handdator

Visa fullständig version : Mysteriet med kycklingfiléerna?

wessmen
2010-09-13, 21:09
Tjena.

I skrivande stund sitter jag och trycker kycklingfiléer i huvudet, otroligt gott, fin konsistens - MEN, alla filéer blir inte bra. Vissa känns torra och väldigt "hårda i köttet", medan de bredvid blir hur möra och fina som helst.

Händelseförloppet: Kyckling från samma påse, tina, lägg i marinad, in i ugnen på 200 grader i 20-25 minuter. :confused:

Är det bara jag som har det här i-landsproblemet eller finns det någon annan drabbad?

Twitcher
2010-09-13, 21:58
Pröva bra kvalitet! "Påsarna" innehåller kyckling som har pumpats fulla med vatten, upp till 25% av vikten är tillsatt vatten, har jag för mig. Detta för att vatten är billigare än kyckling, och du kanske tittar på kilopriset när du handlar? Kvalitetsskillnaderna mellan bitar i samma påse beror nog på kvalitetsproblem i vattentillsättningsprocessen.

Hör efter i en bra chark ifall de har riktig kyckling som inte har passerat genom matfabrikerna. Var beredd att betala mer än det dubbla, dock. (Och ändå är det väl en vanavlad och ihjälstressad antibiotika-höna som du får...)

Köp kött från Argentina istället för fåglar! Det är bland den bästa mat man kan hitta i svenska butiker. Men för 200 kr/kilo så krävs det ju en stadig budget.

wessmen
2010-09-13, 22:44
Pröva bra kvalitet! "Påsarna" innehåller kyckling som har pumpats fulla med vatten, upp till 25% av vikten är tillsatt vatten, har jag för mig. Detta för att vatten är billigare än kyckling, och du kanske tittar på kilopriset när du handlar? Kvalitetsskillnaderna mellan bitar i samma påse beror nog på kvalitetsproblem i vattentillsättningsprocessen.

Hör efter i en bra chark ifall de har riktig kyckling som inte har passerat genom matfabrikerna. Var beredd att betala mer än det dubbla, dock. (Och ändå är det väl en vanavlad och ihjälstressad antibiotika-höna som du får...)

Köp kött från Argentina istället för fåglar! Det är bland den bästa mat man kan hitta i svenska butiker. Men för 200 kr/kilo så krävs det ju en stadig budget.

Har inte spelat någon roll vilket märke jag köper. Allt från kronfågel till euroshopper blir samma resultat. Vissa är bra, vissa smakar skit. Får se mig om efter en chark eller vara glad med nuvarande. :)

thenut
2010-09-13, 23:04
Hur tinar du kycklingen?

wessmen
2010-09-13, 23:20
Hur tinar du kycklingen?

Tinar först lätt i mikron och låter sedan dem ligga framme tills det är "klara".

Sverker
2010-09-14, 05:54
Njaa...tina gör man i kylskåpet dagen innan.

Twitcher !
Vattnet är där för att ersätta det vatten som förloras vid tillagningen. Allt för att ge en saftig produkt. Annars får du köpa in hel kyckling och peta in några skivor bacon under skinnet på kycklingen.

Anton Fräs
2010-09-14, 06:07
Jag vet inte om det ger den påverkan du nämner men tina i micro förstör åtminstonde min kyckling, den blir inte alls lika bra.

Tina i god tid eller tina i varmt vatten.

Ristretto
2010-09-14, 06:58
Tinar först lätt i mikron och låter sedan dem ligga framme tills det är "klara".

Sluta med det och låt dem tina i kylen.

Edit: Du hade visst fått det tipset redan...

Yankeee
2010-09-14, 07:23
Twitcher !
Vattnet är där för att ersätta det vatten som förloras vid tillagningen. Allt för att ge en saftig produkt. Annars får du köpa in hel kyckling och peta in några skivor bacon under skinnet på kycklingen.

Nu upplever jag dig som lite väl blåögd.
Att man tillsätter 10-20% vatten har naturligtvis bara med pengar att göra. Det finns en anledningen till att billigare märken har större andel vatten.

Eddie Vedder
2010-09-14, 07:38
Att man tillsätter 10-20% vatten har naturligtvis bara med pengar att göra. Det finns en anledningen till att billigare märken har större andel vatten.

+1

Givetvis är det en fråga om att minimera kostnader, precis som all typ av utfyllnad i produkter. Mindre kött, mer vatten, mjöl, fosfater, stabiliseringsmedel etc. Det är givetvis inget annat än försök att minimera kostnaden så mycket det går.

Det är i sig inte fel eftersom vi trots allt köper det men det är blåögt att tro att det är någon god gärning för kvalité.

