Visa fullständig version : Projekt: Öl - hissa eller dissa?
Jag gillar inte öl. Tror jag.
Ofta när man säger att man inte gillar öl så blir kontringen från den man snackar med att det jag provade inte var värt att kalla för öl. Vill därför, en gång för alla, kunna avgöra om det finns någon öl som jag gillar eller i alla fall går att dricka. Kan lugnt påstå att jag inte har särskilt mycket kunskap om olika sorters öl så det är här Kolo kommer in. Vilka olika sorters öl finns det, vilka i varje sort är värt att testa o.s.v.?
Jag blir arbetslös nästa vecka så kan gott ha något att göra samt lulla till det lite, därav projektet!
Jag har hört att Nordenator här på forat är bra på öl :)
Lär dig att associera smaken av öl till den angenäma känslan av fylla, dvs lite klassisk betingning.
Ganska snart räcker det med att någon i din närhet öppnar en cola för att du ska bli sugen på en fesljummen och bordershop-inhandlad Slots Guld.
Din annalkande arbetslöshet borde ge dig gott om tid till att träna på detta.
Det är i alla fall bättre än jobbsökarkurser och tankar på a-kassan.
Lycka till!
Ganymedes
2010-09-15, 17:47
För win nominerar jag detta härliga stycke ekfatslagrad öl
http://www.jimmiedave.com/gallery2/d/2470-3/Innis_amp_Gunn.jpg?g2_GALLERYSID=4a3e0fcc7d91e44f0 82f09779fa63890
Crippa90
2010-09-15, 17:50
Miller, Budweiser, Carlsberg hof - mina ljusa favoriter.
Och inget snack att det smakar bara vatten! *grr27*:banned
Huffo the A-LagaRe
2010-09-15, 17:50
Pripps blå som folköl är god, men inte som stark!
redbrigade
2010-09-15, 17:52
Testa lite "dyrare" lager som Grolsch, Stella Artois, Becks osv. Själv drack jag pissöl i helgen som Kung och Sofiero hade stora problem att få ner dom, fy satan alltså. Om du har varit nere och harvat bland billig starköl förstår jag att du inte tycker om öl men om du vill lära dig dricka öl så skulle jag börja med Miller eller något liknade.
Har varit sugen på ÖL 2 gånger i mitt liv tror jag. Tycker all öl oavsett om det är 2,5% eller 10% smakar likadant. Oavsett märke.
Pissar så jävligt av öl också.
Man blir fortare full av vodka. Så kan man ju blanda goda groggar på det också :hbang:
Det roligaste jag hör vissa människor påpeka till mig när de vill att jag ska testa ytterligare en ny sorts öl:
- prova! Den smakar inte alls som öl!
- Det gjorde den för fan visst!
Och cirkeln fortsätter. Öl verkar inte vara något jag kommer att dricka heller.
varför öl när det finns läsk och energidryck? Detta förstår inte jag
Carnegie Porter.
http://2.bp.blogspot.com/_kKDD_c8KHSc/SRhqVToORpI/AAAAAAAAAho/Q2zhDxL5ZLU/s320/carnegie_porter-bottle.jpg
VoDaresVins
2010-09-15, 18:12
Tänkte just säga att "om man inte gillar öl, men tänker börja göra det" kan det vara en idé att börjare mjukare med ljusa öl istället för t.ex. Old Peculier
Arf Pingvin
2010-09-15, 18:12
http://ceoworld.biz/ceo/wp-content/uploads/2010/01/heineken.gif
Öl ÄR energidryck.
Nordenator
2010-09-15, 18:15
Jag föreslår att du testar öler från många olika skilda stiler. Jag har en polare som inte tycker om öl. Han hakade på till Belgien, och nu har jag fått honom att börja handla på glasbanken solo. Det är sådan skillnad mellan öl och öl, och de flesta verkar ha hakat upp sig på att öl = lager. Det är helt enkelt fel. Lager är bara en liten del av godheten vi kallar öl. Lager behöver heller inte vara dålig, men det krävs att mikrobryggerierna i Sverige tar tag i bryggandet istället för Spendrups för att det ska bli något.
