Visa fullständig version : Byta namn?
Jag vet att frågan varit om namnbyte varit upp men den här frågan är lite annorlunda. Det är så att jag är född och uppvuxen här i Sverige, svensk mamma, och är helt försvenskad. Jag har dubbelt medborgarskap, vilket jag vill fortsätta med. Mest för att inte såra min far.
Jag har ringt ambassaden i landet det handlar om att byta förnamnet(Det svenska namn jag fick när jag föddes, men kom bort när jag fick mitt andra medborgarskap) är inga problem. Ända problemet är efternamnet.
Där vill jag ta mitt min mammas efternamn och det gick tydligen inte enligt dom på ambassaden. Därför undrar jag vad det kan tänkas finnas för alternativ. Lägger jag till ett efternamn så blir det ju ett mellannamn?
Skulle jag kunna heta olika saker i olika länder. Då menar jag inte helt olika, utan att jag har ett extra namn.
Så i Sverige:
Anders "utländskt efternamn" Gustavsson
I det andra landet:
Anders "utländskt efternamn"
Någon som vet om detta är ok, eller kommer jag åka dit för något? Anledningen till att jag vill byta är att jag är svensk, uppför mig som en sådan och vill behandlas som en sådan när jag söker jobb.
Så kan ni hjälpa mig kollo?
Förstår inte problemet riktigt. Måste du formellt ändra efternamn i ena landet, eller vill du bara vara känd under det namnet? I det senare fallet är det väl bara att sluta använda det namn du inte vill använda, dvs presentera dig som Anders Utländsktnamn.
Jag vet personer som har olika namn på det sättet, 2 efternamn i ena landet och ett i det andra, även helt olika efternamn tror jag, fast som ovan man kan använda det ena eller det andra. Det kan bli lite meckigt men myndigheter söker en på gamla namn om man vill åt gamla ärenden. har för mig att det är en enkel sak att fixa.
Förstår inte problemet riktigt. Måste du formellt ändra efternamn i ena landet, eller vill du bara vara känd under det namnet? I det senare fallet är det väl bara att sluta använda det namn du inte vill använda, dvs presentera dig som Anders Utländsktnamn.
Ursäkta om det blev otydligt.
Jag vill kunna skriva Anders Gustavsson i mitt CV här i Sverige. Varför förstår ni säkert. Det är "utländsknamn" jag vill bli av med egentligen. Hade jag inte varit rädd om mitt andra medborgarskap hade det ju bara varit att byta namn.
Nu är det ju inte så enkelt på grund av mitt andra medborgarskap.
Hoppas det blir klarare nu. Jag vill alltså ha kvar mitt utländska efternamn, men vill inte använda det i Sverige. Fråga gärna igen om det inte blev klart nu.
Jag vet personer som har olika namn på det sättet, 2 efternamn i ena landet och ett i det andra, även helt olika efternamn tror jag, fast som ovan man kan använda det ena eller det andra. Det kan bli lite meckigt men myndigheter söker en på gamla namn om man vill åt gamla ärenden. har för mig att det är en enkel sak att fixa.
Vilket land handlar det om? Det spelar ju lite roll då olika länder har olika regler kring namnbyten.
Tack för att ni hjälper mig!
Ursäkta om det blev otydligt.
Jag vill kunna skriva Anders Gustavsson i mitt CV här i Sverige. Varför förstår ni säkert. Det är "utländsknamn" jag vill bli av med egentligen. Hade jag inte varit rädd om mitt andra medborgarskap hade det ju bara varit att byta namn.
Nu är det ju inte så enkelt på grund av mitt andra medborgarskap.
Hoppas det blir klarare nu. Jag vill alltså ha kvar mitt utländska efternamn, men vill inte använda det i Sverige. Fråga gärna igen om det inte blev klart nu.
Då blev det tydligare :) Jag tror inte du behöver använda båda efternamnen, verkligen inte. Det vore väl en annan sak om du hittade på en helt ny identitet, men att inte skriva med ena efternamnet for whatever reason spelar nog ingen roll. T.ex. om ens föräldrar är skilda och fadern i ens ungdom slog båda mamman och en själv, då skulle jag inte använda faderns namn någonsin.
Då blev det tydligare :) Jag tror inte du behöver använda båda efternamnen, verkligen inte. Det vore väl en annan sak om du hittade på en helt ny identitet, men att inte skriva med ena efternamnet for whatever reason spelar nog ingen roll. T.ex. om ens föräldrar är skilda och fadern i ens ungdom slog båda mamman och en själv, då skulle jag inte använda faderns namn någonsin.
Jag tänkte mer att det inte var olagligt att heta olika saker i olika länder, så man inte åker dit för urkundsförfalskning eller liknande? :)
Jag tänkte mer att det inte var olagligt att heta olika saker i olika länder, så man inte åker dit för urkundsförfalskning eller liknande? :)
Då ska man iofs kunna stärka att du inte tagit med ena efternamnet i uttryckligt syfte att förfalska ;)
Då ska man iofs kunna stärka att du inte tagit med ena efternamnet i uttryckligt syfte att förfalska ;)
Ja, jag kan inget om juridik. Därför jag frågar. :thumbup:
Nu tjatar jag, men frågan kanske borde oformuleras.
Kan man heta olika saker i två olika länder. Är det lagligt? Är man samma person?
bear.flowertwig
2010-09-14, 22:28
Nu tjatar jag, men frågan kanske borde oformuleras.
Kan man heta olika saker i två olika länder. Är det lagligt? Är man samma person?
Om namn och nämnändring på Skatteverket | Folkbokföring:
http://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/namnnamnandring.4.18e1b10334ebe8bc80004083.html
Maila dem och fråga om du inte hittar svaret där.
Om namn och nämnändring på Skatteverket | Folkbokföring:
http://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/namnnamnandring.4.18e1b10334ebe8bc80004083.html
Maila dem och fråga om du inte hittar svaret där.
Tack, har läst och även mailat(sedan tidigare), väntar på svar. Här i Sverige är det inga problem att byta. Jag tvivlar på att dom vet svaret på min fråga.
Hoppades att någon här vart i en liknande sits.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.