handdator

Visa fullständig version : Rutiner - Få mer saker gjorda (prokrastinering)

Anton Fräs
2010-08-31, 04:45
Jag är en prokrastinerare av rang. Jag skjuter gärna på saker, vare sig det är tandläkarbesök eller plugg.

Den här tråden är tänkt som en samlingstråd för att fixa prokrastination och slöhet.

Är det så enkelt som att bara bestämma sig och börja beta av saker på att göra listen? Finns det några tricks och knep ni kan dela med er av?

Fordon
2010-08-31, 05:16
Just do it.

dpurple
2010-08-31, 05:23
Ledsen att säga det men du kan inte ändra dina gener (än).

hallar
2010-08-31, 05:48
Att få saker gjorda tror jag mycket är en vana. I perioder som jag har mycket saker att göra såsom plugga, forska, undervisa, jobba extra så ägnar jag varje aktivitet mindre tid av förståliga skäl samtidigt som jag funderar mindre innan jag gör dem. Men sedan tror jag också att det handlar lite om vad man gör istället för att göra det man borde. Om man har som vana att slösurfa 3 timmar på kvällen innan man gör det man borde så kan det bli lite kämpigt.

Det är ofta när man har tråkigt som man får en massa mindre attraktiva saker gjorda. Men hur ofta har man egentligen tråkigt nu för tiden (förutom ibland på jobbet). Om man har tråkigt och måste välja mellan att ladda hem några episoder av en bra tv serie eller sortera sin strumplåda är ju valet rätt givet.

Sedan som "fordon" skriver, Just do it! Är ju så med uppstigning på morgonen t ex, bara stiga upp innan man vet vad som händer. Fungerar med väldigt många aktiviteter.

Vad är det för aktiviteter som du skjuter upp?

Eddie Vedder
2010-08-31, 06:23
Jag blir tokig på mig själv. Men de småsakerna som funkar är att dels sätta upp en "to-do-list" som jag inte kan missa att se, gärna skriva den redan dagen innan. Har jag lagt mig och kommer på något som behöver fixas dagen efter kliver jag upp ur sängen och antecknar.

Jag skriver även ner när jag ska iväg någonstans och har x antal ärenden. Annars kommer jag hem igen och har inte gjort det som jag ämnade göra.

Att dessutom fixa så mycket som möjligt utanför hemmet är bra för mig. Får knappt ett skit gjort här. Det kan vara en så enkel sak som ett telefonsamtal, det kanske jag fixar på vägen till skolan och i skolan ser jag till att fixa fler saker som inte blir gjorda hemma (typ skriva någon artikel, svara på lite mail, läsa något jag vill/måste läsa eller så) för där finns inte massa annat störande.

Mental
2010-08-31, 08:36
Två saker du skall minimera i så stor utsträckning som möjligt är tv och internet.
De två stjäl så sjukt mycket tid för en prokastinerare, det är så enkelt att bara döda av timme efter timme vid datorn eller framför tv:n.

Själv äger jag ingen TV sedan flera år tillbaka, och jag jobbar på att minska min internettid.

Pepparkakssmurfen
2010-08-31, 08:39
Aaah, ett nytt modeord här på kolo, prokrastinering.
Snart i en aftonbladet nära dig.

Anton Fräs
2010-08-31, 08:46
Sedan som "fordon" skriver, Just do it! Är ju så med uppstigning på morgonen t ex, bara stiga upp innan man vet vad som händer. Fungerar med väldigt många aktiviteter.

Vad är det för aktiviteter som du skjuter upp?

Skolsaker, ärenden som skall göras ex. fixa e-leg på banken osv.

Jag blir tokig på mig själv. Men de småsakerna som funkar är att dels sätta upp en "to-do-list" som jag inte kan missa att se, gärna skriva den redan dagen innan. Har jag lagt mig och kommer på något som behöver fixas dagen efter kliver jag upp ur sängen och antecknar.

Jag skriver även ner när jag ska iväg någonstans och har x antal ärenden. Annars kommer jag hem igen och har inte gjort det som jag ämnade göra.

Att dessutom fixa så mycket som möjligt utanför hemmet är bra för mig. Får knappt ett skit gjort här. Det kan vara en så enkel sak som ett telefonsamtal, det kanske jag fixar på vägen till skolan och i skolan ser jag till att fixa fler saker som inte blir gjorda hemma (typ skriva någon artikel, svara på lite mail, läsa något jag vill/måste läsa eller så) för där finns inte massa annat störande.