En korg på bolaget kan tänkas se ut så här för mig (nu - vissa tillfälliga):
XX-Bitter (nr 11784)
La Trappe Tripel (nr 1607)
La Trappe Witte Trappist (nr 1573)
Brewdog Punk IPA (nr 1515)
Innis & Gunn Oak Aged Beer (nr 11447)
Zeitgeist Black Lager (nr 1578)
Orval (nr 1650)
Chimay blå 2010 (nr 1651)
Oud Beersel Oude Geuze Vieille (nr 1694)
Nils Oscar Harvest Ale (nr 11424)
Mikkeller Jackie Brown (nr 1312)
Jag har hört att Nordenator här på forat är bra på öl :)
Me lubs teh beerz.
Landström
2010-09-15, 18:20
Smaken är som bekant som ändan.
En Norrlands till en ostsmörrgåås är... *drool*
CqFoh-d4-qU
semicroma
2010-09-15, 18:24
Vad som helst från oppigårds bryggeri.
snatch914
2010-09-15, 18:25
Jag avskydde ölsmaken fram tills då jag en dag, efter att ha varandrat på Sarajevos gator mitt i sommaren, råkade av ren sinnesförvirring utav hettan beställa en iskall öl. Törstig som jag var hivade jag ölen snabbt nerför min varma strupe och fy satans vad överdrivet gott det var..
Efter det så har jag älskat kall öl. Varm öl är bara äckligt, men full blir man på det! :D
Tackar för infon hitintills! Ska börja bearbetas i morgon när jag har tid över!
Jag förstår varför man inte gillar beska och bittra drycker. Tror sällan den smaken har förknippats med hälsosamma ämnen, evolutionärt sett. För mig tog det ett bra tag innan jag "lärde mig" njuta av kaffe, öl, inlagd sill m m.
Min top 5:
1. Rochefort 8
2. Chimay Blå
3. Pilsner Urquell
4. Innis & Gunn Oak Aged Beer
5. Leffe Blonde
Fan vad sugen jag blev på öl nu.
Det viktiga är inte att hitta rätt märke, det viktiga är att hitta rätt sort. Testa mörk öl eller stout om du bara kört ljus lager. Det är mer riktig smak istället för beskt vatten. Mer som chocklad eller kaffe, typ. Gillar man mörk chocklad och kaffe så finns det en hel del stout som kommer smaka gott.
Varför dricka något du inte gillar. Jag ogillar inte öl men föredrar att supa mig full på annat då det både är godare och lättare. Skiter egentligen hur jag full bara jag blir det blir så enkelt som möjligt för mig och att trycka i mig 8 öl för att full och pissa som en häst är inte så lätt. Därför häller jag gärna i mig en vinare och 2 7,0or cider innan jag går ut. ca 2 liter är bra mycket lättare att få i sig än 4-5. Eller så gör man det ännu lättare och köper lite vodka. 35 cl fulvodka blandat med redbull och jag är red to the lös.
Jag gillar inte öl. Tror jag.
Ofta när man säger att man inte gillar öl så blir kontringen från den man snackar med att det jag provade inte var värt att kalla för öl. Vill därför, en gång för alla, kunna avgöra om det finns någon öl som jag gillar eller i alla fall går att dricka. Kan lugnt påstå att jag inte har särskilt mycket kunskap om olika sorters öl så det är här Kolo kommer in. Vilka olika sorters öl finns det, vilka i varje sort är värt att testa o.s.v.?
Jag blir arbetslös nästa vecka så kan gott ha något att göra samt lulla till det lite, därav projektet!
Steg 1: Dra ihop några polare. Snacka lite skit.
Steg 2: Häll upp/köp en stor jävel till Staropramen, ljus.
Steg 3: Drick din Staropramen, fortsätt snacka skit med polarna och ha det allmänt rart.
Simsalabim så gillar du öl.
Varför läsk och energidryck när det finns vodka att blanda med?
