handdator

Visa fullständig version : Viktuppgång efter deff

JakeShaft
2010-09-04, 22:36
Frågeställning: Hur lång tid tar det att fylla på glykogen- vätske-depåerna efter en 5 månaders diet med 3g/kg kolhydrater per dygn?

Jag är fullt medveten om att det är individuellt likväl som mängden är. Är inte heller ute efter ett exakt svar, men det borde finnas någon norm. På en vecka har jag gått upp ca 2,5-3kg vilket jag inte är bekymrad elelr onödig över alls, har ingen direkt optinoja men det vore intressant att veta. När kan man anta med säkerhet att viktuppgången beror på energiöverskott och inte "påfyllning". Pratar vi om 3-4 dagar, 1 vecka, 2 veckor?

22Ti
2010-09-04, 22:59
Dom siffrorna låter rimligt som viktuppgång vid övergången deff/bulk med tanke på muskelglykogen, levern och att inte förglömma vatten.
Upp till en vecka och <3kg + räknar jag med, för mig själv.
Sen får man som vanligt vara medveten om sitt intag och känna sin egen kropp (speciellt efter att man avslutat en längre diet som din). Däremot är 3g/kg kolhydrater inte någon remarkabel liten mängd och du borde väl inte ha helt tömda förråd. Men detta beror givetvis på dig, din muskelmassa och aktiviteten.