och det andra "icke- svenska" alternativet. Parmesan framför västerbottenost, gouda framför grevé och sist men inte minst ricotta framför messmör.
Ser du inte hur detta påverkar dig? Du väljer bort den svenska kulturen för främmande element enbart på grund av oaktsamhet. Förstår du inte hur du kränker ditt kulturarv. Det är sådana som du som gör att vårt Sverige som vi känner det faller samman bit för bit.
Men skoltiden ska väl förlängas till 24/7, varje vecka hela året? Förutom några dagar kring jul & midsommar då ledig tid finns...:)
Enligt Expo fick du bara 11,47 i snitt efter gymnasiet. Varför så lågt? Gick det dåligt på svensklektionerna?
Mina unika egenskaper värdesattes helt enkelt inte i den svenska, sossedominerade, flumskolan. Istället pekar vi på en skolgång där de som behöver hjälp får stöd och lyfter fram handgripliga ämnen som slöjd, teknik och matematik. Jag ber er dock att hålla min person utanför diskussionen, då ämnet och partiet är större än mig.
På senare tid har det importerats väldigt mycket fett och i det svenska köket ser vi en
kraftig minskning av användandet av svenskt fett så som raps. Förra året t ex importerades
över 102 000 ton kamel- oliv- och majsolja. Vad är dina tankar om det?
Hur planerar ni att motverka denna utveckling? Det är ju knappast invandring som leder till nya matinfluenser, det är helt och hållet en ekonomifråga - supply and demand.
Ost, hur ser du på det? Jag menar, många är de bilder där du helt utan tvång mumsar både det ena och det andra "icke- svenska" alternativet. Parmesan framför västerbottenost, gouda framför grevé och sist men inte minst ricotta framför messmör.
Ser du inte hur detta påverkar dig? Du väljer bort den svenska kulturen för främmande element enbart på grund av oaktsamhet. Förstår du inte hur du kränker ditt kulturarv. Det är sådana som du som gör att vårt Sverige som vi känner det faller samman bit för bit.
Jag ser att det finns negativa tendenser i diskussionen rådande kost och observationerna av mina eventuella matvanor som skulle kunna vara riktiga, eller inte. Jag låter det vara osagt. På samma vis som det är en stor process att gå ut ur EU har vi nu nått den punkt där en hederlig arbetare har det svårare att äta gedigen husmanskost på en matservering. Till nöds blir även patrioterna i landet tvungna att tumma på våra principer. Det är icke önskvärt, men tyvärr - tills vidare - nödvändigt.
Till Jens Andersson: För att utveckla svaret ovan har du förstått det helt rätt. Inhemska matkällor, som ister, talg och smör är vad som bör, och skall, prioriteras. Det är mycket riktigt en av de frågor partiet kommer att driva, för lokalproducerad mat & bärkraftig näringsverksamhet.
Inte bara för oss, utan för våra barn.
Vår framtid.
Vilken är partilinjen då det kommer till periodisk fasta? I enlighet med svensk tradition, eller importerad kultur?
supercharge
2010-09-20, 21:02
Jag tycker ärligt talat det är tragiskt att det har behövt gå såhär långt att SD valdes in. Det är samma utveckling som vi har sett i andra länder och det finns naturligtvis en anledning. Anledningen är att politiker inte tar ansvar för de problem som finns och att folk tröttnar.
Det är inte särskilt bra att få in fler klantskallar som vill ut ur EU och allt möjligt som gemene väljaren inte känner till, och det räcker gott med vänsterpartiet som helst skulle åka ur de med. Samtidigt är det kanske ett måste för att politiker ska börja ta någon form av ansvar för de integrationsproblem som finns, och det är olyckligt.
Bäst för Sverige hade naturligtvis varit om Alliansen fått egen majoritet så vi sluppit allt trams.
Jag tycker ärligt talat det är tragiskt att det har behövt gå såhär långt att SD valdes in. Det är samma utveckling som vi har sett i andra länder och det finns naturligtvis en anledning. Anledningen är att politiker inte tar ansvar för de problem som finns och att folk tröttnar.
Det är inte särskilt bra att få in fler klantskallar som vill ut ur EU och allt möjligt som gemene väljaren inte känner till, och det räcker gott med vänsterpartiet som helst skulle åka ur de med. Samtidigt är det kanske ett måste för att politiker ska börja ta någon form av ansvar för de integrationsproblem som finns, och det är olyckligt.
Bäst för Sverige hade naturligtvis varit om Alliansen fått egen majoritet så vi sluppit allt trams.
Så vi hade kunnat titta bort och låtsats som att integrationen flyter på friktionsfritt och invandringspolitiken ger ett rejält överskott i statskassan?
Men fortsätt för all del denna diskussion i SD- "rasism bla bla bla"- tråden, den här är till för att ställa frågor till Mikael J.
text
Jag måste bara fråga, vad finns det för egenvärde i att behålla den svenska kulturen exakt som den var på 1800-talet? Var allting så perfekt då menar ni? Om du undrar varför jag skriver just 1800-talet så är det pga SDs åsikter om att kyrkan ska få större inflytande bland annat. Har även hört att SD tycker att det är ok med religiösa friskolor - men bara om de är kristna. Jag tycker att det påminner starkt om brott mot religionsfriheten, vilket är en erkänd mänsklig rättighet. Såna åsikter får mig mest att vilja gråta ärligt talat.
Sen måste jag också fråga varför ni tycker att det är mycket bättre att minska/stoppa invandringen istället för att förbättra integrationen? Det är väl ändå inte invandrare som är problemet, det är väl hur de integreras som är problemet?
Det jag är mest kluven om är dock just egenvärdet av den svenska kulturen. Ser inte alls vad som var så väldigt bra förr, jämfört med nu, vare sig med åsikter om invandrare, homosexuella, folk med annan religion osv osv. Sverige förr var väl allt annat än tolerant.
Samerna ligger fan illa till nu m.a.o. Nu jävlar ryker packet.
Samerna ligger fan illa till nu m.a.o. Nu jävlar.
SD anser att samerna hör till Sverige och deras krav på assimilation inte berör dem.
supercharge
2010-09-20, 21:20
Varför ska man går ur EU. Vad ska det vara bra för?
SD anser att samerna hör till Sverige och deras krav på assimilation inte berör dem.
Kåldolmar också förhoppningsvis.
Jag har hört att du har en speciell relation till kolhydrater också. Har du någon kommentar på det?
Har du någon idé om att få in ämnet kolhydrater i ert partiprogram?
Potatiskillen
2010-09-20, 21:24
Samerna igår i sk svensk kultur. De finns ingen koppling mellan dem och SD. Låt bli att prata om samerna i sådana här trådar tack.
Kåldolmar också förhoppningsvis.
Kåldolmar gör man med fläskfärs så självklart har de en plats i Mikael J Sverige. ;)
Kåldolmar gör man med fläskfärs så självklart har de en plats i Mikael J Sverige. ;)
Är förvisso importmat ifrån turkiet... men skit samma
Grattis micke se till att göra nåt vettingt av din röst nu...
Samerna igår i sk svensk kultur. De finns ingen koppling mellan dem och SD. Låt bli att prata om samerna i sådana här trådar tack.
Förlåt,...ville bara säga att det är omöjligt att dra gränser och därför borde sushi och kaffelatte skonas. tack.
Jasså muslimerna i Turiket åt gris?
Tror det står något i Koranen om det..
EU är givetvis långt ifrån perfekt, och det finns många argument till varför man skulle vilja gå ur.
En av de tyngre argumenten torde vara att demokratin urholkas när EU bestämmer trots att riksdagen motsätter sig något, t.ex. införandet av en viss lag eller dyl. EU-lag gäller över nationell lag, vilket såklart kan kännas obehagligt. EU-domstolen har stor makt, och vilar i stor utsträckning på praxis.
