handdator

Visa fullständig version : Mjölkpulver!

Big_Vik
2003-10-27, 15:55
funderat på att köpa en 25 kg:s säck från granngården och tänkte höra om era synpunkter. detta borde väl vara det billigaste proteinet man kan få? vad är det som skiljer detta mot proteinpulverna? Är det samma näringsinnehåll som i mjölk,
hur är det med laktosinnehållet?
men det lär ju smaka skit... :) :cheers:

Big_Vik
2003-10-27, 16:06
alltså, mjölkplver som egentligen är för kalvar, går det att äta?

kharon
2003-10-27, 16:36
Oh dear! nu är vi inne på djurmat igen.. senast var det kattmat..

Katten
2003-10-27, 17:29
Vad jag vet om mjölkpulver till kalvar så består det i huvudsak av skummjölkspulver, vasslepulver och animaliskt fett. Ev. kan det innehålla vetetabilier, t.ex. soja eller potatisprotein. Mineraler och vitaminer är också tillsatt. I de flesta fall blandas mjölksyrabakterier eller laktoperoxidas också i, vilket ska vara bra för tarmfloran och minska risken för diarre (kanske inte ett problem för dej, men kan vara ett problem om man är kalv).

Näringsinnehållet varierar. Ungefärliga uppgifter jag har är 15-18 MJ/kg, 200-300 g smältbart råprotein per kg och 5-20 procent fett.

Helmjölk innehåller dryga 11 g smältbart råprotein per MJ, kalvnäring (mjölkpulver) ligger ofta högre för att garantera god tillväxt för kalven. Därför ligger ofta också fettinnehållet relativt högt jämfört med vanlig mjölk.

Ofta står inte vilka råvaror som har använts på förpackningarna, men tillverkarna har skyldighet att kunna lämna de uppgifterna.

Det är allt jag vet om mjölknäring ämnad för kalvar.

Och smaken - tja, de kalvar jag träffat verkar tycka det är jättemumsigt, men jag kan ju inte garantera att det är en åsikt som delas av folk i största allmänhet.

kharon
2003-10-27, 17:37
Jag är verkligen ingen expert på området... Mina teorier;

Mjölkpulver för kalvar är tillverkad av mjölk som blivit över från vanlig mjölkproduktion, p.g.a överproduktion.

Hur man tillverkar mjölkpulver vet jag inte exakt, men man kan väl säga att det är kondenserad mjölk eller "torr mjölk", alltså att man "tagit bort" vattnet ur mjölken genom avdunstning. Högst troligt har denna mjölk ej genomgått någon annan behandling än detta om det är tänkt som djurfoder. Alltså inte blivit pastöriserad etc.

Det går säkert att äta, men det finns ju inga som helst garantier på kvalite eller att det är hälsosamt. Råmjölk blir dålig mycket fort.
Smakar garanterat inte gott.

Skillnaden mellan mjölkpulver för djurfoder och vassleprotein för tränande är stor. Mjölkpulver är inte optimalt att ta efter träning i alla fall.

z_bumbi
2003-10-27, 18:42
Jag skulle hoppa över något som jag inte sett en innehållsdeklaration på.
Det är verkar mycket troligt att det är vanlig torkad mjölk som man förstärkt för att få upp kalorimängden men mer kan man väl inte säga om det utan att veta exakt vad som är i...