handdator

Visa fullständig version : Hur länge skulle ni klara er utan internet?

Wille005
2010-09-17, 00:46
http://img835.imageshack.us/img835/2452/1284680524773.jpg

Rent hypotetiskt om internet skulle förfalla eller bli förbjudet av någon magisk anledning... hur länge skulle ni överleva? Skulle det överhuvudtaget fungera att ha ett samhälle utan internet idag?

Jens.Andersson
2010-09-17, 00:48
Varför skulle man inte överleva? Jävligt tråkigt hade det varit dock.

Madame
2010-09-17, 00:49
nån vecka, absolut max! sen skulle jag dö av kolobrist och googlebrist.

Olegh
2010-09-17, 00:50
Säkert 5-10 år längre än MED Internet.

En del av mitt mailande är förvisso praktiskt jämfört med alternativen, men det skulle inte vara någon katastrof. Allt annat är en fråga om att vänja sig av med skapade behov.

Scratch89
2010-09-17, 00:54
Två timmar.

Walvater
2010-09-17, 00:55
Jag skulle i slutändan må så mycket bättre psykiskt utan internet än med, så: längre än utan.

L-Sami
2010-09-17, 00:56
Jag skulle klara mig, precis som på 90-talet, men det skulle inte vara lika kul och skulle försvåra en del också. Kan vara utan internet. Vet en del människor som använder sällan eller aldrig internet, går ju leva, så varför kan inte jag göra det.

Dexterity
2010-09-17, 01:19
30-40 sekunder, kanske? Nej, men seriöst så skulle jag, förutom att jag initialt skulle få abstinens, klara mig rätt bra utan Internet. Gör inget annat förutom att surfa, göra skolgrejer (som går att göra utan Internet) etc.

En relaterat fråga: Hur gjorde man på 90-talet när mobiltelefoner inte fanns? Var man mer osocial då? Seriös fråga.

Wille005
2010-09-17, 01:23
Jag kom precis på att klockan var 01:46 när jag postade tråden, en Torsdag(Fredag morgon)... Alla som har postat nu skulle inte klara sig utan internet i mer än tre minuter! :D

Själv vete fan... har mått bra dom gånger internet försvunnit i några timmar/dagar, känns som man får mer gjort och man gör mer "nyttigt" så att säga. Dock så väger fördelarna med internet upp mot att aldrig ha det.

Kimball
2010-09-17, 01:26
Jag tror jag skulle lägga min tid på "bättre" saker per definition, men å andra sidan har internet givit mig sjukt mycket allmänbildning också. Hade man levt back in the days när man bara hade närmsta byfolket att lyssna på vore man ju sjukt mycket mer inskränkt osv, men den lilla informationen hade kanske gjort att man mått bättre i slutänden också?
Men fy...

Madame
2010-09-17, 01:27
En relaterat fråga: Hur gjorde man på 90-talet när mobiltelefoner inte fanns? Var man mer osocial då? Seriös fråga.

Man tog det här med att passa tider på liv och död i princip. Man kunde inte ringa å säga att man är sen eller ändra planerna i sista stund å be personen möta upp nånannanstans etc, så det var på blodigt allvar att komma i tid när man skulle möta upp nån!

Och om man väntade på nån hade man mycket bättre tålamod och orkade vänta längre tid om personen inte dök upp!

Med mobiltelefon kan man vara mycket mer spontan och mycket mer flexibel än förut då man var tvungen att planera mer i förväg. Men mer osocial tror jag inte man var.

FLP
2010-09-17, 02:20
Om inte internet fanns vem skulle då läsa min journal?

Seriöst nu.

Jag har funderat ganska mycket på just detta och har kommit fram till detta. Internet och surfandet det erbjuder är en drog. Det blir en vana och sen är man fast.

Jag vänder dygnet ofta i mitt yrke och har funderat ganska många gånger på att använda de timmar som jag har helt för mig själv till något kreativt. Kanske lära mig spela elgitarr igen, lära mig ett nytt språk osv osv. Men istället fastnar man vid någon dålig serie, eller sitter 4 tim + framför något tv spel.