Jag tror att jag skulle kunna få mycket gjort om jag spenderade mer tid i skolan, men det är så tråkigt :D Blir att spendera mer tid i skolan kommande terminer helt klart.

Två saker du skall minimera i så stor utsträckning som möjligt är tv och internet.
De två stjäl så sjukt mycket tid för en prokastinerare, det är så enkelt att bara döda av timme efter timme vid datorn eller framför tv:n.

Själv äger jag ingen TV sedan flera år tillbaka, och jag jobbar på att minska min internettid.

Detta kan jag bara säga +1 till, fast inte på TV biten. Dock snor datorn med serier och kolo enormt mycket tid. Mycket tid på kolo är ju egentligen bara slöläsning utan syfte också, skulle ju lätt kunna dra av 2 timmar kolotid om dagen.

Mental
2010-08-31, 08:56
Aaah, ett nytt modeord här på kolo, prokrastinering.
Snart i en aftonbladet nära dig.

prokrastinering 45 resultat

Står sig inte så bra mot andra modeord på kollo. Några ord indexerade på kollo av google:

hästsko 4 990 resultat
albatross 422 resultat
kvarg Ungefär 14 200 resultat
protein Ungefär 14 600 resultat
protte 908 resultat
optimalt Ungefär 3 600 resultat
opti Ungefär 1600 resultat
grubben 367 resultat ;)

Näe, Prokastinering har en bit kvar.

feyin
2010-08-31, 09:00
Alltid när jag sitter och slösurfar på kolo brukar jag kolla mobilen med jämna mellanrum. just nu står det som bakgrund på mobilen

ANSÖK SJ RESEBUTIK STOCKHOLM
GÅ PÅ KÖRSKOLAN

Herr Oberst
2010-08-31, 09:01
Jag är en prokrastinerare av rang. det är tandläkarbesök

Ähh bara gör det. Jag kommer nyss därifrån och det är skitkul
Ont i käken, smakar asfalt, kemikalier och grus i käften samt 2900:- fattigare

supercharge
2010-08-31, 09:12
Ja det är lätt hänt.

En bra idé kan vara att iaf inse sitt beteende. Själv har jag köpt hem vissa basic träningsprylar och en träningscykel som står framför tvn eftersom jag vet hur det blir när det är vinter, man är trött efter jobb, det är slaskigt ute, nåt kul program börjar osv.. Men står cykeln där så tänker man, äsch jag kan lika gärna köra lite samtidigt som jag tittar och så blir någonting gjort iaf.

Sedan får man naturligtvis masa sig till gymmet ändå, men det blir inte katastrof om man missar nån vecka eller två om man har lite hantlar och vikter och kan träna någorlunda anständigt iaf.

På samma sätt kan det kanske vara värt att lägga upp någon slags plan för plugget. Det är ju jättetrist att behöva säga men att ta lite varje dag är oförskämt bekvämt i slutändan. Personligen tycker jag det är lättare om man ligger lite före hela tiden (förutsatt att det är sagt vad som ska läsas till vilka föreläsningar), det känns roligare än om man måste ta ikapp om man känner att man ligger före alla andra, och man kommer ihåg och lär sig mer när man går till lektionerna. Att gå på föreläsningar och inte hänga med är ju det största slöseri med tid man kan tänka sig, helt meningslöst.

Sedan kan man ju ha kortare pass om det är lättare att motivera sig med. Det sägs ju att Carl Von Linné hade nåt slags koncentrationsproblem, så det blev väldigt korta pass på någon halvtimme och sen någon halvtimme igen, och så igen.. osv.. Gick ju bra för honom ändå. Dessutom är det kanske enklare att motivera sig att starta då, i synnerhet om det är någon riktigt knastertorr bok, än om man förväntas sitta i timtal i sträck.

En annan variant rent allmänt är ju att försöka stöka undan tråkigheter rätt snabbt. Kanske inte funkar riktigt med plugg om man ska lära sig saker, men typ tandläkartider, grässklippning och vad det nu må vara. Gunde Svan klockar sig tydligen i övrigt på sin gräsklippning, (föga förvånande att det är just han kanske) men det är väl ett sätt.

Sedan finns ju den ökända listan. Finns en todoist.com som är rätt smidig, så ligger allt på nätet som du kommer åt överallt. De kanske finns någon liknande app också.

supercharge
2010-08-31, 09:19
Jag tror att jag skulle kunna få mycket gjort om jag spenderade mer tid i skolan, men det är så tråkigt :D Blir att spendera mer tid i skolan kommande terminer helt klart.

