Visa fullständig version : Måltiders sammansättning
Halloj. Tänkte be er om lite råd. Har en långvarig, hård men konstruktiv debatt per mail med några kompisar angående olika modeller att bygga upp måltider vid fettminskningsdiet(och vardag), och för tillfället känner jag mig lite underlägsen (är ensam mot 3 :( ) . Själv äter jag enligt principer som nästan till punkt och pricka är desamma som ingår i King Grubs standardsvar på dietfrågor.
Mot mig har jag förespråkare för Berards läror=Ät aldrig kolhydrater och fett vid samma måltid. Proteiner och kolhydrater samt fett och proteiner är deras sätt att bygga upp måltider. Varför? Jo de anser att kolisarnas effekt på insulinutsöndring leder till att fettet lättare lagras på kroppen, och ser detta som en allmän regel (trots att de vet om att också protte höjer insulinnivåerna).
Frågan är, varför skulle det inte gå att käka alla näringsämnen samtidigt för bästa möjliga resultat?
King Grub
2003-10-26, 15:33
Jag tycker det bör ingå kolhydrater i varje mål så att inte blodsockret sjunker för lågt, eftersom muskelnedbrytande glukagon då kommer att frisättas och en katabol fas inleds, eftersom glukagonet tvingar upp blodsockret igen, och aminosyror från muskelprotein kommer att användas till att göra glukoset. Självklart fungerar kroppen bäst vid ett intag av kompletta måltider, där alla näringsämnen ingår. Undantaget direkt efter träningen, då man vill ha ut protein snabbt och därigenom undviker för mycket fett. I de övriga målen tycker jag det är bättre att ha med både kolhydrater och protein, samt att sakta ner upptaget av dess med fett = komplett måltid. Äter du måltider med bara kolhydrater och protein sabbar du ju dessutom upptaget av fettlösliga vitaminer.
Tackar och bockar för ett snabbt svar :thumbup:
Hmm, började fundera lite på glukagonet här efter att ha läst svaret lite noggrannare (hungry for information :eating: )
Alltså, ifall blodsockernivåerna sjunker för lågt utsöndras glukagon. Glukagonet ser till att blodsockret stiger igen, genom att få kroppen att omvandla protein till glukos. Stämmer det så långt?
En sak som jag undrade över ifall ovanstående funderingar stämmer, så borde ju ett tillräckligt högt proteinintag kompensera de proteiner som bryts ner i samband med att glukagonet utsöndrats? Tänker närmast på ketodietens principer här nu...
Puh, ibland känner man sig bara helt vilsen :smash:
King Grub
2003-10-27, 19:11
Tyvärr ökar utsöndringen av glukagon även när du äter just protein. Men som tur är är nettoeffekten av protein positiv, på grund av att dess anabola egenskapet överträffar de katabola.
Glukagonet ger främst signaler till levern, och när levern inte "hinner med" att bidra med glukos, tas tyvärr proteinet från muskelvävnad.
Ok, dimman i huvudet klarnar långsamt :D
Känner frid i sinnet för tillfället, men kommer jag på något mera som förbryllar så piper jag till igen.
Tills dess, tackar igen ers majestät :bow:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.