Logga in

Visa fullständig version : Det här med 2g protein per kilo kroppsvikt och 1 gram fett

Fredrik_S
2010-09-12, 09:51
Har verkligen feta personer större protein och fettbehov än smala personer. Tycker det borde vara tvärt om

Tex en person på 180 cm som väger 65 kg mot en otränad person på samma längd som väger 110 kg.

Jag tycker längden är en bättre måttstock.
Lika många gram protein som man är lång och hälften av sin längd i fett.
I allafall för alla otränade personer som behöver räkna ut ett sånt behov.

Har man lyckats bygga upp en rejäl muskelmassa så har man kanske också lärt sig hur mycket protein och fett man själv behöver.

Eddie Vedder
2010-09-12, 09:54
Har verkligen feta personer större protein och fettbehov än smala personer.

Nej men siffran är ju generell också. Och fler faktorer spelar in än bara fettprocent. Man kan ju börja diskutera individer olika tarmfunktion och proteinkvalitén i kosten också. Och man kan diskutera olika behov vid olika typer av träning etc.

Just därför kör man ju slentrianmässigt med "grundregeln" 2g/kg kroppsvikt eftersom den med stor sannolikhet täcker behovet med en marginal för de allra allra flesta.

WHITEFOLKS
2010-09-12, 09:56
Ofta får ju nybörjare som har övervikt/haft problem med maten precis som du säger tipset att äta 2g/kg kroppsvikt. Det känns som om det ofta blir onödigt mycket protein men även lite stor omställning i kosten. Speciellt eftersom 200g protein föreslås kombineras med kanske 2000kcal.

200g protein på 2000kcal för någon som är otränad och tidigare har ätit "dåligt" är nog delvis overkill och kanske även gör det svårare att ta till sig i kosten.

Bama
2010-09-12, 11:56
Jag som en av dessa feta personer ser dessa och andra siffror som nämns för träning och kost mer som något att sikta på.

Jag försöker få i mig så lite kalorier som möjligt och kommer upp i runt 100g protein/dag, 60-70g fett och då äter jag ändå under 20g kolhydrater/dag.

Arbish
2010-09-12, 12:26
Alltså man räknar ju per/LBM Lean Body Mass, Fettfri kroppsvikt

Så att om du väger 100 eller 200 med samma muskelmassa så är det samma protein intag

wird
2010-09-12, 12:59
I "alla" trådar nämner man aldrig något om LBM, utan bara "ja du väger 60kg, sikta på 120g protein per dag..." Utan att ta hänsyn till hur många % av kroppen som består av fett.

erectorpili
2010-09-12, 13:38
Men om man hamnar på ett kcal underskott även fast man kanske får ett "protein överskott" så gör det väl inget? Visst kanske långsammare viktminskning men tryggt för musklerna?

Dreas
2010-09-12, 13:54
Men om man hamnar på ett kcal underskott även fast man kanske får ett "protein överskott" så gör det väl inget? Visst kanske långsammare viktminskning men tryggt för musklerna?Eeeeh va?

Ett högt proteinintag vid underskott är mycket positivt.

Eddie Vedder
2010-09-12, 13:56

Nej det gör man inte. Du kanske gör men det är inte hur man gjort för att ta fram rekommenderade intag.

Apos78
2010-09-12, 14:01

Så att om du väger 100 eller 200 med samma muskelmassa så är det samma protein intag

Det räknas på total kroppsvikt. Skulle du gå på LBM så blir proteinintaget ganska lågt. Hur mycket muskler rör det sig om? 20 kg?

Eeeeh va?

Ett högt proteinintag vid underskott är mycket positivt.

Det han skriver.

Ondskapelsen
2010-09-12, 18:09
2 personer med samma LBM men med olika % fett.
Lika långa, ena väger 120kg, andra väger 80kg. Båda har lika mycket muskler.
Har dem olika proteinbehov?

