handdator

Visa fullständig version : Kolhydrater, protein m.m

Meister
2010-09-20, 12:30
Tjenare, tänkte dra igång en deff.

Hur lång tid innan träning ska man inta kolhydrater?
Vi säger att jag ska käka 200 gram protein på en dag. Hur ska jag dela upp det? Ska den största delen vara innan eller efter träning?

Är det ens nödvändigt med kolhydrater efter träning?

Tack så mycket :)

vicarious
2010-09-20, 12:43
Tjenare, tänkte dra igång en deff.

Hur lång tid innan träning ska man inta kolhydrater?
Vi säger att jag ska käka 200 gram protein på en dag. Hur ska jag dela upp det? Ska den största delen vara innan eller efter träning?

Är det ens nödvändigt med kolhydrater efter träning?

Tack så mycket :)

1. Man "behöver" inte inta några kolhydrater innan träning. Sen beror det på om man tänker inta långsammare kolhydrater som t ex havregryn, pasta osv eller snabba kolhydrater (maltodextrin). Tänker du äta ett mål mat så är väl 1-3h innan passet rimligt, tänker du ta maltodextrin så kan du ta det ganska direkt innan eller under passet.

2. Det finns inget bättre tillfälle att lägga matintaget på än efter träning.

3. Det är inte nödvändigt med kolhydrater efter träning.

Meister
2010-09-20, 12:57
Okej tack, äh, käkar lite kycklingfile+pasta nu, blir träning ikväll sen. blir att dra en gainer efter passet samt tonfisk+ägg.

Inge Enveten
2010-09-20, 13:06
Okej tack, äh, käkar lite kycklingfile+pasta nu, blir träning ikväll sen. blir att dra en gainer efter passet samt tonfisk+ägg.

Varför håller du på med gainers om du deffar?

Meister
2010-09-20, 13:33
Varför håller du på med gainers om du deffar?

bra att fylla på med efter träning.

samsung
2010-09-20, 13:49

fyll på med mat istället , alt eaa, vassle

JohanC
2010-09-20, 13:57
fyll på med mat istället , alt eaa, vassle

+ 1

Inge Enveten
2010-09-20, 13:58

har aldrig hört talats om en lyckad deff där personen i fråga druckit gainer men med alla glädje skulle jag se dig lyckas, lycka till.

King Grub
2010-09-20, 13:59
har aldrig hört talats om en lyckad deff där personen i fråga druckit gainer

Då har du inte hört mycket alt varit med länge.

Inge Enveten
2010-09-20, 14:02
Då har du inte hört mycket alt varit med länge.

Med all säkerhet stämmer båda dina påståenden

Meister
2010-09-20, 14:09
Tar EAA innan och gainer efter :) Visst, gainer innehåller en hel del kcal.

Sport Gainer är ett utmärkt näringstillskott att ta efter träningspasset. Innehåller snabba kolhydrater som ger en snabb återhämtning och påfyllning av glykogen. Kolhydratblandningen är framtagen vid Karolinska institutet för att snabbt kunna lagras i kroppen som glykogen i muskler och lever. Proteinet är ett ultrafiltrerat vassleprotein, vilket gör det extremt högvärdigt och ger en snabb reparation av nedbrutna muskler och en bra muskeltillväxt. Sport Gainer rekommenderas av Svenska Tyngdlyftningsförbundet

Lät bra i mina öron.

samsung
2010-09-20, 14:16
Anabolic halo låter också bra i mina öron :)

Nä säger varken bu eller bä, men om du kör eaa innan så hade jag personligen valt köra det efter träningen också, gainern gör dig förvisso inte fet efter passet men samtidigt är jag skeptiskt till att den skulle vara "bättre" än att få i dig kolhydrater från basmat istället samt få en bättre mättnad.

Ur nedbrytningssyfte och muskeluppbyggnad (med tanke på texten du pastade) vinner förmodligen eaa + mat inom en timme, än gainer + mat.

Eddie Vedder
2010-09-20, 14:35
Lät bra i mina öron.

Finns väl inget tillskott som inte låter bra om man läser producenternas egna information? ;)

Meister
2010-09-20, 14:38
Finns väl inget tillskott som inte låter bra om man läser producenternas egna information? ;)

Sant :)