Visa fullständig version : "Dubbelt" super-set
Finns det några fördelar med att köra ett dubbelt s-set för muskelbygge?
Med detta menar jag: (Exempel)
Dips-Stångcurl-TricepEX-Hantelcurl 3x8
Man kör övningarna efter varandra utan mer vila än det som krävs för att komma till nästa "station"
Mer träning = mer muskler! ;)
Kom inte med konstiga studier nu Grub...
Mer träning = mer muskler! ;)
Kom inte med konstiga studier nu Grub...
Det känns som mer träning = muskler konceptet ska gälla men är väldigt kritisk till det.
Nu hoppas man på att Grub Ska länka till någon studie *whatever*
JohnRick
2010-09-07, 22:36
Rent tekniskt är det där alternerande set. Superset är rundträning av samma muskelgrupp men med olika övningar. Semantik dock.
Rent tekniskt är det där alternerande set. Superset är rundträning av samma muskelgrupp men med olika övningar. Semantik dock.
Man lär sig något nytt varje dag
Superset är rundträning av samma muskelgrupp men med olika övningar.
Håller inte med. Superset innebär för mig att växla setvis mellan två eller flera övningar, men inte nödvändigtvis för samma muskelgrupp.
Jag vågar t.o.m. påstå att det är mycket vanligare att supersetta övningar för olika muskelgrupper.
Superset med 2 olika övningar för olika muskelgrupper är bara tidsbesparande.. Mer uthållighetsträning, men knappast bättre ur muskelbyggarsynpunkt.. Den där är bara en mer extrem version
Det hela brukar kallas giantset dvs ett superset med en eller flera extra övningar direkt efter.
Eftersom vilan blir kort och att kroppen är upptagen med att träna något annat så kommer återhämtningen att bli sämre än om man delat upp det på två superset (i det här fallet biceps+triceps och biceps+triceps) men man orkar i alla fall mer vikt än om man kört övningarna för samma muskelgrupp i en rad (b+b och t+t) eller kört fler reps i en rad (b+t).
Det är inget jag skulle basera hela min träning på men är det t ex bara biceps och triceps i slutet av ett pass så funkar det ganska så bra.
Det funkar självklart också för andra muskelgrupper även om det är betydligt jobbigare att köra benpress, stelbenta marklyft, benspark och lårcurl. :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.