handdator

Visa fullständig version : Råd angående viktnedgång

R0B
2010-09-08, 18:37
Tjena allihop, min kvinna säger att vi ska gifta oss nästa år så jag måste gå ner i vikt så jag kommer i min student kostym.

Jag behöver alltså lite tips och tricks från er kunniga häromkring, har läst hur mycket som helst dom senaste veckorna men känner mig fortfarande vilsen i pannkakan.

Mitt mål är att gå ner i vikt som ni säkert har förstått, och samtidigt behålla så mycket muskler som möjligt. Statsen från början var dessa 175cm/82kg

Efter tre veckor av träning enligt nybörjarens tredagars schema som finns klistrad i träningsdelen av forumet så ligger jag nu på 175/79.5 (vikten pekar rätt håll men längre verkar jag inte bli :( )

Jag tränar Mån,Tis och Onsdag. Vilar sedan till nästa måndag. Arbetar som ställningsbyggare förövrigt, ett ganska tungt jobb med mycket gående med tyngd på axlarna och ovanför axel höjd.

Förändring av kost har varit total. Innan vräkte jag i mig godis varje helg och små käkade godis varje dag på jobbet samt massa skräp mat. Nu äter jag inget godis alls på vardagar och bara lite på helgerna. Skräp maten är helt borta.

Min dagliga kost på måndag -torsdag är som följer.

9.00 frukost - en tallrik gröt, ett kokt ägg samt en morot.

12.00 middag - Samma som ovan.

ca 16.00 ett kokt ägg och kanske en morot sedan direkt till gymmet. (Detta hinns inte med ibland och då går jag direkt till gym utan mat, denna mängden mat lägger jag som extra på nästa måltid.

ca 18.00 (tränar ungefär en timme sedan transport osv) 3-400 gram broccoli, två kokta ägg samt morot.

Om det känns riktigt tomt i magen så kan det bli en tallrik gröt till på kvällen men det är sällan.

Sedan på helgerna lagar jag vanlig mat med focus på lågt kalori innehåll, så mycket rotfrukter i ugn, kött och dylikt.

Jag har räknat på att jag behöver ungefär 2300 kcal per dag för att gå ner i lagom takt. (2800 utan vikt minskning alltså) Och jag har insett att jag ligger för lågt egentligen på vardagarna.(Men jag känner mig ändå hyfsat mätt och belåten. ) Men eftersom jag äter mer under helgerna utan särskilt mycket aktivitet så kanske det jämnar ut sig i alla fall? Ser man på vågen även om det är kort tid som gått så verkar det fungera i ganska lämplig takt.

Det jag är mest fundersam över är mitt protein intag. Enligt min vikt så borde jag ligga på runt 160g protein, men det är ju skit svårt att komma upp i den mängden. Mina fem ägg om dan ger kanske 35-45g protein om jag har räknat rätt?

Borde jag köpa något protein pulver? De jag har kollat på har legat runt 30-40g protein per drink, det innebär att förutom mina ägg så måste jag alltså i bästa fall klämma i mig fyra stycken sådana drinkar per dag för att nå mitt protein mål, låter enligt mig ganska jobbigt.

Hur tycker ni att jag borde göra?

Långt och drygt att läsa kanske men jag tackar så mycket till er som orkar och har synpunkter och tips.

En sak till, hur långt ner ska man gå i knäböj egentligen? Ska man sluta där man i princip sitter på en stol eller gå ända ner med röven i marken?
Jag har kört hela tiden med röven ner i marken men funderar nu på om det är skadligt för knäna att göra det? Fick en liten känning i vänster knä idag men är osäker om jag inte slog i det på jobbet så det kom därifrån.

Tack igen.

//R

WHITEFOLKS
2010-09-08, 18:40
Din kost är väldigt dålig sammansatt, den bör du nog göra om helt.

Läs mer i deffguiden!

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

R0B
2010-09-08, 19:16
Ja dåligt sammansatt kan ju verkligen säga nu när jag räknat mer på det.

Protein, ca 70, fett ca 40, kcal ca 900 per dag. Vilket då kan anses som extremt dåligt uppenbarligen.

Men hur kommer det sig att jag känner mig piggare? Mina muskler återhämtar sig såpass bra att jag utan tvekan hade kunnat börja om redan på torsdagen utan att vila hela helgen. Är detta bara ett kortvarigt fenomen som kommer totalt fallera lite längre fram?
Eller kan det vara så att mina utsvävningar under helgen kompenserar det jag förlorar på vardagarna?

