handdator

Visa fullständig version : Mitt kostupplägg

Gurram
2010-09-11, 00:22
Som fattig student tänkte jag nu äta samma mat ganska lång tid framöver, ge gärna ris och ris (har jag överdrivet lite eller mycket av någonting?)

http://img821.imageshack.us/img821/5832/kostupplgg.jpg

Jag väger 84 kg, tränar 5 ggr i veckan.

Gurram
2010-10-03, 01:58
Synpunkter någon?

Är det något speciellt med att äta whey tillsammans med mat? får man likadan effekt som att inta det vanligt?

Tacos
2010-10-03, 06:18
Synpunkter någon?

Är det något speciellt med att äta whey tillsammans med mat? får man likadan effekt som att inta det vanligt?

Kostschemat låter jag mer kvalificerade personer svara på, men vad gäller whey tillsammans med mat så "förlorar" du det snabba upptaget av vasslet.

Det blir alltså ett långsammare upptag av vasslet tillsammans med mat.

Gurram
2010-10-04, 06:20
Kostschemat låter jag mer kvalificerade personer svara på, men vad gäller whey tillsammans med mat så "förlorar" du det snabba upptaget av vasslet.

Det blir alltså ett långsammare upptag av vasslet tillsammans med mat.

Tack!

Jag förstod nästan det, finns det något mer dåligt eller någon nackdel med det? förstår att jag skulle lika gärna kunna äta kvarg eller keso istället för whey, men tycker det sötar gröten på ett bra sätt. Det måste ju vara vanligt att folk dricker både whey-drinkar och EAA tätt inpå att de äter mat? Hur lång tid "ska" vara där emellan egentligen?

Eddie Vedder
2010-10-04, 06:21
Tack!

Jag förstod nästan det, finns det något mer dåligt eller någon nackdel med det?

Nej det skulle jag inte säga. Är ju hur vanligt som helst. Släng in några extra ägg med "freestylekalorierna"

Tom Warrior
2010-10-04, 08:39
Lägg majoriteten av kolhydraterna efter träningen istället för innan.

Gurram
2010-10-05, 06:25
Lägg majoriteten av kolhydraterna efter träningen istället för innan.

Här skulle jag gärna vilja ha en förklaring; varför?

forslund
2010-10-05, 06:27
Det är efter träning din kropp kolhydrater gör mest nytta - för att fylla på glykogenförråden.

Gurram
2010-10-05, 18:31
Det är efter träning din kropp kolhydrater gör mest nytta - för att fylla på glykogenförråden.

Jag har dock alltid fått höra att man ska lägga kolhydraterna innan passet, för att få energi till passet.

tigerofsweden
2010-10-05, 18:36
Jag har dock alltid fått höra att man ska lägga kolhydraterna innan passet, för att få energi till passet.

Det är väll det du äter dagen/dagarna innan passet som används som energi under passet.

z_bumbi
2010-10-05, 18:46
Testa att stoppa in bönor några mål, då får du billigare protein, kolhydraterna på köpet och du fyller kanske rekommenderade mängden av frukt och grönt per dag.

Frysta grönsaker är sällan det enda billiga som finns i grönsaksväg, kolla på rotfrukter, vitkål, lök, burktomater, vita bönor i tomatsås mm och jämför priser. Nu på hösten brukar det t ex finnas bra erbjudanden på höstgrönsaker och rotfrukter.

Du behöver på intet sätt lägga merparten av kolhydraterna efter träningen men en kolhydratskälla efter träningen är en bra idé för återhämtningen.