Det viktiga är inte att hitta rätt märke, det viktiga är att hitta rätt sort. Testa mörk öl eller stout om du bara kört ljus lager. Det är mer riktig smak istället för beskt vatten. Mer som chocklad eller kaffe, typ. Gillar man mörk chocklad och kaffe så finns det en hel del stout som kommer smaka gott.Ja, mörk öl gillade jag fast jag inte gillade öl i övrigt. Den var lättare att dricka, fast ändå mer smakrik. Nu gillar jag all öl, så länge den är av hyfsad kvalitet.
Men jag tror vissa har svårt för smaken ändå, och att man till slut får ge upp och erkänna att det inte är något man gillar. Whiskey är ett exempel på en dryck som jag är rätt säker på att jag aldrig kommer uppskatta. Vin likaså. Jag har gett det flera år, testat både fina och alldagliga märken, men jag klarar inte av det. I bästa fall blir det en dryck som inte smakar vidrigt. Och då finns ju mycket annat att dricka i så fall.
varför öl när det finns läsk och energidryck? Detta förstår inte jagFör att det blir för sötsliskigt. Jag har dock aldrig testat alkoholfri öl, så jag vet inte om det är ett alternativ för nykterister.
Hardrocker
2010-09-15, 20:41
Nordenators lista är en bra start.
Kan fylla på med några till:
Kilkenny
Sierra nevada
Staropramen
Heineken
Jämtlands president
Circlemaster
På krogen/puben så rekommenderas Guinness. Ska avnjutas på tapp. Gör sig inte alls på flaska.
Nä, det smakar som utspätt vatten :D
Sorry kunde inte låta bli.Carlsberg Hof är helt ok, särskilt en varm sommardag.
von huff
2010-09-15, 20:48
Juste vad barnsliga ni är!!!varför inte vatten de e billigast!!!
redbrigade
2010-09-15, 20:57
För att man inte längre är 15, då vill man inte sitta och smutta på en monster en lördagskväll
Mina favoriter just nu är Primator och Fat Tire, Shiner Bock är också god och framförallt extremt lättdrucken, samma med Miller light som är ytterligare lite blaskigare men fortfarande helt ok.
Gå till bolaget och be någon kunnig av personalen plocka ihop en korg av olika ölsorter så du får testa de olika slagen och därav se om det är något slag du verkar gilla lite mer.
hillbilly90210
2010-09-15, 21:21
http://www.les-bieres.fr/wp-content/uploads/2010/01/snbc_paleale_bottle_pint.jpg
Denna använde jag för att övertyga en tidigare ofrälse om att öl faktiskt kan vara gott.
Projektet får skjutas fram till nästa helg då arbetsgivaren vill att jag jobbar ytterligare ett par veckor.
Jag föreslår att du testar öler från många olika skilda stiler. Jag har en polare som inte tycker om öl. Han hakade på till Belgien, och nu har jag fått honom att börja handla på glasbanken solo. Det är sådan skillnad mellan öl och öl, och de flesta verkar ha hakat upp sig på att öl = lager. Det är helt enkelt fel. Lager är bara en liten del av godheten vi kallar öl. Lager behöver heller inte vara dålig, men det krävs att mikrobryggerierna i Sverige tar tag i bryggandet istället för Spendrups för att det ska bli något.
En korg på bolaget kan tänkas se ut så här för mig (nu - vissa tillfälliga):
XX-Bitter (nr 11784)
La Trappe Tripel (nr 1607)
La Trappe Witte Trappist (nr 1573)
Brewdog Punk IPA (nr 1515)
Innis & Gunn Oak Aged Beer (nr 11447)
Zeitgeist Black Lager (nr 1578)
Orval (nr 1650)
Chimay blå 2010 (nr 1651)
Oud Beersel Oude Geuze Vieille (nr 1694)
Nils Oscar Harvest Ale (nr 11424)
Mikkeller Jackie Brown (nr 1312)
You're the man! Denna lista kommer definitivt tas med till Systemet!
Min top 5:
1. Rochefort 8
2. Chimay Blå
3. Pilsner Urquell
4. Innis & Gunn Oak Aged Beer
5. Leffe Blonde
Denna också!