Jasså muslimerna i Turiket åt gris?
Tror det står något i Koranen om det..
Kåldolmar sägs komma från Osmanska Riket... Från staden "Bender" eller som idag kallas Tighina, dvs i dagens Moldavien.
filmjölk
2010-09-20, 22:08
Grattis Micke! Hoppas det finns ett ordentligt powerrack i gymmet i Riksdagen.
hillbilly90210
2010-09-20, 22:16
Trådar vi minns.
Huffo the A-LagaRe
2010-09-20, 22:41
Mikael J
Vad anser ni om ett närmare nordiskt samarbete?
Är ni helt motvilliga gentemot en nordisk union?
Om ni är villiga till en nordisk union, skall då Finland och/eller Island vara en del av den?
Mvh Huffo
Mikael Jansson är tydligen SDs förra partiledare?
Förlorade posten till Jimmy Åkesson 2005.
Yes, han var partiledare under 10 år.
Efter att ha läst igenom tråden fattar jag fortfarande inte om allt är ett skämt eller inte:confused:
Efter att ha läst igenom tråden fattar jag fortfarande inte om allt är ett skämt eller inte:confused:
Detta är inget man skämtar om.
Finska Lejonet
2010-09-21, 08:14
Frågan är hur MikaelJ ska få ihop både eventuella fötroendeuppdrag med att dyka upp på alla kolloträffar:confused:
Nitrometan
2010-09-21, 08:20
Jag kommer att rösta på denna tråden nästa val.
Jag kommer att rösta på denna tråd varje val.
För säkerhets skull kommer jag att ta mig till min vallokal och rösta på den varje dag! *flex*
Frågan är hur MikaelJ ska få ihop både eventuella fötroendeuppdrag med att dyka upp på alla kolloträffar:confused:
En kolloträff ÄR et förtroendeuppdrag!
Jag vill gifta mig med den här tråden och skaffa en massa trådbarn med den.
olle lindblad
2010-09-21, 08:55
Most epic thread ever?
Ja, för expo går ju in under kategorin oberoende källor, och kan därmed anses relevant att använda här?
Jag måste bara
fråga, vad finns det för egenvärde i att behålla den svenska kulturen exakt som den var på 1800-talet? Var allting så perfekt då menar ni? Om du undrar varför jag skriver
just 1800-talet så är det pga SDs åsikter om att kyrkan ska få större inflytande bland annat. Har även hört att SD tycker att det är
ok med religiösa friskolor - men bara om de är kristna. Jag tycker att det påminner starkt om brott mot religionsfriheten, vilket är en erkänd mänsklig rättighet. Såna åsikter får mig mest att vilja gråta ärligt talat.
Sen måste jag också fråga varför ni tycker att det är mycket bättre att minska/stoppa invandringen istället för att förbättra integrationen? Det är väl ändå inte invandrare som är problemet, det är väl hur de integreras som är problemet?
Det jag är mest kluven om är dock just
egenvärdet av den svenska kulturen. Ser inte alls vad som var så väldigt bra förr, jämfört med nu, vare sig med åsikter om invandrare, homosexuella, folk med annan religion osv osv. Sverige förr var väl allt annat än tolerant.
Därför att den förda politiken varit så katatrofal att det ända sättet att råda bot på de stora problemen är att strypa invandringen och ta hans om dom som kommit hit. När det är ordnat, och först då kan vi ta in fler.
Nitrometan
2010-09-21, 09:27
w00t o.O
Var det ditt kampanjande som gjorde att PP fick ett sämre resultat än i EU-valet?
Under "nazi-perioden" alltså? trevligt :)
Status Quo
2010-09-21, 11:40
Det var MJ som rensade upp i partiet.
130kg finsk sisu
2010-09-21, 11:47
Alltså är vår MikaelJ på kolo SDs f.d partiledare?
Alltså är vår MikaelJ på kolo SDs f.d partiledare?
mikaelj är mikaelj är mikaelj :)
130kg finsk sisu
2010-09-21, 11:52
Ännu en gång på kolo fattar jag ingenting. :)
Nej
SD splittrades 2000 de du kallar nazister bildade då Nationaldemokraterna.
(liten snabb intitt på lunchen, fortsätter svara senare ikväll)
Jag måste bara fråga, vad finns det för egenvärde i att behålla den svenska kulturen exakt som den var på 1800-talet? Var allting så perfekt då menar ni? Om du undrar varför jag skriver just 1800-talet så är det pga SDs åsikter om att kyrkan ska få större inflytande bland annat. Har även hört att SD tycker att det är ok med religiösa friskolor - men bara om de är kristna. Jag tycker att det påminner starkt om brott mot religionsfriheten, vilket är en erkänd mänsklig rättighet. Såna åsikter får mig mest att vilja gråta ärligt talat.
Vi är varken för eller emot religion i sig, utan det handlar om vad som delar en demokratisk och nationell värdegrund. Dagens sekulariserade kristendom är mycket av det Sverige och den svenska kulturen har baserats på, ihop med tidigare traditioner och har minimalt inflytande på vardagen. Ser man istället till religioner som islam, där det är påbud om vallfärd till Mekka, bönestund fem gånger om dagen, förbud mot att äta gris m.fl. restriktioner, för att inte tala om avarter som burka och huvudslöja, menar vi på att dylika religioner helt enkelt inte är förenliga med det samhälle vi lever i dagens Sverige. Vi tror på den suveräne individen som inte behöver underkasta sig förtryck från varken stat eller religion.
Det jag är mest kluven om är dock just egenvärdet av den svenska kulturen. Ser inte alls vad som var så väldigt bra förr, jämfört med nu, vare sig med åsikter om invandrare, homosexuella, folk med annan religion osv osv. Sverige förr var väl allt annat än tolerant.
Därför att den förda politiken varit så katatrofal att det ända sättet att råda bot på de stora problemen är att strypa invandringen och ta hans om dom som kommit hit. När det är ordnat, och först då kan vi ta in fler.
Signaturen ha:cl gav ett bra svar. Vi är inte heller emot invandring som sådan, utan vi ser till att vi i första hand måste tillgodose behovet för de människor som bor och verkar i vårt land, innan vi tar emot fler. Att fortsätta med invandringstakten vi för närvarande har, där vi inte har möjlighet att ta hand om dem, leder inte till något positivt för varken dem eller oss, utan precis tvärtom. Se hur det utvecklats i Rosengård, i Rinkeby och i Hammarkullen, för att ta upp tre olika geografiska områden.
Ta hand om de våra först och se till att få ordning på vad vi håller på med. Sedan kan vi, om möjligt, på ett kontrollerat vis hjälpa våra medmänniskor. Som nämnts ovan är det dock viktigt att vi fortsätter att ta vara på vår svenska värdegrund så att den inte går förlorad i kvinnoförtryckets islam.
För att vara specifik gjordes de på andra råvaror än våra svenska kåldolmar. Ett rikt inhemskt jordbruk med rötter, grönsaker i kålsläktet och rotknölar gör det till en utmärkt kandidat, tillsammans med de djur vi sedan Särimners tid fött upp här. Detta i kontrast till durumvetet som till största delen är på export. Ihop med den svenska synen på demokrati vill vi (som nämnts tidigare) även slå ett slag för traditionell husmanskost, gjord på den mat vi har tillgänglig här. Det är även ett steg för miljön, då transportsträckor och därigenom utsläpp minskas.
Jag tackar för lyckönskningarna och för ditt förtroende. Förhoppningsvis kommer vi att kunna genomföra det vi strävat efter nu sedan jag tog tag i omstruktureringen av partiet.