Fredrik_S
2010-09-14, 09:20

Dels är kyckling utan tillsatt saltlake ofta runt 50-100% dyrare.
Så kilopriset per mängd "ren" kyckling är fortfarande billigare med saltlake.
Kyckling utan tillsatt vatten är torrt och segt.
10-20% saltlake är ett måste för att det ska bli saftigt och gott.

Fredrik_S
2010-09-14, 09:22

Där har du ditt problem.
Det är aldrig en jämn fördelning i en mikro. De delar av kycklingen som hamnar i utkanten och får mest effekt på sig kommer bli sega hårda och torra.

King Grub
2010-09-14, 09:22
Att man tillsätter 10-20% vatten har naturligtvis bara med pengar att göra.

Det är givetvis inget annat än försök att minimera kostnaden så mycket det går.

Det är i sig inte fel eftersom vi trots allt köper det men det är blåögt att tro att det är någon god gärning för kvalité.

Inkorrekt. Det är givetvis en del, men det blir mycket godare och saftigare också. Kycklingfiléer med 0% vatten är trådiga träbitar. Då skall det vara färsk kyckling, kanske, men inte fryst.

WHITEFOLKS
2010-09-14, 10:09
Det beror ju lite på hur man menar med "bara med pengar att göra".

Jag tror inte att enda anledningen de gör det är för att det blir en lägre kostnad för produkten utan även till stor del för att konsumenten, efter tillagning, kommer bli mer nöjd med slutprodukten.

Vilket givetvis leder till att det har med pengar att göra i slutändan, nöjda kunder köper din produkt igen osv.

Yankeee
2010-09-14, 11:11
Jag köper att det kan behövas en viss del lake i fryst kyckling. Frågan är ju vars gränsen när det går över det som är nödvändigt till att det bara handlar om ekonomi. Det finns vad jag vet frysta filéer med 92-95% kyckling. Att trycka in 20 % lake ala euroshopper eller eldorado handlar naturligtvis bara om få fram en så billig produkt som möjligt.

Grahn
2010-09-14, 11:27
Jag köper att det kan behövas en viss del lake i fryst kyckling. Frågan är ju vars gränsen när det går över det som är nödvändigt till att det bara handlar om ekonomi. Det finns vad jag vet frysta filéer med 92-95% kyckling. Att trycka in 20 % lake ala euroshopper eller eldorado handlar naturligtvis bara om få fram en så billig produkt som möjligt.

Håller helt med.

Just ja +1 heter det visst numera med forumlingo... :D

Eddie Vedder
2010-09-14, 12:05
Jag tror inte att enda anledningen de gör det är för att det blir en lägre kostnad för produkten utan även till stor del för att konsumenten, efter tillagning, kommer bli mer nöjd med slutprodukten..

Fast billigare behöver inte smaka sämre. Tvärtom, att tillsätta saker som gör produkten mer smakrik är både billigt och effektivt, smakförstärkare, socker, mer salt, saltlake etc.

Fredrik_S
2010-09-14, 12:19

Men alla era resonemang fallerar ju på att det FORTFARANDE är billigare för konsumenten per kilo ren kyckling när man köper euroshopper.

Det är billigare för konsumenten att köpa 80% ig kyckling för 50 kronor än 95% kyckling för 90 kronor! Skulle den kycklingen med mindre saltlake säljas för under 60 kr kan vi börja snacka om att de lurar och tjänar på oss, men så ser det inte ut i frysdiskarna...

Grahn
2010-09-14, 12:26
Fast det SER ju ohyggligt mycket billigare ut än det är, eller hur?

Fredrik_S
2010-09-14, 12:30
Fast det SER ju ohyggligt mycket billigare ut än det är, eller hur?

Ja du... Att jämföra 80% mot 100% känns lite omotiverad då 100% är mer eller mindre oätligt.

Men normal standard är 87% ig kyckling.

Så den marginalen som man skulle kunna tänkas bli gnällig över är 7 (eventuellt) onödiga procent.

Men att 80% mot 87% skulle göra att man ska rasa mot att dom sprutar in extrema mängder vatten känns lite omotiverat.

Grahn
2010-09-14, 12:36
Ja du... Att jämföra 80% mot 100% känns lite omotiverad då 100% är mer eller mindre oätligt.

Men normal standard är 87% ig kyckling.

Så den marginalen som man skulle kunna tänkas bli gnällig över är 7 (eventuellt) onödiga procent.

Men att 80% mot 87% skulle göra att man ska rasa mot att dom sprutar in extrema mängder vatten känns lite omotiverat.

100% kyckling oätligt?!....que?! Det får stå för dig för om jag fryser in en färsk kycklingfilé så blir den ingalunda oätlig.

