handdator

Visa fullständig version : Äter efter GI-metoden. Börja gymma, ändra kost?

lurk
2010-08-31, 20:56
27år
1.88cm
Startvikt: 92kg
Nuvarande vikt: 86kg

Började äta efter GI-metoden (och trivs väldigt bra med det) för ganska exakt två månader sedan. Kompleterat detta med morgonpromenader ett par gånger i veckan.
Överväger nu att börja på gym. Min huvudsakliga fråga är om jag ska fortsätta undvika kolhydrater eller inte.

Om jag ska ge mig på en chansning så får det bli att fortsatt hålla mig borta från kolhydrater tills dess att jag når min målvikt, börja gymma och fortsätta ta morgonpromenader =gå ner i vikt.

När målvikten är nådd är det dags att bygga muskler och då öka på mängden kolhydrater i samband med träning.

Är jag helt ute och cycklar? :confused:

Lychgate
2010-08-31, 21:00
Fungerar utmärkt att träna styrka på låg kolhydratskost. Det är viktigt för att bibehålla muskelmassa vid kcal underskott. Är bara posetivt om du börjar lyfta vikter. :)

944RS
2010-08-31, 21:02
Ät som du gör om du trivs med det och får i dig tillräckligt med protein. Styrketräna bör du börja med på en gång för att behålla de muskler du har och eventuellt även få mer.
Om du sedan börjar äta mer kolhydrater eller inte spelar inte så stor roll då det är mer avgörande för resultaten om du ligger på ett kcal underskott eller överskott.

mikaelj
2010-08-31, 21:51
Du måste inte lägga till mer kolhydrater för att bli stark om du inte vill. Lågkolhydratkost är ett bra sätt för att hålla mättnaden. Öka kolhydrater i form av grönsaker är nog en bra idé. Pasta, bröd och ris är jag skeptisk till, baserat på egen erfarenhet.

Pepz
2010-08-31, 21:58
att äta enligt GI betyder inte att man ska ta bort kolhydrater.
för då har kosten inget GI.......

mikaelj
2010-08-31, 22:17
GI-Noll!

"GI" har på sistone kommit att betyda just lågkolhydratkost, och specifikt "GI Rivstart" = Atkins/LCHF/keto/etc.

Pepz
2010-08-31, 22:29
GI-Noll!

"GI" har på sistone kommit att betyda just lågkolhydratkost, och specifikt "GI Rivstart" = Atkins/LCHF/keto/etc.

vilket är aftonbladets fel. och allt som komer därifrån är per definition uselt ;)

JoeyP
2010-08-31, 22:57
GI = Mat med låg glykemiskt index.
Allt över 60 räknas typ som högt GI enligt boken iaf.

Tror tex ljus pasta har runt 70-80.
Medans fullkorn hade 40-50.
Vitt bröd = 100 typ som rent glukos.

Medusa
2010-09-01, 02:34
du kan bygga muskler på lågkolhydratkost, jag kan även trycka upp en PET-flaska därbak men jag tänker inte göra det för det gör ont... finns ingen somhelst anledning att inte under bulk ladda upp ordentligt med kolhydrater före och efter passen så att du har ordentligt med tryck i kroppen.. lågkolhydratkost är utmärkt och förmodligen bättre vid fettminskning, men vid viktökning är det inte särskilt bra... om man vill bli riktigt stor och stark alltså.. vill man bara motionsträna eller aldrig nå riktigt höga vikter så fungerar det förmodligen..

Fredrik_S
2010-09-01, 06:38
27år
1.88cm
Startvikt: 92kg
Nuvarande vikt: 86kg

Började äta efter GI-metoden (och trivs väldigt bra med det) för ganska exakt två månader sedan. Kompleterat detta med morgonpromenader ett par gånger i veckan.
Överväger nu att börja på gym. Min huvudsakliga fråga är om jag ska fortsätta undvika kolhydrater eller inte.

