handdator

Visa fullständig version : Ofrivillig viktnedgång, igen... :(

Underhuggaren
2010-09-17, 15:52
Tjena!
För 3 veckor sedan stukade jag handleden under en fotbollsmatch och har inte kunnat träna något annat än ben en gång i veckan... Har inte kommit igång med vanliga 3 gånger i veckan än alltså. Vägde runt 69 kilo innan skolan började och hade inte mycket fett med ett midjemått på ungefär 81 cm.

Nu 3 veckor efter skadan väger jag 65,5 kilo... :( wtf liksom? Har käkat som vanligt och inte proppat käk som jag gjorde innan sommarlovet
Midjemåttet nu ligger runt 79 kanske, ingen stor skillnad där alltså.
Har nästan 3 kilo muskler bara försvunnit?! :( *grr* Någonting måste ju försvunnit liksom från kroppen...

Har inte sett någon större skillnad i spegeln men när det är så mycket känns det nästan som man borde se någon slags skillnad.
Känns så fett sugit att när man nästan nått 70 ska få en sånhär jävla viktdropp igen. Kanske låter som att jag är ganska fixerad vid min vikt, vilket är sant till viss del. Vill gå upp till 73 ungefär...

Antar att jag ska träna som vanligt och käka tills jag är mätt för att gå upp i vikt och inte få nått fett...?

KaptenKnäsvag
2010-09-17, 16:26
Så du har tappat 4,5 kg mellan två vägningar med 3 veckors mellanrum.

Förmodligen 99% vatten och bajs, oroa dig inte.

Underhuggaren
2010-09-17, 16:36
Så du har tappat 4,5 kg mellan två vägningar med 3 veckors mellanrum.

Förmodligen 99% vatten och bajs, oroa dig inte.

Kan tänka mig att det var nått i den stilen. Så lätt att bli fixerad vid vikten liksom, vilket gör att det suger som fan att helt plötsligt droppa så sjukt mycket i vikt. Känns som man tränat massa helt i onödan liksom och idealvikten blir allt mer avlägsen...

Grejen är också att ungefär samtidigt som jag stukade handleden började jag med kreatin och kände inte att jag pallade sluta och börja om med uppladningsfasen när handen läkt. Man brukar ju gå upp nått kilo vatten av det men det har jag verkligen inte märkt.

Hur mycket muskler räknat i vikt får man i månaden om intar typ 100 gram protein om dagen och kör 3 gånger i veckan? Skulle vara gött att komma upp till 70 igen...

KaptenKnäsvag
2010-09-17, 16:58
Hur mycket muskler räknat i vikt får man i månaden om intar typ 100 gram protein om dagen och kör 3 gånger i veckan? Skulle vara gött att komma upp till 70 igen...

Hur långt är ett snöre osv

Sluta oroa dig, gå efter spegeln och tänk långsiktigt.

Underhuggaren
2010-09-17, 17:15
Hur långt är ett snöre osv

Sluta oroa dig, gå efter spegeln och tänk långsiktigt.

Fattade inte snöret men det lät ballt.

Aa, får göra det :) När man gick från 58 till 69 så var det ju pressa in mat i käften konstant och väga sig varje morgon och kväll... Låter nästan som en ätstörning när jag ser tillbaka på det

Sniggel
2010-09-17, 17:39
Det är nog mestadels glykogen och vätska för att du tränat mindre sen skadan. Det är INTE så att du tappat 3 kilo muskler!
Så lätt blir man inte av med muskler och även om du skulle blivit det (genom att ligga medvetslös i säng t ex), hade du snabbt fått tillbaka det om du återgått till tidigare träningsmängd och gått tillbaka till den vikten genom att äta tillräckligt.

Underhuggaren
2010-09-17, 18:13
Det är nog mestadels glykogen och vätska för att du tränat mindre sen skadan. Det är INTE så att du tappat 3 kilo muskler!
Så lätt blir man inte av med muskler och även om du skulle blivit det (genom att ligga medvetslös i säng t ex), hade du snabbt fått tillbaka det om du återgått till tidigare träningsmängd och gått tillbaka till den vikten genom att äta tillräckligt.

Okej, låter rimligt. Tycker ändå det är konstigt att det bara händer helt plötsligt men det kanske är på grund av att jag inte tränat så intensivt som du sa... Men låter ändå skumt eftersom jag började med kreatin och har tränat ben en gång i veckan... Tror ni att jag kommer börja gå upp i vikt när jag börjar träna 3 gånger i veckan då? Av vätskan då framför allt. För isåfall känns det ju som det jag tappat i vikt kommer tillbaka när jag börjar träna ifall det nu beror på träningen. Men själv tvivlar jag lite på det...

Sniggel
2010-09-17, 18:16
Jag tror det om du dessutom även börjar äta så som du gjorde innan skadan (tarminnehåll/bajs, som kaptenknäsvag så vackert uttryckte det, väger också :P)

Underhuggaren
2010-09-17, 18:31
Jag tror det om du dessutom även börjar äta så som du gjorde innan skadan (tarminnehåll/bajs, som kaptenknäsvag så vackert uttryckte det, väger också :P)

Aa, klart. Lär ta tid att få upp de "matnivåerna" i kroppen igen eller?

Onigiri
2010-09-17, 21:03
Att tappa tre tusen gram muskelmassa på 21 dygn lär kännas ganska rejält, och märkas.

Underhuggaren
2010-09-17, 21:29
Att tappa tre tusen gram muskelmassa på 21 dygn lär kännas ganska rejält, och märkas.

Jo.... Men bara ifall en del av vikten man tappar är muskler så blir man ju orolig. När man blir så jävla viktfixerad som jag så känns det som alla tappade kilon är massor av jobb helt åt helvete.

Underhuggaren
2010-09-18, 12:04
Tänkte på en till sak nu.. Vad är det i volym som har försvunnit från kroppen? Är det bara från tarmar och dylikt om det är som ni säger? Kan det vara så att min "storlek" har blivit mindre på grund av detta?