Varför dricka något du inte gillar. Jag ogillar inte öl men föredrar att supa mig full på annat då det både är godare och lättare. Skiter egentligen hur jag full bara jag blir det blir så enkelt som möjligt för mig och att trycka i mig 8 öl för att full och pissa som en häst är inte så lätt. Därför häller jag gärna i mig en vinare och 2 7,0or cider innan jag går ut. ca 2 liter är bra mycket lättare att få i sig än 4-5. Eller så gör man det ännu lättare och köper lite vodka. 35 cl fulvodka blandat med redbull och jag är red to the lös.
Just därför jag ska testa mig fram och se om det är något jag gillar. Jag lär inte bli någon stordrickare, kommer knappt dricka även om jag hittar en som jag gillar. Handlar mer om att jag vill veta vilken jag gillar när tillfälle bjuds. Samt tidsfördriv och lite AW-ing på Kolo!
Nordenators lista är en bra start.
Kan fylla på med några till:
Kilkenny
Sierra nevada
Staropramen
Heineken
Jämtlands president
Circlemaster
På krogen/puben så rekommenderas Guinness. Ska avnjutas på tapp. Gör sig inte alls på flaska.
Nä, det smakar som utspätt vatten :D
Sorry kunde inte låta bli.Carlsberg Hof är helt ok, särskilt en varm sommardag.
Dessa ska även köpas!
http://www.les-bieres.fr/wp-content/uploads/2010/01/snbc_paleale_bottle_pint.jpg
Denna använde jag för att övertyga en tidigare ofrälse om att öl faktiskt kan vara gott.
För win nominerar jag detta härliga stycke ekfatslagrad öl
http://www.jimmiedave.com/gallery2/d/2470-3/Innis_amp_Gunn.jpg?g2_GALLERYSID=4a3e0fcc7d91e44f0 82f09779fa63890
Dessa ser för jävla goda ut i alla fall, får testas!
Carnegie Porter.
http://2.bp.blogspot.com/_kKDD_c8KHSc/SRhqVToORpI/AAAAAAAAAho/Q2zhDxL5ZLU/s320/carnegie_porter-bottle.jpg
Denna liknar tjära, men får väl också testas tror jag.
Berguven
2010-09-16, 20:01
Det viktiga är att du testar vitt skilda öltyper. Att bara testa olika märken av lager kommer inte ge något, då de flesta smakar nära likadant, och lager lär du ha fått smaka tillräckligt av redan. För att verkligen förstå hur mycket olika öltyper kan skilja i smak bör du utöver de bra tips du fått, av bland annat Nordenator, lägga till Timmermans Kriek och Aecht Schlenkerla Rauchbier på inköpslistan. Båda hittas under kategorin specialöl på systemet.
http://www.kaffebaileys.com/wp-content/uploads/2009/04/corona_33_cl_fl.jpg
Denna fick mig att gilla öl. Värt ett försök. :cheers:
Nordenator
2010-09-16, 20:22
Det viktiga är att du testar vitt skilda öltyper. Att bara testa olika märken av lager kommer inte ge något, då de flesta smakar nära likadant, och lager lär du ha fått smaka tillräckligt av redan. För att verkligen förstå hur mycket olika öltyper kan skilja i smak bör du utöver de bra tips du fått, av bland annat Nordenator, lägga till Timmermans Kriek och Aecht Schlenkerla Rauchbier på inköpslistan. Båda hittas under kategorin specialöl på systemet.
Timmermans Kriek är en bland många syntetiska lambic som inte ens smakar snarlikt dryckens ursprung. Geuzen jag tipsade om tidigare ger en bra mycket bättre bild av hur lambic smakar om man inte använder sötningsmedel. Oud Beersel, Cantillon, 3 Fonteinen till exempel gör bra spontanjäst öl.
http://widellinhosweblog.blogg.se/images/2009/nastroazzurro_45825921.jpg
Berguven
2010-09-16, 20:33
Timmermans Kriek är en bland många syntetiska lambic som inte ens smakar snarlikt dryckens ursprung. Geuzen jag tipsade om tidigare ger en bra mycket bättre bild av hur lambic smakar om man inte använder sötningsmedel. Oud Beersel, Cantillon, 3 Fonteinen till exempel gör bra spontanjäst öl.
Se där. Självfallet extra dumt då du redan hade en sådan listad.