Så varför hamnar man här framför dumburken som min kära far alltid kallar den. Varför inte göra något bättre? Vi vet ju att det finns bättre saker att göra, jag är helt övertygad om att man mår bättre av att läsa en bok, diskutera något intressant med någon i ens närhet. Umgås med folk som man drar sig för att träffa kanske för att man blir lat och hellre sitter vid dumburken.

Tror fler känner igen sig tyvärr.

Så för att svara på frågan:Jag vet inte och jag tror inte att jag skulle klara av att testa det heller.

tano
2010-09-17, 04:59
I slutändan inga problem, men man går ju misste om mycket av enkelheten. Märktes framförallt i början av sommaren då ingen internet tillgång fanns på flera veckor. Endast någon gång i veckan då man besökte ett internetkaffe för att kunna göra de nödvändiga sakerna som betalning av räkningar, boka resa etc.

Det mesta går ju att göra utan internet, men tar mycket längre tid! :)

hallar
2010-09-17, 06:31
Vad säger ni, skall vi testa en vecka utan internet? Dock anser jag att jobbrelaterat internet, och jobbmail får vara tillåtas.

Eddie Vedder
2010-09-17, 06:37
När internet harvar hemma blir det ju mest en fråga om krångel och trisdess. Men skulle internet upphöra helt blev det ju kaos. Köer till bank och post och grejer skulle bli förjäkligt, Fairings affär skulle invaderas när inte Koloshoppen längre kan nås etc. Tänk er "Night of the living dead" med Koloiter som lider av EAA-abstinens utanför.

Sniggel
2010-09-17, 06:48
Hade nog klarat mig bra till en början. Sen hade man mest saknat allt det praktiska med att t ex betala räkningar/söka jobb osv...
Efter ett tag hade man nog vant sig och överlag tror jag att man hade varit mindre stressad.

Honn
2010-09-17, 07:16
Jag jobbar hos en ISP, så om internet dör så klarar jag mig tills nästa lön. Fast jag hade haft panik långt innan dess.

stolpskott
2010-09-17, 08:33
Hade klarat mig bra. Jag har min Xbox 360.

supercharge
2010-09-17, 08:46
Det finns mycket man inte tänker på som skulle påverkas, som man har vant sig vid. Exempelvis att kunna beställa precis vilka böcker som helst inom ett par dagar från Adlibris eller Bokus gigantiska sortiment. I värsta fall får man surfa till Amazons brittiska site så kan man verkligen få tag på precis allt som någonsin har skrivits tycks det. Detsamma gäller naturligtvis andra produkter.

Banker är naturligtvis centralt. I synnerhet när man räknar med att merparten sköter det över nätet och kontoren inte är öppna på samma sätt som förr (även om det går att fixa med telefon förvisso). Betala räkningar skulle bli mer opraktiskt.

Man skulle sakna att inte ha all information i hela världen bara ett knapptryck bort. Det är nog den största skillnaden. Vi har gjort oss oerhört beroende av att kunna slå upp allting direkt på Wikipedia, att kunna google precis vadsomhelst, att oerhört smidigt kunna kolla upp saker och få korrekt och uppdaterad information.

Till en stor del tror jag vi skulle sakna en hel del lärande och erfarenheter man gör på nätet. Ta en sida som kolozzeum bara. Vad skulle ni kunna om träning utan den och övriga nätsidor? Visst man kanske läst nån medioker bok med lite hantelövningar men det är ju inte riktigt samma sak. Allting finns ju oavsett vad du är intresserad av, där du kan hitta likasinnade och lära sig mer.

Det enda som skulle vara positivt är kanske att man inte skulle slösa bort så mycket tid på slösurf och så kanske man skulle lära sig mer utantill om man vet att man inte automatiskt kan googla upp allting på 2 sekunder.

Adama
2010-09-17, 09:07
Jag klarade mig i ca 20 år utan, det går! Men skulle nog vara rätt tråkigt nu när man inte längre bor i samma stad som alla polare.