EU är givetvis långt ifrån perfekt, och det finns många argument till varför man skulle vilja gå ur.
En av de tyngre argumenten torde vara att demokratin urholkas när EU bestämmer trots att riksdagen motsätter sig något, t.ex. införandet av en viss lag eller dyl. EU-lag gäller över nationell lag, vilket såklart kan kännas obehagligt. EU-domstolen har stor makt, och vilar i stor utsträckning på praxis.
Helt korrekt av Aimbert, tack för analysen och förklaringen. Partiet delar samma syn som du.
Vad anser ni om ett närmare nordiskt samarbete?
Är ni helt motvilliga gentemot en nordisk union?
Om ni är villiga till en nordisk union, skall då Finland och/eller Island vara en del av den?
Vi ser att Dansk Folkeparti och det norska Fremskrittspartiet är på frammarsch som ett tydligt alternativ för folket i våra respektiva länder. Mellan oss tre partier är det god kontakt och vi hoppas på ett fortsatt samarbete framöver. Vad det kan resultera i vill jag inte spekulera i just nu, utan det är ett projekt på längre sikt.
Nej
SD splittrades 2000 de du kallar nazister bildade då Nationaldemokraterna.
Det var MJ som rensade upp i partiet.
Korrekt, från att ha varit ett främlingsfientligt enfrågeparti har vi tagit oss vidare till att beröra allt bredare områden för att kunna erbjuda våra väljare en helhetssyn på Sverige och därigenom ett bärkraftigt alternativ till de etablerade blockens parti. Jag påbörjade arbetet i mitten på 90-talet och tycker att vi har nått fram med gott resultat med en stark väljarbas, vilket det svenska folket har kunnat bevittna de senaste dagarna.
Framförallt är våra hjärtefrågor den svenska kulturen och kärnfamiljen, något vi anser håller på att försvinna i allt högre grad. Influenser från andra kulturer som helt enkelt inte hör hemma här är något vi vill (och behöver!) begränsa för att svensken skall känna sig trygg och säker på gatan och för att hon även i framtiden skall kunna prata svenska med sin lokala handlare.
http://lyxfallan.chat.medieteknik.se/images/195_1210173632fned_mathiaschattbild.jpg
Hmm...
Yllegarn
2010-09-21, 12:13
Ja, om jag nu förstått det rätt så är Kollos MikaelJ samma person som var SDs förra partiledare och kommer att vara en av SDs representanter i Sveriges Riksdag.
130kg finsk sisu
2010-09-21, 12:15
Mikael, jag skrev i en annan tråd att jag tror att det är för sent att upprätta/återupprätta ett svenskt folkhem. Invandringen har varit och är för stor, vänsterkulturen är för stark och individualismen inom högern är för stark. Dvs jag tror inte ni har väljarunderlaget att kunna skapa det du pratar om. Vad tycker du om det jag skrev?
Mikael, stämmer det att du har adopterat en afrikansk unge tillsammans med Dominika Pechinsky? Hur resonerade ni isåfall kring det? Min kompis hävdar att det endast är ett spel för gallerierna.
Vi är varken för eller emot religion i sig, utan det handlar om vad som delar en demokratisk och nationell värdegrund. Dagens sekulariserade kristendom är mycket av det Sverige och den svenska kulturen har baserats på, ihop med tidigare traditioner och har minimalt inflytande på vardagen. Ser man istället till religioner som islam, där det är påbud om vallfärd till Mekka, bönestund fem gånger om dagen, förbud mot att äta gris m.fl. restriktioner, för att inte tala om avarter som burka och huvudslöja, menar vi på att dylika religioner helt enkelt inte är förenliga med det samhälle vi lever i dagens Sverige. Vi tror på den suveräne individen som inte behöver underkasta sig förtryck från varken stat eller religion.
Dvs, det är ok att förbjuda religion som inte använts sedan länge i Sverige, enligt er? Tycker fortfarande det påminner starkt om att bryta mot religionsfriheten. Det finns dessutom redan idag ganska många muslimer i Sverige, och vad jag vet så vare sig ber alla fem ggr om dan, eller bär burka. Tycker ärligt talat det tom är relativt sällan man ser kvinnor med burka, om man ser till antalet muslimer. Hur ofta ser du unga flickor bärandes på burka tex?
Religionsfrihet är som sagt en mänsklig rättighet, oavsett om du/ni ser någon annan religion (lägg märke till att ni även vill förbjuda judiska, hinduiska, buddhistiska friskolor, osv) som jobbiga. Staten har faktiskt inte alls att göra med om någon tror på islam, judendom, kristendom eller vad folk nu väljer att tro på. Jag är inte religiös på något sätt, men att sätta förbud mot alla religioner förutom den kristna är helt absurt, enligt mig.
Signaturen ha:cl gav ett bra svar. Vi är inte heller emot invandring som sådan, utan vi ser till att vi i första hand måste tillgodose behovet för de människor som bor och verkar i vårt land, innan vi tar emot fler. Att fortsätta med invandringstakten vi för närvarande har, där vi inte har möjlighet att ta hand om dem, leder inte till något positivt för varken dem eller oss, utan precis tvärtom. Se hur det utvecklats i Rosengård, i Rinkeby och i Hammarkullen, för att ta upp tre olika geografiska områden.
Ta hand om de våra först och se till att få ordning på vad vi håller på med. Sedan kan vi, om möjligt, på ett kontrollerat vis hjälpa våra medmänniskor. Som nämnts ovan är det dock viktigt att vi fortsätter att ta vara på vår svenska värdegrund så att den inte går förlorad i kvinnoförtryckets islam.
Det kan jag dock köpa, att det är svårt att få kontroll på integrationen om man har alldeles för många som invandrar. Men jag undrar fortfarande vad egenvärdet i den svenska kulturen är? Och hur ska ni få folk att äta "svensk" mat istället för kebab tex? Ska ni sätta upp förbud mot kebab då? Eller hur tänker ni? Har ni något tillvägagångssätt om religion/mat what have you som inte inskränker på folks rättigheter överhuvudtaget? Tycker inte staten har vare sig med vad jag väljer att tro på (även om jag som sagt inte är religiös själv) eller vad jag äter. Förstår inte hur ni ens kan få för er att ni skulle ha rätt att bestämma över sånt. Sen tycker jag också det är enormt märkligt att alla era åsikter kan försvaras med "men... alltså... det är ju svenskt". Vad i forntida Sverige var så vansinnigt bra att det inte går att ha ett Sverige som faktiskt utvecklas??? Självklart ska inte kvinnoförtryck vara ok, men att förbjuda religion och mat och allt vad ni nu vill är ju verkligen inte ok. Hur kan ni inte se det själva? Att ett land utvecklas åt ett annat håll är inte automatiskt något dåligt, som ni försöker få det att låta som.
Vilken oväntad tråd!
Mikaelj, eftersom man hört att SD tagit röster från båda blocken hur eniga tror du SD´s mandat kommer att vara i diverse frågor som splittrar blocken? Jag menar, som det ser ut nu räcker det med att SD´s mandat delar sig 50/50 och de borgeliga får majoritet.
Huffo the A-LagaRe
2010-09-21, 12:26
Tack Mikael för ditt svar. Jag uppskattar att ni håller goda kontakter med våra grannländer, men jag förstår att ett närmare samarbete inte går att uttala sig om i dagsläget.
Enligt min åsikt skulle dock ett nära nordiskt samarbete, och eventuellt någon form av union kunna fungera som en motpunkt till den Europeiska unionen som jag personligen, av diverse anledningar är lätt avert mot.
Jag önskar er lycka till i riksdagen och hoppas att detta inte bara blir en kort sejour utan att ni även får en stabil plats bland de svenska riksdagspartierna.
