Visa fullständig version : Problem med lärare
Hejsan, jag har gjort en uppsats och jag känner att jag verkligen blivit orättvist bedömd. Lärarna på på gymnasie nivå är så inkompetenta och jag tror inte läraren förstod innehållet. Jag skulle vilja gå vidare med det här och undrar vart man kan vända sig till någon mer kompetent / autentisk person.
Hur ska jag gå till väga? Finns det någon som skulle vilja läsa den och ge en bedöming? För i mitt tycke var den MVG kvalificerad, och jag fick mellan IG-G,
Mvh
Vilket ämne var det och vad var det du föll på, innehåll, grammatik eller vad?
Crippa90
2010-09-19, 17:51
Diskutera med läraren? Du borde väl ha fått någon kommentar vad du behöver förbättra och ändra för att få ett högre betyg?
Jag läser den med glädje om du PM:ar den till mig.. ;)
Finns det andra lärare inom samma ämne på ditt gymnasium?
Jag försökte dikutera med han, men det fanns verkligen inget konkret i det han sa.
aa det finns andra lärare, men jag är rädd för att det inte vill svika sina arbets kamrater, och jag skulle gärna vilja ha något utlåtande utifrån innan jag går vidare med det
pma mig också så läser jag igenom den!
Varför fick du IG på den då? Enligt läraren alltså.
Jag vet inte, han sa bara att man behövde en fantasi för att förstå, och det är i mitt tyckte helt inkorrekt
tossefar
2010-09-19, 18:12
Ge oss möjlighet att läsa den, så kan du iaf få lite kött på benen om du ska överklaga.
Man behövde "en fantasi" för att kunna förstå hans motivering till ditt IG?
Värsta jag hört. Han gillar nog inte dig.
Jag tror också det =(, för han stod och skakade när jag pratade med honom av någon underlig anledning. Och när jag mot argumenterade honom så var han helt lakonisk och sa bara nej, nej, nej.
Tossefar ska jag skicka PM ?
Låter inte som han verkar ge dig en chans :D
Han var nog inställd redan från början att ge dig IG pga den där papperstussen du kastade på honom första dagen etc :D
tossefar
2010-09-19, 18:19
Jag tror också det =(, för han stod och skakade när jag pratade med honom av någon underlig anledning. Och när jag mot argumenterade honom så var han helt lakonisk och sa bara nej, nej, nej.
Skicka PM så hinner jag läsa ikväll
Man behövde "en fantasi" för att kunna förstå hans motivering till ditt IG?
Värsta jag hört. Han gillar nog inte dig.
Jag tror man behövde fantasi för att förstå uppsatsen.
Det var inte så att du skrev om att du ville mörda alla på skolan?
Som jag skrev i pm till dig, det enda felen jag hittade var att du borde låtit texten flyta samman och inte använda ny rad så ofta och kanske delat upp styckena. Men jag tycker att ditt språkbruk borde väga upp till åtminstone ett VG. Kom ihåg att en lärare måste kunna visa varför h*n satte ett visst betyg och att bara säga nej, nej, nej håller inte. Tycker du ska ta ett snack med honom/henne och be han lägga fram argument till varför du inte fick ett högre betyg, det är h*n skyldig att göra oavsett vad h*n påstår. Om du då lyckas knäcka alla hans argument men att h*n fortfarande vägrar lyssna är det bara gå till rektorn att klaga. Klart fan man har rätt till det. Lycka till.
forslund
2010-09-19, 18:24
Jag kontaktade min mentor när jag upplevdes att ha blivit inkorrekt bedömd i ett ämne.
Jag fick då prata med både läraren i fråga, mentorn och rektorn för skolan för att reda ut det.
Ta upp det på en högre nivå än läraren som det gäller och framför dina argument varför du tycker att det var fel av honom att bedöma som han gjorde.
Läser också gärna igenom ditt arbete, men vill då veta vilket ämne det gäller.
David Brent
2010-09-19, 18:24
Vilket ämne gäller det?
Antingen värderar du din insats väldigt mycket för högt eller så är det fel på personkemin. För steget mellan MVG och IG-G är en bit.
Crippa90
2010-09-19, 18:26
Som Phille sa, gå till rektorn. Men kom ihåg att vara lugn och sansad. Att roida över att läraren är dum i huvudet och hatar dig kommer inte leda någonstans. Säg istället att du känner att ha fått ett felaktigt betyg och vill ta en diskussion om det.
Kom ihåg att ta med mamma också. Mammor gör lärare rädda. :thumbup:
For teh lulz! Även om du trollar så vill jag läsa!
betygsystemet i skolan är sjukt. Det är så jävla subjektivt och ojämnt.
Någon mer som vill ha PM och läsa?
Exakt hoppet mellan IG-G och MVG är väldigt stort och det är därför jag är så upprörd.
Gäller saken grammatik så borde man inte kunna ha en så inkompetent lärare att dom kan sätta helt fel betyg. Totalt inkompetenta engelsklärare finns det dock gott om.