Eddie Vedder
2010-09-12, 18:13

Som jag skrev i första svaret så lär det inte vara samma exakt men den generella siffran funkar till de båda förmodligen.

Arbish
2010-09-12, 21:53
Det räknas på total kroppsvikt. Skulle du gå på LBM så blir proteinintaget ganska lågt. Hur mycket muskler rör det sig om? 20 kg?

Det han skriver.

Läs vad jag skrev istället. Lean body mass. Fett fri kroppsmassa. Alltså om jag väger 100 och har 20% bf så är det alltså 80kg LBM

Arbish
2010-09-12, 22:05
Att inte ta hänsyn till sin LBM utan bara vikt när man räknar protein intag är ju lika smart som att använda sig av BMI för att räkna ut optimal kroppsvikt om man är någorlunda fysiskt aktiv

Arbish
2010-09-12, 22:10
2 personer med samma LBM men med olika % fett.
Lika långa, ena väger 120kg, andra väger 80kg. Båda har lika mycket muskler.

Mitt svar är NEJ de har dom inte. Fast jag verkar vara den enda som tycker det =)

Fredrik_S
2010-09-12, 22:51
Mitt svar är NEJ de har dom inte. Fast jag verkar vara den enda som tycker det =)

Jag tycker också det verkar absolut rimligast
Fast då blir de kanske för komplicerat

Borde inte min formel då hamna väldigt bra för både feta och smala? Det blir lite mer protein och fett än LBM formeln för smala men det skenar inte iväg så värst för de feta.
Dvs längden i protein och halva längden i fett?

Eller så säger man helt enkelt minst 150 gram protein oavsett och 70 gram fett.
Lär fungera utmärkt på i princip allihopa

Arbish
2010-09-12, 23:12
Jag tycker också det verkar absolut rimligast
Fast då blir de kanske för komplicerat

Borde inte min formel då hamna väldigt bra för både feta och smala? Det blir lite mer protein och fett än LBM formeln för smala men det skenar inte iväg så värst för de feta.
Dvs längden i protein och halva längden i fett?

Eller så säger man helt enkelt minst 150 gram protein oavsett och 70 gram fett.
Lär fungera utmärkt på i princip allihopa

Det är 600kcal protein och 630kcal fett.

Eddie Vedder
2010-09-13, 06:16
Att inte ta hänsyn till sin LBM utan bara vikt när man räknar protein intag är ju lika smart som att använda sig av BMI för att räkna ut optimal kroppsvikt om man är någorlunda fysiskt aktiv

Man räknar på totalt kroppsvikt. Alla rekommenderade intag bygger på genomsnittsbehov i förhållande till kroppsvikt. Om du vill göra annat är det ju upp till dig men de fysiologiska behoven är genomsnittssiffror baserade på TOTAL kroppsvikt.

Men kära någon, TVÅ gånger har jag ju skrivit att de INTE har det.:Virro

Arbish
2010-09-13, 08:16
Ja tror ja missförstått frågan från början, När du skriver Man räknar på totalt kroppsvikt då talar du om staten och livsmedels verket? Eller privata åsikter om hur man "SKA" räkna RDI?

Jag uppfattade det som att han ville veta om det var ett bra sett att räkna på.
TOT=funkar
LBM=funkar bättre

Optinoj

Dreas
2010-09-13, 08:28
Ja tror ja missförstått frågan från början, När du skriver då talar du om staten och livsmedels verket? Eller privata åsikter om hur man "SKA" räkna RDI?

TOT=funkar
LBM=funkar bättre

OptinojLBM funkar bättre? Så du menar att ett lägre intag av protein är bättre för en person under deff? HAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHA!

Mycket protein under deff, 3g per kg kroppsvikt ser jag ingen större nackdelar med, fördelar däremot, de är flertalet.

Arbish
2010-09-13, 08:36
LBM funkar bättre? Så du menar att ett lägre intag av protein är bättre för en person under deff? HAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHA!