Nitrometan
2010-09-21, 12:31
Mikael, stämmer det att du har adopterat en afrikansk unge tillsammans med Dominika Pechinsky? Hur resonerade ni isåfall kring det? Min kompis hävdar att det endast är ett spel för gallerierna.
Nej, det är inget spel. De behövde en liten sexslav. :whipped: :kinky:
Jens.Andersson
2010-09-21, 12:33
http://ui08.gamespot.com/583/snoop_4.gif
Chrillee
2010-09-21, 12:34
Samma här, missar ofta de interna skämten och vad som ska vara roligt o.s.v. Vem som är vad, vem som sagt vad. Man måste vara väldigt inbiten i kolos värld.
MikaelJ på forumet sjönk i mina ögon i alla fall. :)
Trolla inte i den här tråden tack! :D
Nitrometan
2010-09-21, 12:38
http://ui08.gamespot.com/583/snoop_4.gif
Aja, inte så bra... Sorry.
Men "ungen" är över 18. De tyckte att det matchade deras egen ålder bättre.
Verkar som det är väldigt få som bemödat sig kolla på koloträfftrådarna. Ni vet.. dom där det finns picXzors av de som är med. Varav en viss person närvarat på åtskilliga.
:laugh:
MikaelJ på forumet sjönk i mina ögon i alla fall. :)
Deras svarta adoptivbarn visar iaf på att han inte längre är rasist.
johanhej
2010-09-21, 12:41
blev lite småchockad när jag halvsov på tåget och läste Metro och fick se mikaelj's avatar i tidningen. Wtfade rättså mycket.
Nitrometan
2010-09-21, 12:41
Note to self:
http://img217.imageshack.us/img217/8104/stop20trolling500x353.gif
Till skillnad från andra i denna tråd.
Det är ju den Mikael Jansson som Micke här på forumet har som avatar.
Sjukt att du alltid skall förstöra seriösa trådar Nitro, du är en sådan där dålig människa!
:D
Verkar som det är väldigt få som bemödat sig kolla på koloträfftrådarna. Ni vet.. dom där det finns picXzors av de som är med. Varav en viss person närvarat på åtskilliga.
Se bara på den här bilden.
http://www.gp.se/image_processor/1.450644.1284941282!/image/630504823.jpg_gen/derivatives/full/630504823.jpg?maxHeight=446&maxWidth=670
och kolla sen in mikael avatar bild.
Kolla, där är ju skaparn också!
Nitrometan
2010-09-21, 12:53
Sjukt att du alltid skall förstöra seriösa trådar Nitro, du är en sådan där dålig människa!
Du citerar morrrrrrrrrrrriss och anklagar mig?
Se bara på den här bilden.
http://www.gp.se/image_processor/1.450644.1284941282!/image/630504823.jpg_gen/derivatives/full/630504823.jpg?maxHeight=446&maxWidth=670
och kolla sen in mikael avatar bild.
Ja, det var en rolig Koloträff. Jag gillade skägget.
Ok får ge mig till känna, jag spelade en av huvudrollerna i Battlestar Galactica.
http://ia.media-imdb.com/images/M/MV5BMzcyODgyMDA2N15BMl5BanBnXkFtZTcwMjA2NDU2MQ@@._ V1._SX500_SY378_.jpg
Har ni några frågor? (Jag sitter på bordet där längst till höger.)
Ok får ge mig till känna, jag spelade en av huvudrollerna i Battlestar Galactica.
Jag uppskattar om du kunde hålla tråden på fortsatt spår på hög nivå för de av forummedlemmarna som vill ställa frågor. Inlägg som dina gör att de seriösa frågorna drunknar i pladdret.
Vänligen, Mikael Jansson
young_george
2010-09-21, 12:56
http://ia.media-imdb.com/images/M/MV5BMzcyODgyMDA2N15BMl5BanBnXkFtZTcwMjA2NDU2MQ@@._ V1._SX500_SY378_.jpg
Har ni några frågor? (Jag sitter på bordet där längst till höger.)
Var det svårt med bajseriet i jymden, som Kapten Klänning befarade?
Nu förstår jag ingenting alls?
Är MikaelJ THE Mikael Jansson? Jag börjar bli orolig för att vi har en NAZIST på brädan:banned*grr*:furious:
Du citerar morrrrrrrrrrrriss och anklagar mig?
Du menar att jag också är en dålig människa? Doh!
Är MikaelJ THE Mikael Jansson? Jag börjar bli orolig för att vi har en NAZIST på brädan:banned*grr*:furious:
Som tidigare nämnts: jag påbörjade en uppstädning av partiet i mitten på 90-talet. Sverigedemokraterna är ett parti helt utan nazistiska influenser, till skillnad från Nationaldemokraterna som bröt sig ur i partiet början på decenniet, då deras extrema (nazistiska) syn inte stämde överens med vår vision av framtiden.
Det är av yttersta vikt att understryka att vi är ett seriöst parti som verkar med och för Sverige.
Jag återkommer för att besvara fler frågor senare ikväll.
Nitrometan
2010-09-21, 13:06
Du menar att jag också är en dålig människa? Doh!
Minst lika dålig. *grr27*
På sig själv känner man andra.
Minst lika dålig. *grr27*
På sig själv känner man andra.
Och på andra känner man på på tunnelbanan....eller vänta nu.....
Som tidigare nämnts: jag påbörjade en uppstädning av partiet i mitten på 90-talet. Sverigedemokraterna är ett parti helt utan nazistiska influenser, till skillnad från Nationaldemokraterna som bröt sig ur i partiet början på decenniet, då deras extrema (nazistiska) syn inte stämde överens med vår vision av framtiden.
Det är av yttersta vikt att understryka att vi är ett seriöst parti som verkar med och för Sverige.
Jag önskar eder en framgångsrik marsch mot edra visioner.
Är inte potatis och bröd väldigt svenskt?
Um, du har träffat honom för mindre än två veckor sedan roozen, tänk efter nu. :smash:
Är inte potatis och bröd väldigt svenskt?
Usch nej!
Potatis är ursprungligen från Sydamerika och bröd från området som kallas för Mesopotamien.
Um, du har träffat honom för mindre än två veckor sedan roozen, tänk efter nu. :smash:
Dubbelironi?
Alltid trevligt med celebriteter på brädan.
rajjan_dammit
2010-09-21, 13:29
http://4.bp.blogspot.com/_3K88Os_ixFc/S4gxnN3lhTI/AAAAAAAABG0/H2mJ8sNvcuY/s400/comic_book_guy.jpg
Best. Thread. Ever.
Inser folk inte att uppkäftiga kommentarer och onödigt postande av oseriösa bilder kommer minska kolozzeums status inom politiken?! Inga fler politiker kommer att komma hit och svara på frågor. Forumets status som starkt politiskt informationsdrivande börjar redan nu att minska.
Kan vi inte snälla försöka hålla tråden på en bra nivå och se om vi kan få hit än fler toppolitiker.
Tack.
//Politiskt engagerad
Dubbelironi?
Inte skulle väl jag.:cool:
Ja, sluta spamma och låt Mikael komma till tals.
Inser folk inte att uppkäftiga kommentarer och onödigt postande av oseriösa bilder kommer minska kolozzeums status inom politiken?! Inga fler politiker kommer att komma hit och svara på frågor. Forumets status som starkt politiskt informationsdrivande börjar redan nu att minska.
Kan vi inte snälla försöka hålla tråden på en bra nivå och se om vi kan få hit än fler toppolitiker.
Tack.
//Politiskt engagerad
Räcker väl med att vi har MikaelJ och Mona Sahlin på brädan.
Dom ställer ju upp tillräckligt.
