Visa fullständig version : den stora tråden för oss som har sex LAXar i en LAXask
bear.flowertwig
2010-09-12, 14:06
Kom med tips på enkla men goda recept med lax! Rökt, rimmad, rå för tillagning osv.
Är på tok för dålig på att använda den förträffliga protein- och näringskällan som lax är och med "färdigversioner" som den rökta och rimmade borde det vara superenkelt att slänga ihop något?
http://1.bp.blogspot.com/_kNLhO72aABA/TG0tvi9LwrI/AAAAAAAAAIg/9epyPn3pshE/s1600/salmon.jpg
Satan va sugen man blir då man ser bilden *mini*mini
treningsMORAL
2010-09-12, 18:41
Røkt laks -> fersk presset sitron, dill, nykvernet svart pepper.
Røkt laks -> eggerøre, gressløk, fersk presset sitron, nykvernet svart pepper.
Grillet laks -> lime, sweet & sour chilli sauce og kimchi.
Ganymedes
2010-09-12, 19:29
Tag ett stycke rökt lax. För in denna i munnen. Win.
Tag ett stycke rökt lax. För in denna i munnen. Win.
+1 win
Annars så finns det massor att göra med lax, själv gillar jag lax i ugn och äter man creme fraische är saken biff eller så steker man färska filéer eller lite säsong med kantareller.
Kantarell & Laxsoppa:
2 burkar kokosmjölk
1 burk hela tomater
1 lök
1 vitlök
1 fänkål
2 lagerblad
4 st laxfilé
2 nävar frysta, upptinade kantareller
Salt&Peppar, lite dragon och två skvättar hummerfond.
Låt vitlöken och löken svettas i kastrullen, tillsätt kokosmjölk och fänkål, tomaten lagerblad och koka upp och tillsätt laxfilé och kantareller, krydda!
Ta laxfile och låt den marinera i teriyakisås (egen eller köpt). Strö över kokos eller sesamfrö och in i ugnen. Servera med ris.
Mums!
bear.flowertwig
2010-09-14, 23:37
körde ungsstekt med lime/ingefära och creme fraiche till. kändes som en optikombo och var dessutom mycket gott.
Ibland när jag känner mig extra rik och vill skämma bort mig själv köper jag en förpackning rökt lax och äter som den är :eating:
Nåt av det bästa jag vet.
1. Hacka 2 dl cashemnötter, blanda med 3-4 msk thaichilisår och ett par klickar äkta svenskt smör. Veva runt utav bara rackarn så det blir en skön gegga :)
2. Bre på denna härliga nötgegga på laxen och låt tillaga i ugn
3. Servera med pressad potatis och en yoghurtsås innehållandes; turkisk yoghurt, rivet limeskal+saft samt lite honung *drool*
:eating:
Gör en laxgryta, passar med allt, potatis, ris eller sallad.
500g lax
2 morötter
1 bit rotselleri
1 purjolök
Skär grönsaker i strimlor, fräs i lite olja, tillsätt 3 dl vatten, 1 fiskbuljongtärning och 2 msk tomatpuré. Koka 10 minuter under lock. Tilsätt stora tärningar av laxen och sjuda den 5 minuter. När den är färdig kan du lägga i dill och oliver. Väldigt gott.
supercharge
2010-09-16, 06:06
Jag är jättetråkig och brukar bara köra in laxfileer i ugnen så är det bra sen. Äter en hel del lax dock, kanske borde man byta fisk emellanåt.
Laxburgare! Mixa laxkött med ett ägg, lite senap, dill, salt, peppar och ev något stabiliseringsmedel typ fiberhusk eller maizena. Forma till burgare och stek. Så gott!
karlingen
2010-09-16, 10:29
Sushi! :D
AFanatic
2010-09-16, 16:42
ca 500 g gravad/rökt lax
1 halv purjolök
1 paket matlagningsgrädde
1 halv citron
1 tsk soja
Fräs upp laxen lite lätt, skiva purjon och fräs tillsammans med laxen. Släng ner matlagningsgrädden och lite citronsaft. Rör runt och smaka av. Ev droppa i lite soja för färgens skull och ev lite salt om du inte fått tag på en bit som redan är saltad sedan tidigare. Var dock försiktig med saltet då det i grundreceptet inte saltas ngt extra, eftersom laxen i sig är mkt salt fr början.
Servera med pasta.
Löjligt enkelt, löjligt gott.
1. Hacka 2 dl cashemnötter, blanda med 3-4 msk thaichilisår och ett par klickar äkta svenskt smör. Veva runt utav bara rackarn så det blir en skön gegga
2. Bre på denna härliga nötgegga på laxen och låt tillaga i ugn
3. Servera med pressad potatis och en yoghurtsås innehållandes; turkisk yoghurt, rivet limeskal+saft samt lite honungLåter tämligen optimalt och kommer testas nästa gång lax ska inmundigas!
Men, måste man använda thaichilisår? :/ Sås låter godare.
ca 500 g gravad/rökt lax
1 halv purjolök
1 paket matlagningsgrädde
1 halv citron
1 tsk soja
Fräs upp laxen lite lätt, skiva purjon och fräs tillsammans med laxen. Släng ner matlagningsgrädden och lite citronsaft. Rör runt och smaka av. Ev droppa i lite soja för färgens skull och ev lite salt om du inte fått tag på en bit som redan är saltad sedan tidigare. Var dock försiktig med saltet då det i grundreceptet inte saltas ngt extra, eftersom laxen i sig är mkt salt fr början.
Servera med pasta.
Löjligt enkelt, löjligt gott.
Hej,
Testade i går, verkligen gott och enkelt. Tack för tipset
AFanatic
2010-09-21, 12:01
Hej,
Testade i går, verkligen gott och enkelt. Tack för tipset
Kul att du gillade det! :thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.