Frågan om knäböj kvarstår btw!

Tack för ditt inlägg.

WHITEFOLKS
2010-09-08, 19:19
Ang. knäböj så gå så långt ner som du kan och fortfarande hålla god form.

Och det är ju svårt att säga om det vägs upp av helgerna eftersom du inte specificerar de. Dock skulle det vara bättre för resultatet om ev. "överskott" kom i samband med träningen.

R0B
2010-09-08, 19:32
Jag kan omöjligt specifiera det jag äter under helgerna tyvärr, men anta att jag äter "tillräckligt" funkar det för kroppen så att det inte bara blir nedbrytning? nästan en liten bulk på helgen^^

Om jag ska höja mitt intag överlag, fungerar det med protein shake upptill min vanliga mat? Jag har väldigt dåligt med tid för att laga mat och handla osv. En shake går ju ganska fort att göra :)

Ang form o knäböj, Jag frågar någon veteran på gymmet så får dom titta när jag kör et par reps. Blir nog enklare än över internet :)

WHITEFOLKS
2010-09-08, 19:38
Nja det är ju inte bara proteinmängden som ska upp i mitt tycke, även mer variation.

titta in i tråden där folk skriver vad de har ätit så kanske du får inspiration, det tar inte mycket tid att laga till bra mat och man kan ju även laga mer än en måltid åt gången.

R0B
2010-09-08, 19:47
Jag bor i husvagn på vardagarna = en kokplatta, inte så mycket utrymme för kulinariska utsvävningar. Kan möjligtvis laga massa mat på söndagen och sedan värma iofs.

Men protein shakes inhåller en hel del kcal, protein och fett uppenbarligen. Jag tycker att det borde fungera som tillskott på resten av maten?

När du säger variation, menar du variation för att det är tråkigt att äta samma mat eller menar du t.ex ur vitamin synpunkt? Jag ser inte riktigt vad som är skadligt med hur jag äter med tanke på att jag äter kött, frukt, fisk osv på helgerna (varierande givetvis) Förutom att jag äter för lite uppenbarligen på vardagarna.

Jag håller just precis på att gå igenom mat tråden, :)

WHITEFOLKS
2010-09-08, 19:52
Kokplatta borde inte begränsa dig allt för mycket.

Visst protein är ju ett "bra tillägg" men jag tycker grunden behöver styras upp också. Du kan ju t.ex. göra väldigt bra smörgåsar osv, då behöver du inte ens en kokplatta.

R0B
2010-09-08, 20:43
Ok, jag får göra som du säger och ränka om o lägga upp nåt nytt då. Blir nog en massa mackor framöver. Tack för din input.

Sniggel
2010-09-09, 19:04
Din kost under vardagarna är lite åt det extrema hållet. Samtidigt har du dock valt förvånansvärt bra livsmedel näringsmässigt måste jag säga. Men det hade nog varit smart att variera sig lite mer och även öka proteinmängden.
ägg och morötter är bra mat, det kan du behålla. Nån typ av kött/fisk fågel för att höja proteinintaget samt kanske lite mer fett, åtminstone från rapsolja då det innehåller essentiella fetter, men gärna lite andra fetter också då en allt för fettsnål kost kan påverka kroppens hormonella miljö negativt. Det brukar rekommenderas minst 0.5g fett per kg kroppsvikt och det kanske du nästan kommer upp i med dina ägg men nu pratar vi om minimumnivå och att det kan vara smart att variera sig lite mer.
Mat som kan vara bra att lägga till som jag rent spontant känner:
Mjölkprodukter, såser (med ett innehåll av b la rapsolja ;), fiskolja/omega-3 kan säkert vara bra (eller makrill eller lax), kanske en viss mängd potatis?

Att du är piggare fast du äter så lite tror jag det finns en förklaring till (inte första gången jag hör någon säga detta i samband med viktnedgång, hör det ofta då folk provar på bantningskurer såsom nutrilett med ett väldigt lågt kaloriintag). Jag är ingen expert men jag tror att en av anledningarna kan vara att kroppen i större utsträckning aktiverar det sympatiska nervsystemet och utsöndrar mer katekolaminer (bl a adrenalin). Jag vet inte men tror det har att göra med att kroppen vill aktivera dig för att du "ska vara pigg nog att hitta ny föda" eftersom den känner av att du förlorar vikt.

Gurra med O
2010-09-09, 21:57
okey gå ner i vikt är inget fel på men varför inte köpa en ny kostym? är lite på dryg humör känner jag men va fan.