Skulle vilja höra vad Kim Jong Ill har att säga om att vi har en nazist på kolozzeum.
Potatiskillen
2010-09-21, 14:17
Vad görs nuförtiden? När kommer ni i SD få sitta i riksdagen? När träffade du Jimmie senast?
Nitrometan
2010-09-21, 14:18
Vad görs nuförtiden? När kommer ni i SD få sitta i riksdagen? När träffade du Jimmie senast?
Riksdagen öppnar väl i oktober igen. Då är micke och hans SD-polare på plats.
Fyra frågor till MikaelJ:
SD kritiserar ofta islam för att vara fundamentalistiskt - en religion där homosexualitet är tabu.
I muslimska länder som Iran och Saudiarabien finns, för att uttrycka det lindrigt, en skeptisk syn på HBT-människor och deras leverne.
Samtidigt har er partisekreterare Björn Söder skrivit följande om HBT-människor:
Vad är det som säger att den sk normaliseringen slutar med att homo-, bi- och transpersoner (hbt-personer) skall ”normaliseras”? Varför inte personer som begår tidelag (sex med djur) eller pedofili (sex med underåriga)? Dessa sexuella avarter är inte normala och kommer aldrig att vara normala. Normalt är det som vi människor är skapta för, det vill säga att kunna få avkomma och föra släktträdet vidare.
1. Vad tycker du personligen om HBT-personer?
2. Vad tycker du om det Björn Söder skrev?
3. Hur ser du på homosexuella äktenskap?
4. Vilka rättigheter tycker du att homosexuella ska ha?
Verkar som huvudpersonen i tråden åldrats något enormt med tanke på tidigare bilddokumentation, även muskler verkar ha tappats. Måste vara valstressen *popcorn*
Dubbelironi?
RASISTER:banned
FYFAEN för sånna som er! Nu ska jag göra en grupp på facebook*mini
"Samedieten" - det är den kost vi är skapade för att äta i Norden. Innan djur och livsmedel började importeras, typ potatis och köttbullar och sån kulturkrockande mat.
jag fantamej gillar dig skarpt Eddie...!
Skulle vilja höra vad Kim Jong Ill har att säga om att vi har en nazist på kolozzeum.
Testa googla Sverigedemokraterna + Israel, så kommer ni se en del intressanta saker.
SD är pro Israel...
Testa googla Sverigedemokraterna + Israel, så kommer ni se en del intressanta saker.
SD är pro Israel...
Testa googla dig själv.....
(Börjar det inte bli PINSAMT uppenbart right know)
Valvanto
2010-09-21, 16:30
Håller med SD om att man ska fokusera på de nuvarande invandrarna i Sverige, innan man fortsätter ta in. Som det är nu finns det alldeles för många som inte vill jobba, bara gå hemma och leva på bidrag. Har hört ett hundratal erkänna detta också.
En annan sak är om en invandrare begår ett brott, då ska han/hon ut ur Sverige direkt. Punkt.
Lycka till och fortsätt jobba på Mikael!
Arf Pingvin
2010-09-21, 16:56
Som det är nu finns det alldeles för många som inte vill jobba, bara gå hemma och leva på bidrag. Har hört ett hundratal erkänna detta också.
Miljöpartiet hade länge fastslagit i sina partikongresser att de ville införa någon slags medborgarlön. En minsta grundplåt oavsett om du jobbar eller ej. Vi kanske borde deportera miljöpartister. Till grönland förslagsvis. Fast de har slopat det nu. Så sent som 2009 men ändå. Så de klarar sig?
Arf Pingvin
2010-09-21, 17:29
Jag har faktiskt en fråga till MikaelJ.
Vill SD ha en mer centralstyrd kulturpolitik?
Det sägs så i denna DN-artikel: http://www.dn.se/kultur-noje/nyheter/sd-vill-ha-mer-styrd-kulturpolitik-1.1174439
Ska vi alltså äta majrovor, dansa folkdans och gå på spelmansstämmor? Det ska alltså sitta någon politiker och bestämma vad som är god kultur och vad som är dålig kultur? Hur ser SVT och SRs roll ut om SD får bestämma?
130kg finsk sisu
2010-09-21, 17:34
Arf: Nu är ju SVT idag full av propaganda för ett mångkulturellt,globalt och fredsälskande samhälle. SVT skulle säkert ha samma funktion dock med annan infalls vinkel. Gissar på att man skulle ha propaganda för ett svenskt,nationellt samhälle.
edit: Det jag menar att dagens public service är jävligt mycket politisk vinklad. Precis som SDs dröm public service skulle vara. Fattar du min point?
Arf Pingvin
2010-09-21, 18:26
Arf: Nu är ju SVT idag full av propaganda för ett mångkulturellt,globalt och fredsälskande samhälle. SVT skulle säkert ha samma funktion dock med annan infalls vinkel. Gissar på att man skulle ha propaganda för ett svenskt,nationellt samhälle.
edit: Det jag menar att dagens public service är jävligt mycket politisk vinklad. Precis som SDs dröm public service skulle vara. Fattar du min point?
Jag förstår hur du menar. Jag vill höra det från MikaelJ om det skulle vara så.
astrodog
2010-09-21, 18:27
Varför gick du ens med i ett parti som hade nazistiska kopplingar? Vad säger du om att nuvarande partiledare 10 år sen gick i nazistuniform? Vad anser du om att partiledaren befann sig på en båt där den stora massan var engagerade i att sjunga gamla nazislagdängor, sett i perspektiv mot t.ex. toblerone/sko affären?
100% av alla SD-väljare jag känner är alla likadana. Patetiska whitetrash-slödder som inte har ambitioner eller vilja att gå in för nånting i livet förutom att supa på helgerna och klaga på allt och alla. Nu när de fattat att deras liv är helt misslyckade letar de efter någon att skylla på, och då är det jävligt lätt att hoppa på invandrarna och ställa sig bakom de andra "patriotiska" "arierna"...
Klart fan det finns rötägg i invandrarskaran också, likaså finns det ljusglimtar bland SD också. Men hur fan kan ni SD-anhängare påstå att SD inte är rasister när majoriteten av skaran har anknytningar till rasism på olika sätt.
Nu kanske ni tycker att jag inte kan dra alla SDare över samma kam om inte de kan dra alla invandrare över samma kam? Skillnaden är då att du föds invandrare men du kan välja att gå med i SD. Likaså med vänstern. Usch för SD och V.
Man blir full av hat utan kolhydrater. Så enkelt är det. Jag förstår absolut Mikael J.
Nu tycker jag MJ får komma hit och styra upp lite!
Mikael, jag skrev i en annan tråd att jag tror att det är för sent att upprätta/återupprätta ett svenskt folkhem. Invandringen har varit och är för stor, vänsterkulturen är för stark och individualismen inom högern är för stark. Dvs jag tror inte ni har väljarunderlaget att kunna skapa det du pratar om. Vad tycker du om det jag skrev?
Små gradvisa ändringar. Förvisso lever vi ett alltmer globaliserat samhälle, där ett visst mått av samarbete är nödvändigt. Men vi bör låta det hållas på den nivån - samarbete är inte samma sak som assimilering.
När såg du sist en fransos prata engelska?
Jag betackar mig oseriösa frågor. Som svar på din fråga, dock: Nej.
Dvs, det är ok att förbjuda religion som inte använts sedan länge i Sverige, enligt er? Tycker fortfarande det påminner starkt om att bryta mot religionsfriheten. Det finns dessutom redan idag ganska många muslimer i Sverige, och vad jag vet så vare sig ber alla fem ggr om dan, eller bär burka. Tycker ärligt talat det tom är relativt sällan man ser kvinnor med burka, om man ser till antalet muslimer. Hur ofta ser du unga flickor bärandes på burka tex?