Mycket protein under deff, 3g per kg kroppsvikt ser jag ingen större nackdelar med, fördelar däremot, de är flertalet.

Är inte 2g per kg mycket?
Och men är 10g per kg oxå bättre dådå?

Arbish
2010-09-13, 08:39
3g funkar inte bättre än 2g, 3g = 400 mer kcal per 100kg än 2g,

Nu pratar vi deff? Borde inte ett lägre kcal intag vara det man är ute efter?

Arbish
2010-09-13, 08:40
känns lite tamt att äta 1200kcal i RENT protein, Ska du injicera protein pulver eller?? =)

King Grub
2010-09-13, 08:48
Ja tror ja missförstått frågan från början, När du skriver då talar du om staten och livsmedels verket? Eller privata åsikter om hur man "SKA" räkna RDI?

TOT=funkar
LBM=funkar bättre

Optinoj

Alla rekommendationer. Alla rekommendationer du ser på forum som detta. Alla rekommendationer och resultat från studier på aminosyreintag och styrketräning. Alla baseras på total kroppsvikt. Står det 2 gram per kilo kroppsvikt, och du väger 80 kilo, är det 160 gram protein som avses.

Vill du räkna på fettfri massa, är det upp till dig, men då får du skapa egna system för uträkningar. Alla siffror här och på andra ställen gäller total kroppsvikt.

King Grub
2010-09-13, 08:49
Och men är 10g per kg oxå bättre dådå?

Dumexempel undanbedes.

Arbish
2010-09-13, 09:02
Alla rekommendationer. Alla rekommendationer du ser på forum som detta. Alla rekommendationer och resultat från studier på aminosyreintag och styrketräning. Alla baseras på total kroppsvikt. Står det 2 gram per kilo kroppsvikt, och du väger 80 kilo, är det 160 gram protein som avses.

Vill du räkna på fettfri massa, är det upp till dig, men då får du skapa egna system för uträkningar. Alla siffror här och på andra ställen gäller total kroppsvikt.

King Du kanske glömde läsa trådfrågan? "Har verkligen feta personer större protein och fettbehov än smala personer. Tycker det borde vara tvärt om"

Men ja går o lägger mig innan jag blir bannad,

King Grub
2010-09-13, 09:07
Jag har läst trådstartarens fråga.

Nu är det inte den jag svarar på, utan jag rättar dig. Du skriver:

"Alltså man räknar ju per/LBM Lean Body Mass, Fettfri kroppsvikt"

Och det är fel. Det gör "man" inte alls.

Varför tror du att du skall bli bannad?

Arbish
2010-09-13, 09:43
För jag blir sur o ligger o sprattlar på golvet när det inte går som ja vill =)

King Grub
2010-09-13, 09:44
Ha ha okej. :) Du behöver inte oroa dig för den saken i alla fall.

z_bumbi
2010-09-13, 09:45

Hur många har en korrekt mätning av fettfri massa att tillgå när de är kraftigt överviktiga eller feta?

Arbish
2010-09-13, 09:47
Hur många har en korrekt mätning av fettfri massa att tillgå när de är kraftigt överviktiga eller feta?

True dat

dawarp
2010-09-13, 10:22
Lyle anpassar proteinintaget efter LBM för er som vill läsa om hans rekommendationer:
an intake continuum ranging from about 1.5 g/kg (0.68 g/lb) as a minimum for the obese non-training individual up to a high of around 3.3 g/kg (1.5 g/lb) of protein per pound of lean body mass for very lean heavily training athletes or bodybuilders with middle ground values being found in between those two extremes.

http://www.bodyrecomposition.com/fat-loss/protein-intake-while-dieting-qa.html

Dreas
2010-09-13, 12:46
Och men är 10g per kg oxå bättre dådå?2g per kg kroppsvikt är ingenting knappt. Jag ligger på 3-3,5 nu varje dag. Har legat på 2 vid tidigare dieter, kan direkt säga att mer är bättre.