Om jag ska ge mig på en chansning så får det bli att fortsatt hålla mig borta från kolhydrater tills dess att jag når min målvikt, börja gymma och fortsätta ta morgonpromenader =gå ner i vikt.

När målvikten är nådd är det dags att bygga muskler och då öka på mängden kolhydrater i samband med träning.

Är jag helt ute och cycklar? :confused:

Det allra viktigaste under viktminskningen är att gymma. Det är då det är viktigast att bygga upp musklerna. Ligger du på kaloriunderskott utan att gymma tappar du muskler, vilket lätt kan undvikas helt med styrketräning.

Det är alltså inget man börjar med efter en viktminskning utan något man ska prioritera högst vid viktminskning, promenader och dylikt är betydligt mindre viktigt.

hertzman
2010-09-03, 07:06
Det finns ingen anledning ATT undvika kolhydrater helt om du har för avsikt att prestera bra.

WHITEFOLKS
2010-09-03, 08:04
Jag hoppas att du håller koll på hur mycket energi du får i dig också och inte bara nöjer dig med att inte äta kolhydrater.

Inte helt ovanligt att folk som äter "GI" och diverse annat tror att det räcker med att ta bort kolhydrater så går man automatiskt ner i vikt.

Eddie Vedder
2010-09-03, 08:19
Vitt bröd = 100 typ som rent glukos.

Vitt bröd är 100 om det är referenslivsmedlet. Om ren glukos är referens så är GI på vitt bröd lägre och då är just glukos 100.

On topic: Att äta med hänsyn till GI innebär inte på något sätt att kosten innehåller lite kolhydrater. Det handlar bara om vilka källor man äter, men kostens kolhydratintag kan vara tallriksmodellsmängder ändå.

Skrollovicz
2010-09-05, 15:19
Kommer aldrig förstå varför folk vill undvika kolhydrater till varje pris. Det är kroppens bränsle!

King Grub
2010-09-05, 15:29
Inte det enda. Bara det enda som inte är nödvändigt.

Fredrik_S
2010-09-05, 16:02
Kommer aldrig förstå varför folk vill undvika kolhydrater till varje pris. Det är kroppens bränsle!

För att det för mååååånga blir mycket lättare att gå ner i vikt när man undviker det. Sen är det ju sjuukt många som inte tränar eller bara gymmar nån timme om dagen och då behövs inte mycket energi...

Säg att man har en och en halv tallrik, med hälften broccoli/grönsaker hälften kött och hälften ris. Då är det bästa att plocka bort riset :)

säger som Levrone
Viktminskning high protein low carb low fat
Bibehålla vikt high protein medium carb low fat
Viktökning high protein equaly high carb low fat

Sniggel
2010-09-05, 17:15
Skulle vilja säga att för viktminskning (oavsett om man vill behålla muskler eller ej) är det:
high protein - lowered carb and/or fat

Bibehållen vikt
va f-n man trivs med som inte är ohälsosamt, om muskler är viktigt kan man ha high protein åtminstone och själv välja hur man vill fördela kolhydrater och fett.

Ökad vikt (avseende muskelbygge)
medium to high protein - valfri fördelning kolhydrater/fett tills kalorimålet är nått.
Lägre protein (medium tillåts) pga att kalorier i sig är anabolt och tillåter en lägre mängd protein (vilket inte innebär att man inte även kan äta high protein på en bulk). På ett lägre kaloriintag är proteinintaget viktigare om man vill åstadkoma muskelökning pga större katabolism överlag.

Low fat funkar inte för alla, speciellt inte vid viktuppgång (var vad jag ville säga med mitt inlägg)

edit: när jag säger high/low syftar jag mest på procentuellt i förhållande till kaloriintaget.

Eddie Vedder
2010-09-06, 06:47

Därför att massor av personer mår bättre av det, håller sig piggare, friskare o.s.v. Och till varje pris var en överdrift.