Jag tycker tvärtom. Jag får inget gjort i biblioteket i skolan. Det är knäpptyst, man hör minsta penna trilla ner och det är groteskt tråkigt.

En kompromiss är att sätta sig på café, om man inte kan fokusera ordentligt hemma. Det är lite roligare iaf.

mela
2010-08-31, 09:23
Skolsaker, ärenden som skall göras ex. fixa e-leg på banken osv.
Skaffa e-leg är ju bara att logga in på banken ju. Det kan du ju göra medan du sitta på röva och inte gör något :D

Det jobbiga är att man nuförtiden är beroende av datorn och internet, oftast, så att sätta sig på ett bibliotek tar ju inte bort allt som är roligare än att googla det man borde googla :P

C.E.J.
2010-08-31, 09:34

Skulle aldrig klara det. Sitter man bland folk kan man ju inte skrika hejvilt över uppgifter som är "omöjliga", eller dra av en rejäl rökare för den delen.

Novaindex
2010-08-31, 13:35
de småsakerna som funkar är att dels sätta upp en "to-do-list"

Hmm .. ska nog se till att börja me sådana lappar.. lät klokt så de blir nog försök me sådant så man får något gjort :D funderat på de många ggr men även skjutit upp "listningen" med... skärpning å ta sig i kragen nu kanske *gah!*

feyin
2010-08-31, 13:38
Alltid när jag sitter och slösurfar på kolo brukar jag kolla mobilen med jämna mellanrum. just nu står det som bakgrund på mobilen

ANSÖK SJ RESEBUTIK STOCKHOLM
GÅ PÅ KÖRSKOLAN
Nu har jag gjort båda, phew!

Rickard
2010-08-31, 13:51
Stäng av datan.
Det är mitt bästa tips.

HulkH
2010-08-31, 17:17
Ain't Nothing To It But To Do? :)

Tricce
2010-08-31, 17:20
Ett tips ifall man inte får arslet ur vagnen och städa är att bjuda hem folk då blir man illa tvungen.

stevebc
2010-08-31, 17:28
Börjar ta tag i detta, som tillsammans med min disträtt är mitt största nuvarande problem.

1. Att-göra-listor fungerar, särskilt när det är mycket att hålla koll på samtidigt. Jag har min tydligt placerat vid datorn, så att jag ser den gång på gång och påminns (och därmed får ångest) över det jag behöver göra. Innan skrev jag inga sådana här lappar, utan försköt tankarna genom att kolla på någon TV-serie eller dylikt. Ser jag det hela tiden kan jag inte låta bli att tänka på det, och får därför det överstökat.

2. Almanacka, alternativt någon slags deadline på ovanstående.

3. Så länge man inte fyller ut sin fritid med särskilt mycket skit (TV, facebook, meningslösa telefonsamtal) gör det inte så mycket att man prokrastrinerar. Det blir bara att man gör något vettigt, icke-akut, istället för något vettigt som är mer akut.

rooz
2010-08-31, 17:39
Hur rooz gör för att INTE prokastinera bort sitt liv

1. Rutiner. Gå upp innan 09:00, oavsett om jag är ledig eller inte. Duscha och borsta tänderna och gör som vanligt, annars fastnar jag framför FB,kolo, Youpr0n i evigheter..

2. Bestäm dig. Idag SKA jag måla staketet. Idag SKA jag plugga.

3. Limitera tiden vid datorn & Tv. Tv'n är inga problem. Men 4H kolo om dagen är inga problem. Och alla filmer,serier osv osv. Men nu försöker jag inte se igenom serierna så fort som möjligt, utan sparar lite på det.

4. Skriv lista. Sätt på kylskåpet.

Doctor Snuggles
2010-08-31, 17:40
Finns redan en tråd skapad av moi:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=151502

Den blev mer putslustig än konkret, men kontributörerna är ju prokrastinerare å andra sidan, så vad kan man förvänta sig. ;)

Doctor Snuggles
2010-08-31, 17:43
Stäng av datan.
Det är mitt bästa tips.

Det är nog det bästa tipset. Jag tror t.o.m. att datorn och nätet gör folk till prokrastinerare, även om de inte vore det annars.

Utöver det så krävs det en djup, intuitiv, insikt om att "göra annat" egentligen är tråkigare (i längden) än det man ska göra. Lättare sagt än gjort, dock.