Till en stor del tror jag vi skulle sakna en hel del lärande och erfarenheter man gör på nätet. Ta en sida som kolozzeum bara. Vad skulle ni kunna om träning utan den och övriga nätsidor? .

Jag försökte mig på att styrketräna i tonåren (dvs pre-internet). Köpte effektiv bodybuilding och prenumererade på B&K (Body). Hade inga träningskompisar eller kände någon som kunde något. Jag hade hört att man skulle äta mycket så det försökte jag göra, dock utan någon som helst tanke på protein. Orkade hålla på i ca ett år tror jag utan resultat.

De jag kände till som fick ut något av träningen på den tiden var folk som redan var lite "biff" utan träning. Antar att de hade de rätta anlagen och för dem så kom resultaten ändå utan någon större tanke bakom det.

Här hade internet kunnat göra en enorm skillnad för mig, det jag vet idag hade troligtvis fått mig att fortsätta träna.

prOtotype
2010-09-17, 09:14
Inga problem att överleva, men jag skulle se mindre porr, jag skulle inte vara lika säker på att den information jag tar till mig är bra, många saker skulle ta längre tid och jag skulle ha sämre kontakt med många människor.
Det skulle säkert ha stora fördelar också, som att man lever mer i nuet, värdesätter dom kontakter man har mer och liknande.

Den största användningen jag har av internet är för att hitta information/böcker/fakta och - genom att hitta andra människor som redan är insatta i ämnet - snabbt kunna ta reda på vad som är bra och relevant. Det här kan leda till att jag inte reflekterar och analyserar lika mycket av informationen jag tar in.
Jag upplever även att när mycket är så lättillgängligt så blir det att man inte värdesätter det så mycket. För i tiden när man köpte ett spel så spelade man det MYCKET. Nu händer det att jag tankar spel som jag sen inte ens bryr mig om att installera, eller kanske spelar i två timmar och sen skiter i.

Tillgången blir ett överflöd.

Man säger att saker är gratis i IT samhället, men det kostar. Det kostar vår uppmärksamhet, som vi sen inte orkar lägga på andra saker som kanske vore viktigare i vårt liv.

Kek
2010-09-17, 09:35
Skulle bli enormt tråkigt när man är hemma och inte har allt för mycket att göra. Skulle nog köpa en konsoll och sitta och spela tv-spel och kolla på film istället. Mycket som skulle bli sjukt mycket jobbigare dock. Föra över pengar, beställa hem skor/kläder, kontakt med vänner etc etc

Skulle säkerligen bli mindre allmänbildad då jag oftast läser tidningar på internet googlar skit som jag inte orkar slå upp och så vidare. Överleva gör väl alla men kul blir det ju inte.

HulkH
2010-09-17, 10:26
Nja, överleva skulle man nog göra. Men som eddie sa, det är smidigt o.s.v.
Samt att när man har en stund över så kan man surfa runt här på kolo :)

mangs
2010-09-17, 11:07
Jag är väldigt glad att jag är såpass "gammal" att jag har hunnit uppleva hur det var både före Internet/Mobiltelefonens tid och nu. jag tillhör absolut inte de som sääger att det var bättre förr då de prylar som finns idag udnerlättar något enormt vad det gäller kommunikation och informationssökning.

Jag vet dock att man kan klara sig utan dessa saker om man är tvingad men man blir oerhört mycket mer begränsad i sitt dagliga liv.

jag är idag konstant uppkopplad och skulle tycka det är riktigt jobbigt att vara utan om så bara för en timme. Jag ahde dock troligtvis snabbt anpassat mig till vad som gäller.

Förr var man tvungen att kolla upp saker på förhand. Skulel man träffa någon vid en viss tid fick man ringa hemifrån och kolla att det fortfarande gällde. Kolla i Gula Sidorna katalogen var man skulle och sedan synka busstidtabellerna och att bussen gick dit man skulle. Allt detta kunde ta en hel del tid beroende på var man skulle och man var helt beroende på att den andre dök upp på rätt plats vid rätt tid.

