handdator

Visa fullständig version : Tänker jag rätt angående min viktminskning

erectorpili
2010-09-12, 04:27
Hej allesammans, Ny här på forumet men läst mkt och fått inspiration lite överallt ifrån, och försöker samla kunskap för att strukturera upp något för mig själv att starta nu i höst :) Kanske blir ett långt inlägg, men bare with me please :) Hoppas jag postar i rätt forumsdel... detta inlägg berör ju lite allt möjligt..

Saxat lite från en sticky. Jag vill gå ner fettvikt, så kanske ska justera genom att minska dagliga fettet och öka proteinet?

Harris&Benedict metoden ger
66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)
66.5 + (13.65 x 108) + (5.003 x 191) - (6.775 x 25)
= 66.5 + 1474.2 + 955.573 - 169.375
~ 2327

x1.6 (mitt emellan elitidrottare och sitta still hela dagen tog jag, kanske ska sänka multipeln?)
->3723... låter aldeles för mkt för mig.
x1.4 istället
->3258... Låter vettigare. Det är väl något sådant jag stoppar i mig idag utan att styrketräna. Om vi drar av lite
Hypotetiskt och säger att jag ska äta 2500Kcal per dag för att gå ner i vikt men må bra är det rimligt? :)

Planen är att börja gymma, och strukturera min diet.

Från defftråden sägs att 500kcal. underskott bränner ett halvt kilo i veckan. Det låter sunt.

Skulle ge en viktminskning på 6 kilo till nyår (om jag börjar i oktober) samt 6 kilo till t.o.m Mars 2011, totalt 12kg,
utan att vara extremt. 96kg i Mars och lite mer vältränad kropp vore inte alls dumt.
--> 90kg i Juni, och målvikt 85kg om drygt ett år! :o

Är detta realistiskt?
Jag måste verkligen strukturera och organisera mitt matintag för att det här ska fungera, att röra på mig har jag inget
problem med, problemet är att inte äta som en björn inför vintersömnen.

Fått upp ögonen lite på energi i mat och så efter att ha vart på axons blogg, man kan äta dubbelt så mkt av en sorts mat, till samma kcalorier av annan mat.. wohey låter ju bra.

Jag är bara sämst på att handla mkt, och så. Det leder till skippade måltider, berg av mat sent ibland, allt för mkt kolhydrater osv.

"Om du orkar räkna på saken är 2 gram protein per kilo kroppsvikt och runt 1 gram fett per kilo kroppsvikt bra siffror
att ligga på"

-> 216 gram protein, 108 gram fett. Samt typ 100g kolhydrater?

" Sedan fyller du på med kolhydrater från näringsrika, oraffinerade källor tills du når det energiintag du siktar på.
Varje gram protein och kolhydrat ger 4.1 kcal, medan varje gram fett ger 9.3 kcal."

-> 886Kcal Protein, 1000Kcal fett, runt 400Kcal kolhydrater
-> 2286Kcal, så dryga ut med mer av vad jag vill utav protein och kolydrater för att nå 2500? Kanske minska fettet och öka protein sen fylla me kolhydrater?

På gymmet tänkte jag till en början köra mkt cycling, "cp-maskinen" (den som man löper å håller i 2 stavar som längdskidåkning typ) Och köra muskelträning som jag gjort förut, men med "mjukstart" och öka allt eftersom.

Hittat en hel del trevliga recept och så som verkar enkla på axons sida, axon.blogg.se

Men har svårt att lägga upp När jag ska äta och vad. Främst mellanmålen är svåra för mig. Brukar inte va hungrig då men vet att det är bra för förbränningen. Finns det någon anledning att ta nåt tillskott när man ska göra som jag? Tänker mest proteinpulver... För dagar man kanske inte trycker i sig så mkt protein från mat?

Ge gärna synpunkter så jag kan korrigera och börja :) Alla tipps mottages gladeligen. Rädd att jag gjort nåt fel ovan eller så.

Väntar spänt på svar :)

svennebanan
2010-09-12, 07:14
Dina mål är absolut uppnåeliga. Det hela handlar om, som du säkert redan förstått, att förbränna fler kalorier än du får i dig. Dessa magiska formler (för energiförbrukning) kan ju säkert fungera, aldrig själv provat eller räknat kalorier heller för den delen. Det man får göra är att prova sig fram och hitta en lämplig kcal när man står still och det inte händer något med vikten. Visst, det blir ju inte exakt men man får ju en känsla i alla fall. När du fått en känsla av vad du behöver för att står still så är det ju bara sänka så mycket man. Formlerna kan du säkert ha som riktmärke när du börjar prova dig fram.

"cp-maskinen" : är en cross-trianer och om du frågar mig finns det otroligt mycket roligare motionsformer, men det är ju upp till var och en. För att ditt upplägg skall hålla i längden krävs att du har kul.

Lycka till med ditt nya liv!

erectorpili
2010-09-12, 08:04
"cp-maskinen" : är en cross-trianer och om du frågar mig finns det otroligt mycket roligare motionsformer, men det är ju upp till var och en. För att ditt upplägg skall hålla i längden krävs att du har kul.

Lycka till med ditt nya liv!

Det e typ dom och löpband som finns där jag håller till :O Där jag tränade för något år sedan fanns det massa skoj, boxning, kettlebells osv, men flyttat och här finns inte samma utbud :(

Vad menar du annars, för motionsformer? =)

tack!

svennebanan
2010-09-12, 08:38
Det e typ dom och löpband som finns där jag håller till :O Där jag tränade för något år sedan fanns det massa skoj, boxning, kettlebells osv, men flyttat och här finns inte samma utbud :(

Vad menar du annars, för motionsformer? =)

tack!

I mitt tycke är allt roligare än cross trainers. Men eftersom utbudet är begränsat så gå med i nått korp-gäng(fotboll, innebandy )? Börja cykla? Åk skidor ute i vinter om du är sådan? :) Annars tänkte jag tipsa om gruppträning, men du verkar ju inte ha dom möjligheterna.

erectorpili
2010-09-12, 08:54
I mitt tycke är allt roligare än cross trainers. Men eftersom utbudet är begränsat så gå med i nått korp-gäng(fotboll, innebandy )? Börja cykla? Åk skidor ute i vinter om du är sådan? :) Annars tänkte jag tipsa om gruppträning, men du verkar ju inte ha dom möjligheterna.

Jaha okej nu är ja med på noterna :) Blir lite fotboll med boysen ibland.. Skidor åkte jag 1,5mil innan frukost i en månad för nåt år sen, får se om det blir nån snö. Och ja inte direkt så att jag tycker cross trainers är kul, blir ju mest att man försöker att inte titta på klockan för att få tiden att gå osv. Men känns ju bra efteråt :) Att gå i en timme själv bara för att gå tex funkar inte på mig dock, jag blir sinnesjuk tankarna ryms inte i mitt huvud. Skönare att flåsa isåfall, mindre tankar ^^