Jhe
2010-08-31, 18:13
Enklaste sättet att få saker gjorda är att inte tänka på att göra dom utan bara göra det direkt man får tanken "de här kanske ja ska göra".
Har själv insett att detta är enda sättet för mig att ta tag i saker som pluggning/städning m.m.
Och stänga av datorn/tvn samt sätta sig i ett rum där dessa enheter inte finns hjälper ganska mycket.

Sluta vela helt enkelt.

stevebc
2010-08-31, 18:46
Finns redan en tråd skapad av moi:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=151502

Den blev mer putslustig än konkret, men kontributörerna är ju prokrastinerare å andra sidan, så vad kan man förvänta sig. ;)EY!!!1

Men jo, visst är det så.

Doctor Snuggles
2010-08-31, 18:47
Enklaste sättet att få saker gjorda är att inte tänka på att göra dom utan bara göra det direkt man får tanken "de här kanske ja ska göra".
Har själv insett att detta är enda sättet för mig att ta tag i saker som pluggning/städning m.m.
Och stänga av datorn/tvn samt sätta sig i ett rum där dessa enheter inte finns hjälper ganska mycket.

Sluta vela helt enkelt.

Grejen är att det inte är så enkelt att sluta vela tydligen. Annars så skulle folk inte ha problemet, eller hur?

G_lund
2010-08-31, 19:27
Detta kan jag bara säga +1 till, fast inte på TV biten. Dock snor datorn med serier och kolo enormt mycket tid. Mycket tid på kolo är ju egentligen bara slöläsning utan syfte också, skulle ju lätt kunna dra av 2 timmar kolotid om dagen.

Skickade faktiskt ett mail till en moderator igår kväll med en förfrågan om att bli bannad en månad eller så :)

C.E.J.
2010-08-31, 21:00
(och därmed får ångest)

Hahaha du är så jävla klockren! :laugh:

Trance
2010-08-31, 21:13
Grejen är att det inte är så enkelt att sluta vela tydligen. Annars så skulle folk inte ha problemet, eller hur?

Det är inte enkelt men det är rätt sant. Man kan förenkla för sig men till slut så måste man ta tag i sitt beteende och förändra det. Precis som när t.ex. en överviktig vill gå ner i vikt.

Riktigt svårt men det hjälper inte så mycket att påpeka hur svårt det är för sig själv.

(jag skriver detta som en prokrastinerare av rang)

Mental
2010-08-31, 21:15
Skickade faktiskt ett mail till en moderator igår kväll med en förfrågan om att bli bannad en månad eller så :)

Ser ut att ha funkat! Grattis!

Doctor Snuggles
2010-08-31, 21:24
Det är inte enkelt men det är rätt sant. Man kan förenkla för sig men till slut så måste man ta tag i sitt beteende och förändra det. Precis som när t.ex. en överviktig vill gå ner i vikt.

Riktigt svårt men det hjälper inte så mycket att påpeka hur svårt det är för sig själv.

(jag skriver detta som en prokrastinerare av rang)

Det är klart att man måste "ta tag" i sitt beteende om man vill ändra på det. Det finns bara inte särskilt mycket information i den oerhört förenklade abstraktionen. Det är ju "ryck upp dig" motsvarande.

Hur man ska "ta tag i det" beror nog dessutom på hur man är lagd. Vissa, motiveras av MER ångest, som t.ex. stevebc gav exempel på, andra motiveras tvärtom av mindre ångest, d.v.s. att göra sakerna man bör göra roliga att göra (eller försöka ändra inställningen till dem genom kanske olika KBT övningar eller ngt). En väl avvägd kombination av båda anpassad just till sin egen personlighet är nog det bästa. Relativt abstrakt förklaring det också, men självinsikt är nog alltid ett bra ställe att börja på. Det är annars lätt att man blir uppgiven då man testar en massa "vanliga" tips, inte anpassade för en själv, som inte funkar alls.

Loke
2010-08-31, 21:41
GDN-strategin är rätt bra. Gör det nu. Så fort man får ångest för att man inte gör något så försöker man göra något. Problemet många av oss har är nämligen att vi ofta känner "nej, kan inte plugga nu, har inte alla papper", "kan inte städa nu, är för hungrig", "ingen vits att betala räkningen nu, kommer ändå få påminnelse" etc.