Arbish
2010-09-13, 12:54
2g per kg kroppsvikt är ingenting knappt. Jag ligger på 3-3,5 nu varje dag. Har legat på 2 vid tidigare dieter, kan direkt säga att mer är bättre.

Ok cool. Så länge de funkar. Vad äter du då om man får fråga?

King Grub
2010-09-13, 12:56
Siffran 2 gram är mest för att det inte finns några vetenskapliga belägg för att högra intag ger bättre effekt, vare sig för muskeluppbyggnad vid överskott eller bevarande av muskelmassa vid diet. Även om alla, i alla fall många, som tränat länge och provat större och mindre intag, vet att så är fallet.

Dreas
2010-09-13, 13:26
Ok cool. Så länge de funkar. Vad äter du då om man får fråga?

Mycket kyckling, broccoli, kvarg, Keso, tonfisk, nötfärs och annat kött. Mjölk, pasta, ris och lax. Där har du basen :-)

Eddie Vedder
2010-09-13, 14:48

Nu har King Grub iofs redan svarat men nej jag har inte missförstått någonting. Att en muskelknutte på 100 kg har ett högre proteinbehov än en fet person på 100 kg är med allra största sannolikt korret. Det upprepar jag ju för fjärde gången.

Men du kan inte själv hitta på godtyckliga beräkningar och säga att "man" räknar på si eller så. Visst kan du räkna på LBM om du tycker att det är kul men officiella rekommendationer, oavsett tränande individer eller soffpotatisar, baseras på vetenskapliga mätningar där total kroppsmassa varit utgångspunkten. Det blir alltså en generell siffra som sannolikt inrymmer både muskelknutten och tjockisen. Och inrymmer den inte muskelknutten skall alltså muskelknutten i fråga ÖKA intaget/kg kroppsvikt och inte börja hitta på egna beräkningar på sin fettfria massa.

Förutsatt att inte muskelknutten finner ett egenvärde i att krångla förstås.

Arbish
2010-09-13, 20:33
Nu har King Grub iofs redan svarat men nej jag har inte missförstått någonting. Att en muskelknutte på 100 kg har ett högre proteinbehov än en fet person på 100 kg är med allra största sannolikt korret. Det upprepar jag ju för fjärde gången.

Men du kan inte själv hitta på godtyckliga beräkningar och säga att "man" räknar på si eller så. Visst kan du räkna på LBM om du tycker att det är kul men officiella rekommendationer, oavsett tränande individer eller soffpotatisar, baseras på vetenskapliga mätningar där total kroppsmassa varit utgångspunkten. Det blir alltså en generell siffra som sannolikt inrymmer både muskelknutten och tjockisen. Och inrymmer den inte muskelknutten skall alltså muskelknutten i fråga ÖKA intaget/kg kroppsvikt och inte börja hitta på egna beräkningar på sin fettfria massa.

Förutsatt att inte muskelknutten finner ett egenvärde i att krångla förstås.

Hitta på godtyckliga beräkningar?? Baserade det jag skrev mest på vad jag läst publicerat av tex Lyle McDonald, Tom Venuto, Alan Aragon mfl,

Men jag ber om ursäkt om jag har sårat någon, Ska hålla käften en stund nu =)

Eddie Vedder
2010-09-13, 20:38
Men jag ber om ursäkt om jag har sårat någon, Ska hålla käften en stund nu =)

Men skärp dig, varför svarar du på ett sånt sätt? Samma sak när du skrev att Grub kommer banna dig. Vill du framstå som martyr är det lite fel val av diskussion eftersom ingen skrivit något aggressivt. Bara ren fakta, proteinrekommendationer bygger på vetenskapligt underlag från studier på toal kroppsvikt. Punkt slut. Alla har inte samma behov, det är ingen som påstått. Men inget ändrar det faktum att man baserar siffrorna på ett sätt jämfört med ett annat.