Låter som om din lärare är en riktig nöt om han bara står och skakar på huvudet utan att lyssna. Arrogans bland lärare ter sig ganska vanligt utefter vad jag har märkt.
Om din lärare inte lyssnar så har du rätt att gå till din rektor (många gymnasieskolor har många olika rektorer för olika delar på skolan).
Gå till han/hon och se till att någon annan lärare inom samma område får ge sitt omdöme, för det har du rätt till.
Jag läser gärna. Hellst skulle jag önska att vi kunde få det hela upplagt och en tråd med en poll där man får sätta betyg.
Förstår inte riktigt hur det ska gå till, ska jag lägga upp den i en ny tråd?
Loke ska jag skicka pm så länge?
Gör som han sa, en ny tråd där du lägger ut hela texten sen en poll så får du ju se vad majoriteten tycker.
PM:a mig också. Eller gör en ny tråd. Jag är ingen utbildad lärare, men nog vet jag när det är MVG på mina egna uppsatser. Nämn också vad det är för kurs.
Ok, jag vet inte riktigt hur man gör en poll, men lägger upp den i en ny tråd.
Att kalla det IG-G är skitsnack. Min lärare hade kallat det att ordbajsa, att bara slänga sig med fina ord, men om du visar att du kan sätta dom orden på rätt plats och i rätt sammanhang som du gör i texten så är det jättebra.
Klockrent VG hade jag sagt, MVG om du har en snäll lärare, men svensklärare är ofta snåla med betygen. Knyter du ihop det lite snyggare, håller ett rakare stråk, och jobbar lite på din meningsuppbyggnad så är det ett redigt MVG.
Nu är den upplagd, gå gärna in och kolla och ge betyg och kritik.
SBG, låter vettigt =) Lärarens kritik var att man måste ha mycket fantasi när man läser den, det finns ingen styck indelning, och jag skulle bytit ut ordet "apparition" mot stil. Vilket jag tycker är helt fel ordval..
Styckesindelning bör du ha med. Jag hade nog delat in texten i 3 stycken.
Sen som sagt, du kan jobba lite på din meningsuppbyggnad och grammatik. Det var en del småfel där. På den biten låg du enligt mig på en svag VG-nivå, men innehållet, ordvalet och övrig formulering uppväger det faktumet.
Hade du lagt upp den sa du, vart kan jag hitta den? :)
Yllegarn
2010-09-19, 21:25
Hejsan, jag har gjort en uppsats och jag känner att jag verkligen blivit orättvist bedömd. Lärarna på på gymnasie nivå är så inkompetenta och jag tror inte läraren förstod innehållet. Jag skulle vilja gå vidare med det här och undrar vart man kan vända sig till någon mer kompetent / autentisk person.
Hur ska jag gå till väga? Finns det någon som skulle vilja läsa den och ge en bedöming? För i mitt tycke var den MVG kvalificerad, och jag fick mellan IG-G,
Mvh
Haztur,
Tråden med uppsatsen borttagen, antagligen på din begäran. De råd jag kan ge är,
1. Begär att en annan lärare (inom ämnet) på skolan granskar din uppsats.
2. Begär att rektorn för din skola granskar din uppsats.
3. Begär att få "komplettera" uppsatsen, det vill säga genomföra korrektioner enligt anvisningar och rätta till det som kommenteras nedan.
Eftersom det är gymnasiet har du egentligen ingen "rätt" till överprövning men det kan vara värt ett försök om du känner dig felaktigt betygsatt.
Jag hann dock läsa din uppsats i den andra tråden och jag personligen (utan någon formell lärarutbildningen) skulle nog ha placerat den i IG-G även jag.
Detta av följande anledningar,
1. Dålig satsbyggnad. Vad du syftar på i vissa meningar är mycket oklart och sammanhanget mellan olika satser och meningar är ibland svårt att följa.
2. Användandet av "avancerade" ord i felaktiga sammanhang. Med detta menar jag inte att du använder fel ord, men att dom i sitt sammanhang och språkliga perspektiv känns mycket malplacerade. "Eljest" är exempelvis inte ett ord som används ens skriftligt längre.
3. Vissa "anglicismer" av meningar och ord.
4. Om du nu vill referera till Brave New World av Huxley, använd då den svenska titeln "Du sköna nya värld" istället.
5. Återkopplingarna som det är meningen att läsaren skall göra i och med omnämnandet av exempelvis Huxley är inte uppenbara, man tappar så att säga tråden och missar vad det är du vill förmedla. Detta gör även att man som läsare ifrågasätter om du verkligen har förstått vad (den litterära eliten hävdar) Huxley förmedlar.
6. Styckesindelning och meningsbyggnad är under all kritik.
Skolan är som gymmet. Man blir inte bättre (större) om man inte pluggar (tränar).
Påminner mig om när jag fick IG på en uppsats i Engelska B på gymnasiet, läste om kursen på komvux, lämnade in samma uppsats och fick ett starkt MVG. Man fick fritt välja ämne, jag valde fantasy och det gillade tydligen inte gymnasieläraren :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.