Jämför man det träning så blir det ytterst likt optitänk. Att kräva av sig själv att alltid prestera maximalt skapar låsningar i hjärnan vilket lätt leder till att man inte presterar alls. GDN är i princip samma sak som "shut up and squat" och övriga antiopti-fraser som finns. Det är faktiskt mer än bara "ryck upp dig". Gör det nu, läs två rader i boken om det är det enda du hinner, lägg ETT plagg i tvättkorgen, etc. Det orkar du, det kan du, och det kommer kännas bättre. Träning, plugg och städning blir dessutom roligare när det är kravlöst.

ceejay
2010-08-31, 22:01
g_lund bannad? :O

stevebc
2010-08-31, 22:02
Hur man ska "ta tag i det" beror nog dessutom på hur man är lagd. Vissa, motiveras av MER ångest, som t.ex. stevebc gav exempel på, andra motiveras tvärtom av mindre ångest, d.v.s. att göra sakerna man bör göra roliga att göra (eller försöka ändra inställningen till dem genom kanske olika KBT övningar eller ngt).Jo tjena, betala räkningar och plugga är ju roligt :).

Nej, men visst är det så. Kommer man på något finurligt sätt att göra oattraktiva arbetsuppgifter attraktiva blir det klart lättare att inte skjuta upp dem. Jag måste som sagt tvinga mig själv att göra det, och när jag uppnår ett visst tröskelvärde av... tja... motivation/ångest, så gör jag det.

Innan, och fortfarande, brukade jag bara förskjuta det genom att göra något annat och därmed sluta tänka på det. Det gick inte så bra. Försöker jag anamma min nya taktik med att alltid bli påmind, och tänka på, det som måste göras först, så gör jag det först.

Doctor Snuggles
2010-08-31, 22:06
Jo tjena, betala räkningar och plugga är ju roligt :).

Nej, men visst är det så. Kommer man på något finurligt sätt att göra oattraktiva arbetsuppgifter attraktiva blir det klart lättare att inte skjuta upp dem. Jag måste som sagt tvinga mig själv att göra det, och när jag uppnår ett visst tröskelvärde av... tja... motivation/ångest, så gör jag det.

Innan, och fortfarande, brukade jag bara förskjuta det genom att göra något annat och därmed sluta tänka på det. Det gick inte så bra. Försöker jag anamma min nya taktik med att alltid bli påmind, och tänka på, det som måste göras först, så gör jag det först.

Roligt är bara en känsla. Har du haft roligt ngn gång finns det inte något som säger emot att du kan framkalla den känslan, eller attribuera den på något "tråkigt". Sedan så beror det på ens perspektiv, t.ex. man kan tycka det är kul att ens liv går i den riktningen man vill, man fokuserar på något i framtiden osv och känna sig stolt över att ,man gör något "jobbigt", vilket i sin tur är en positiv känsla. Finns många sätt.

Den här är intressant i ämnet:
bo4HiVetBd0

stevebc
2010-08-31, 22:07
Har du något konkret exempel att bjuda på, om du själv har haft samma problem alltså? Jag ser gärna ett alternativ till min egen "få ångest till du gör det"-metod.

Doctor Snuggles
2010-08-31, 22:12
GDN-strategin är rätt bra. Gör det nu. Så fort man får ångest för att man inte gör något så försöker man göra något. Problemet många av oss har är nämligen att vi ofta känner "nej, kan inte plugga nu, har inte alla papper", "kan inte städa nu, är för hungrig", "ingen vits att betala räkningen nu, kommer ändå få påminnelse" etc.

Jämför man det träning så blir det ytterst likt optitänk. Att kräva av sig själv att alltid prestera maximalt skapar låsningar i hjärnan vilket lätt leder till att man inte presterar alls. GDN är i princip samma sak som "shut up and squat" och övriga antiopti-fraser som finns. Det är faktiskt mer än bara "ryck upp dig". Gör det nu, läs två rader i boken om det är det enda du hinner, lägg ETT plagg i tvättkorgen, etc. Det orkar du, det kan du, och det kommer kännas bättre. Träning, plugg och städning blir dessutom roligare när det är kravlöst.

Vad händer om man får andra tankar på att göra något "roligt" när man gör något "viktigt" då? Ska man också GDN?

stevebc
2010-08-31, 22:16
Philip Zimbardos föreläsning har f ö postats förr på Kolozzeum, som ett RSA-klipp. Mycket intressant!

Jhe
2010-08-31, 22:21

Vill folk inte sluta vela så bryr dom sig väll inte om att ha struktur tillräkligt, samma som att sluta med rökning/snusning, sluta eller skit i de, har man inte rätt inställning klarar man sällan något.
Sa att det är så man kan lösa problemet (säkert inte enda sättet), sitta i soffan och läsa på datorn hjälper inte mycket.