Det här blir nog lite förvirrat i onödan. Det handlar inte om att tillåta/förbjuda vissa religioner, utan att kristendomen i ett sekulariserat Sverige knappt existerar. Vidare är det inte heller påträngande på samma sätt som islam (se tidigare kommentar). Jag kan lägga till hedersmord och "skam"/"öga för öga" som fortfarande är lagar i muslimska länder. Stjäl något och hugg av handen på tjuven. Det känns barbariskt och hör inte hemma i ett modernt samhälle.
Det behöver naturligtvis inte vara så, men nu är det, tyvärr, så. Något vi måste förhålla oss till och tydligt markera som ett icke accepterat beteende av svenskar i Sverige.
Religionsfrihet är som sagt en mänsklig rättighet, oavsett om du/ni ser någon annan religion (lägg märke till att ni även vill förbjuda judiska, hinduiska, buddhistiska friskolor, osv) som jobbiga. Staten har faktiskt inte alls att göra med om någon tror på islam, judendom, kristendom eller vad folk nu väljer att tro på. Jag är inte religiös på något sätt, men att sätta förbud mot alla religioner förutom den kristna är helt absurt, enligt mig.
Du lutar lite åt tanken "sköt ditt eget så länge du inte skadar andra", eller hur? Nå, som jag berättade ovan har en del religioner inslag i dem som helt enkelt inte är förenat med "så länge du inte skdar andra". Det står helt enkelt inte så i Koranen, som är muslimernas heliga skrift. För att ta ett exempel ser inte (sd) påbudet "Slakta de otrogna" som förenligt med svenska lagar.
Det blir inte heller bättre av att kristna och judar först efter erlagd straffskatt till de troende muslimerna blir marginellt mer värda i deras ögon. Vi förespråkar nu alltså inte att en dylik straffskatt skall finnas här - en befängd idé - utan att vi menar att fler behöver öppna ögonen för att alla religioner kanske inte är helt jämnlika, även i ateistens ögon. För den intresserade finns mer att läsa i koranen.
Vad i forntida Sverige var så vansinnigt bra att det inte går att ha ett Sverige som faktiskt utvecklas??? Självklart ska inte kvinnoförtryck vara ok, men att förbjuda religion och mat och allt vad ni nu vill är ju verkligen inte ok. Hur kan ni inte se det själva? Att ett land utvecklas åt ett annat håll är inte automatiskt något dåligt, som ni försöker få det att låta som.
Som sagt, kvinnoförtrycket är svårt att skilja från resten av religionen då det har en stark kulturell tradition av att vara fundamentalistisk. Se även Sharialagarna. Vi anser rättsväsendet bör skiljas från religion, något dessa element alltså inte är intresserade av, och faktum är att de ofta har sina egna domstolar. Så är även fallet för romer (med en något annorlunda syn på ägande än oss), varför vi alltså föredrar att behålla det system vi har nu. Att separata enklaver skall kunna döma själva är något vi ställer oss starkt negativa till.
Mikaelj, eftersom man hört att SD tagit röster från båda blocken hur eniga tror du SD´s mandat kommer att vara i diverse frågor som splittrar blocken? Jag menar, som det ser ut nu räcker det med att SD´s mandat delar sig 50/50 och de borgeliga får majoritet.
Vi har mycket riktigt tagit från blocken, särskilt det rödgröna. Internt hos (sd) är det däremot större enighet för vad vi skall uträtta med våra mandat. Jag förstår inte riktigt frågan du ställer, kan du förtydliga?
Håller med SD om att man ska fokusera på de nuvarande invandrarna i Sverige, innan man fortsätter ta in. Som det är nu finns det alldeles för många som inte vill jobba, bara gå hemma och leva på bidrag. Har hört ett hundratal erkänna detta också.
En annan sak är om en invandrare begår ett brott, då ska han/hon ut ur Sverige direkt. Punkt.
Lycka till och fortsätt jobba på Mikael!
Tack.
//Politiskt engagerad
Jag önskar eder en framgångsrik marsch mot edra visioner.
Tack Mikael för ditt svar. Jag uppskattar att ni håller goda kontakter med våra grannländer, men jag förstår att ett närmare samarbete inte går att uttala sig om i dagsläget.
Enligt min åsikt skulle dock ett nära nordiskt samarbete, och eventuellt någon form av union kunna fungera som en motpunkt till den Europeiska unionen som jag personligen, av diverse anledningar är lätt avert mot.
Jag önskar er lycka till i riksdagen och hoppas att detta inte bara blir en kort sejour utan att ni även får en stabil plats bland de svenska riksdagspartierna.
Tack för ert stöd. Det värmer. Och jag hoppas, liksom du, att vi än så länge bara sett början på en nationalistisk närvaro i Sverige, en tradition av att vara stolt patriot som tyvärr på senare år har målats upp som något negativ. Vi tänker ta tillbaka den svenska flaggan åt svenskarna!
Fyra frågor till MikaelJ:
SD kritiserar ofta islam för att vara fundamentalistiskt - en religion där homosexualitet är tabu.
I muslimska länder som Iran och Saudiarabien finns, för att uttrycka det lindrigt, en skeptisk syn på HBT-människor och deras leverne.
Samtidigt har er partisekreterare Björn Söder skrivit följande om HBT-människor:
Vad är det som säger att den sk normaliseringen slutar med att homo-, bi- och transpersoner (hbt-personer) skall ”normaliseras”? Varför inte personer som begår tidelag (sex med djur) eller pedofili (sex med underåriga)? Dessa sexuella avarter är inte normala och kommer aldrig att vara normala. Normalt är det som vi människor är skapta för, det vill säga att kunna få avkomma och föra släktträdet vidare.
1. Vad tycker du personligen om HBT-personer?
2. Vad tycker du om det Björn Söder skrev?
3. Hur ser du på homosexuella äktenskap?
4. Vilka rättigheter tycker du att homosexuella ska ha?
1. Jag anser att de skall får verka i samhället och bidra till att bygga upp vårt land, under premissen att de inte kostar vanliga medborgare något extra. Till syvende och sist handlar det om anomaliteter som tar oproportionellt mycket plats.
2. Ingen kommentar.
3. Jag anser att det skapar ett hot mot kärnfamiljen och det svenska folkhemmet. Med ett födelsetag som är ständigt är det inte mindre födslar som behövs. Vidare ser vi inte hur ett kärleksförhållande - hona, hane, avkomma, om vi ser på det krasst - mellan man och man eller kvinna och kvinna skall leda till något. Adoption kommer naturligtvis inte på tal.
4. Se #1.
Jag har faktiskt en fråga till MikaelJ.
Vill SD ha en mer centralstyrd kulturpolitik?
Det sägs så i denna DN-artikel: http://www.dn.se/kultur-noje/nyheter/sd-vill-ha-mer-styrd-kulturpolitik-1.1174439
Ska vi alltså äta majrovor, dansa folkdans och gå på spelmansstämmor? Det ska alltså sitta någon politiker och bestämma vad som är god kultur och vad som är dålig kultur? Hur ser SVT och SRs roll ut om SD får bestämma?
Jag förstår hur du menar. Jag vill höra det från MikaelJ om det skulle vara så.
SVT och SR bör fortsatt ha en roll i att ge ut allmäninformation till svenska folket, där vi gärna ser att de är mer framträdande i sitt ansvar. Se dig om i världen, så upptäcker du att det är ytterst få som är lika skrämda som Sveriges folk att ta tillvara på det lokala och nationella. Frankrike och Italien med deras mattraditioner, Norge med sitt 17:e maj, m.fl. Det krävs inte mycket för att se att vi svenska har blivit oerhört hunsade de senaste åren. Och varför?
