handdator

Visa fullständig version : Mystisk fläck från solarium

Harnold
2010-09-08, 19:47
Hejsan,
På mitt gym så ingår solarium så även om jag inte är typen som solar på solarium varannan dag så passade jag ändå på att sola. Jag solade i ca 11min, reste mig upp och tittade i spegeln för att se på resultatet som visade sig vara en röd fläck på min rygg.

Det konstiga med fläcken är att jag fick den för ca 2 år sedan när jag solade solarium. Det är en fläck på ca 5cm i diameter som till en början är illröd men som efter ett tag blir allt ljusare, tills den är ljusare än min vanliga kroppsfärg.

Bör jag oroa mig? Borde jag sluta sola på solarium helt, eller kan jag till en början bara minska tiden jag solar?

MVH

Luca Brasi
2010-09-08, 19:53
Nu är det ju lite svårt att fatta vad du skriver men du kanske har fått vitigo,solat den pigmentslösa fläcken som då blir röd,sedan försvinner inflammationen men vitigon är fortfarande kvar.

Harnold
2010-09-08, 19:59
Nu är det ju lite svårt att fatta vad du skriver men du kanske har fått vitigo,solat den pigmentslösa fläcken som då blir röd,sedan försvinner inflammationen men vitigon är fortfarande kvar.

Jag är så himla trött, därav anledningen till mitt osammanhängande inlägg. Jag gör ett nytt försök...

För 2 år sedan så solade jag på ett solarium och fick då en röd fläck på ryggen(vid skuldran ungefär). Den röda färgen avtog snabbt och blev så småningom vit, en process som tog ca 30min. Den vita fläcken fick dock färg med tiden och efter någon månad så syntes den inte alls.

Nu två år senare dock så hände precis samma sak. En röd fläck som snabbt blev vit på exakt samma ställe.

wo0ord
2010-09-08, 20:02
Två styckna? på skulderbladen?

Harnold
2010-09-08, 20:04
Två styckna? på skulderbladen?

En, på skulderbladen, ja.

wo0ord
2010-09-08, 20:06
Det är inte så att du legat lite snett och fått sådan fläck?, Får ju alltid sådana solfläckar på skulderbladen, tänkte om det vore såpass lätt svar ;)

Madame
2010-09-08, 20:12
man blir lätt röd där där huden ligger hårt emot solariet, av värmen och den tighta kontakten med plasten.
Man har även svårare att bli brun där där benbitar ligger emot, har för mig att det är pga utebliven blodcirkulation i hudområdet.

De vita fläckarna har jag sett på många kunder som jag hade när jag var massör, speciellt de som hade lite framåtvridna axlar pga tighta muskler, då putar skulderbladet ut lite extra och ligger an hårdare mot underlaget när man solar.

Stretcha bröstmusklerna och framsida axlar så löser det sig i sinom tid :thumbup:

Harnold
2010-09-08, 20:25
Tack för svaren!

Jag ska testa att ligga på mage den här gången för att se om det har med trycket på skulderladen och det uteblivna blodcirkulationen att göra. Jag oroar mig dock för att Luca Brasi har rätt och att det är en vitigo.

Utebliven blodcirkulation och hårt tryck mot punkten där fläcken befinner sig skulle möjligtvis få fram den röda färgen och jag skulle inte bli brunare just på den punkten, fast nu så blir fläcken vit. Alltså vitare än innan.

Madame
2010-09-08, 20:29
Tack för svaren!

Jag ska testa att ligga på mage den här gången för att se om det har med trycket på skulderladen och det uteblivna blodcirkulationen att göra. Jag oroar mig dock för att Luca Brasi har rätt och att det är en vitigo.

Utebliven blodcirkulation och hårt tryck mot punkten där fläcken befinner sig skulle möjligtvis få fram den röda färgen och jag skulle inte bli brunare just på den punkten, fast nu så blir fläcken vit. Alltså vitare än innan.

nej den blir inte vitare än innan, resten av kroppen blir brunare runtomkring ;)

Men testa att ligga på mage några gånger, då kommer du kanske få märken vid tex höftkammarna istället om de ligger an hårt :)

wo0ord
2010-09-08, 20:30
Tack för svaren!

Testa sola i stående solarium. Det stämmer det föregående person (kommer inte ihåg vem det var) sa.

Det är inte så att du tror du blivit vitare på den fläcken pga du är brunare för övrigt? Så som du beskriver det, får jag jämt, så oroa dig inte i onödan

Harnold
2010-09-08, 20:34
Härliga svar, hoppas bara att ni har rätt. Jag är nämligen grymt oroad för pigmentfläckar och dylikt. Jag ska sola antingen nästa pass eller passet därefter. Ska ligga på magen den här gången och återkomma med svar.

Edit: Stående solarium orkar jag inte leta rätt på. Får ligga på mage istället :D

tdaman
2010-09-08, 20:43
väldigt väldigt passande tråd. Har nämligen solat i solarium exakt 17 gånger nu och är riktigt brun. Men efter förra gången när jag tittade mig i spegeln så hade jag precis som du en vit fläck vid skuldran. Blev och är djupt oroad över vad som kan ha hänt. Blev lite tryggare nu när ovanstående talade för jag har lite framåtlutande axlar precis som han nämnde. Har samma sak som dig, var djupt oroad.

Harnold
2010-09-08, 20:48
väldigt väldigt passande tråd. Har nämligen solat i solarium exakt 17 gånger nu och är riktigt brun. Men efter förra gången när jag tittade mig i spegeln så hade jag precis som du en vit fläck vid skuldran. Blev och är djupt oroad över vad som kan ha hänt. Blev lite tryggare nu när ovanstående talade för jag har lite framåtlutande axlar precis som han nämnde. Har samma sak som dig, var djupt oroad.

Testa att ligga på mage du också så får vi se hur det blir. :)

Harnold
2010-09-11, 13:27
Solade igår liggandes på magen och det visade sig att ni faktiskt hade rätt. Måste dock komma på ett sätt där jag fördelar trycket jämnt över ryggen eftersom det var alldeles för jobbigt att ligga på magen.

Madame
2010-09-11, 13:31
Solade igår liggandes på magen och det visade sig att ni faktiskt hade rätt. Måste dock komma på ett sätt där jag fördelar trycket jämnt över ryggen eftersom det var alldeles för jobbigt att ligga på magen.

som sagt, stretcha bröstmusklerna och framsida axlar så att axlarna faller bak och skulderbladen inte puttar ut lika mycket.