handdator

Visa fullständig version : Ny A+ klassad kyl/frys låter MYCKET. Ska vara så enl försäljaren. Era erfarenheter?

Seb74
2010-09-08, 10:01
Fick hem ny kyl/frys, ganska dyr och energisnål och extra stabil Electrolux.

Haken är att den låter mycket värre, och mer högfrekvent otrevligt, än mitt gamla åbäke från 1997.

Tänkte det måste nästan va fel på den, det står ju att den ska va extra tyst och stabil och så, lägre db än en hel del andra på pappret.

Pratade med kundtjänsten hos återförsäljaren och enligt den killen var det inte konstigt alls, de här nya energisnåla kyl/frysarna, utan freon osv, SKA låta mycket mer än de gamla som kunde va nästan helt tysta.
Man SKA i stort sett störa sig på de nya, även de som är "extra tysta".

Nån som kan bekräfta detta, eller har jag fått ett dåligt ex och sedan blivit utsatt för säljsnack?

Madame
2010-09-08, 10:03
låter konstigt, då är den ju just inte extra tyst om de ska låta mer? konstig/falsk? marknadasföring

Har dock inget svar på hur de nya ska låta :/

jakke
2010-09-08, 10:09
Mitt A+ från E-lux är tyst. Mycket tystare än det kylskåp jag bodde med förut.

Vunnis
2010-09-08, 10:12
Kolla upp vilken dB det står att den ska hålla och sen kollar du vilken dB din faktiskt har. Ligger din högre än på pappret tror jag det är anledning nog att reklamera. Låter inte så jätteskoj att ha en moped som står och brummar i köket hela dagarna

Jay-Z
2010-09-08, 10:12
Han ljuger.

Åk dit och skrik på den jäveln, som bara försöker dodgea extraarbete.

Pungis
2010-09-08, 10:14
Han ljuger!

En dyrare kyl/frys av e-lux ska i princip inte låta nånting.

Seb74
2010-09-08, 10:15
Mitt A+ från E-lux är tyst. Mycket tystare än det kylskåp jag bodde med förut.

Tyst så att man inte tänker så mycket på det när man är i köket?
Eller tyst som i "det hörs iallafall inte två rum bort"?

Mitt har ett ganska otrevligt högfrekvent "brum" när kompressorn går....helt klart otrevligt för öronen.
Tror inte någon normal person skulle tycka "oj vad tyst kyl/frysen är, man tänker knappt på den".

Ska komma en snubbe från Electrolux nästa vecka och försöka dämpa, vilket tydligen ska kunna hjälpa lite. Men fan märkligt det låter så mycket ändå, även om försäljaren nu tyckte att det är precis så alla nya skåp ska vara....byter jag till ett annat kommer det antagligen bli värre då det här är ett av de tystare....tyckte han.

Knepigt område liksom, inte så lätt byta hit och dit, kostar massa pengar och dessutom kan man inte gärna va utan kyl/frys utan hela vardagen rasar då typ.

Seb74
2010-09-08, 10:18
Han ljuger!

En dyrare kyl/frys av e-lux ska i princip inte låta nånting.

Säker?
Jag förstår ju att dom ska låta, mitt gamla lät en del också...kompressorn kan inte va helt tyst tyvärr, men mitt hörs ju lätt in till rummet bredvid sålänge dörren är på glänt.
Stänger jag igen dörrarna helt till köket så går det knappt höra i rummet intill dock, antagligen pga att det är så pass höga frekvenser så dom stoppas lätt om dom inte har nån väg att studsa fram.
Men å andra sidan är de höga frekvenserna jobbiga som fan för örat och inte alls trevligt vara i köket när den är igång och "skriker".

Aja, blir nog svårt få tretti.se att ta tillbaka den, jag har ju ingen koll liksom hur det ska va, allt är ju subjektivt, men Electrolux-snubben som ska hit nästa vecka kanske kan mäta/lyssna och säga om det finns anledning byta nåt, eller om den är ungefär som den ska vara och jag kan få lite hjälp med dämpningen bara.

EDIT: Min kostar dryga 8000, så inte extremt dyr, men för att va en helt basic modell utan auto-frost i frys eller inbyggd ismaskin/läskmaskin/displayer eller annat flashigt så är det ju en dyr påkostad modell liksom.
Tanken var att köpa kvalitet, och tyst gång.

