handdator

Visa fullständig version : Någon som vill kommentera min kost?

cherokee
2010-09-16, 15:49
Har sammanställt veckans kostintag (samt träning) och vore intressant att få lite synpunkter på detta!

Målet är ej att gå ner i vikt i första hand men på lång sikt vill jag ändå inte bli större utan snarare lite tightare. Känna mig slim liksom och hellre viktnedgång än uppgång, dock är prio ett att må bra och ha rejält med ork både i vardagen och när jag tränar. Min vardag är ganska stillasittande då jag pluggar. Mitt BEE är beräknat till 1410 kcal.

Detta är alltså inte en dietmeny utan något som jag själv vill se som en hållbar livsstil som på sikt (om än att det tar månader/år) ger resultat :)

Måndag:
Frukost: Havregrynsgröt (1 dl fibergryn), 0.25 dl linfrön, bär, 50 g mosad banan och 2 kokta ägg med lite kaviar (500 kcal)
Mellanmål: Kesella med bär (150 kcal)
Lunch: Wook med kyckling, vita bönor, kikärtor, grönsaker och mango chutney (450 kcal)
Träning: Bodypump 60 min
Mellanmål: Banan (150 kcal)
Middag: Omelett (2 ägg och 1 äggvita) med skinka, ost, paprika och lök. (450 kcal)
Snacks: Varma bär med lite sötningsmedel (50 kcal)
Övrigt: Kaffemjölk ca 1.5 dl (100 kcal)
Totalt: ca 1850 kcal

Tisdag:
Frukost: Havregrynsgröt och 2 kokta ägg (samma som måndag) (500 kcal)
Lunch: Wook (samma som måndag) (450 kcal)
Mellanmål: Kesella med bär och banan (250 kcal)
Träning: Spinning 60 min
Mellanmål: Banan (150 kcal)
Middag: Omelett (2 ägg och 1 äggvita) med 50 g keso, lax, broccoli och ost. (500 kcal)
Snacks: Persika (50 kcal)
Övrigt: Kaffemjölk (150 kcal), tuggummi (50 kcal)
Totalt: ca 2100 kcal

Onsdag:
Frukost: Kesella med bär + kokta ägg (350 kcal)
Lunch: Kallrökt lax med wookgrönsaker och couscous (450 kcal)
Mellis: Grekisk youghurt med frukt och bär (300 kcal)
Träning: Gym 60 min + Spinning 60 min
Mellis: 2 bananer (250 kcal)
Middag: Omelett (500 kcal)
Snacks: Persika och päronbitar (130 kcal)
Övrigt: Kaffemjölk 50 kcal
Totalt: 2030 kcal

Torsdag:
Frukost: Kesella med bär (150 kcal) (Liten frukost pga att det bara var 2.5 timmar till lunch)
Lunch: Sushi och soppa till (700 kcal osäker. 10 små/mellanstora bitar a ca 35-40 g/bit gissar jag)
Mellis: Två kokta ägg och skiva lax (300 kcal)
Middag: Kvargpannkakor + 70 g keso och bär (400 kcal)
Övrigt: Kaffemjölk 100 kcal
Totalt: 1650 kcal

Fredag:
Frukost: Grötfrukost med 2 ägg (samma som måndag) 500 kcal
Lunch: Tonfisk Express med fullkornspasta (80 g) och broccoli (130 g) (450 kcal)
Mellis: Kesella med bär (150 kcal)
Träning: Gym 60 min + spinning 60 min
Mellis: Banan/Protein (100 kcal)
Middag: Kvargpannkakor + 70 g keso och bär (400 kcal)
Efterätt: Grekisk youghurt med bär och frukt (300 kcal)
Totalt: 1900 kcal (+ ev. en banan till = 2000 kcal)

Någon som vill kommentera hur detta ser ut? Ser till att äta var 3-4 timme ungefär och "snackset" som förekommer vissa kvällen tar jag ofta som efterrätt till middagen. Kaffemjölken är utspridd över dagen på ca 2-3 koppar bryggkaffe. Kalorimängden anser jag vara hyffsat nogrann då jag lagar den allra mesta maten själv och har vägt den denna vecka.

På helgen unnar jag mig mer "vad jag vill" och äter ibland borta/ute. Men är såklart rimlig äter inte godis, chips eller dricker alkohol ovs (inte denna månaden iaf) men unnar mig kanske nötter, vindruvor, god mat med mer fett/kolhydrater, ost med kex, ostmacka ovs. Ingen snabbmat! Och unnar mig inte allt detta på samma gång, menar inte att jag svullar i mig på helgen men äter liksom av det som bjuds/det jag känner för.

