Visa fullständig version : Hjälp mig utveckla det optimalaste tränings/kostdagbok/verktyg!
Har ganska mycket fritid, så sitter med detta när jag inte är i skolan och pluggar systemutveckling.
Vad tycker ni att man ska kunna göra på ett sådant system?
Vad jag har skrivit ner.
-Login/Registrering.
-Skapa måltid
-Skapa egen databas med egna produkter.
-Välja från befintlig databas
-Visa statistik, på vad man ätit.
* Totalt mängd kalorier, protein, kolhydrater etc..
-Kunna bläddra bland sina måltider
-Kunna se andras matdagbok/träningsdagbok(om dem tillåter det)
-Skapa ett träningspass.
-Skapa egna övningar
-Lägga till youtube filmer.
-Visa statistik över träningspassen
-Kunna bläddra mellan träningspass.
-Kunna skapa sin egna profil.
-Inbyggd chat.
Kommer bygga(bygger redan) systemet som en applikation(WPF) och baserat på .NET.
Eftersom jag valt WPF så kommer den visuella biten vara grym.
Vill bygga en app för att man ska kunna vara oberoende av internet.
Framtida planer-
MVC Sida, där man ska kunna göra samtliga saker.
Mobil App, kunna updatera direkt från gymmet/träningen/köksbordet etc.
har redan kommit ganska långt men jag har fått brist på fantasin.. därför vänder jag mig till er för att få ideér.
Hjälp mig! :)
Mr.Cosybear
2010-09-06, 23:46
Fanns ju någon här på forumet som gjort något liknande om jag inte minns fel fast han slutade uppdatera eller lade ner den tror jag. Testa söka lite och kanske ta kontakt med honom så kanske du får något material att återanvända :)
EDIT: nu när jag tänker efter kanske det bara var en desktopvariant, osäker... och nu läste jag att du verkar göra detsamma, jag är snurrig.
MasterChief
2010-09-07, 08:17
Vore coolt med en slags träningswiki-funktion där alla medlemmar kan bidra och till slut har man en fantastisk uppslagsbok om träning i alla dess former.
Träning:
Rörelseanalys
Statistik för intressanta parametrar
Igenkänning av program så att man automatiskt får förslag på liknande upplägg, 5x5 och intervall etc ger förslag på och förklaringar om olika varianter.
Programmerbar träningspassgenerator. Både för enstaka pass och längre perioder, främst för de som motionstränar och vill variera sig inom givna parametrar men även t ex för att räkna om 5x5 eller löpdistanser.
Kost:
Receptsamling
Veckomatsedlar
tycker det är viktigt att man snabbt kan få en översikt över helheten utan att behöva klicka sig fram mellan massa rutor, likaså när man fyller i sina övningar eller livsmedel är det i mitt tycke skitstörigt när man måste klicka på knapp "add new" sen skriva in i olika fält i nån popup som man inte kan tab:a sig igenom, å klicka runt å ha sig.
Bättre då om man kan bara ställa markören och fylla i direkt i ett fält som man gör i excel tex, sen när man skrivit första bokstaven/bokstäverna kommer det upp förslag i en rullgardin.
Så, så lite klickande som möjligt, så mycket kortkommandon eller möjlighet att tangenta sig fram som möjligt, att få snabb helhetsöversikt, och enkelhet att göra ändringar, är de viktigaste sakerna.
+1 på Madame. Enter, B<öj autokompletterat>, Tab, vikt, (vila eller Enter) typ. Det skall vara /enklare/ än att skriva in det i vanlig text i sin journal.
Vidare:
* 4- eller 5-dimensionell graf där man kan plotta set, rep, vikt och ev. setvila över tid för att se progression i olika RM. Överhuvudtaget möjlighet att stoppa in massvis med parametrar på ett enkelt sätt (RM mot KV, t ex).
* data åtkomlig utifrån
vidare:
möjlighet att göra grafer över parametrar man väljer själv, vilkasomhelst: tex antal set man gör över tid, har antalet set hållts på samma nivå eller ökat minskat? antal gram kolhydrater per dag över en viss tid, antal chins osv.