Som de flesta av er säkert vet har det t o m gått så långt att den svenska flaggan inte längre har fått hissas på skolavslutningar. Nationalsången fick inte heller sjungas. Vill vi leva i ett sådant samhälle?
Det, mina vänner, ämnar vi att råda bot på.
Varför gick du ens med i ett parti som hade nazistiska kopplingar? Vad säger du om att nuvarande partiledare 10 år sen gick i nazistuniform? Vad anser du om att partiledaren befann sig på en båt där den stora massan var engagerade i att sjunga gamla nazislagdängor, sett i perspektiv mot t.ex. toblerone/sko affären?
Jag såg potential i partiet och påbörjade omedelbart det förändringsarbete som pågick i ett decennie, och numera har avslutats. Det innebär inte att vi fortsatt är som vi var då. Andra exempel kan vara intressanta är Högerpartiets (numera Moderata samlingspartiet) ungdomsförbund som även de gått i nazistförbund, eller nej till allmän rösträtt, kvinnlig rösträtt eller lagstadgad semester av samma parti tidigare i deras historia.
Den här tråden är bäst!
Vem ringer och tipsar aftonbladet? Det här har potential att bli löpsedeln imorgon?
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs033.snc4/34029_465658129391_575714391_6293048_1471745_n.jpg
-- Mikael "mikaelj" Jansson, 28, Göteborg
Andy.da.wohoo
2010-09-21, 20:46
MikaelJ seal of approval!
Jens.Andersson
2010-09-21, 20:48
Tyvärr kommer folk fortfarande tro att du är DEN Mikael Jansson och du är för
evigt märkt som en SD-anhängare här på kolozzeum.
:bow:
Men inte förstöra, jag försökte ju lämna mitt avtryck i världen. Vad ska jag nu säga till de framtida barnbarnen :(
Eddie Vedder
2010-09-21, 21:17
Kolozzeummedlemmarnas totala oförmåga att leta fram lite fakta på egen hand har nått nya höjder i denna tråd. Att INGEN som diskuterat med Micke kollat alla bilder som faktiskt finns på honom är ju helt sanslöst. :D
Kolozzeummedlemmarnas totala oförmåga att leta fram lite fakta på egen hand har nått nya höjder i denna tråd. Att INGEN som diskuterat med Micke kollat alla bilder som faktiskt finns på honom är ju helt sanslöst. :D
...eller?
http://www.politikerbloggen.se/wp-content/uploads/2009/01/mikael_jansson.png
För ett blågult Sverige!
En seriös fråga.
Vart star ni för att fortsätta återhämtningen i ekonomin?
Skulle du kunna tänka dig att ansluta dig till ett block, om ni blev erbjudna?
En seriös fråga.
Ha Ha, du missade inläggen just ovanför eller??
En seriös fråga.
Det blå blocket står oss närmst till hands. I övrigt ser jag oss som utanför den traditionella blockpartiindelningen. Se miljöpartiet - i ett perfekt Sverige hade varken (sd) eller (mp) behövts.
Ha Ha, du missade inläggen just ovanför eller??
Du syftar på svaret i http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4601324&postcount=144 ? Det innehåller inga partipolitiska diskussioner, så frågan var berättigad.
Huffo the A-LagaRe
2010-09-21, 21:39
Hej igen Mikael, jag hoppas att du låter mig ställa en allvarligt menad fråga om ett ytterst allvarligt problem som vi med största sannolikhet kommer att tvingas möta allvarligt inom en kort tid;
Hur ser er miljöpolitik ut i dagsläget?
Funderar ni på diverse skatter för olika bränslen, är ni för eller mot kärnkraft, vad anser ni om vargen, eller för all del vildsvinen i Sverige?
Tack på förhand!
Mvh Huffo
Kan bli så om man är på kollo på arbetstid, lite splittrad i tankarna :smash:
Riskerar ni inte att förlora era väljare från båda sidorna när ni tar ställning till de "mindre" frågorna?
Se miljöpartiet - i ett perfekt Sverige hade varken (sd) eller (mp) behövts. Utveckla gärna det du menar med MP.
Status Quo
2010-09-21, 21:55
Kan någon förklara vad som försigår i den här tråden?
Scratch89
2010-09-21, 21:58
Kan någon förklara vad som försigår i den här tråden?
Hahahaha! :D
Vill bara gratulera än en gång till riksdagsledamotplatsen. Minns när jag träffade dig i Lund tidigare i somras, då var du tveksam till huruvida det skulle gå hela vägen.
Röstade själv inte SD, men du är en av de vettiga personerna i partiet kan jag säga.
Hur ser er miljöpolitik ut i dagsläget?
Funderar ni på diverse skatter för olika bränslen, är ni för eller mot kärnkraft, vad anser ni om vargen, eller för all del vildsvinen i Sverige?
Vi anser att en hållbar miljöpolitik är vad som gynnar oss i längden. Det kan anses självklart, samtidigt som många inte riktigt funderar på vad det faktiskt betyder. Ett beroende på ett ändligt bränsle som olja är inte försvarbart när det redan nu diskuteras "Peak Oil". Istället vill vi fortsätta med kärnkraft för försörjning, men moderniserat jämfört med hur det ser ut idag. Det händer hela tiden mycket inom energiindustrin varför det vore tämligen naivt att tro att Ringhals är Tjernobyl.
På samma sätt är det viktigt för oss att markera för resten av världen att miljön är viktig. En stor del av bistånden till utvecklingsländerna menar vi skall gå till att förnya och effektivisera deras existerande kraftverk. Byta ut kol- och oljekraft mot vind-, vatten- och kärnkraft. Vart land för sig, men i en global värld.
Angående djurfrågorna är jag inte säker på vad du menar. Vid behov kommer varg- och vildsvinsbeståndet behöva regleras. Det är dock inget som skall göras lättvindigt och skall ställas mot samhällsnyttan.
Riskerar ni inte att förlora era väljare från båda sidorna när ni tar ställning till de "mindre" frågorna?
Jag förstår inte hur du menar. Våra väljare röstar på oss, inte de andra partierna. När vi tar ställning till frågor är det i linje med vad vi deklarerat i partiprogrammet, undantaget de frågor vi explicit inte har med. Där söker vi stöd i de andra blocken för att driva Sveriges regering.
Utveckla gärna det du menar med MP.
Partiets hjärtefrågor är vad vi prioriterar, likt (mp) fokuserar vi på dem och går vidare med större frågor i samarbete med aktuellt block. Rimligtvis blått, då vi känner att en blå/liberal syn är vad som är oss närmast.
Vill bara gratulera än en gång till riksdagsledamotplatsen. Minns när jag träffade dig i Lund tidigare i somras, då var du tveksam till huruvida det skulle gå hela vägen.
Röstade själv inte SD, men du är en av de vettiga personerna i partiet kan jag säga.
Tro mig, vi har också haft våra tvivel ibland. På sistone har det dock sett ut att ordna upp sig, och bara nu de senaste dagarna (bevisligen) har jag känt att det flödar en helt ny energi i mig och partiet i stort. Vi ser hoppfullt på framtiden och vägen mot ännu högre siffror i totalen.
Väl bemött, Steve!
Huffo the A-LagaRe
2010-09-21, 22:25
Tack Mikael
Er miljöpolitik verkar vara lovvärd, mer verklighetsinriktat än miljöpartiets.
Mitt stöd för SD ökar för varje dag.
Men herregud vad har ni gjort med min tråd? :(
Det här var bara för roligt!
Kan väl gratta MikaelJ till ett bra jobb i tråden om inte annat! ;)
OffT: Är kolozzeum tillbaka eller är detta en av de sista dödsryckningarna?
