handdator

Visa fullständig version : Träna som ung, stanna i växten

mauden
2010-09-08, 21:13
Hallå allihopa! Jag är en kille på 14 år (snart 15). Jag har tränat i ca 2 månader och brukar träna olika muskelgrupper 4 dagar i veckan. Jag har hört det här att man kan stanna i växten och bristningar i muskler osv om man tränar och är för ung. Men jag har även hört av många att det ska vara en skröna. Eftersom jag själv tycker att jag är hyffsat kort (170) så vill jag verkligen vara säker ifall det är sant. Jag tycker att detta var rätt forum att fråga på eftersom det finns en del erfarna människor här som säkert har tränat i flera år. Jag kommer fortsätta att träna och trivs väldigt bra med det. Tack på förhand :)!

Tillägg: Det är väl också helt okej att träna när man går igenom, vad ska jag kalla det, en pubertalisk fas?

Eddie Vedder
2010-09-08, 21:16
http://traningslara.se/styrketraning-for-barn-och-ungdomar-del-i-fordelar-risker-och-ogrundade-myter/

King Grub
2010-09-08, 21:16
Muskelbristningar kan man få i vilken ålder som helst. Har man tränat några år, har man nog haft några sådana. Det är inte farligt; dom läker snart.

Påståenden att styrketräning skulle innebära att längdtillväxten påverkas finns det inga belägg för.