Loke
2010-08-31, 22:21
Vad händer om man får andra tankar på att göra något "roligt" när man gör något "viktigt" då? Ska man också GDN?

Tanken är inte främst att strategin direkt ska leda till att man gör mer, utan att minska ångesten och möjligtvis därigenom göra att man på lång sikt presterar bättre.

Om det är ångest som gör att man börjar göra något roligt istället så ja, då ska man tänka "gör det nu". Är det inte ångest utan bara vanligt sug att göra något roligt så gäller inte den här strategin.

supercharge
2010-08-31, 22:31

Känns ganska likt försvarsmaktens idéer. När man är helt slut så tar man ett steg till, sen ännu ett, och så ett till osv..

Doctor Snuggles
2010-08-31, 22:59
Vill folk inte sluta vela så bryr dom sig väll inte om att ha struktur tillräkligt, samma som att sluta med rökning/snusning, sluta eller skit i de, har man inte rätt inställning klarar man sällan något.
Sa att det är så man kan lösa problemet (säkert inte enda sättet), sitta i soffan och läsa på datorn hjälper inte mycket.

Du missar poängen. Man kan vilja göra något hur mycket som helst, men dina önskningar kommer inte nödvändigtvis uppfyllas. Har du en strategi för att uppfylla dessa önskningar som är svår att utföra, som inte fungerar så bra för din personlighet/gener/whatever, så blir det svårt. Visst kan man anse att då "vill man inte tillräckligt mycket", men då blir det nog mer en semantisk distinktion.

davvvan
2010-08-31, 23:02
Jag är också grym på att skjuta upp saker, allra helst i sista minuten, natten före, eller inte alls... Kommer alltid sent. Gör ingenting.

tsp
2010-08-31, 23:04
Är precis likadan själv, och tror att nästan alla människor är det mer eller mindre. Det som funkar hyfsat för mig är att skriva upp skriva upp och skriva upp. Gärna på en typ griffeltavla i hallen. Då ser jag det och påminns ständigt och inser att det är lika bra att göra det.

Vinter
2010-08-31, 23:05
På fredag tänker jag iaf planera vad jag ska göra nästa vecka. Möjligtvis lördag..

tsp
2010-08-31, 23:05
Har förresten ett till råd, stay away from teh computorz

Vinter
2010-08-31, 23:07
Har förresten ett till råd, stay away from teh computorz

Tänkte hålla mig ifrån datorn nästa vecka.

tsp
2010-08-31, 23:11
Tänkte hålla mig ifrån datorn nästa vecka.

Bra tänkt! Man kan alltid göra saker nästa dag/vecka! *popcorn*

C.E.J.
2010-09-01, 00:03
Ska lägga mig alldeles strax, bara kolla kolo först och lyssna på den där låten jag tänkt på hela dan... (fanns det inte redan en prokrastineringstråd f'resten?)

coxie
2010-09-01, 06:19
Listor som ger konstant ångest över att man borde göra x hjälper mig.

Anton Fräs
2010-09-01, 09:17
Bra tänkt! Man kan alltid göra saker nästa dag/vecka! *popcorn*

Precis så. "Jag börjar på måndag."

Därför börjar jag _nu._

Eddie Vedder
2010-09-01, 09:22
Klockan är nu snart 10:25. Planen var att knalla mot stan vid 9 *gah!*

Anton Fräs
2010-09-01, 09:37
Klockan är nu snart 10:25. Planen var att knalla mot stan vid 9 *gah!*

Kollo - Den ultimata tidsdödaren

Eddie Vedder
2010-09-01, 09:42
Kollo - Den ultimata tidsdödaren

Kolo är bara en av mina internetlaster. Dock har jag faktiskt fått vissa BRA saker gjorda här hemma som kostat mig tid. Alltid något. ;)

Adama
2010-09-01, 09:57
Mitt problem är att jag vill spela Starcraft 2 men jag tar fan aldrig tag i det, kommer jämnt en massa stuff emellan så att det blir för sent. Sen under tiden blir alla så bra att om jag väl försöker en vacker dag så kommer det vara ännu svårare. I-lands problem ;)

Exdiaq
2014-06-06, 14:23
Bumpar med den här. Återkommande problem för mig då och då.

Science Alert - Believe it or not researchers have found a new type of procrastination (http://sciencealert.com.au/news/20140506-25624.html)