handdator

Visa fullständig version : Konsekvenser för att hoppa av högskolekurs??

Yip_man
2010-09-16, 19:20
Min fru har påbörjat en kurs på högskolan för 2 veckor sen, men känner nu att det blir för mycket (har flytt, husrenovering m.m. i agendan). Hon funderar på att avregistrera sig men är orolig för konsekvenserna. Hon tar inget studiemedel från CSN. Får hon ett IG (eller streck) i betyget eller kommer det inte att synas i hennes papper att hon läst 2 veckor in på en kurs? Kommer hon få svårare att komma in på kursen vid ett senare tillfälle? Hon vill gärna läsa kursen, men inte just nu.

Ignatius72
2010-09-16, 19:22
kommer inte hända nåt.

Madame
2010-09-16, 19:23
hon kan avbryta den och läsa vid senare tillfälle. Dock kan hon ju inte få fortsatt medel från csn om hon inte klarar kursen. Så om hon struntar i kursen nu kan hon inte läsa nåt annat med csn-pengar i framtiden, om hon inte tar poängen som hon fått pengar för att klara, inte heller kan hon få csn-pengar en omgång till för samma kurs.

Yip_man
2010-09-16, 19:25
Hon har inga studiemedel för kursen utan hade tänkt läsa den nu då hon är föräldraledig. Hon är mest orolig över att det ska synas i hennes "papper".

Madame
2010-09-16, 19:26
Hon har inga studiemedel för kursen utan hade tänkt läsa den nu då hon är föräldraledig. Hon är mest orolig över att det ska synas i hennes "papper".

aha, missade det lilla ordet "inte" :D :em:

saab900
2010-09-16, 20:33
Hon kan välja att inte ta med oavslutade kurser om hon senare begär ut kursintyg från institutionen.

KaptenKnäsvag
2010-09-17, 16:24
Så vitt jag vet kan man inte bli underkänd i högskolekorser, antingen klarar man dom, och får poäng för dom, eller inte.

Rätta mig om jag har fel.

Eddie Vedder
2010-09-17, 16:26
Så vitt jag vet kan man inte bli underkänd i högskolekorser, antingen klarar man dom, och får poäng för dom, eller inte.

Rätta mig om jag har fel.

Du har fel. Är inte en examinationsuppgift godkänd är du underkänd. Sedan finns ju lite olika betygsystem på olika institutioner men på alla jag läst går det att få U.

Jag har t.ex. U i både kalkyleringsdelen och redovisningsdelen från Företagsekonomi A. :D

KaptenKnäsvag
2010-09-17, 17:10
Jag har fått U i kursmoment förut, och har jag samtidigt klarat av andra moment i kursen är den listad som delvis avklarad då man har fått poäng, men när jag vartefter har kompletterat det nödvändiga materialet har statusen blivit ändrad till avklarad.

Nu har jag bara erfarenhet från LiU, men man kan endast få underkänt i enskilda kursmoment, men inte i en hel kurs - i min erfarenhet.

Madame
2010-09-17, 18:36
Nu har jag bara erfarenhet från LiU, men man kan endast få underkänt i enskilda kursmoment, men inte i en hel kurs - i min erfarenhet.

Då är det väl olika på olika skolor. Jag har fått underkänt i hel kurs. I ladokutdraget står det 7.5 poäng och ett fett U :)

L-Sami
2010-09-17, 20:04
Då är det väl olika på olika skolor. Jag har fått underkänt i hel kurs. I ladokutdraget står det 7.5 poäng och ett fett U :)

Finns det ingen möjlighet till att bli godkänd då?

Madame
2010-09-17, 20:14
Finns det ingen möjlighet till att bli godkänd då?

jorrå, när jag klarat tentan (omtentan) kommer det stå ett fett G där istället, så det är NP :)

L-Sami
2010-09-17, 20:21
jorrå, när jag klarat tentan (omtentan) kommer det stå ett fett G där istället, så det är NP :)

Aha, verkade som att om man hade fått U så var det som gällde just i din skola :)

Potatiskillen
2010-09-17, 20:58
Det står som ingenting, det säger däremot att du har "läst" den.

Bahir
2011-09-04, 12:24
Någon som har koll på hur många veckor man har på sig att hoppa av en kurs utan att det syns något i ens "studieregister"/ladokutdrag?

hahavaffan
2011-09-04, 12:41
Någon som har koll på hur många veckor man har på sig att hoppa av en kurs utan att det syns något i ens "studieregister"/ladokutdrag?Tre veckor är en siffra som ploppar upp i mitt huvud.