handdator

Visa fullständig version : Kompartmentsyndrom

Fitnesstjej
2010-09-17, 17:53
Har en fråga som jag inte hittar svar på.
Vid kroniskt kompartmentsyndrom (inte bara i underbenet då), gör det ont när man trycker med fingrarna på muskeln? Eller är det så att man bara får ont under aktiviteten? Någon som har haft som kan beskriva mer exakt hur det känns? Är nyfiken.

Tomas W
2010-09-21, 21:50
Vid kroniskt kompartment syndrom är muskelhinnan för trång för att muskelbuken ska få "plats" vilket gör att det ömmar och gör ont, när jag har som värst smärta på mina underben så gör det även ont av att bara trycka in i muskelbuken.
Är det något du lider av? Blev operad för just detta i underbenen våren -06.

Martin Löwgren
2010-09-21, 22:08
Det är framförallt under aktivitet som smärta uppstår. När man ska diagnosticera detta låter man patienten ligga i en apparat där han/hon får göra upprepade dorsalflektioner under 15min för att provocera fram symptomen.

Detta syndrom är rätt ovanligt och av de 10 patienter som testades för detta under min tid på ortopeden på sankt görans sjukhus hade endast 1 person diagnosen och den var inte heller helt säker då symptomen gick över nästan omedelbart efter testet.

Mvh leg. naprapat Martin Löwgren

Jay-Z
2010-09-22, 09:10
Detta syndrom är rätt ovanligt och av de 10 patienter som testades för detta under min tid på ortopeden på sankt görans sjukhus hade endast 1 person diagnosen och den var inte heller helt säker då symptomen gick över nästan omedelbart efter testet.

Mvh leg. naprapat Martin Löwgren

Är inte det ett rätt snävt urval för att säga att det är "rätt ovanligt"?

King Grub
2010-09-22, 09:14
Det är nog inte alls så ovanligt som många tror.

The true prevalence of chronic exertional compartment syndrome (CECS) is uncertain; however, one study found a 14% prevalence rate of anterior chronic exertional compartment syndrome (CECS) in individuals who reported lower leg pain.

http://emedicine.medscape.com/article/88014-overview

Martin Löwgren
2010-09-22, 09:24
Är inte det ett rätt snävt urval för att säga att det är "rätt ovanligt"?

Tänk då på oxå att det är väldigt få som ens kvalificerar sig att få göra dessa tester. Personer som genomgår detta test har blivit remitterad då symptomen verkligen överensstämt med kliniken.

Att då endast 1 person av 10 som testades hade positivt tycker jag talar för att det inte är jättevanligt. Kan säkert ringa och fråga hur många positiva resultat de fått under 2010 om du är intresserad.

Fitnesstjej
2010-09-22, 16:24
Tack för svaren!
Det är så att jag började träna bicepscurls med EZ-stången i februari och fick sedan ont i mina underarmar. Väntade sedan några månader (korkat, jag vet) innan jag gick till sjukgymnasten. Hon klämde lite och sa att jag har kompartmentsyndrom i mina underarmar. Tror dock inte på det eftersom jag har ont invid benen, både ulna och radius mycket mer vid ulna dock. Samt så har jag vilat från bicepsträning i snart 4 månader och är fortfarande öm när jag trycker på benen. Kompartmentsyndromssmärtor bör, vad jag har förstått, gå över efter en liten stund av vila.

Men till en annan sak. Jag har fått ont i mina lårmuskler och bara fick en sån oro att det skulle kunna vara något strul med kompartmenten. Jag har tränat mina ben rättså hårt i stort sett hela detta året. För kanske fyra månader sedan började jag känna mig lite öm vid insidan av knät när jag gjorde utfallssteg, men ingen smärta direkt. Det var knappt märtkbart. Jag vill också minnas att om jag satt och lutade armbågarna hårt ner i låren, när man sitter ner och lutar överkroppen fram och stödjer sig mot benen alltså, så kände jag mig öm djupt i lårmuskeln. Sen för ca. 3 månader sedan körde jag ett benpass igen. Då kände jag mig lite trött i benen och kände av det vid insidan av knät. Men jag fullföljde passet och blev riktigt slut i benen efteråt. Dagen efter kände jag mig öm längs med hela låren. Både insidan och utsidan. Mest insidan då. När jag trycker mot låren kommer en öm smärta som nästan känns som om den sitter precis innanför huden. Har vilat från knäböj och sånt som aktiverar framsidan av låren tungt, i ungefär 3 månader nu. Om jag kör de övningarna så känner mig jättetrött i låren och när jag avslutar setet känns det som att muskeln vid utsidan lite ovanför knät låser sig. Benen känns stela, men det gör inte ont. Jag testade benspark igår på lätta vikter (20 reps). Det gjorde inte ont, men den stelheten kändes av lite när jag ställde mig upp.

Det är jättesvårt att beskriva, men någon som har någon aning? Tycker själv det låter jätteknäppt. Har förresten varit hos samma sjukgymnast för detta. Hon sa att jag översträcker i knäna och har "lärt" mig en ny hållning. Men hon sa att efter en månad med den hållning skulle smärtan släppa. Det har gått två månader nu och ingen förbättring märks.

Så jag undrar. Är kompartmentsyndrom ovanligt i låren? Jag hoppas verkligen inte att det är det jag har.

Chaan
2011-01-07, 19:42
Vid kroniskt kompartmentsyndrom (inte bara i underbenet då), gör det ont när man trycker med fingrarna på muskeln?
Så jag undrar. Är kompartmentsyndrom ovanligt i låren? Jag hoppas verkligen inte att det är det jag har.