Allt tjeckiskt är gott. Du har fått några tips som Staropramen etc. En god som är en blandning mellan ljus och mörk öl är Zlatopramen Half n half. Min favorit alla dagar i veckan.
Jag hatar öl. Men en jag blev förvånad över är kopparbergs Special Brew 10. den är stark, men det känns inte alls på smaken.
Nordenator
2010-09-16, 20:43
Se där. Självfallet extra dumt då du redan hade en sådan listad.
Helt off var det inte då jag postade en Geuze medan du postade en Kriek. I väg av kriek kommer man inte speciellt långt i systembolagets ordinarie sortiment, utan det börjar och slutar i stort sett med Timmermans Tradition (normala kan man hoppa). Det finns däremot fler i beställningssortimentet, men om man inte kan splitta en beställning så är det lite tufft för att försöka testa nya öler. Jag rekommenderar i så fall att hitta någon vettig lambic på en pub. Bishops har till exempel en del spontanjästa öler, och man behöver som tur var inte köpa 12 där ^^
Men en geuze från oud beersel finns som sagt i normal butik. Den kan vara värd att testa.
prOtotype
2010-09-16, 20:44
Jag gillade inte öl förut. Sen insåg jag att med tanke på hur många som tycker om det så var det antagligen jag som hade fel.
Jag gjorde helt enkelt så att varje gång jag skulle festa köpte jag ett gäng olika öl, skitsamma vilka och drack dom, smaka vad det smaka ville. Efter ett tag började jag mer känna kontrasterna mellan dom olika, och helt plötsligt kom jag på mig själv med att sitta och tänka "fan vad god den här var!".
Synd och skam att jag inte lärde mig det tidigare när min far bryggde egen öl. 200L öl i källaren och en son som tycker det smakar piss.
Nu händer det att jag tar en öl för smakens skull då och då, och jag dricker det gärna när jag festar.
Så, leta inte efter en god öl, utan lär dig uppskatta drycken.
hahavaffan
2010-09-16, 20:44
Drack nåt jävligt gött förra helgen. Det var en riktigt kall Newcastle Brown Ale med en limeklyfta i. Har druckit den många, många gånger förr, men aldrig ihop med lime. Sjukt gott iaf, och om det beror på grov fylla vid tidpunkten eller bara det faktum att det var sjukt gott med något svalkande nere i källaren på Rockbaren låter jag vara osagt. Men gott var det!
http://cache.virtualtourist.com/1/4275825-Sarajevsko_Pivo-Mostar.jpg
Världens största Staropramen :M
http://leakingsanity.com/wp-content/uploads/2009/08/Staropramen-bottle.jpg
Nordenator
2010-09-16, 20:50
Jag gillade inte öl förut. Sen insåg jag att med tanke på hur många som tycker om det så var det antagligen jag som hade fel.
Jag gjorde helt enkelt så att varje gång jag skulle festa köpte jag ett gäng olika öl, skitsamma vilka och drack dom, smaka vad det smaka ville. Efter ett tag började jag mer känna kontrasterna mellan dom olika, och helt plötsligt kom jag på mig själv med att sitta och tänka "fan vad god den här var!".
Synd och skam att jag inte lärde mig det tidigare när min far bryggde egen öl. 200L öl i källaren och en son som tycker det smakar piss.
Nu händer det att jag tar en öl för smakens skull då och då, och jag dricker det gärna när jag festar.
Så, leta inte efter en god öl, utan lär dig uppskatta drycken.
Jag tror då mer på att hitta en nisch man kan uppskatta och bygga ifrån det. Om man inte tycker om lager kanske man inte gör det även efter hundrade burken, men man kanske alltid hade kunnat bli våt i byxan av en AleSmith IPA. I prefer AleSmith. It's pretty awesome.
prOtotype
2010-09-18, 17:27
Jag tror då mer på att hitta en nisch man kan uppskatta och bygga ifrån det. Om man inte tycker om lager kanske man inte gör det även efter hundrade burken, men man kanske alltid hade kunnat bli våt i byxan av en AleSmith IPA. I prefer AleSmith. It's pretty awesome.
