handdator

Visa fullständig version : Ökad förbränning för tränade = 50 kcal / dygn ?

Lovisa
2010-08-31, 07:32
Jag skaffade en (amerikansk) bok om styrketräning för kvinnor. Naturligtvis förutsätter författaren, att alla vi tjejer i första hand är intresserade av att bränna fett, inte att få större muskler *suck*

Hur som helst så är ett av förf:s argument för styrketräning, att man ökar sin viloförbränning. För en vältränad kvinna skulle detta motsvara ungefär 50 kcal per dygn.

För mig låter den siffran störtlöjlig. Vet inte hur förf resonerar, men nog sjutton kostar X antal kilo muskler betydligt mer än så?

Jag har styrketränat i två år, och jag tycker att jag behöver äta klart mer än förut. Detta gäller även på vilodagar. Skulle uppskatta att mitt totala kostintag ökat med 20-30 %, räknat i energi. Det blir avsevärt mer än 50 kcal !

Femtio kalorier är ungefär en deciliter mjölk / en äggula / några tomater. Med andra ord, typ ingenting ! Ok, sett över tid är 50 kcal x 7 = 350 kcal i underskott per vecka en del. Det blir väl nåt hekto på ett år eller så... *drool*

Hur som helst, ni som gjort läxan; finns det någon uppgift om/ ekvation för vad muskelvävnad kostar i "underhåll" ?

King Grub
2010-08-31, 08:12
Levern förbrukar 200 kcal, hjärnan 240 kcal, hjärtat 400 kcal, njurarna 400 kcal, fettvävnad 4.5 kcal/kilo och muskelmassa 13 kcal/kilo. Allt per dygn och i genomsnitt.

Ref: McClave SA and HL Snider. Dissecting the energy needs of the body. Current Opinion in clinical nutrition and metabolic care (2001) 4: 143-147.

Gamla föreställningar om hur mycket energi muskelmassa kostar i underhåll är dramatiskt felaktiga och överdrivna.

WHITEFOLKS
2010-08-31, 08:24
50kcal per dag året om blir över 18000kcal så ungefär 2.5kg kroppsfett.

JimmyJoe
2010-08-31, 08:33
Levern förbrukar 200 kcal, hjärnan 240 kcal, hjärtat 400 kcal, njurarna 400 kcal, fettvävnad 4.5 kcal/kilo och muskelmassa 13 kcal/kilo. Allt per dygn och i genomsnitt.

Finns det någon statistik som skiljer vad muskler kostar hos en person med mycket muskelmassa kontra en otränad person?

King Grub
2010-08-31, 13:25
Ett kilo muskelmassa kostar 13 kcal per dygn.

stridis
2010-08-31, 14:42
Sen beror det på mängd arbete man utför, såtillvida att det kostar mer att röra sig med en tung kropp än en lätt kropp, så det blir en aktivitetsfaktor att räkna in, sedan passen i sig som när det gäller styrketräning är modest i vanliga fall. Blir ju en del allt som allt.

King Grub
2010-08-31, 15:36
Men den kalorikostnaden är inte kopplat direkt till muskelmassa, utan en tyngre kropp kostar mer energi att leva och arbeta med, men det är ingen speciell skillnad om det handlar om X kg muskelmassa, X kg fettmassa, eller X kg ryggsäck.

cherokee
2010-09-04, 20:57
Tänkte precis på detta idag faktiskt, kul att jag hittade din tråd! Men 50 kcal låter ju löjligt, är ju liksom inte ens ett extra mellanmål innan/efter träning haha...