Man hade vidare mycket sämre koll gällande nyheter och recensioner av prylar. man var mer godtrogen och gick på den lokala säljarens/ eller någon avlägsen kompis rekommendationer när man skulle göra inköp.

Man hade mycket tanakr och idéer samt hobbies som man inte hade någon att diskutera dessa med då alla i ens närhet hade olika hobbies.

Det som fanns på plussidan var att man umgicks mer IRL och att man faktiskt fick in folk i sin närhet på sina egna hobbies samt blev mer intresserade av vad de gjorde.

Världen var mindre och långsammare vilket gjorde att man på sätt och viss höll ihop bättre med sina (kanske iofs färre) kompisar.

Idag har jag större umgängeskrets som iofs är lite skräddarysdda för resp. hobby. Det är lätatre och mer givande at tdiskutera träning med folk härifrån än de kompisar som jag umgås med privat då de har noll koll och intresse. å andra sidan, hade jag diskuterat det med dem mer IRL kanske jag fått dem intresserade.

Jag tycker internet gett mig väldigt väldigt mycket men jag är som sagt glad att jag levt i en tid när det inte fanns och sett att det fungerar rätt bra ändå (när man inte visste bättre).

Osten80
2010-09-17, 17:53
Det här skrev jag i en annan tråd.

Jag är generellt sett inget större fan av vad mycket av den "nya" teknologin gör med folks psyken, och hade jag fått bestämma hade mobiltelefonin och internet aldrig ens fått se dagens ljus.

Jag är helt enkelt en sådan person som är svag för det enkla, icke komplexa och okomplicerade livet, och jag inser mer och mer att det är jag själv som får ta tag i den biten och ordna min egen lilla värld efter mina förutsättningar och önskningar. Världen utveckas inte precis i min önskade riktning.
Det bör i och för sig, för min egen del, vara ganska hyfsat enkelt åstadkommet, men det livet blir lätt ensamt då de flesta andra i min ålder sitter djupt fast i dravvel och konsumism-träsket å andra sidan får vi redan nu mindre och mindre gemensamt allteftersom tiden går.
Ett liv likt "gubben i stugan" eller "hästmannen" lockar allt mer, fast då gärna med kvinnligt sällskap vid min sida, men vart i hela friden hittar jag nuförtiden en kvinna som vill leva den typen av liv.
Vart hittar jag folk som är inne på min linje?
Jag får nog fasen starta en egen tråd om de här sakerna, men det blir nog fort ganska tröttsamt och mättat med tillmälen som kommunist, god damn' hippie, pundardjävel och liknande smickrande epitet. :D

När jag summerar har internet och mobiltelefoni, totalt sett, varit till min nackdel.
Jag är helt klart beroende av skiten och jag jobbar på att succesivt få ner tiden jag spenderar på internet, då jag verkligen inte mår bra av det.
Konstruerade och skapade "behov" blir nästan, i alla fall för mig, inte speciellt positiva i slutändan. Jag har tidigare haft lätt för att lura och vilseleda mig själv, men det håller jag nu på att försöka rätta till.