Jag vet inte om jag tycker att definitionen på en bra öl är att den får en att kissa på sig, men vi har väl olika standards antar jag :cool:
Nordenator
2010-09-18, 18:11
Jag vet inte om jag tycker att definitionen på en bra öl är att den får en att kissa på sig, men vi har väl olika standards antar jag :cool:
Något som kan framkalla en sådan kraftig reaktion kan ju inte vara annat än top notch.
WHITEFOLKS
2010-09-18, 19:00
Jag hatar öl. Men en jag blev förvånad över är kopparbergs Special Brew 10. den är stark, men det känns inte alls på smaken.
Jag vet att Kopparbergs (och andra öl) tidigare har deklarerat en högre alkohol% än den faktiska. Alkoholskatten är baserad på dryckens riktiga % och inte vad som står på burken.
Vet inte om detta stämmer fortfarande dock men det var fallet för ett antal år sedan.
Zu morgen.. En sista drabbning mellan mig och Djävulens påfund. Hoppas jag överlever.
http://www.cartinafinland.fi/sv/imagebank/image/10/10953/att+supa+-+gendish+10953.jpg
Nordenator
2011-09-16, 21:26
GLHF :D
*meh.. vill ju ha stora bokstäver!
filmjölk
2011-09-16, 21:56
Så gott som all öl är god. Ljus öl på midsommar och mörk öl på Jul. däremellan är det fritt val. Var ingen ölsnobb, ge billiga märken en chans. Dock är Amerikanska öl, Slitz, corona, budweiser, sol etc enbart goda om det är väldigt varmt på högsommaren, annars passar de inte imo. kanske om man bastar?
Öl är den äckligaste skiten som finns.
Far min agerar öl-vask i morgon förresten. Care to join Angel?
Nordenator
2011-09-16, 22:05
Så gott som all öl är god. Ljus öl på midsommar och mörk öl på Jul. däremellan är det fritt val. Var ingen ölsnobb, ge billiga märken en chans. Dock är Amerikanska öl, Slitz, corona, budweiser, sol etc enbart goda om det är väldigt varmt på högsommaren, annars passar de inte imo. kanske om man bastar?
Jänkarna gör ruskigt bra öl nu mer, men det gäller att se förbi storproducenterna. Jag vill minnas att runt 5% av marknaden utgörs av mikrobryggerierna. Även om det är en rätt liten andel så är det fortfarande typ tre gånger så stor marknadsandel som här (~1,5% tror jag).
Öl är den äckligaste skiten som finns.
+1
Kommer aldrig lära mig gilla öl. Ser ingen fördel överhuvudtaget med att lära mig att tycka om det heller.
Åk till Irland--> Gå till en pub --> Beställ en pint Guinness--> Problem solved!
Nordenator
2011-09-16, 22:37
Åk till Irland--> Gå till en pub --> Beställ en pint Guinness--> Problem solved!
Been there, done that, bought a grön t-shirt. Det finns en värld bortom Guinness också.
Skulle säga att San miguel är jävla god ;)
anton2000
2011-09-16, 23:00
+1. Varför ens börja? Lite som att helt plötsligt börja dricka kaffe. Onödigt imo.
Ehm, svaret här är väl rätt så uppenbart...?
Öl = katabolt, m.a.o dissa!
Jez..
Håll ut! Jag har flera vänner som helt enkelt lärt sig att tycka om öl genom träning, och dom gillar numera alla öl väldigt mycket och är väldigt glada.
När jag var yngre gillade jag inte öl men det var ju för att på den tiden var det ju billigast som var bäst :( Kungfolkisar borde inte få kallas öl
Det är ju precis vatten det är!
som sagt, onödigt o börja med nått dåligt som förmodligen kommer göra dig beroende av det för o kunna passa in, typ*screwy*
shadowfire
2011-09-17, 07:57
Lär dig att associera smaken av öl till den angenäma känslan av fylla, dvs lite klassisk betingning.
Ganska snart räcker det med att någon i din närhet öppnar en cola för att du ska bli sugen på en fesljummen och bordershop-inhandlad Slots Guld.
Din annalkande arbetslöshet borde ge dig gott om tid till att träna på detta.
Det är i alla fall bättre än jobbsökarkurser och tankar på a-kassan.