Seb74
2010-09-08, 10:22
Ja en sån här är det förresten.
40db ska den hålla.
Vet ej hur mycket det är översatt till hyfsat högfrekvent brummande, men många andra modeller har strax över 40db på sina.

http://www.tretti.se/vitvaror/kombinerad-kyl-frys/kyl-over-frys/electrolux-erb34258wv

Pungis
2010-09-08, 10:25
Säker?
Jag förstår ju att dom ska låta, mitt gamla lät en del också...kompressorn kan inte va helt tyst tyvärr, men mitt hörs ju lätt in till rummet bredvid sålänge dörren är på glänt.
Stänger jag igen dörrarna helt till köket så går det knappt höra i rummet intill dock, antagligen pga att det är så pass höga frekvenser så dom stoppas lätt om dom inte har nån väg att studsa fram.
Men å andra sidan är de höga frekvenserna jobbiga som fan för örat och inte alls trevligt vara i köket när den är igång och "skriker".

Aja, blir nog svårt få tretti.se att ta tillbaka den, jag har ju ingen koll liksom hur det ska va, allt är ju subjektivt, men Electrolux-snubben som ska hit nästa vecka kanske kan mäta/lyssna och säga om det finns anledning byta nåt, eller om den är ungefär som den ska vara och jag kan få lite hjälp med dämpningen bara.

EDIT: Min kostar dryga 8000, så inte extremt dyr, men för att va en helt basic modell utan auto-frost i frys eller inbyggd ismaskin/läskmaskin/displayer eller annat flashigt så är det ju en dyr påkostad modell liksom.
Tanken var att köpa kvalitet, och tyst gång.

Sitter man några meter ifrån och äter ska man inte märka att den startar - det är min erfarenhet av kyl/frys i allmänhet, men jag är ingen expert.. De är ju ingen billig du har köpt.
Åk till en konkurent och prata med dom kanske?

jakke
2010-09-08, 10:28
Tyst så att man inte tänker så mycket på det när man är i köket?
Eller tyst som i "det hörs iallafall inte två rum bort"?

Mitt har ett ganska otrevligt högfrekvent "brum" när kompressorn går....helt klart otrevligt för öronen.
Tror inte någon normal person skulle tycka "oj vad tyst kyl/frysen är, man tänker knappt på den".

Ska komma en snubbe från Electrolux nästa vecka och försöka dämpa, vilket tydligen ska kunna hjälpa lite. Men fan märkligt det låter så mycket ändå, även om försäljaren nu tyckte att det är precis så alla nya skåp ska vara....byter jag till ett annat kommer det antagligen bli värre då det här är ett av de tystare....tyckte han.

Knepigt område liksom, inte så lätt byta hit och dit, kostar massa pengar och dessutom kan man inte gärna va utan kyl/frys utan hela vardagen rasar då typ.

Ja tyst så man inte tänker på det. Enda gången jag tänker på det är när jag ska sova och då kan man höra ett svagt ljud. Bor i en etta. Visst låter den en aning mer ibland när kompressorn(?) går igång men absolut inget störande ljud och inget ljud som stör mig.

Vunnis
2010-09-08, 10:28
Ja en sån här är det förresten.
40db ska den hålla.
Vet ej hur mycket det är översatt till hyfsat högfrekvent brummande, men många andra modeller har strax över 40db på sina.

http://www.tretti.se/vitvaror/kombinerad-kyl-frys/kyl-over-frys/electrolux-erb34258wv

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=152005715
Synd att den var så dyr bara... tror jag har sett sådana för betydligt mindre slantar någonstans...

Pungis
2010-09-08, 10:35
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=152005715
Synd att den var så dyr bara... tror jag har sett sådana för betydligt mindre slantar någonstans...

Är man en sneaky bastard kan man köpa en, använda och lämna tillbaka :cool:

Madame
2010-09-08, 10:45

Du har alldeles för mjuk och mesig inställning. Reklamera skiten om det är så illa som du skriver i citerade stycket nedanför. Och du ska absolut inte behöva skaffa en mätare själv för massa pengar!
De ska komma och kolla på den eller åtgärda på något vis, inte "kanske kan mäta", det är ju nåt uppenbart fel, Tretti.se eller electrolux ska åtgärda helt enkelt, no mercy. Du ska stå på dig för att få det du köpt!

Seb74
2010-09-08, 11:46
Jo men haken är ju att ljud/oväsen är subjektivt.
Kan tänka mig att vissa inte alls skulle tänka så mycket på detta ljud.
Jag är lite kräsen när det gäller ljud, vilket gör att jag tvekar, men å andra sidan låter den faktiskt värre än min gamla, och jag tror inte någon skulle lyssna och säga att den är riktigt tyst....
....så om nya A+ klassade skåp ska kunna vara riktigt tysta, inte mycket oväsen alls, så är det nog nåt fel på den här.