Eddie Vedder
2010-09-22, 05:57
Är det här som kallas "selektiv perception" inom psykologin tro? Alla som så gärna vill att det ska vara SD:s Mikael Jansson missar alla skrattinlägg och Mickes erkännande. :D
Är det här som kallas "selektiv perception" inom psykologin tro? Alla som så gärna vill att det ska vara SD:s Mikael Jansson missar alla skrattinlägg och Mickes erkännande. :D
Jag tror att det är du som inte ser igenom lagren av dubbelironi och tripelironi, kontratrollning med mera. ;)
Eddie Vedder
2010-09-22, 06:24
Jag tror att det är du som inte ser igenom lagren av dubbelironi och tripelironi, kontratrollning med mera. ;)
Haha, ja så kan det vara. Men jag är själv osäker på vem som nu diskuterar med Mikael Jansson eller som trollar tillsammans med Mikael Jansson. Vad säger Potatiskillen i frågan?:D
Haha, ja så kan det vara. Men jag är själv osäker på vem som nu diskuterar med Mikael Jansson eller som trollar tillsammans med Mikael Jansson. Vad säger Potatiskillen i frågan?:D
För att behålla det lilla hopp jag har om folk i allmänhet så förutsätter jag att alla trollar, man behöver inte bli lika förtvivlad då.
Nitrometan
2010-09-22, 06:57
För att behålla det lilla hopp jag har om folk i allmänhet så förutsätter jag att alla trollar, man behöver inte bli lika förtvivlad då.
:D
Perfekt utgångsläge.
Jag tror det handlar om att etablera Plausible deniability, även de som gick på det till en början kan genom att spinna vidare och skruva upp tonen sedan hävda att de visst genomskådade det hela från början.
bertbert
2010-09-22, 07:04
Verkligen. +1000 !!!
Hehe det roligaste var när Micke sa åt mig på fejjan att sluta förstöra tråden ;)
Fan vad dum jag känner mig haha...
Hur kan folk missa det uppenbara trollandet, det är det som övergår mitt förstånd.
Men kul har vi haft dock:D
Huffo the A-LagaRe
2010-09-22, 07:41
Vad tror ni SD skulle tjäna på att starta ett fejkkonto med sin förra partiledare för att svara på frågor om dem på Kolozzeum?
Då känns det väl rimligare att detta är den riktige Mikael Jansson. Dessutom är han registrerad sedan oktober 2008 står det, det var innan valet.
Fan vad dum jag känner mig haha...
Det var nog bara patetiska whitetrash-slödder som gick på det ;)
:laugh::laugh:
Nitrometan
2010-09-22, 07:47
Nu tycker jag att du nedvärderar SD:s väljare. Tänk om de blir krengta?
SD vill slå vakt om den urgamla svenska rätten att vara krengt.
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs033.snc4/34029_465658129391_575714391_6293048_1471745_n.jpg
jag förbjuder dig att ha den t-shirten.....
stolpskott
2010-09-22, 08:13
Ja du Micke...
http://28.media.tumblr.com/tumblr_l0d90gqsMo1qbylvso1_250.gif
jag förbjuder dig att ha den t-shirten.....
Varför?
Nitrometan
2010-09-22, 08:16
Varför?
Du dansar dålig polska?
fiskebulle
2010-09-22, 08:19
http://img709.imageshack.us/img709/9994/trollcgi.jpg
Dzięki, ryba!
Du dansar dålig polska?
Prawda. Ale mój język szwedzki jest dosyć dobry! Wiem jak się z klawiaturem walczyć. :-)
Varför?
Med ditt ariska ursprung är du ett hot mot min slaviska bakgrund.
Är nervös för att du inte kommer att värna om mina Polska traditioner,
ta skitjobb som ingen annan vill ha, välja att inte endast beblanda dig med Svenskar och bo nära dessa i getton etc.....du förstår säkert....
Nitrometan
2010-09-22, 08:39
Bråkar micke med klaviaturen? ;)
Scratch89
2010-09-22, 08:40
Bråkar micke med klaviaturen? ;)
Du ser ju hur hemska de ser ut!
http://www.ullvi3.koping.se/AfterITiS/Bilder/klaviatur.jpg
Herr Oberst
2010-09-22, 09:32
Mikael J:
Bör man fortsätta importera kvarg från Tyskland? Om ja, skulle det vara realistiskt möjligt att tvinga fram en sänkning av priset så det hamnar i nivå med vad det var för några år sedan?
snatch914
2010-09-22, 11:52
Tråden är ju på väg att hamna i Best of Kolozzeum. EP1C!
känner att jag måste bidra med något konstruktivt i tråden
Hahaha, jag skriver dig som källa ändå, mikaelj! *cupid*
Potatiskillen
2010-09-22, 16:08
Med ditt ariska ursprung är du ett hot mot min slaviska bakgrund.
Är nervös för att du inte kommer att värna om mina Polska traditioner,
ta skitjobb som ingen annan vill ha, välja att inte endast beblanda dig med Svenskar och bo nära dessa i getton etc.....du förstår säkert....
Skillnaden är väl att polacker som bor i Sverige kom hit för att jobba, inte sant? Alla polacker som har vistas i Norrland är inga flyktingar, de plocka bären och accepterade våra lagar och tvingar inte på svenskarna med deras kultur.
Eddie Vedder
2010-09-22, 16:18
Skillnaden är väl att polacker som bor i Sverige kom hit för att jobba, inte sant? Alla polacker som har vistas i Norrland är inga flyktingar, de plocka bären och accepterade våra lagar och tvingar inte på svenskarna med deras kultur.
Den här polacken plockar inga bär dock, alldeles för sockerrikt.
Potatiskillen
2010-09-22, 16:19
Det jag försöker säga är att polacker har något att syssla med då de kommer hit, dvs jobb.
Jaja, jag bjuder på den ;).
Jaha, nu har de fått in en fot i riksdagen och genast så ska de invadera Polen! Det kunde man ju ha gett sig fan på, det var precis detta som aftonbladet varnade oss för...
Jaha, nu har de fått in en fot i riksdagen och genast så ska de invadera Polen! Det kunde man ju ha gett sig fan på, det var precis detta som aftonbladet varnade oss för...
Planen är att återta det som är rättmätigen vår: Nordpommern.
Dzięki, ryba!
Prawda. Ale mój język szwedzki jest dosyć dobry! Wiem jak się z klawiaturem walczyć. :-)
Jeszcze Polska nie zginela...
Vem ska städa mitt gym, göra min kebab, importera min kvarg?
Jeszcze Polska nie zginela...
Dokładnie. Jeszcze Polska tam jest. Ale nie długo... ;-)
http://paczekdlaciebie.pl/img/donut_full.jpg
Smacznego!
Dokładnie. Jeszcze Polska tam jest. Ale nie długo... ;-)
http://paczekdlaciebie.pl/img/donut_full.jpg
Smacznego!
=)
Själv är jag lite mer: Kiełbasa (http://bi.gazeta.pl/im/0/6232/z6232030X.jpg)
*drool* ;)
=)
Själv är jag lite mer:
http://bi.gazeta.pl/im/0/6232/z6232030X.jpg
*drool* ;)
+
http://kotlet.tv/wp-content/uploads/2010/05/bigos.jpg
= vinst!
bertbert
2010-09-22, 20:45
:laugh: Ka-tsching! :D
+
= vinst!
Alla gånger i veckan!
+
= vinst!
Mmmm.. Jak gilla kotlet. Fast det ser mer ut som en portion hundtmadt.
Bara så att alla är med:
http://communitiesonline.homestead.com/files/troll_2.jpg
Ämnet känns avklarat nu. :-) Kan en moderator låsa?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.