handdator

Visa fullständig version : Tömma matsäcken under bulk?

Saikyou
2010-09-03, 20:12
Började min första bulk för 5 dagar sedan. Sedan dess har jag svällt upp 25 centimeter runt midjan. Får bara inte plats med mer mat om det ska fortsätta så här, höll nyss på dö av magknipen efter ett halvt kilo kvarg. Hade inte man kunnat ta någon dag i veckan där man äter rätt lite, men lite mer skitmat? Som t ex igår åt jag 1.5kg kycklingfile, 1 kg kvarg, 300g nötfärs, 4 ägg, 1 burk makrill i tomatsås, 50g vassle, 6DL mjölk, 80g maltodextrin.

Jag tycker inte om kolhydrater. Möjligtvis potatis men då kommer jag bli för mätt för att äta något annat. Kommer inte kunna ändra på mina matvanor helt plötsligt till att äta mer kolhydratsrikt/fetare. Kan periodisk fasta vara en lösning? Eller bara en 20-timmars period i veckan där man inte äter kanske?

Eddie Vedder
2010-09-03, 20:20
Sluta äta 1.5 kg kyckling och 1 kg kvarg till att börja med. Jag vet inte var jag ska börja men förändringarna borde ju vara så enkla att det är helt självklart.

Minska ner på bukfyllan och fyll upp med feta produkter om du inte gillar kolhydratrik mat. Och byt nötfärsen mot fläskfärs t.ex. Proteinnivån kommer bli grymt hög även om du skä ner ordentligt.

Stefan J
2010-09-03, 21:12
Är det här ett skämt?

Ondskapelsen
2010-09-03, 21:27
Herregud. Ät mer energität mat! Jag slår vad om att du äter lättkvarg och ingenting till kycklingen.

Pepz
2010-09-03, 21:27
i runda slängar 450g protein. om du inte väger 150kg så känns det som ett grymt överflöd.

ät mer vanlig mat. precis som Eddie säger. mer fett!

Seb74
2010-09-03, 21:43
Grädde is your friend.

Saikyou
2010-09-04, 02:22
Sluta äta 1.5 kg kyckling och 1 kg kvarg till att börja med. Jag vet inte var jag ska börja men förändringarna borde ju vara så enkla att det är helt självklart.

Minska ner på bukfyllan och fyll upp med feta produkter om du inte gillar kolhydratrik mat. Och byt nötfärsen mot fläskfärs t.ex. Proteinnivån kommer bli grymt hög även om du skä ner ordentligt.

Det har mer blivit min vana när det gäller mat som inte har varit ett problem förrens nu, nu är det på tok för mycket. Proteinnivån har jag inte i åtanke när jag äter något, jag äter det jag tycker om. Till och med mjölk har jag nyligen börjat dricka, endast då för att fylla upp på energin utan att behöva äta så mycket mat. Mina absoluta preferenser vad gäller smak, konsistens, tillagning och i princip allt är magra och proteinrika produkter, det har ingenting med proteininnehåll eller liknande att göra, isåfall hade jag skrivit det. Fläskfärs tycker jag är vidrigt, blandfärs funkar.

Har gått igenom lite kvitton ifrån senaste månaden, vanligt för mig att äta:

Kvarg, lax, torsk, pollock, kycklingfile, mjölk, nötfärs, fläskfile, flintastek, ägg, kalkon, sojabönor, ryggbiff, makrill i tomatsås, kycklingklubbor, diverse fläskkött mest grytbitar, spätta, black eye bönor, champinjoner, keso, glass, färdig rostbiff, potatis, lövbiff, wookgrönsaker, qournbullar/färs/filé, sojakorv, blåbär, varmrökt lax, broccoli,

Allting relativt fattigt på kalorier, t om glassen jag brukar köpa tycker jag innehåller rätt lite. Brukar landa på ~100g kolhydrater träningsdagar(~30 vilodagar), >100g fett och resten protein varje dag.