Även flera grafer bredvid/ovanpå varandra för jämförelse, tex hur såg styrkeökningen ut i en viss övning över en vis tid, och hur många set gjordes då? hur många kcalorier åts? hur många chins gjordes? hur förändrades min vikt?
Kul att se grafer bredvid varandra och se hur en parameter förändras och med vilken förskjutning, av att man ändrar nåt annat.
EDIT: typ what micke said
- Favoritövningar
- Auto-completion är ett måste
- Möjlighet att skapa sitt eget träningsschema, loggningen utgår från det aktuella träningsschemat - förenklar loggningen
- Statistik över kv, övningspers (n RM), träningsvolym, totalvolym etc
- Referensbibliotek, wiki, etc. ex länkar till övningsutförande direkt från varje förekomst av ett övningsnamn i en text (typ som intellisense)
- så långt som möjligt så ska interface:t inte refreshas, det betyder AJAX eller motsvarande teknik
- samt något sådant här skulle vara coolt på statistiksidan:
http://www.cathletics.com/resources/powerOutput.php :D (ja jag är en nörd och ja jag vill veta hur mycket arbete jag utför när jag tränar tungt. ;)) detta skall förstås inte matas in för hand utan genereras ad-hoc baserat på övningar osv. En sammanfattning över hela passet (energiåtgång etc) skulle också vara på plats!
Output från cathletics, exempel på 86xkv i dips:
Height
175 cm
68.9 in
Bodyweight
111 kg
244.71 lb
Movements
Dip
Reps - 86
Travel, Body - 0.4 meters
Work, Body - 34264.14 joules
Travel, Weight - 0.4 meters
Work, Weight - 37447.15 joules
Total Work - 71711.29 joules
Duration
10:00
600 seconds
Work Performed
71711.29 joules
7312.4 kg-m
52894.25 ft-lbs
Power Output
119.52 watts
0.16 horsepower
88.15 ft-lbs/sec
Fredrik_S
2010-09-07, 10:42
Om man som jag alltid gör olika saker varje dag på gymet så ska det gå att mata in så att varje dag är separerad. Alltså inte ett rutnät där övningarna står till vänster och sen dagarna i en tabell därefter.
Jens.Andersson
2010-09-07, 12:08
* 4- eller 5-dimensionell graf där man kan plotta set, rep, vikt och ev. setvila över tid för att se progression i olika RM.
Hur ska denna ritas upp rent geometriskt?
Övrigt: Gratistjänst, fri från reklam och popups vore önskvärt.
Hur ska denna ritas upp rent geometriskt?
Tre dimensioner + siffra ovanför mätpunkterna. Fem dimensioner är lite lurigare, kanske en animation?
Nitrometan
2010-09-07, 12:30
Tre dimensioner + siffra ovanför mätpunkterna. Fem dimensioner är lite lurigare, kanske en animation?
Eller kanske att man, från en lista, kan välja vilka parametrar man kan titta på.
set, reps, vikt, tid, kv, vecka m.m.
Och sen byggs diagrammet upp av de parametrar man väljer.
Kommer inte ha något kommersiellt syfte med detta som jag gör, dvs ingen reklam eller nåt liknande.
Vad är mest efterfrågat.. Ett verktyg på Webben eller en Desktop Applikation?
Kommer grunda allt på det som efterfrågas, så länge det är realistiskt.
på teh webbz, så man inte är beroende av sin egen dator. Vore ju gött om man kunde skyffla in sina stats via mobilen direkt när man tränar också.
Yes, detta kommer bli bra.
Tips på design kanske?, jag kan göra det mesta kodmässigt, men är ingen designer dock :P
ooh, kom ihåg en till sak. Syndikation.
Publicera gjorda träningar till t.ex. kolozzeum. :)
Nitrometan
2010-09-07, 13:30
ooh, kom ihåg en till sak. Syndikation.
Publicera gjorda träningar till t.ex. kolozzeum. :)
Lysande! :thumbup:
Dataexport är viktigt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.