Logga in

Visa fullständig version : Ont vid svanskotan/rumpan/rygg

Rabi
2010-09-04, 21:45
Har haft ont i området runt svanskotan/vänstra skinkan ett par veckor nu under övningen marklyft. Det gör ont när jag låser i toppläget.

Min marklyftsteknik har inte varit så dålig, filmer kan läggas upp.

Har ett onaturligt svank på ryggen, bröstkorgen sticker utåt.

Vet någon vad jag ska göra? Om jag ska vila från marklyft ett tag eller något i den stilen.

Martin Löwgren
2010-09-05, 08:05
Det är svårt att ge ett bra råd då det inte finns så mycket info om själva skadan/smärta.

Fyll i skademallen så lovar jag att ta en titt.

/Leg. Naprapat

Rabi
2010-09-05, 08:25
Kön: Man

Ålder: 17

Längd och vikt. ~171 cm - 72kg

Smärtbeskrivning: det gör ont vid svanskotan,rumpan. smärtan ligger djupt in känns det som. Jag får bara ont när jag böjer mig och tar upp tunga saker, när jag låser på t.ex marklyft. Efter tränings passet går det över, därför kör jag nästa ryggpass utan att tänka på det.

Vad och hur mycket tränar du? Har/hade du gjort några ändringar i träningen på senaste tiden?
Jag tränar tre gånger i veckan, har inte ändrat speciellt mycket.

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt?
Nej, har inte behövt då smärtan försvinner.

För ryggbesvär så kan det vara bra svara på dessa frågor, svarar du ja på någon av dessa frågor är det lämpligt att ta kontakt med vården:
Provocerar hostning/nysning/krystning dina besvär i ryggen? nej
Domningar i ben eller fötter? nej
Svårighet att gå på tå eller häl? nej
Domning i underliv? nej
Påverkan på blåsa/tarm(svårt att hålla tätt eller tömma)? nej

Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning?
nej

Övriga/tidigare sjukdomar eller besvär: inget alls, har varit rätt så skadefri

Övrigt: Jag har ett onaturligt svank, det ser ut som att jag bröstar upp mig fast jag inte gör det. typ som en båge.

Hoppas det hjälper, kanske bara behöver vila?

Martin Löwgren
2010-09-07, 14:28
Låter iallafall inte som något farligt utan mer klassisk ryggsmärta som lägger sig med lite massage, stretching och rörelseträning.

Gör det inte de kan de vara bra att uppsöka ett proffs.

Rabi
2010-09-08, 08:16
Skönt att höra Martin :D. Kan ett tips vara att vila från marklyft en kort tid?

Martin Löwgren
2010-09-08, 08:26
Skönt att höra Martin :D. Kan ett tips vara att vila från marklyft en kort tid?

Marklyft i sig behöver ej vara farligt då du inte verkar ha någon diskskada men ja det kan vara en ide att ta de lite lugnt med den övningen och lägga fokus på bålstabilitetsträning.