Bytt ut minimjölk mot fullfet och lite så, men jag har ingen större lust att ändra på väl invanda matvanor och det är därför jag letar efter en alternativ lösning. Så länge min magsäck inte spricker och jag inte får magknip av att det är för stor volym på maten jag stoppar i mig så har jag inget problem med det. Jag äter väldigt enformigt på det sättet att jag t ex kan äta 1.5kg kyckling en dag och nästa dag 1.5kg torsk eller 1kg lax, och jag trivs med det. Det jag vill ha svar på är helt enkelt om man med fördel, t ex 1-2 gånger i veckan, kan ha totalt uppehåll med mat i kanske en tjugotimmarsperiod, utan att det på något sätt är skadligt eller får andra oönskade konsekvenser. Kan ju även vara som så att min magsäck behöver vänja sig vid de större mängderna mat, och problemet löser sig av sig själv. Men hade varit intressant att höra från någon som suttit i samma situation och hur situationen löste sig för den personen.

Herregud. Ät mer energität mat! Jag slår vad om att du äter lättkvarg och ingenting till kycklingen.

Lidl säljer inte fullfet kvarg och har ingen lust att dubbla kilo-priset när lidl är så nära och bra.

i runda slängar 450g protein. om du inte väger 150kg så känns det som ett grymt överflöd.

ät mer vanlig mat. precis som Eddie säger. mer fett!

Har inget med proteininnehåll att göra, som sagt. Nu så blev det en väldigt proteinrik dag som exempel, innan i veckan var det ett kg lax istället t ex och två burkar makrill i tomatsås istället för nötfärsen (nåt sånt). Tror jag landar på 250-400g protein per dag i genomsnitt, räknar som sagt endast kalorierna, inte proteinet då jag känner mig ganska säker på att jag får i mig mer än 2g/kg per dag och inte tillräckligt mycket för att det ska vara några toxiska nivåer. Mer fett ska det iallafall bli, dock så tycker jag inte direkt om fet mat heller, men lite feta såser ska det börjas med =]

retard? (nej, det är en seriös frågeställning)

Möjligtvis den mest konstruktiva kommentaren jag sett. Råder dig att uppsöka en chatkanal för du verkar totalt ha missat avsikten med ett tränings/kost-forum.

Eddie Vedder
2010-09-04, 06:54
Lidl säljer inte fullfet kvarg och har ingen lust att dubbla kilo-priset när lidl är så nära och bra.

Skippa kvarg helt då.

1684_
2010-09-04, 07:00
Kan inte påstå att nötter och avokado smakar fett och e så.... bra mat!

Pepz
2010-09-04, 19:25
Det jag vill ha svar på är helt enkelt om man med fördel, t ex 1-2 gånger i veckan, kan ha totalt uppehåll med mat i kanske en tjugotimmarsperiod, utan att det på något sätt är skadligt eller får andra oönskade konsekvenser.

hur skulle det kunna vara skadligt att inte äta på 20 timmar?

lös problemet
du får ont i magen av att äta så mycket mat
du vill äta en viss mängd kalorier
lösning: ät mat som innehåller mer kalorier/volymenhet

du frågar om periodisk fasta vilket är absurt, det innebär att du på några få timmar ska trycka i dig samma mängd, hur skulle det lösa ditt problem tror du?

stinker ortorexi

difeddy
2010-09-04, 20:42
hur skulle det kunna vara skadligt att inte äta på 20 timmar?

lös problemet
du får ont i magen av att äta så mycket mat
du vill äta en viss mängd kalorier
lösning: ät mat som innehåller mer kalorier/volymenhet

du frågar om periodisk fasta vilket är absurt, det innebär att du på några få timmar ska trycka i dig samma mängd, hur skulle det lösa ditt problem tror du?

stinker ortorexi

+1

Det blir inte lättare än så. Skippa fastan, ät kaloririkt och ändå proteinrikt. Job done. ;)

Madame
2010-09-04, 21:09
Bytt ut minimjölk mot fullfet och lite så, men jag har ingen större lust att ändra på väl invanda matvanor och det är därför jag letar efter en alternativ lösning. Så länge min magsäck inte spricker och jag inte får magknip av att det är för stor volym på maten jag stoppar i mig så har jag inget problem med det.

Ok, men då fattar jag inte varför du startade tråden, det lät nämligen som att du visst hade problem med hur maten fyller magen trots att magsäcken inte spricker.
Upplever du problem av din kosthållning eller ej? Är du villig att ändra dina matvanor eller ej?