Visa fullständig version : Ny studie visar att man skall skippa mellanmålen..
Läste idag en intressant artikel i gp där man enligt en forskare skall utesluta mellanmålen och äta var sjätte timme, tre dagar per dag. Männen som testades under en tid gick ned några få kg men främst så minskades bukfettet kraftigt.
Jag har ett stort intresse för kost o viktnedgång då jag själv försöker bli av med kroppsfett, främst på magen. Jag har läst att små portioner var tredje timmar är det optimala för bra fettförbränning. Men nu när jag läser det här blir jag lite fundersam.
Att äta var tredje timma är påfrestande då jag alltid dessutom vill ha nyttiga, varierade måltider. Jag blir alldeles för fokuserad på mat, och det finns bättre och roligare saker att lägga tid på här i livet.
Detta skulle jag slippa om jag istället gick över till att äta var sjätte timma.
Vad säger ni andra?
Eddie Vedder
2010-08-29, 10:49
Att mat var tredje timme skulle vara optimalt har aldrig någonsin bevisats. Det finns studier från långt tillbaka som inte visar skillnad alls. Läs nästa nummer av BODY. ;)
o vad med muskelförlust? :)
Eddie Vedder
2010-08-29, 11:17
o vad med muskelförlust? :)
Kroppen tappar inte muskler bara för att det inte kommer in mat i munnen hela tiden. Tre timmar är ju ingenting.
Kroppen tappar inte muskler bara för att det inte kommer in mat i munnen hela tiden. Tre timmar är ju ingenting.
för vem, för dig?
beror väl också delvis på hur mycket muskler personen har... rimligtvis..
finns en sjukdom som gör att man måste äta konstant annars dör man, sedan finns det de som får periodisk fasta att fungera utmärkt, så man kan helt enkelt anta att behovet av hur ofta man behöver äta är normalfördelat över befolkningen och det finns säkerligen dom som tränar och inte tränar som behöver äta var 3e timma eller oftare.. antingen för att vara optimala när det kommer till att bibehålla eller öka massa eller helt enkelt bara överleva..
sedan kan man dra det längre, och då inser man snabbt bristerna i diskussionerna på ex detta forumet, om jag inte äter var 3-4e timma blir jag ganska trött eftersom jag är väldigt aktiv under dagarna, detta påverkar mina pass negativt och i slutändan får jag mindre muskler än om jag hade ätit lite mer.. ex...
det är därför diskussioner kring enskilda teoretiska resonemang alltid, och särskilt studier som har tittat på en enda sak, är tämligen värdelösa för dom tar inte hänsyn till verkligheten, miljön, och individen..
När kommer nästa nummer av body? Kollade runt lite, 24 aug kom ett nummer, så typ i slutet av september då? Sa du något om 27e i en annan tråd?
Sorry för off topic!
för övrigt.. om gubbarna i studien åt grönsaker varannan timma, som ett mellanmål med lite vinegrette är jag 100% säker på att dom skulle förlorat bukfett och tappat vikt blablabla om det var allting dom åt under dagen.. så jag skulle kunna göra en likadan studie och efteråt hävda att mellanmål varannan timma minskar bukfett och kroppsfett.. det är ju trots allt vad studien visar.. men när man granskar min studie ser man ju varför och brister osv..
Självklart finns det fler faktorer inblandade. Vissa bör äta ofta, det håller jag med dig om. Men inte av anledningen att de skulle bygga mindre muskler om de inte gjorde det utan för att de fungerar bättre som personer då eller helt enkelt trivs med ett upplägg där man har 6-8 måltider om dagen. Elelr så orkar de inte äta tillräckligt om de bara skulle äta 3 ggr om dagen, t ex.
Eddie Vedder
2010-08-29, 11:35
beror väl också delvis på hur mycket muskler personen har... rimligtvis..