Har två fikadagar denna månaden som då blir t ex tårta eller fikabröd på kalas.

På sikt tänker jag mig att jag kommer ha en godis/fikadag i veckan då jag äter en måttlig mängd godis eller någon typ av fika/kaka/tårta.

Långt inlägg blev det visst, hoppas någon orkade läsa :)

KaptenKnäsvag
2010-09-16, 16:11
Målet är ej att gå ner i vikt i första hand men på lång sikt vill jag ändå inte bli större utan snarare lite tightare. Känna mig slim liksom och hellre viktnedgång än uppgång, dock är prio ett att må bra och ha rejält med ork både i vardagen och när jag tränar.

Har du mått bra, och har du haft rejält med ork både i vardagen och när du tränat?

Granska dig själv och tänk över dina beslut :) Kan vara mer hjälpsamt ibland än låta andra säga åt dig vad du ska göra.

Fredrik_S
2010-09-16, 17:47
Nu har du gjort en beräkningsvecka och fått lite hum om vad olika måltider kan tänkas innehålla.
Nästa steg är att släppa siffrorna helt och lära dig känna efter hur kroppen egentligen mår av maten. Ger det tillräckligt energi i verkligheten, går du upp eller ner i vikt av den maten etc.

Detta måste göras för att siffrorna på energiförbrukningen är extremt individuella och svåra att uppskatta trots fina tabeller och avancerade formler så är det inte alls säkert att det stämmer alls på dig...

cherokee
2010-09-16, 19:55
Har du mått bra, och har du haft rejält med ork både i vardagen och när du tränat?

Granska dig själv och tänk över dina beslut :) Kan vara mer hjälpsamt ibland än låta andra säga åt dig vad du ska göra.

Ja det är väl väldigt sant faktiskt :-) Ville väl bara prata lite om det mest och även få respons på om något var brutalfel (vilket jag iofs inte tror att det är...)

cherokee
2010-09-16, 20:00
Nu har du gjort en beräkningsvecka och fått lite hum om vad olika måltider kan tänkas innehålla.
Nästa steg är att släppa siffrorna helt och lära dig känna efter hur kroppen egentligen mår av maten. Ger det tillräckligt energi i verkligheten, går du upp eller ner i vikt av den maten etc.

Detta måste göras för att siffrorna på energiförbrukningen är extremt individuella och svåra att uppskatta trots fina tabeller och avancerade formler så är det inte alls säkert att det stämmer alls på dig...

Väldigt sant. Kan ju inte hålla på med siffror hela tiden. Har mest tyckt det varit intressant att få ett hum om vad olika typer av livsmedel innehåller och se vilket energiintag jag hamnar på när jag äter mig lagom mätt av de saker jag anser vara nyttiga!

SeTi
2010-09-18, 14:11
Målet är ej att gå ner i vikt i första hand men på lång sikt vill jag ändå inte bli större utan snarare lite tightare. Känna mig slim liksom och hellre viktnedgång än uppgång, dock är prio ett att må bra och ha rejält med ork både i vardagen och när jag tränar.

Luddigt!!!

Styrketränar du? Om du gör det, i så fall varför?

Kosten är ju exemplarisk byggarmat.

cherokee
2010-09-18, 22:53
Luddigt!!!

Styrketränar du? Om du gör det, i så fall varför?

Kosten är ju exemplarisk byggarmat.

Jag tränar allsidigt och varvar gym, body pump, spinning, löpning och powerwalks!

Exemplarisk byggarmat?? Kanske är därför jag ofrivilligt gått upp i vikt det senaste då ;) (till min förbannelse haha...)

Tycker helt enkelt jag blir mer mätt på sådan mat, men förslag på förändringar tas tacksamt emot, målet med tråden var ju att få diskutera min kost :-)

Som svar på varför jag styrketränar är för att jag helt enkelt tycker det är kul, jag gillar att vara stark och gillar att träna allsidigt. Men har inte som mål att bygga mig stor utan snarare att ha en tight kropp med lagom muskulatur och bra kondis! En kropp som orkar i vardagen och i livet helt enkelt :-)

Men vet ej om det är lämpligare att byta något styrkepass mot cardio för att ej bli för "biffig"? Dock känns det som att cardio "bara" bränner kcal medan styrka faktiskt formar kroppen mer.