handdator

Visa fullständig version : Deff - Tips?

MtotheM
2010-09-10, 17:01
Jag har nu tänkt deffa och undrar vad jag borde ändra på i mitt kostschema. Väger för tillfället 117kg och är 185cm lång. Jag har beräknat mitt dagbehov minus 500 till 2450kcal.

Frukost:
100g Kesella Light: 75kcal 12.7gProt 1gFett
100g bröd 250kcal 9gprot 2gfett
30g ost 110kcal 8.1gprot 8.4gfett
200g mjölk 95kcal 7gprot 3gfett
20g smör 78 kcal 1.5gprot 8gfett
--------------------------------
608kcal 38.3gprot 22gfett

Lunch:
100g RydbergsPotatissallad 250kcal 2gprot 23gfett
200g kycklingbröstfilé 267kcal 54.9gprot 5gfett
612kcal 63.9prot 31gfett

Middag:
300g kycklingbröstfilé 401kcal 82.4gprot 7.5gfett
200g koktpotatis 156kcal 3.2gprot 0.2gfett
652kcal 93.0gprot 10.7gfett

Kvällsmat:
66g bröd 166.7kcal 6gprot 1.3gfett
20g ost 73.3kcal 5.4gprot 5.6gfett
14g smör 54 kcal 1.1gprot 5.6gfett
200g Kesella Light: 150kcal 25.4gprot 2gfett
540kcal 44.9gprot 16.5gfett

----------------------------------------
----------------Totalt------------------
----------------------------------------
2412kcal 241.1gprot 80.2gfett

Finns det något jag borde ta bort/ändra på eller saknas det något?

vicarious
2010-09-10, 18:59
Läs deffguiden.

Du verkar ha koll på högt proteinintag och även energiintaget ser OK ut. Tänk bara på att beroende på vad du gör på en dag så kan energibehovet ändras en hel del.

Annars ser det OK ut. Äter du mindre än vad du gör av med kommer du gå ner i vikt, så enkelt är det.

MtotheM
2010-09-11, 00:36
Läs deffguiden.

Du verkar ha koll på högt proteinintag och även energiintaget ser OK ut. Tänk bara på att beroende på vad du gör på en dag så kan energibehovet ändras en hel del.

Annars ser det OK ut. Äter du mindre än vad du gör av med kommer du gå ner i vikt, så enkelt är det.
Deffguiden har jag läst.Tack för tipset dock :)

Hur mycket fett ska man egentligen ligga på under deff?

Yeahvlen
2010-09-11, 06:50

Det väljer man själv utifrån vad man själv trivs bäst med. Jag gillar att höja fettintaget allt eftersom kroppsfettet sjunker. Under 0,5 gram / kg kv hade jag inte försökt sträva efter.

Eddie Vedder
2010-09-11, 08:03
Deffguiden har jag läst.Tack för tipset dock :)

Ditt fettintag nu är lågt men inte ohälsosamt lågt. Men det känns som tveksamt låga mängder av omega-3. Att ligga lågt på omega-6 är i princip en utrotad företeelse i västvärlden men i ditt fall kändes det först potentiellt lågt även där men sedan kom jag på att du nog får i dig det från oljan i potatissalladen.

Jag skulle utan tvekan välja mer fett än det där, plocka bort brödet, minska mjölken och äta lite mer ägg, fet fisk och köttfärs. Men det är inget du behöver känna är "bättre". Men ett råd är i alla fall att antingen försöka peta in 3-4 burkar med makrill i tomatsås i veckan eller ta 2-3 kapslar med fiskolja om dagen.

Vanish
2010-09-11, 08:23
Ditt fettintag nu är lågt men inte ohälsosamt lågt. Men det känns som tveksamt låga mängder av omega-3. Att ligga lågt på omega-6 är i princip en utrotad företeelse i västvärlden men i ditt fall kändes det först potentiellt lågt även där men sedan kom jag på att du nog får i dig det från oljan i potatissalladen.

Jag hörde talas om att det inte är bra att äta omega-6... Men är det så att det inte är bra att äta för mycket, alltså att man ens behöver äta det utöver sin kost?

Nämligen så att flickvännen gick kurs på gymnasiet om träning och kost och där kom det fram att man ska undvika omega-6, men så såg vi reklamen med X (något smör) då dom stolt visade att det fanns både omega 3 och omega 6.

Så hur ligger det till?

Eddie Vedder
2010-09-11, 08:30
Jag hörde talas om att det inte är bra att äta omega-6... Men är det så att det inte är bra att äta för mycket, alltså att man ens behöver äta det utöver sin kost?

Nämligen så att flickvännen gick kurs på gymnasiet om träning och kost och där kom det fram att man ska undvika omega-6, men så såg vi reklamen med X (något smör) då dom stolt visade att det fanns både omega 3 och omega 6.

Överdrifter i båda fallen. Omega-6 är essentiellt, du DÖR utan det. Men det är inga stora mängder som behövs. Men reklamen från Becel och Milda är i princip på lika låg nivå, extremt överdriven marknadsföring som jag tycker är mer vilseledande än bra.

Men hursomhelst, omega-6 BEHÖVS men det är inget man behöver aktivt öka generellt sett. Den mesta kosten som inte är otroligt fettsnål lär ge tillräckligt.

Vanish
2010-09-11, 08:42
Överdrifter i båda fallen. Omega-6 är essentiellt, du DÖR utan det. Men det är inga stora mängder som behövs. Men reklamen från Becel och Milda är i princip på lika låg nivå, extremt överdriven marknadsföring som jag tycker är mer vilseledande än bra.

Men hursomhelst, omega-6 BEHÖVS men det är inget man behöver aktivt öka generellt sett. Den mesta kosten som inte är otroligt fettsnål lär ge tillräckligt.

Okej, tackar!

MtotheM
2010-09-11, 18:05

Jag skulle utan tvekan välja mer fett än det där, plocka bort brödet, minska mjölken och äta lite mer ägg, fet fisk och köttfärs. Men det är inget du behöver känna är "bättre". Men ett råd är i alla fall att antingen försöka peta in 3-4 burkar med makrill i tomatsås i veckan eller ta 2-3 kapslar med fiskolja om dagen.

Tackar, tackar :) Får se hur jag gör. Måste räkna på saken lite :)