Fattar dock inte varför killen på tretti skulle luras, för jag tror inte alls det är deras ansvar att fixa med detta utan man ska vända sig till tillverkaren direkt för garanti/service.

Pepparkakssmurfen
2010-09-08, 11:53
I min förra lägenhet hade jag en tyst kyl/frys från början av 90-talet. Bytte ut den i samband med renovering mot en ny kyl/frys som lät utav bara h-e. Första veckan vaknade jag på nätterna av att den satte igång. Kan hålla med om att det var bättre förr!

Seb74
2010-09-08, 12:30
Någon i en gammal tråd på annat forum skriver såhär angående vad för köldmedium som används (antar det är istället för freon).
är det R134a så låter skåpet troligen mer än ditt gamla men är det R600 så ligger det unjefär så det gamla. Det skiljer i trycket på dom olika gaserna och högre tryck brukar skapa betydligt mer ljud. Värt att tänka på när man ska skaffa nytt skåp.

I mitt står det R600a, så antar det inte ska va bekymmer med det då.

Sen skriver en annan:
Dem nya skåpen med freon fri gas hörs som regel mera än gamla freonskåp.

Seb74
2010-09-08, 12:35
Här skriver nån annan, angående en miele-modell:
och Mieles servicepersonal har varit här två gånger för att se om den låter "för mycket" utan att de kunnat hjälpa oss. Det enda de säger är att dagens kyl/frys låter mycket mer än tidigare pga av att man ej använder freon.

Så kanske är det så att nya modeller SKA låta mer än gamla.

Superjontti
2011-06-17, 13:42
Fick hem ny kyl/frys, ganska dyr och energisnål och extra stabil Electrolux.

Jag har också ett elektrolux skåp, (ett sådant: http://www.whiteaway.se/product/electrolux-erc-39350w/ ), som dessutom var en av de billigaste modellerna, och det har inte nämnvärt mycket oväsen. Kanske du fick ett måndagsexemplar?

Morrris
2011-06-17, 13:51
Jag har också ett elektrolux skåp, (ett sådant: http://www.whiteaway.se/product/electrolux-erc-39350w/ ), som dessutom var en av de billigaste modellerna, och det har inte nämnvärt mycket oväsen. Kanske du fick ett måndagsexemplar?

Snygg bump.

Hur går det med kylen, Seb?

Osten80
2011-06-17, 14:41
Jag tycker definitivt att en del nya kyl/frys låter mer än många äldre.

bear.flowertwig
2011-06-17, 15:24
Det ÄR så. Det är ett faktum beroende på att man frångått freon. Jag anmälde kyl och frys för ett tag sen (förmodligen delvis felaktigt). Servicefirman som gjorde alla möjliga jobb för olika leverantörer berättade att problemet är allmängiltigt oavsett märke, nyare konstruktioner låter mer än äldre.

Jockefoten
2011-06-17, 16:07
Det ÄR så. Det är ett faktum beroende på att man frångått freon. Jag anmälde kyl och frys för ett tag sen (förmodligen delvis felaktigt). Servicefirman som gjorde alla möjliga jobb för olika leverantörer berättade att problemet är allmängiltigt oavsett märke, nyare konstruktioner låter mer än äldre.

Woot? Någon har ljugit för dig, kompressorerna låter inte mer beroende på köldmedium (eller som det felaktigt kallas i gemene folkmun, freon). En kompressor med Isobutan (R600) eller Propan (R290) låter i princip ingenting. Däremot låter det som fan om man har en självavfrostande frys. Då kan det börja "knaka" i skåpet.

Upptaget
2011-06-17, 16:38
Som jockefoten skriver, plus att i dagens nyare "energisnåla" kyl/frysskåp så har dem minskat ned på kompressorn just för att tro att det skall sparas pengar, grejen är ju att kompressorn får istället gå mycket längre perioder, vilket kan göra att man också oftare får för sig att det låter mer än det gamla man hade..

Fick för övrigt åka hem till en gubbe som alltid haft en effektmätare på sin kyl/frys genom åren och när han köpt en ny energiklassad A+ med samma volym så visade hans mätare att den nya drog minimalt mindre än den gamla vilket han inte vart nöjd med.. Det hela slutade med efter att han fått ytterligare en ny, att han lämnade tillbaka den också och köpte sig en billigare modell..

EDIT: ska förstås inte klanka ned på alla energiklassade A+/A++ skåp, minns dock inte vad det var för märke gubben köpte..