Nej oavsett muskelmassa så spelar det ingen roll hur ofta mat passerar läpparna.
finns en sjukdom som gör att man måste äta konstant annars dör man, sedan finns det de som får periodisk fasta att fungera utmärkt, så man kan helt enkelt anta att behovet av hur ofta man behöver äta är normalfördelat över befolkningen
Eftersom du nämner ett extremt exempel kan man ju visst anse det vara normalfördelat eller hur? Du talar ju emot dig själv där. Vilken sjukdom pratar du om och på vilket sätt styrs den av måltidsfrekvensen per se och inte näringsintaget i stort?
sedan kan man dra det längre, och då inser man snabbt bristerna i diskussionerna på ex detta forumet, om jag inte äter var 3-4e timma blir jag ganska trött eftersom jag är väldigt aktiv under dagarna, detta påverkar mina pass negativt och i slutändan får jag mindre muskler än om jag hade ätit lite mer.. ex...
Din energinivå har inget med diskussionen att göra.
det är därför diskussioner kring enskilda teoretiska resonemang alltid, och särskilt studier som har tittat på en enda sak, är tämligen värdelösa för dom tar inte hänsyn till verkligheten, miljön, och individen..
Jasså? Hur vet du vilka jag pratar om? Det finns både epidemiologiska studier och exprimentella, korttidsstudier och längre studier.
När kommer nästa nummer av body? Kollade runt lite, 24 aug kom ett nummer, så typ i slutet av september då? Sa du något om 27e i en annan tråd?
Sorry för off topic!
Japp, i slutet av september. Oktobernumret alltså. Den handlar dock bara om kroppssammansätning, förbränning, blodsocker etc. Inget just här om muskelbyggning.
På samma vis kan man ifrågasätta de flesta studier på proteinpulver och dess effekt på proteinsyntesen i samband med träning. Det brukar vara standard att försökspersonerna fastar före själva intaget, vilket påverkar resultatet. Metoden liknar inte verkligheten (om man inte kör pf förstås).
Vad jag förstått så hela teorin om att äta 6 ggr om dagen eller mer för att bevara muskler härstammar just från en studie.
Denna studie lät man boxare banta på proteinpulver (enbart) där båda grupperna fick samma mängd protein per dag. Ena gruppen fick intaget utspritt på 6 tillfällen medans den andra gruppen fick intaget utspritt på 3 tillfällen. Där fick gruppen med 6 intag mer bevarad muskelmassa. Ett extremexempel alltså.
Sen har man från mun till mun spridit hur viktigt det är med många måltider om dagen för att bevara muskelmassa och med tiden (rätt så snabbt skulle jag gissa) glöms det bort vilka belägg man hade och folk kör på vad alla andra säger, det "funkar ju för dom".
Vissa bör äta ofta, det håller jag med dig om. Men inte av anledningen att de skulle bygga mindre muskler om de inte gjorde det utan för att de fungerar bättre som personer då eller helt enkelt trivs med ett upplägg där man har 6-8 måltider om dagen. Eller så orkar de inte äta tillräckligt om de bara skulle äta 3 ggr om dagen, t ex.
Jag citerar det bara för att det förtjänar att läsas igen.
Nej oavsett muskelmassa så spelar det ingen roll hur ofta mat passerar läpparna.
Däremot behöver en stor person mer mat och så mycket mat kan vara bekvämare att få i sig om man delar upp det på fler måltider. Jag undrar om det inte helt enkelt är så att de stora killarna började äta oftare av den anledningen och eftersom de små killarna vill vara som de stora killarna så tog de efter det exemplet.
Eddie Vedder
2010-08-29, 15:08
Däremot behöver en stor person mer mat och så mycket mat kan vara bekvämare att få i sig om man delar upp det på fler måltider. Jag undrar om det inte helt enkelt är så att de stora killarna började äta oftare av den anledningen och eftersom de små killarna vill vara som de stora killarna så tog de efter det exemplet.
Absolut, samma sak med högenergiföbrukare inom t.ex. uthållighetsidrott eller dagligt kroppsarbete. Det har jag aldrig ifrågasatt, inte heller välbefinnandet hos vissa.
Men det enda jag diskuterat från början var ju trådskaparens fråga.
Ganymedes
2010-08-29, 18:02
Hur relevant är den termiska effekten av ätandet (TEA), spelar den någon egentlig roll?
Eddie Vedder
2010-08-29, 19:33
Hur relevant är den termiska effekten av ätandet (TEA), spelar den någon egentlig roll?
Den varierar inte heller generellt. Sett över 24 timmar.
posta från ditt riktiga konto joeyp...
Va?
Lol, Ganymedes är inte Joeyp!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.