Arbish
2010-09-13, 20:42
Du kanske missade min smiley =) Ja har läst det ett par gånger nu, och vi nöjer oss vi det, Jag kan erkänna att ja hade fel, Man lär sig varje day ey!

karlingen
2010-09-15, 12:46
Är det inte 2g per kilo fettfri kroppsvikt som gäller?

King Grub
2010-09-15, 13:02
Har du läst tråden överhuvudtaget? Nej, det är total kroppsvikt.

karlingen
2010-09-15, 13:13
Har du läst tråden överhuvudtaget? Nej, det är total kroppsvikt.

Joo jag har läst tråden. Syftade inte på tråden. Minns inte var det var jag läste det. Får återkomma med källa

karlingen
2010-09-15, 13:14
hittade det @ http://www.betterbody.se/kost_kosttillskott.php
Hur mycket?
Ditt totala proteinintag (protein från mat + proteinpulver) bör uppgå till runt två gram protein per kilo fettfri kroppsvikt.

King Grub
2010-09-15, 13:15
Random internetsida är inte en källa till tillförlitlig information.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4584790&postcount=24

Dreas
2010-09-15, 13:23
hittade det @ http://www.betterbody.se/kost_kosttillskott.phpMen bör? Vadå bör? Ligger du på 2g är det bra, liger du högre är det bättre under deff. Räcker för de flesta att testa så inser man det :)

karlingen
2010-09-15, 13:36
I see :) *ändrar åsikt*

Cerberus
2010-09-17, 22:16
kan definitivt hålla med om att mer protein är bättre för styrketränande oavsett deff eller muskelökning, givetvis viktigare med högre protein-intag under deff för musklerna o mättnad men jag tycker det e grymt skönt att va riktigt mätt på mycket protein vilket jag inte blir på fett eller kolhydrat.

Sen har jag märkt otroligt positiva effekter på mitt humör, är piggare på mycket protein och måttligt intag av kolhydrat vilket är nåt som jag prioriterar mer än muskelmassa egentligen..

mastermungo
2010-09-20, 19:40
Om man är extremt fet så kanske det är bättre att räkna på sin målvikt. Dvs om man väger 150kg och är väldigt fet och satsar på att gå ner till kanske 100kg som första mål så räknar man istället på 100 kg dvs 200g protein och 100g fett.

Känns rimligare att 150kg personen bör äta enligt rekommendationerna för en 100kg person om han nu vill väga 100kg?

Eddie Vedder
2010-09-20, 20:01
Om man är extremt fet så kanske det är bättre att räkna på sin målvikt. Dvs om man väger 150kg och är väldigt fet och satsar på att gå ner till kanske 100kg som första mål så räknar man istället på 100 kg dvs 200g protein och 100g fett.

Känns rimligare att 150kg personen bör äta enligt rekommendationerna för en 100kg person om han nu vill väga 100kg?

Nej man ska räkna på kroppsvikt.

Apos78
2010-09-20, 20:35
Nej man ska räkna på kroppsvikt.

Dock lär någon som sitter inne med 150 kg sträva efter att gå ned i vikt. Ett lägre energiintag bäddar då lättare för ett lägre intag av alla makronutrienter. Det är alltså inte helt galet att lägga sig på motsvarande 200 g protein istället för 300 g.

Eddie Vedder
2010-09-20, 20:40
Dock lär någon som sitter inne med 150 kg sträva efter att gå ned i vikt. Ett lägre energiintag bäddar då lättare för ett lägre intag av alla makronutrienter. Det är alltså inte helt galet att lägga sig på motsvarande 200 g protein istället för 300 g.

Nej det är inte helt galet utifrån det perspektivet men det är inkorrekt utifrån hur jag förstod mastermungo, dvs att det skulle vara proteinbehovet som blir lägre på grund av att man har en önskad målvikt.