handdator

Visa fullständig version : Hjälp med deff, nybörjare..

floydm
2010-09-14, 00:46
Tjena, tänkte deffa några veckor och eftersom det är min första gång så skulle jag gärna vilja ha liter hjälp här. Planerade att gå ner ca 2 kg, tror det räcker så, för att därefter det styrketräna mer seriöst på gymmet och få en en så fin överkropp som möjligt innan studenten och beach 11 naturligtvis hehe.

Har läst mycket på internet på sistone och fått i mig en hel del kunskap, planerar under deffen att äta så lite som jag kan kolhydrater (typ inget alls de dagar det är möjligt), 2*62 = 124g proteiner, minst, och så klart 1*62=62g fett, det låter bra eller? Det hoppas jag på.

Meningen med att jag skapade denna tråd är då naturligtvis för att ni som kan mycket mer än jag ska kunna hjälpa mig lite ifall möjligt med hur jag ska sköta kosten och träningen under dessa kommande veckor... Tänkte köpa proteinpulver (whey 80 typ?) under deff perioden, låter det bra eller ska jag skita i det? Ifall jag ska köpa det så undrar jag även om man kan använda det som måltidsersättare? Det heter ju kostTILLSKOTT så klart, men det gör väll inget om man har det som måltidsersättare någon gång under dagen va? Ska jag köra typ 30min cardio, 30 min styrketräning på gymet för att minska förlusten av muskler som möjligt under deff perioden? Vid cardio träning, ska jag jogga, springa, eller gå? Vilket är det som rekommenderas starkast för att få bort fettet? Har för mig att jag läst att promenera är bäst för att förbränna fettet, eftersom det är lågintesiv "träning" och då förlorar man inte mycket muskler, men hoppas det inte stämmer riktigt eftersom man orkar ju liksom inte promenera, jävligt segt... Finns det något mer viktigt jag behöver veta eller tänka på vid deff för bästa möjliga resultat? Skriv gärna ifall ni orkar..

Lite info om mig:

Drar till gymmet minst 5 ggr i veckan (började för någon vecka sedan efter ca 3 månaders uppehåll, anledning: semester), snittar säkert runt 45min per pass. Större delen av tiden man spenderar där går åt konditions träning, eller cardio man kanske ska skriva, men avslutar alltid med lite styrketräning också. Brukar träna båda överkroppen och benen, men har dock tänkt sluta med benen då jag vill inte att de ska se "stora" ut i framtiden om jag fortsätter träna dem regelbundet.

Ålder: 17, snart 18
Längd: ca 177cm
Vikt: ca 62 kg

Midjemått:

Strax ovanför naveln: ca 72cm
Under/på naveln: ca 75cm

Kroppsfett: 11-12% (källa: http://www.markazits.com/diet/bmi.php)

Harris&Benedict metoden
66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)
66.5 + (13.75 x 62) + (5.003 x 177) - (6.775 x 17)
= 66.5 + 852,5 + 885.531 - 115.175
= 1689,356

Skall alltså käka ca 1700 kcal per dag för att behålla vikten, tänkte minska då med 500 kcal eftersom det verkar vara så man ska köra på vid deff. Alltså blir mitt dagliga intag ca 1200 kcal om jag ska gå ner 0,5 kg i veckan.

Bilder:

1: http://img684.imageshack.us/i/dsc01757g.jpg/
2: http://img842.imageshack.us/i/dsc01756l.jpg/

Spännis bild, skratta inte haha:laugh:
3: http://img191.imageshack.us/i/dsc01741k.jpg/

Hamsterkakan
2010-09-14, 00:59
Du ska inte deffa, lyssna på mina ord unge man, deffa INTE. Käka och bygg istället, du kan tacka mig om 5 år.

Edit; Och konditionsträna inte om du inte behöver det för någon sport, sluta fjanta dig på bandet och lyft vikter om du vill växa.

Blandol
2010-09-14, 05:15
Tycker det ser ut som att du glömde lägga på aktivitetsfaktorn, isf blir det
(1700*x)-500=Di

Du ser inte tjock ut på bilderna och 62 kg fördelat på 177 cm är inte mycket, imo kan deffen vänta tills senare.

Tolkia
2010-09-14, 06:37
Vad är det som du vill banta bort? Det går nämligen inte att se något på bilderna, som visar en smal (vilket längd-vikt-data också ger vid handen) pojkkropp.

Anton Fräs
2010-09-14, 07:04
Du behöver bygga innan deffen. Annars kommer du få fram rutor men se ut som ett skelett i kroppen i övrigt.