Lycka till!
haha, jag tror fan det ligger mer i detta än vad man kan tro.. :P
jag känner faktiskt i min nära bekantskapskrets ingen som tyckt att öl varit gott från start, utan alla har börjat dricka öl för att få en fylla i yngre dagar... sedan efter en sjuhelvetes massa öldrickande så har det plötsligt blivit "gott".
The leaders of the big beer companies meet for a drink. The president of Budweiser orders a Bud, the CEO of Miller gets a Miller, the head of Coors orders a Coors, and so on. Until it's Arthur Guinness's turn. He orders a soda.
"Why didn't you order a Guinness?" everyone asks.
Guinness replies, "if you guys aren't having beer, then neither will I."
Eller:
We find your American beer like making love in a canoe. It's fucking close to water.
:D
We ready.
http://img705.imageshack.us/img705/4966/img0192lk.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/705/img0192lk.jpg/)
Ser ut som bra val :) Tänk bara på att inte dricka för många på samma gång utan låta dem ta sin tid, har man kvar eftersmaken från dem man inte gillade kanske man ogillar nästa!
We ready.
http://img705.imageshack.us/img705/4966/img0192lk.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/705/img0192lk.jpg/)
Tog det dig ett år att få tummen ur..? ;)
Annars, iskall öl en stekhet dag på uteservering med lite polare, godare än så blir det inte. Då spelar sorten mindre roll till och med.
En vild gissning är att du kommer gillar Chimayn och Rodenbachen bäst :)
Prova denna:
http://resources1.mynewsdesk.com/files/ba72649e36a46452e0cf73c03ae23489/resources/ResourceHiresImage/thumbnails/bavaria-premium-beer-bottle-33cl_new_medium.jpg
We ready.
Bra köp, Chimay blå och Innis & Gunn är personliga favoriter!
Valet av sorter har jag Nordenator att tacka för! Förutom två stycken som jag tog bara för att den ena var japanskt och den andra från Jamaica. Kändes rätt.
Dessa står i klungan:
Mikkeller - Jackie Brown (1312)
Oud Beersel - Oude Geuze Vieille (1694)
Chimay blå (1651)
Zeitgeist - Black Lager (1578)
Innis&Gunn - Oak Aged Beer (11447)
Brewdog Punk IPA (1515)
La Trappe - Witte Trappist (1573)
Maredsous 6 - Blonde (1511)
Saison Dupont (1689)
Rodenbach - Grand Cru (1691)
Asahi - Super Dry (1556) - Exdiaq's infall
Red Stripe (1531) - Exdiaq's infall
Har inte blivit mycket till öl-provning. Har väl druckit hälften på detta dryga året...
DOCK! Punk IPA tog jag med mig till en fest för ett tag sedan och kan helt ärligt säga att jag gillade den. Älskade inte den, men gillade den, vilket var en mindre mirakel för min del. Trodde aldrig det skulle inträffa.
Har nu en Punk IPA och en Trashy Blonde, båda från Brew Dog, i kylen om jag skulle få ett infall och vilja ha en öl.
Punk IPA, är det en India Pale Ale eller står det för något annat? Tänkte kolla efter andra IPA-sorter i så fall om det nu kanske är "my thing".
Punk IPA, är det en India Pale Ale eller står det för något annat? Tänkte kolla efter andra IPA-sorter i så fall om det nu kanske är "my thing".
Japp, och då kan jag tipsa om Sierra Nevada IPA + Brooklyn East India Pale Ale, om jag minns rätt!
göteborg
2012-07-28, 19:08
Gillar mohawk sommarlager. Provade den första gången idag då jag gillar mohawks andra öler. Denna sommarutgåva va inte så farligt dyr heller (mellan 15-20 kr)
Sierra nevada-TORPEDO om du gillar humligt öl är en 7 procentare så ta d försiktigt =)
sen tycker jag att du skall prrova det som kommer ifrån gotlandsbryggeri..mycket gott därifrån
På den tiden man drack för att bli så full som möjligt så var öl mer ett nödvändigt ont.
Tills jag smakade innis&gunn, det var ölen som frälste mig!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.