handdator

Visa fullständig version : Förvaring i återförslutningsbara behållare?

Shador
2010-09-14, 13:05
Då jag bor med ett par polare är det viktigt för mig att hålla reda på vilka saker i kylskåpet som är mina. Det har jag löst med att jag skaffade återförslutningsbara små burkar i plast från willys.'

Min fråga är om dessa är det optimala att förvara diverse mat i? Alltså allt går att förvara i dessa täta plastburkar? Inget som mår bättre av att vara mer "öppet" i kylskåpet?

Shador
2010-09-15, 23:34
verkligen ingen som vet något om detta? :)

Achivai
2010-09-16, 00:07
Jag tvivlar på att någon mat mår bättre av att vara i större kontakt med luft än vad som är nödvändigt. Det enda är väl att det kan bildas kondens så att bröd och liknande kan bli lite blött.

Shador
2010-09-16, 01:45
Jag tvivlar på att någon mat mår bättre av att vara i större kontakt med luft än vad som är nödvändigt. Det enda är väl att det kan bildas kondens så att bröd och liknande kan bli lite blött.

Precis, har märkt det i bland annat burken jag använder för smör.. Kanske kan mögla i fukten som bildas? Ska jag ha öppet lock eller förvara på något annat sätt?

Sverker
2010-09-16, 06:00
Stoppar du maten i burkar slipper du din polares hårstrån i din mat. Polarens kladdiga händer droppar heller inte ned i maten.

OK. Det var rejält överdrivet men stoppa du din mat i burkar. Kondens bildas bara när du stoppar varm mat i burken och placerar den i kylskåpet. Skulle det bildas kondens så får du byta lock. Svårare än så är det inte.

OneManArmy
2010-09-16, 06:08
Möger o annat bjäffs brukar oftast komma om man tex smakar på sylt och stoppar ned samma sked i burken för att ösa upp.. bakterier osv.

Mat mår nog bara bättre av att ligga i burkar yes