Denna veckan skulle ha varit kolo-fri, men jag fixade inte ens 36 timmar innan jag loggade in igen.
Jag är helt klart beroende av internet. Som med allt annat jag fattar tycke för ballar det ur och de negativa sidorna tar överhand och blir dominerande.
Något som slagit mig den sista tiden är hur otroligt lat jag har blivit.
Jag kan sitta och bli förbannad över att jag, för att hitta det jag söker, måste använda sökfunktionen här på kolo, googla eller klicka mig fram några steg i en kedja, om jag inte vet vart det jag söker finns någonstans, men ändå har en ungefärlig aning om vart jag hittade det förra gången.
Jag orkade knappt leta upp mina egna quotes från den andra tråden som jag stoppade in i det här inlägget.
Jag har alltid varit en vetgirig och nyfiken person och innan internets dagar kunde jag sitta på biblioteket i timmar och bläddra i lexicon eller kolla mikrofilmer av lokaltidningar, ringa ambassader, ringa till folk som kunde tänkas sitta på svaret, dvs jobba ordentligt för att hitta det jag sökte.
Nästan som en liten ambitiös hobby-journalist.
Fast det gällde ju de ämnen jag verkligen var intresserad av, resten kunde jag ge blanka fan i, men ge fan i saker kan jag knappt göra längre, allting finns ju här, lättillängligt som tusan, om jag bara orkar vill säga.
Dessutom får man ju nu saker kastade i ansiktet, oavsett om man vill det eller inte. Det kan ju inte vara nyttigt för hjärnan att få så mycket information öst över sig som när man befinner sig på tex ett forum.
Det är inget mindre än skrämmande hur jag kan ha gått från det till att sitta och sucka över att jag måste lyfta min hand och klicka med fingret för att få tillgång till en kunskapsbas som jag förr bara kunde drömma om.
Ofta låter jag bli att leta upp saker endast för att jag inte orkar med sökprocessen, som i sig är så lättillgänlig att jag inte ens behöver lyfta på mitt feta arsle, än mindre ge mig iväg någon annanstans.
Jag kan ju till och med sitta naken och pilla på kulorna, eller vara full eller något annat trevligt, men icke då, det är ju så oerhört jobbigt och påfrestande.
Sjukt är vad det är.

Potatiskillen
2010-09-17, 18:13
Jag fick oturen att vara utan internet under ett jullov år 2003, den var den tiden då jag spelade enormt mycket Wc3 och var påväg upp i rankningen. Fy fan säger jag bara, det blev en hel del filmtittandet bla Johnny English 4-5 gånger eftersom alla kompisar jag umgicks med skulle just se den filmen + mina föräldrar och min kusin. Jag hade inte internet på exakt 27 dagar och det tog på mig jävligt psykiskt. Datorn gick nämligen sönder och vi alla vet hur leveransen och arbetstider är under jullovet och mellandagarna.

Det enda som jag skulle sakna är allt mailtittandet, jag mailar till olika människor sk hålla kontakt. Är dock ej beroende av facebook. Annars så skulle jag nog klara mig, jag har hitills klarat av utan internet i tre dagar.

Sniggel
2010-09-17, 18:31
Jag tycker lite synd om de som inte förstår tjusningen (inte fått uppleva) stillhet och att vara isolerad från omvärlden. Då menar jag enkla saker som att t ex vara i en stuga på stranden med kompisar en hel helg utan internet, mobiltelefon, tv och dator.

mangemani
2010-09-17, 18:51
dom dagar då BBB har sjabblat till det så man varit utan internet så har det varit en pina,och då har det bara handlat om nån timme eller ibland även över helger och jag kan ju säga som så att jag aldrig vill vara med om det igen...så inte länge kan jag lova.

Cilia
2010-09-17, 21:12
Tills det är dags att betala räkningarna.

xkurdi
2010-09-18, 09:31
Jag har klarat ca 1-2 veckor utan Internet Helt och hållet.
Däremot beror det på att jag varit på utlandsresa osv.
Annars så kan jag väll klara mig i någon dag bara.

z_bumbi
2010-09-18, 09:46
Man tog det här med att passa tider på liv och död i princip. Man kunde inte ringa å säga att man är sen eller ändra planerna i sista stund å be personen möta upp nånannanstans etc, så det var på blodigt allvar att komma i tid när man skulle möta upp nån!

Och om man väntade på nån hade man mycket bättre tålamod och orkade vänta längre tid om personen inte dök upp!

Med mobiltelefon kan man vara mycket mer spontan och mycket mer flexibel än förut då man var tvungen att planera mer i förväg. Men mer osocial tror jag inte man var.

Har man ett jobb, skola och/eller andra åtaganden så måste man i alla fall planera så blir det verkligen någon större skillnad? Den enda skillnaden jag faktiskt märker är att folk har betydligt svårare att bestämma tider de faktiskt ska träffas och att man slipper leta en telefonkiosk om man verkligen måste få tag på någon.