Sniggel
2010-09-14, 08:25
Du är redan i form.
En lowcarb-deff på 2 kg kommer i princip innebära att du enbart tappar vätska och blir klar på 1-2 veckor. Sen börjar du styrketräna och sparar in allt glykogen du förlorade på den tiden (och går upp den vikten igen) och så har du inte åstadkommit nånting överhuvudtaget.

Vad är det du vill egentligen och varför tror du att du behöver tappa vikt?

JimmyJoe
2010-09-14, 09:02
Lyssna på förslagen som folk ger dig här. Du har nu väldigt låg fett% två års träning med en jävla massa mat är vägen att gå.

floydm
2010-09-14, 17:55
Ok, har läst igenom allas svar och tänkte igenom lite sedan innan jag bestämde mig för att strunta i deffen. Ska istället börja styrketräna seriöst redan nästa vecka, måste ju förbereda mig först lite med hur kostschemat ska se ut och lite andra grejer.

Har dock en viktig fråga... ALLA som är seriösa med styrketräning tar ju alltid olika kosttillskott när de tränar, finns det några ni kan rekommendera mig? Syftar mest på kreatin, proteinpulver eller EAA. Har läst att EAA verkar vara mer effektivare än proteinpulver för muskeltillväxt, låter dock inte så troligt imo...

Sedan en till fråga: hur mycket mer kcal ska jag få i mig när jag styrketränar? Är det bara kanske +100-300, för om jag tar lite eller mycket mer så blir det ju mycket fett som kommer på köpet väll?

Tack!

JimmyJoe
2010-09-14, 18:00
Jag är själv relativt nybörjare. Kör proteinpulver och kreatin som det ser ut just nu. Har dock börjat fundera på att ta EEA.

Tolkia
2010-09-14, 18:08
Varsågod, ett SKITTRÅKIGT råd:

Skippa föreställningen om "seriös" träning vs "oseriös" såvitt du inte elitsatsar inom någon idrott (vilket jag får intrycket att du inte gör). Det är, skulle jag säga, extremt oklart vad som egentligen menas med "seriös" träning och mycket av den sortens snack handlar nog mest om att boosta den egna självkänslan. Man måste inte vara millimeternojig och überstrukturerad för att få ut något av sin träning (eller för att få större biceps om man vill formulera det så) och mitt intryck är att de som satsar för hårt på att vara extrema redan från start ofta tröttnar och faller ifrån innan de hunnit lägga så mycket tid som det faktiskt krävs för att man skall hinna träna upp sig.

Satsa på att börja träna REGELBUNDET på ett sätt som du tycker är roligt, och äta så att du håller dig mätt av någorlunda vettig mat (de flesta brukar faktiskt ha en uppfattning om vad det är, t.ex. att det inte är obegränsade mängder chips och cola alla dagar) så kommer du långt. För program, se t.ex. de nybörjarprogram som ligger klistrade i träningsforumet.

Good luck, have fun, med betoning på HAVE FUN.

Sniggel
2010-09-15, 12:19
Tolkia har sååå rätt!

En vanlig inställning hos "periodarna", de som inte får några bestående resultat är att nrä de tar tag i träningen "måste" de ha proteinpulver, kreatin, äta torr kyckling med ris och broccoli och även ut o springa i skogen. Allt på en gång.
Det brukar ge kortsiktiga resultat tills de tröttnar.

Det är definitivt inte nödvändigt att räkna kalorier heller. Om du inte blir hungrigare av träningen automatiskt och därmed äter mer, så får man själv se till att man äter mer mat. "Lite mer" än vanligt.

Vill man tvunget räkna på kalorier så kan skillnaden mellan att vara inaktiv och börja styrketräna (med avsikt att bygga på sig muskler) vara allt från 400 till 1000 extra kcal (jag gör en uppskattad gissning nu). Beroende på hur träningen påverkar ens kaloriförbrukning (hur mycket som bränns och vad det gör med ens spontana vanor) och hur mycket kalorier som går åt till att bygga själva muskelmassan (det här verkar vara rätt komplicerat dessutom).
Är man aktiv sen tidigare på ungefär samma nivå som man tänkt styrketräna (bytar inriktning) är det inte ens säkert att man behöver äta mer då styrketräning i sig förbrukar rätt lite kalorier.

Ursäkta för alla paranteser :P

edit: Om du vill ha bra kosttillskott så EAA eller proteinpulver (lite av en smaksak, fast EAA lär vara bättre) samt kreatin (bevisat effektiv). Sen finns det många andra kosttillskott som inte är i närheten lika prisvärda som dessa, och rätt ofta verkningslösa.