Fredrik_S
2010-09-14, 12:48
Skulle vilja säga att de med mindre marinad lurar konsumenterna genom att säga att deras kyckling minsan inte alls är insprutad med massa onödigt vatten som de "dåliga" och "billiga" märkena och då istället tar ut överpriser!
eurshoppers 80% kyckling för 50 kronor har ett jämförelsepris på 54kr mot 87% kyckling och 63 kronor mot 100% ig kyckling.. .Lycka till att hitta så billig 87% / 100% kyckling....

100% kyckling oätligt?!....que?! Det får stå för dig för om jag fryser in en färsk kycklingfilé så blir den ingalunda oätlig.

Ja det får stå för mig och de flesta andra svenskar. I blindtester vinner marinerad kyckling omarinerad med hästlängder.
Som grub sa trådig träbit är vad det smakar.
Guldfågel fick tillochmed avbryta sin försäljning av sin frysta 100% iga kyckling pga dålig försäljning.

Grahn
2010-09-14, 13:02
Så att tillsätta mer och mer vatten är alltså inte en metod att få sin produkt att se mer attraktiv ut än den är på jämförelsepriset utan en tjänst för att uppnå optimal smak?

Tur som fan att man bara köper färska kycklingfilér... fast inte ens de är visst alltid garanterat utan märklig "marinering".

WHITEFOLKS
2010-09-14, 13:08
Fast billigare behöver inte smaka sämre. Tvärtom, att tillsätta saker som gör produkten mer smakrik är både billigt och effektivt, smakförstärkare, socker, mer salt, saltlake etc.

Nej billigare är inte = sämre smak givetvis. Det var inte det jag menade på något sätt heller, snarare tvärtom i det här fallet. Det blir "billigare" och troligtvis en bättre upplevelse för kunden i slutändan.

Det jag försökte belysa var att jag inte trodde att det var just kostnadssänkningen för producenten som var den viktigaste faktorn i varför de väljer att "marinera".

Yankeee
2010-09-14, 14:29
Priset på kycklingfilé beror ju naturligtvis på fler faktorer än förhållande kyckling vs lake. Att tro att man har listat ut en världshemlighet för att ett märke med låg kvalitetet på sina varor har billig kyckling även per kilo faktiskt kyckling är också lite naivt.

Fredrik_S
2010-09-14, 15:24
Så att tillsätta mer och mer vatten är alltså inte en metod att få sin produkt att se mer attraktiv ut än den är på jämförelsepriset utan en tjänst för att uppnå optimal smak?

Tur som fan att man bara köper färska kycklingfilér... fast inte ens de är visst alltid garanterat utan märklig "marinering".

Mer än 20% vatten så är det för att få den att se bättre ut på jämförelsepriset.. Smaken/konsistensen är som bäst(vid blindtest) vid 10-20% saltlake.
De som hhåller sig närmare 20% vill väl att det ska bli billigare jämförelsepris medans de som håller sig till 10% vill att det ska se ut som att deras märke är bättre och finar och sen utnyttja det argumentet för att ta ut överpriser.

Grahn
2010-09-14, 15:40
Smaken är som baken heter det, de som vill få sin kycklingfilé kokt kan köpa den vattensjuk ;) sen vad jag vet är det inte enbart saltlake i "marineringen" heller.

Personligen tycker jag dock att det borde framgå tydligt på alla varor när det inte är vad som förväntas. Står det oxfilé så ska det inte vara marinerad oxfilé utan att den kallas just marinerad oxfilé. Vill jag marinera den gör jag det själv.

Nåja ämnet känns uttömt och fett OT.

Anton Fräs
2010-09-14, 17:22
Testa att frysta ner färsk kyckling utan saltlake. Tina och sedan kommer du få smaka på en oätlig bit kyckling. Kommer vara torr och jävlig.

Sverker
2010-09-14, 18:41

Nej, inte blåögd. Jag vet vad jag köper. Livsmedel är mitt intresse.

Twitcher
2010-09-14, 18:48
Har inte spelat någon roll vilket märke jag köper. Allt från kronfågel till euroshopper blir samma resultat.
Det finns ingen skillnad i deras produktionsmetoder. De bara priset (som inte har någonting alls med produktionskostnaden att göra) och märkningen på påsarna som skiljer.

Innehållet i båda påsar kan mycket väl komma från samma fabrik, men sen packas de olika för att prisdiskriminera, alltså ge de prismedvetna billig kycklig och de som är beredda att betala mer för det som de tror är högre kvalitet, dyrare kyckling.

Skillnaderna mellan kycklingbitar kan bero på hur de mättats med vatten i fabriken, hur de har reagerat på frysningen (beroende på dito och på storlek och vem vet) och hur de reagerat på upptiningen i micron. Förutom att de från början kan komma från olika kycklingar.

Med råvaror av hög kvalitet och kompetent tillagning, så skulle du inte behöva uppleva detta problem. Men har du tid och råd att åtgärda det? Med tanke på vilket forum det här är, så kanske näringsinnehåll väger tyngre än gourmet-upplevelsen?