När jag fick det i benen blev jag så slut i låren att jag blev trött av att börja mig ner och ta upp något från golvet! Plus kallare fötter. I tricepsarna däremot en isande utdragen smärta. Men jag drog ner på träningen i och med att symptomen kom så det närmade sig aldrig akut kompartmentsyndrom. Så nej, för min del har det inte gjort ont när jag trycker på musklerna, men så är det inget akut alltså.

Tror dock inte på det eftersom jag har ont invid benen, både ulna och radius mycket mer vid ulna dock.

Kan vara benhinneinflammation.

Eller är det så att man bara får ont under aktiviteten?

Jag fick det i våras i låren men de har blivit bra. Men båda triceps gör fortfarande ont och det har hållit i sig minst ett år, dock inte varje dag numera.

Någon som har haft som kan beskriva mer exakt hur det känns? Är nyfiken.

Musklerna känns onormalt hårda när jag klämmer på dom.

Fitnesstjej
2011-01-09, 00:11
Jag fick det i våras i låren men de har blivit bra. Men båda triceps gör fortfarande ont och det har hållit i sig minst ett år, dock inte varje dag numera.

Du hade alltså kroniskt kompartmentsyndrom i dina lårmuskler? Quadriceps eller hamstrings? Fick du det diagnostiserat av en idrottsläkare, sjukgymnast eller liknande? Exakt vad var dina symptom och vad utlöstes de av? Tacksam för svar!

Chaan
2011-01-09, 04:30
Du hade alltså kroniskt kompartmentsyndrom i dina lårmuskler?

Så kroniskt som det blir antar jag? Kompartmentsyndrom betyder ju att det är för trångt för att blodförsörjningen ska fungera, och eftersom bindväven inte är gjord av stål så utvidgar den ju sig till slut ;) Detta har för min del varit fråga om flera år, totalt sett, från att jag gick upp i vikt (läs fortsättningen).

Quadriceps eller hamstrings?

Bara Quadriceps, mina Bic. femoris är något underutvecklade jämfört med framsidan så det blev heller aldrig samma tryck. Eller nu när du säger det så kan det ha varit därför jag var så svag på baksidan för ett par år sen.

Å andra sidan har jag varit spänd över pecs (utan smärta) och dessutom är det så för närvarande att jag inte kan göra mer än ett set koncentrationscurls för pumpen i biceps kommer på ett set och gör ont då. På riktigt..

Fick du det diagnostiserat av en idrottsläkare, sjukgymnast eller liknande?

Nej jag är massageterapeut och lärde mig mycket om kroppen när jag gick utbildningarna. Jag är helt säker på detta. Dessutom är jag läkarstudent, fick iofs ett email att dom kapat min student-email pga att jag inte är inskriven på någon kurs nu, detta stämmer, läser ingen kurs nu. Jaja, sensmoralen är att jag studerat sådana saker som anatomi.

Eftersom jag visste vad som pågick behövde jag heller inte skada mig, eller skaffa hudbristningar, jag var ju alert när det började göra ont/bli extremt slut i vissa muskler.

Exakt vad var dina symptom

Läs ihop båda mina poster så finns allt med!

vad utlöstes de av? Tacksam för svar!

Pga jag var spinkig innan och gick sedan upp ca 20 hårda kilo som vuxen. Bindvävskompartment tar tydligen flera år att utvidga sig! Empirisk erfarenhet! Men jag är inte helt hundra på sammanhanget, förklaring följer. 2000-2004 gick jag upp 30 kilo i vikt. 10 av dessa var alltså inte muskler. Då fick jag först ont i knäsenorna 2005. Dom var ju inte dimensionerade, och tydligen hade dom inte hunnit anpassa sig till nya kroppsvikten. Så sent som i år fick jag ont i dom igen, och det enda som hjälpt är promenader, och då snackar vi volymträning. Jag har varit tvungen att gå flera mil i veckan under någon månad per år för att hålla dom i skick. Sedan var det liknande med svanskotorna. Där fick jag ont 2009 och det har i princip blivit bra nu. Det måste vara ligamenten som inte hängt med. Sedan har jag faktiskt fått allvarliga känningar också - inget av det jag räknat hittils har varit i närheten av farligt, det var ju aldrig nära akut kompartmentsyndrom. Däremot har hjärtat och hela kärlsystemet också legat efter. Det är väldigt mycket mer blod som ska runt nu. Jag har haft känningar i hjärtat ända sedan 2005 eller 2006 (aldrig tidigare!), det är alltså för att det är mer ansträngande, och det växer långsamt! Men det var inte det värsta. Jag har haft väldigt stark huvudvärk också, men det har heller inte sorterat under farligt. Däremot så hade jag kraftiga känningar i aorta (efter anatomistudier på läkarlinjen är jag helt säker på vad som är vad) ett tag i höstas! Detta kändes som det kunde ha gått sönder, så pass ont gjorde det. Kom i samband med träning och jag fick lägga mig ner och vila. Men gick över helt på några dagar.

Chaan
2011-01-09, 05:15
Detta har för min del varit fråga om flera år, totalt sett, från att jag gick upp i vikt (läs fortsättningen).

Men jag är inte helt hundra på sammanhanget, förklaring följer.

Ja det är ännu mer komplicerat. I juni 2010 gick jag upp ett par kilo till. Innan det kan jag inte påminna mig att pecsen stramade på det här sättet, eller att jag skulle få ont i biceps av konc. curl (detta är iofs inte en av mina vanliga övn.)

I alla fall. Dom sista kilona blev nog en tipping point. Tidigare har jag sysslat med höjdhopp, på skoj, ända fram till försommaren var jag intresserad av det, detta känns inte aktuellt på samma sätt längre. Men som tur var så har inte alla symptom kommit samtidigt, då hade jag nog blivit sängliggande!